بازار سرد و پاییزی تجهیزات گرمایشی

فصل پاییز از راه رسیده و سرمای هوا مهمان خانه اصفهانی‌ها شده است. ولی این سرما قفل معاملات در بازار سیستم‌های گرمایشی را نشکست و کسادی سنگینی بر این بازار سایه افکنده است. بسیاری از فعالان در صنف تجهیزات گرمایشی توان مقامت با کسادی را نداشتند و خانه‌نشین شدند. تولیدکنندگان هم قیمت تولیدات خود را به نسبت رشد هزینه تمام‌شده تولید، افزیش ندادند تا بیش از این افت فروش نداشته باشند. در این میان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع رکود بازار و افزایش قیمت مسکن از عوامل کسادی بازار تجهیزیات گرمایشی می‌داند.

تاریخ انتشار: 09:03 - یکشنبه 1400/08/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

روزگـــاری کــــرسی‌هـــای قـــدیـــمی گرما‌بخش خانه‌ها بود؛ ولی امروز به همت تولیدکنندگان داخلی پکیج و رادیاتورها گرمای مطبوع را در محیط‌های کاری و خانگی مردم به ارمغان می‌آورند؛ اگرچه خود بازاریان از گرمای فروش تجهیزات گرمایشی بی‌نصیب مانده‌اند.

بازار در محاصره تولید داخل

گزارش‌های میدانی از بازار اصفهان حکایت از ایرانی‌بودن اکثر سیستم‌های گرمایشی دارد و در بیشتر فروشگاه‌ها پکیج شوفاژ‌دیواری و رادیاتورها با برندهایی مانند ایران‌رادیاتور، بوتان، لورچ و… عرضه می‌شود. همچنین در بازار بخاری و هیتر برقی خبری از دستگاه‌های وارداتی نیست و بازار در محاصره تولیدکنندگان داخلی قرار دارد. به گزارش همشهری طبق توضیحات، محمدباقر معتمد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع، سیستم‌های گرمایشی اغلب در ایران و باکیفیت بسیار بالا تولید می‌شود و به واردات این دستگاه‌ها نیازی نیست، علاوه بر این کارخانه‌ها پیش‌بینی لازم برای تأمین مواد اولیه و تداوم تولید این‌گونه محصولات را داشته‌اند. توضیحات این مقام صنفی نشان می‌دهد دیگ‌هــا و رادیـــاتـــورهــا نه‌تنها به کشور وارد نمی‌شود، بلکه تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین نیاز بازار داخلی و حتی تأمین صادرات هستند. سهم واردات در حوزه پکیج‌ها نیز کمتر از دو تا پنج درصد برآورد شده است. با این حساب خرید سیستم گرمایشی در بازار اصفهان چندان دشوار نیست؛ زیرا اقلام موجود در بازار تولید داخل بوده و از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی بهره می‌برد.

چه خبر از قیمت‌ها؟

قیمت یک پکیج شوفاژ دیواری در بازار اصفهان از حدود هفت میلیون تومان شروع می‌شود؛ مانند پکیج شوفاژ دیواری ایران‌رادیاتور مدل Eco22FF با قیمت هفت میلیون و 500 هزار تومان و پکیج بیتا مدل 22 با نرخ هفت میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.
گران‌ترین پکیج شوفاژ‌دیواری‌ها نیز با برند ایران‌رادیاتور، بوتان و لورچ 10 تا 16 میلیون تومان قیمت خورده‌اند؛ از جمله آن‌ها باید به پکیج شوفاژ دیواری ایران‌رادیاتور مدل L36FF با قیمت 11 میلیون و 900 هزار تومان، بوتان مدل Perla 28 RSi و لورچ 32000 آدنا با قیمت 15 میلیون و 180 هزار تومان اشاره کرد. خرید یک رادیاتور پنلی باکیفیت نزدیک به یک تا سه میلیون تومان هزینه دارد؛ برای مثال قیمت رادیاتور پنلی لورچ مدل پربازده PT60 900 هزار تومان، رادیاتور پنلی ایران‌نوین مدل 100 یک میلیون و 200 هزار تومان، رادیاتور آلومینیمی بوتان مدل ایل پریمو یک میلیون و 850 هزار تومان و رادیاتور پنلی ایران‌رادیاتور مدل 180، دو میلیون و 440‌هزار تومان است.
بخاری گازی ارزان‌ترین مدل سیستم گرمایشی در بازار اصفهان محسوب می‌شود و قیمت مدل ثابت آن بسته به تولیدکننده، طراحی و توان بین یک تا هفت میلیون تومان متغیر است.  بخاری گازی‌های قابل حمل بهای پایین‌تری یعنی یک تا پنج میلیون تومان دارد.
فروشگاه‌داران هیتر و فن‌های برقی را در رنج 150 هزار تومان تا هشت میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند؛ البته هیترهای گران اغلب به صورت شومینه تولید شده‌اند و از طراحی زیبایی برخوردارند.

چه خبر از کسب‌وکار؟

بازار تجهیزات گرمایشی هرساله با شروع فصل سرما رونق مضاعفی پیدا می‌کرد؛ ولی این روزها کسادی سنگینی بر بازار سایه افکنده است. بازار سیستم‌های گرمایشی در طول ماه ابتدایی پاییز خالی از مشتری بود و فروشگاه‌داران در انتظار مشتری‌اند. فعالان این صنف معتقدند بسیاری از همکارانشان فروشگاه‌های خود را تعطیل کرده و خانه‌نشین شده‌اند؛ زیرا بازار باوجود ثبات نسبی قیمت‌ها درمقایسه با سال گذشته، وضعیت خوبی ندارد و میزان فروش نزدیک به صفر است.
به گزارش همشهری محمدباقر معتمد نیز بر این باور است رکود بازار و افزایش قیمت مسکن بر کاهش تقاضا در بازار لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تأثیر گذاشته است؛ با وجود اینکه افزایش قیمت تجهیزات گرمایشی کارخانه‌ها درسال جاری نسبت به رشد هزینه تمام‌شده تولید زیاد نبوده و تولیدکنندگان حداکثر در حدود هشت تا ‌۱۰ درصد قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند. به بیان دیگر تولیدکنندگان به‌دلیل نگرانی از افت بیشتر تقاضا در بازار و کاهش میزان فروش، قیمت محصولاتشان را حداقلی و متعادل افزایش داده‌اند.
بااین حال این مقام صنفی از کوچک‌شدن 10 تا 15 درصدی بازار فعلی درمقایسه با سال گذشته به علت کاهش تقاضا و ثابت‌ماندن تیراژ تولید کارخانه‌های داخلی خبر داد.

برچسب‌های خبر