بخش اول این جشنواره به پرونده خبری اختصاص دارد؛ پروندههای خبری فراگردهایی هستند که طی آن خبرنگار با شناسایی مشکلات و نیازهای برآوردهنشده مردم یا بخشی از جامعه، سوژه خبری را استخراج کرده و با انجام تحقیق و مطالبه و ایجاد ارتباط با تمام ذینفعان، به تولید اخبار، گزارش، یادداشت، طنز و انتشار آن اقدام میکند. بخش دوم این جشنواره، به خبر خوب اختصاص دارد؛ به این نحو که تمام نوشتهها درقالب خبری اعم از خبر، گزارش، مقالات، مصاحبهها، یادداشتها و تیترهایی که با رویکرد خبر خوب منتشر شده باشند در این بخش ارزیابی میشوند. اما موضوعها نیز بخش دیگری از این جشنواره است که پشتیبانیها و مانعزداییها، حقوق شهروندی، ایثار و شهادت، حجاب و عفاف، خانواده و سبک زندگی، جمعیت، آب و محیطزیست، صنایع اقتصادی، کشاورزی و… را شامل میشود.
در همینباره سید محمد موسوی، رئیس جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده خبری گفت: موضوعهای خبری و سوژهها با ارزیابی به نتیجه میرسند.
موسوی هدف از برگزاری این جشنواره را پرداخت به رویکرد موضوعمحور و هدفدار دانست و افزود: برای مثال در بخشهای فنی سبک خبر موردتوجه ویژه است؛ درحالیکه سبک هرم وارونه سبکی قدیمی است که به ریزش مخاطب منجر شده است.
به گفته او، بسیاری از مخاطبان در سبکهای خبری شاید بیشتر سبک شنی را دوست داشته باشند و در سبک مصاحبه خبری سبکها بیشتر یکنواخت شده است.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه رسانه گفتمانسازی موردتوجه است، افزود: به سبک و فرمت پرداختن به موضوعها باید توجه شود.
رقابت، مطالبهگری و ترفیع جایگاه خبرنگاران؛ اهداف عمده جشنواره
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تحلیل محتوایی اخبار در ایران و بهخصوص اصفهان یک ویژگی خاصی وجود دارد، افزود: این جشنواره ملی با رویکرد پرونده خبری دارای سه هدف ایجاد رقابت استاندارد، گسترش مطالبهگری و تقویت ارزش و اهمیت خبرنگاران حرفهای است.
به گفته او، در این جشنواره پرونده خبری در خـصــوص مـشـکـلات در حوزههای مختلف و نیازهای مردم در قالب طنز، یادداشت، گزارش، مقالات و مصاحبهها بحث میشود تا یک پرونده کامل شده و به حل مشکل نزدیک شود. رئیس جشنواره ملی خبر ایران با اشاره به اینکه داوران این جشنواره اعضای هیئتعلمی هستند، گفت: سبک نگارش اخبار و نگاه راهبردی در این جشنواره امتیاز دارد و امتیاز ویژه جشنواره برای آثاری است که مشکلات جامعه را برطرف میکنند. او در خصوص بخش دوم جشنواره که خبر خوب است نیز عنوان کرد: خبر، داستانی از مسائل و چالشهای خبری است که بهعنوان خبر خوب در همه حوزهها نوشته میشود که باید در جامعه امیدبخش باشد. اخبار خوب بهعنوان اخبار توسعه شامل اخباری در حوزه عمران و شهرسازی، گردشگری و هنری است و اخباری است که در زمینه اخبار پیچیده شفافسازی میکند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه موضوعهای جشنواره باید با شعار سال یعنی پشتیبانی و مانعزداییها همخوانی داشته باشد، گفت: شعار سال صرفا بحث اقتصادی نیست، بلکه در همه ابعاد مختلف باید پشتیبانی شود.
او با بیان اینکه در این جشنواره حقوق شهروندی یکی از مطالبات مهم است که باید به آن پرداخته شود، تصریح کرد: گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی و جمعیت و محیطزیست و کشاورزی از موضوعهایی است که باید به آن توجه ویژه شود.
در همینباره فائزه تقیپور، دبیر ســـومــیـــن کـنـفـــرانـــس بـیــنالـمـلـلـی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران گفت: با توجه به تغییرات شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، خبر طی چند سال گذشته تغییر کرده است.دبیرکل سومین کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر شبکههای اجتماعی و توسعه روزنامهنگاری شهروندی پیشرفت کرده، افزود: دریافت اصــل مـوضــوع پدیدهای پیچیده نیست و آنچه اهمیت دارد این است که مخاطب از منبع موثقی بفهمد و بداند چرا و چگونه این اتفاق افتاده است.
نیازهای خبری در جامعه تغییر کرده است
به گفته این مدرس دانشگاه، در پرونده خبری به دنبال این هستیم که روابط عمومی و رسانهها یک موضوع را پیگیری کنند تا پاسخهای خبری دریافت شود و در بحث خبر با شهروند و کاربری سروکار داریم که سه نقش مخاطب رسانه، شهروند و شهرهای واقعی و مجازی بهعنوان شهروند مجازی و واقعی را برعهده دارند.
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه با یک خبر کوتاه به نتیجه نمیرسیم و نیازهای خبری در جامعه تغییر کرده است، گفت: به دنبال این هستیم که خبرها و تولید محتواها کدام است تا نیازسنجی شود.
عباس زمانی، رئـیــس هـیـئـتعـلمــی ســومــیـــن کــنـفـرانــس بـیـــــنالمللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه امروزه رویکردها و اصول نگارش نیز در خبر اهمیت دارد، تصریح کرد: هماکنون قواعد و سبک روزنامهنگاری تغییر کرده است؛ برای مثال سبک دایره از سبک هرم وارونه بهتر جواب میدهد.
به گفته او، امروزه مخاطبان بیشتر به دنبال حاشیه خبر و جنبه جذاب خبر هستند و باید همگام با فضای مجازی بتوانیم در این فضا حکمرانی اطلاعاتی و ارتباطاتی ایجاد کنیم.
زمانی، رئیس شورای سیاستگذاری سومـــیــــن کــنـفــرانـــــس بینالمللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران نیز در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۵ اولین کنفرانس ملی را بهصورت خودجوش در اصفهان شروع کردیم و تاکنون دو دوره از این جشنواره بهصورت ملی برگزار شده است.
زمانی با اشاره به اینکه این دوره به همت دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان و تعامل با مؤسسه آموزش عالی دانشپژوهان پیشرو برگزار میشود، افزود: در دوره دوم این جشنواره، روابط عمومی خلاق و ثبت ایدههای خلاق روابط عمومی را داشتیم که بهصورت ملی برگزار شد.
او با تأکید بر اینکه روابط عمومی و رسانه دو بال پرواز ارتباطات و توسعه هستند، گفت: هدف از برگزاری جشنواره این است که پرونده خبری به نتیجه رسیده و خبرهای خوب مورد بررسی داوران قرار گیرد.
مدیرگروه علوم ارتباطات مؤسسه آموزش عالی دانشپژوهان پیشرو ادامه داد: هدف کلی از برگزاری این رویداد در سطح استان اصفهان و کشور این است که اصحاب و متخصصان ارتباطات و کسانی که به ایجاد حرکت و تغییر اجتماعی علاقه دارند شناسایی و همافزایی شوند.او با بیان اینکه هیچ بودجه دولتی تا این لحظه در اختیار کنفرانس قرار نگرفته است، بیان کرد: تلاش ما این است که این رویداد بهصورت خودجـوش و با استـفـاده از نـیــروهــای متخصص و توانمنـد و امکانات موجود برگزار
شود. زمـانـــی در بـخـش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این اولین کنفرانس است که با مجوز آیاسسی و خودجوش در حوزه علوم ارتباطات استان اصفهان بــرگــزار میشـــود، اضافه کرد: علاقهمندان به شـرکـت در بخشهای مختلف کنفرانس و جـشـنـوارههــای جنبی بهویژه بخش پژوهشی تا پایان دی سال جاری فرصت دارند آثار و مقالات ارزنده خود را به این کنفرانس ارسال کنند.
گفتنی است علاقهمندان شرکت در اولین جشنواره ملی خبر تا 30 دی سال جاری مجاز به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره هستند.