«TBM» به ایستگاه شهید خرازی رسید

هم‌زمان با آغاز دهه فجر، آیین ورود دستگاه حفار مکانیزه «TBM» مترو به ایستگاه شهید خرازی با حضور شهردار اصفهان، معاون عمرانی استانداری و مدیران ارشد شهری برگزار شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در این آیین ضمن تشکر از مجموعه سازمان قطارشهری و شهرداری اصفهان گفت: امید است این پروژه‌های زیرساختی اقدام مؤثری در پیشرفت و آبادانی اصفهان باشد.

تاریخ انتشار: 10:26 - پنجشنبه 1400/11/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

مهران زینلیان افزود: خط دو مترو اصفهان از غرب تا شرق اصفهان به طول 24 کیلومتر امتداد می‌یابد و در مسیرش از 23 ایستگاه عبور می‌کند. او خاطرنشان کرد: به دلیل سرعت‌بخشی به عملیات بهره‌برداری از این خط، پروژه به سه بخش مجزا تقسیم شده است.
شهردار اصفهان گفت: باوجود همه مشکلاتی که برای تأمین اعتبار پروژه قطارشهری وجود دارد، احداث خط دو، توسعه خط یک و آغاز خط سه مترو مهم‌ترین هدف مدیریت شهری در این دوره است. علی قاسم‌زاده اظهار کرد: ۸۰درصد جامعه کنونی، پیروزی انقلاب در سال ۵۷ را درک نکرده‌اند. در این راستا، خط‌کش نسل امروز برای سنجش توانمندی نظام، رفع مسائل و مشکلات کشور است. او افزود: اگر اعتقاد داریم این انقلاب بحق است و برای حفظ آن باید تلاش کرد، مسیری جز کمک به رفع مسائل جامعه وجود ندارد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مشکل ترافیک و نوسازی حمل‌ونقل عمومی یکی از مسائل بزرگ کشور است، گفت: از زمانی که به‌عنوان شهردار فعالیتم را آغاز کردم، یکی از تقاضاهای مهم شهروندان، کاهش ترافیک شهر بوده که آلودگی هوا یکی از نتایج آن است.
قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه برای خدمت به انقلاب در شرایط کنونی هیچ امری مهم‌تر از حل مسائل جامعه نیست، اضافه کرد: در بخش حمل‌ونقل عمومی ابتدا باید زیرساخت‌ها را توسعه داد. به‌رغم وجود خط یک مترو، خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی، فقط ۲۲درصد مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند که سهم مترو از این مقدار فقط ۱,۷درصد است.
او تأکید کرد: برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید در راستای گسترش زیرساخت‌ها قدم برداریم که بهترین روش آن، توسعه مترو است.
شهردار اصفهان تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوا و امنیت حمل‌ونقل نیز با وجود تمام مشکلات مالی، راهی به‌جز گسترش و توسعه مترو وجود ندارد.

پیشرفت 17.5درصدی خط دو مترو اصفهان

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان در این آیین گفت: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مترو را 50میلیون دلار در نظر بگیریم، در صورت پرداخت خسارت آلودگی هوا به شهر اصفهان، می‌توان خط دو مترو را طی دو الی سه سال آینده تکمیل کرد.
سید محسن واعظی‌فر اظهار کرد: خط دو مترو اصفهان به طول 24 کیلومتر از شهرک امام‌حسین(ع) در شمال خیابان زینبیه آغاز می‌شودو با 23 ایستگاه به سمت غرب اصفهان حرکت می‌کند و به میدان امام‌حسین(ع) خمینی‌شهر ختم می‌شود.
او افزود: 14 کیلومتر خط دو مترو با 16 ایستگاه در دستورکار است که 13 ایستگاه آن در حال اجراست و سه ایستگاه دیگر خط دو قطارشهری در شرف انعقاد قرارداد با پیمانکاران است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان عنوان کرد: با استفاده از دستگاه «TBM» خط یک، حفاری خط دو مترو را از شمال آغاز کردیم. تاکنون 48 کیلومتر حفاری‌شده و به ایستگاه لاله رسیده است.
واعظی‌فر خاطرنشان کرد: هفته گذشته نیز حفاری «TBM» غربی آغازشده و ظرف چند ماه آینده به ایستگاه شاهد می‌رسد.
او ادامه داد: از طرف غرب نیز حفاری از ایستگاه شهید حجازی آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی در ایستگاه ابن‌سینا هر سه دستگاه‌  «TBM»  به هم می‌رسند و خارج می‌شوند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با بیان اینکه در خصوص اهمیت مترو سخن زیاد گفته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه خط دو قطارشهری هفت‌ساله دیده‌شده، این در حالی است که طبق آخرین آمار حدود 17.5درصد پیشرفت داشته است.
واعظی‌فر اظهار کرد: در 2021 بانک جهانی میزان خسارت آلودگی هوا به شهر تهران را دومیلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد. چنانچه بخواهیم این میزان را با جمعیت اصفهان محاسبه کنیم، تقریبا 500میلیون دلار خسارت بابت آلودگی هوا باید به شهر اصفهان پرداخت شود.
او ادامه داد: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مترو را 50میلیون دلار در نظر بگیریم، بر اساس میزان خسارت آلودگی هوا، می‌توان خط دو مترو اصفهان را طی دو الی سه سال آینده تکمیل کرد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصــفــهــان تــأکیــد کرد: خــســارت ناشی از آلودگی هوا، اهمیت مترو را بیش‌ازپیش مشخص می‌کند؛ چراکه آلودگی هوا هزینه‌های پنهان زیادی را بر دوش دولت‌ها و مدیریت شهری در عرصه سلامتی و پزشکی، اجتماعی و… تحمیل می‌‌کند.
واعظی‌فر خاطرنشان کرد: سازمان قطارشهری اصفهان این توان را دارد که در صورت همت دولتمردان و مدیریت شهری در تأمین منابع مالی لازم، خط دو مترو اصفهان را ظرف چهار الی پنج سال آینده تکمیل کند.

رفع معضل ترافیک اصفهان با راه‌اندازی خط مترو

در ادامه این آیین، رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: مردم از وجود ترافیک، آلودگی هوا و ناهنجاری انتقاد می‌کنند؛ بنابراین لازم است اتفاق‌هایی که زیر زمین در خط مترو در حال وقوع است، به اطلاع مردم برسد تا بدانند در چند سال آینده این مشکلات رفع خواهد شد.
ســرهــنــگ مــحمــدرضــا مـحمـدی اظهار کرد: کلان‌شهر اصفهان که اکنون با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، با راه‌اندازی مترو از این دو معضل بزرگ رهایی می‌یابد.
او افزود: البته مردم از مدیران به دلیل این دو معضل انتقاد می‌کنند و از جان‌فشانی مهندسان و فعالانی که در زیرزمین برای راه‌اندازی مترو فعالیت می‌کنند، بی‌خبرند.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: مردم از وجود ترافیک، آلودگی هوا و ناهنجاری انتقاد می‌کنند؛ بنابراین لازم است اتفاق‌هایی که زیر زمین در حال وقوع است، به اطلاع مردم برسد تا بدانند در چند سال آینده این مشکلات رفع خواهد شد.
محمدی خاطرنشان کرد: اکنون در زیر زمین در خطوط مترو اصفهان کار بزرگی در حال انجام است که دیده نمی‌شود؛ اما تأثیر بسیار مهمی بر آینده اصفهان خواهد داشت.
او تأکید کرد: پلیس راهور وظیفه دارد در مدیریت حمل‌ونقل در کنار مدیریت شهری قرار گیرد تا با هم‌افزایی آنچه را شایسته مردم است، برای آن‌ها به ارمغان آورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط