او حملونقل و ترافیک شهری را یکی از مهمترین موضوعهایی دانست که همه کلانشهرها از جمله اصفهان با آن درگیر هستند: «مشکلاتی که در مباحث حملونقلی وجود دارد، سلامت روان را تحتتأثیر قرار میدهد.» صحبت درباره مترو و خطوط احداثشده آن در شهر اصفهان، موضوع دیگری بود که شهردار اصفهان بر آن تأکید کرد: «در مطالعات جامع قطار شهری اصفهان، سه خط ریلی در نظر گرفته شده است. حدود 80درصد خط 1 مترو با همکاری شهرداران دورههای قبلی به بهرهبرداری رسیده و خط 2 نیز در حال احداث است. برای خط 2 مترو 16 ایستگاه در نظر گرفته شده است. برای 13 ایستگاه، پیمانکار ساخت آن انتخاب شده که در حال احداث است و در زیرزمین دستگاه TBM از شمال و غرب اصفهان از دو طرف در حال حفاری است. نقطه الحاق خط 1 و 2 مترو، میدان امام حسین (ع) است. در ایامالله دهه فجر دستگاه TBM از ایستگاه کهندژ به ایستگاه شهید خرازی رسید. ایستگاه خرازی توسط دستگاه TBM باز شد و در حال حاضر دستگاه TBM به سمت ایستگاه آیتالله کاشانی در حال حرکت است و پس از آن وارد ایستگاه سیدعلیخان میشود.»
تکمیل خط 2 مترو در چهار سال با تأمین منابع مالی کافی
احداث مترو منوط به تأمین منابع مالی کافی است و این مسئله اگر به درستی انجام شود خط 2 مترو چهارساله تکمیل میشود. شهردار اصفهان دراینباره توضیح داد: «با تمرکز روی پروژه قطار شهری و پشتیبانیهایی که منابع دولتی انجام خواهند داد، میتوانیم کمتر از چهار سال بخشی از خط 2 متروی اصفهان را به بهرهبرداری برسانیم تا حملونقل عمومی برای مردم اصفهان تسهیل و مقداری از آلودگی هوای شهر کاسته شود. در حال حاضر خط 2 متروی اصفهان 16 کیلومتر و برای هر یک کیلومتر یک ایستگاه در نظر گرفته شده است. البته انتهای خط 2 متروی اصفهان به خمینیشهر ختم میشود که در این راستا باید عملیات خط ریلی خمینیشهر نیز آغاز و به خط ریلی اصفهان متصل شود. بهتر است که هر 16 ایستگاه خط 2 مترو کامل و سپس بهرهبرداری انجام شود. اگرچه خط 1 متروی اصفهان بنا به شرایطی، ایستگاه به ایستگاه افتتاح شد، این امکان برای خط 2 متروی اصفهان نیز فراهم خواهد بود. بخشی از منابع مالی خط 2 مترو برعهده شهرداری اصفهان است و بخش دیگری از طریق اوراق مشارکت تأمین میشود که بهنوعی دولت از این طریق به توسعه قطار شهری کمک میکند. درصددیم حملونقل عمومی را در سطح شهر توسعه دهیم که البته این موضوع باید همزمان با فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی ارتقا پیدا کند.»
حملونقل عمومی یکی از وسایل تردد شهروندان اصفهانی است؛ اما این موضوع را که سهم حملونقل عمومی در جابهجایی شهروندان اصفهانی چقدر است، قاسمزاده روایت کرد: «اکنون سهم حملونقل عمومی در جابهجایی شهروندان اصفهانی 22درصد است. اگرچه نقطهضعفهایی در این زمینه داریم و ممکن است گاهی زمان مکث ما در ایستگاههای اتوبوس زیاد باشد، اما با این اوصاف 22درصد سهم بسیار کمی در کلانشهر اصفهان است و این یعنی بالغ بر 78درصد مردم ترجیح میدهند از وسیله شخصی استفاده کنند. مثلا اغلب اوقات ظرفیت خط 1 متروی اصفهان خالی است و عمدتا با حداقل ظرفیت در حال کار است، این نشان میدهد هنوز فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی در اصفهان نهادینه نشده است. از این 22درصد 1.7درصد به مترو، 8درصد به اتوبوس و مابقی به تاکسیهای شهری و اینترنتی مربوط میشود؛ گرچه در دو سال اخیر که درگیر اپیدمی کرونا بودیم، مردم برای دوری از مبتلا شدن به کرونا از وسایل شخصی استفاده میکنند. برای اینکه حقوق مردم رعایت شود و شهروندان امکان انتخاب داشته باشند، در راستای رفاه حال شهروندان و توسعه استفاده از حملونقل عمومی، از ابتدای سال 1401 اپلیکیشنی به مردم اصفهان ارائه میشود که زمان حرکت و ورود اتوبوس را به ایستگاه مدنظر اطلاعرسانی میکند؛ در این صورت حق انتخاب به شهروندان داده میشود.»
سال 1400 سال هوشمندی شهر اصفهان
تشریح دیگر برنامههای شهرداری برای سال آینده در لابهلای صحبتهای شهردار اصفهان جا خوش کرد: «در حال حاضر اعضای شورای اسلامی شهر درگیر تصویب لایحه بودجه شهر هستند که شهرداری اصفهان تقدیم کرده است، این بودجه حاوی ایدهها و پروژههایی است که رویکرد جدید مدیریت شهری را نشان میدهد. در این رویکرد و بودجه جدید به چند نکته میتوان اشاره کرد. هوشمندسازی و ایجاد شهر الکترونیکی، اولین رویکرد تأکیدشده مدیریت جدید شهری است. ما باید به سمت الکترونیکیشدن شهر برویم. در این راستا از سال 1401 آرامآرام بسیاری از خدمات شهری مدنظر شهروندان از طریق سامانههای الکترونیکی ارائه میشود؛ بهگونهای که میزان مراجعه مردم به شهرداری به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند. با الکترونیکیشدن خدمات، امکان خطا و سوءاستفاده بهشدت کاهش پیدا خواهد کرد. در کنار این موضوع، شفافیت مالی نیز رقم میخورد. در این راستا در سامانه میتوان مشاهده کرد که مردم برای چه موضوعی هزینه پرداخت میکنند و فاکتور میگیرند.» قرار است نیمه نخست سال 1401 یک سامانه الکترونیکی برای اخذ پروانه ساختمانی برای شهروندان راهاندازی شود. ادامه صحبتهای قاسمزاده سنجاق شد به این موضوع: «تا پایان سال اغلب خدمات شهرداری از طریق سامانه انجام خواهد شد. خدمات اصلی که همواره مدنظر مردم بوده است تا به امروز الکترونیکی نبوده، ازاینرو مردم خواهان این هستند که مخصوصا در موضوع خدماتی که مستلزم پرداخت هزینههاست، شفافیت وجود داشته باشد. در سال آینده در نظر داریم از طریق سامانههای الکترونیکی، خدمات شهری را به مردم ارائه کنیم.»
فجرانههای اصفهان
اما سخنان دیگر شهردار اصفهان مربوط شد به ویژهبرنامههای ایامالله دهه فجر: «قوام هر ملتی به هویت آن است و هویت هر ملتی با پاسداشت آیینها زنده میماند. یکی از مناسبتهایی که ما باید به جد آن را گرامی بداریم، دهه مبارک فجر است. شهرداری بهعنوان یک نهاد شهری زمینه فعالشدن بخشهای مختلف مردم را در دل محلهها فراهم کرده است؛ در این راستا سعی داشتهایم هرکجا که مردم قصد برگزاری جشن را دارند، آنها را همراهی کنیم و مانعتراشی نکنیم. غیر از این موضوع، یک آذینبندی عمومی داشتیم؛ چراکه زنده نگهداشتن شهر در ایامالله دهه فجر همیشه وظیفه شهرداری بوده است؛ همچنین حدود 200 جشن و برنامه در سطح شهر با حمایت شهرداری اصفهان برگزار و برخی از آنها مثل برنامهای که در خانه انقلاب و روایت انقلاب اجرا میشود متمرکز و برخی غیرمتمرکز است. البته جشنهای بزرگ و میدانی هم برنامهریزیشده بود که باتوجهبه شیوع مجدد کرونا از برگزاری جشنهای میدانی محروم شدیم و اجازه برگزاری داده نشد؛ بااینحال، اجرای گروههای سرودخوانی را در محلهها داریم و شهروندان مانور تاکسیرانان بهعنوان یک حرکت صنفی را شاهد بودند.»
توجه به محلهمحوری از تأکیدهای مدیریت شهری
توجه به محله محوری از تأکیدهای مدیریت شهری است. این روزها ورود اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به محلهها و بررسی و رسیدگی به مشکلات آنها شاهد این ادعاست. در ادامه شهردار اصفهان دراینباره هم صحبت کرد: «محلهمحوری، از تأکیدهای مؤکد مدیریت جدید شهری است. در دورههای گذشته تمرکز شهرداریها روی نقاط مرکزی شهری بود که بهپاس زحمات آنها ما امروز این فراغبال را پیدا کردهایم که به دل محلهها برویم. در این راستا 90 محله کمبرخوردارشهر اصفهان را احصا و با مشورت مدیران و کارشناسان، 30 محله را برای ارتقای کیفی سطح محله برای سال 1401 مشخص کردیم. برای تحقق این امر بهنوعی در هر منطقه با چهار سبد برنامه و پروژه وارد محلهها میشویم: سبد اول بحث عمرانی و ساختوسازی است که مرمت معابر منطقه، حذف فضاهای بیدفاع شهری و رفع گلوگاههای شهری از جمله آن است. سبد پروژه دوم، زیباسازی محله است. در سطح شهر زیباسازی و المانهای شهری انجام شده، اما در محلهها به این موضوع غفلت شده است. سبد پروژه سوم مباحث فرهنگی و اجتماعی است؛ اینکه محله از لحاظ فرهنگی پویا شود، چه آیینهایی را میتواند در دل خود ایجاد کند، مساجد و مردم محله بیایند و کمک کنند که محله از نظر فرهنگی ارتقا یابد و محله از لحاظ اجتماعی پویا و فعال شود. اقتصاد محله نیز سبد پروژه چهارم است. ما معتقدیم که تولید در کشور رونق پیدا کند. در این راستا تولید هم از کارخانه و هم از خانه باید انجام شود، ازاینرو باید از دل مردم رونق ایجاد شود. یک روزی هر خانه یک کارخانه بود و حتی زن خانواده محصولی تولید میکرد. قرار بر این است که با یک نگاه علمی و بهروز، ظرفیتهای اقتصادی محلهها احصا شود. محصولات تولیدشده توسط مردم محله، در درجه اول در بازار محله توزیع میشود و مازاد ظرفیت آنها در بازارچههای محلی دیگر انجام میگیرد و بهنوعی به سمت پویاسازی ظرفیتهای اقتصادی محله خواهیم رفت. در واقع درصددیم با مشارکت و همراهی مردم سطح کیفی زندگی مردم را ارتقا دهیم. شعار این دوره مدیریت شهری “اصفهانِ من، شهر زندگی” است و در کل این احساس تعلق مردم به محله خود باید پررنگتر شود.»