پاویون اصفهان، می‌توانیم، می‌شود!

آخرین ماه سال، فرصت خوبی برای واکاوی و روایت فعالیت‌های یک‌ساله است. از همین منظر، اگر به رویدادهای گردشگری اصفهان در سال 1400 بنگریم، نقاطی پررنگ‌ترند؛ مثلا فعالیت پاویون اصفهان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که دو وجه مهم داشت: اول، همکاری و هم‌افزایی همه ارگان‌های متولی گردشگری اصفهان برای فعالیت در قالبی مشترک و دوم، تم متمایز پاویون که بر محور «روایت»، «اجرای تور» و «داستان‌های ناگفته اصفهان» استوار بود. بر این اساس، اجازه دهید اظهار امیدواری کنیم که در سال و قرن نو شاهد ادامه «تعامل‌های بین‌سازمانی» به نفع «ارتقای گردشگری اصفهان» باشیم.

تاریخ انتشار: 09:05 - شنبه 1400/12/21
مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه
گردشگرانِ قرن نو از اصفهان چه می‌خواهند؟ یا پرسش دقیق‌تر می‌تواند این باشد که آیا اصفهانِ قرن بیست‌ویک میلادی و پانزده شمسی می‌تواند برای جذب گردشگر به همان روش قرن نوزدهم و سیزدهم عمل کند؟ شهری که روزگاری در روایت‌های جهانگردان اروپایی، با لندن و پاریس و رم مقایسه می‌شد، حالا در چه وضعیتی است و چطور می‌تواند شاهد رونقی در صنعت گردشگری‌اش باشد؟ پاسخ به همه این پرسش‌ها نیازمند پژوهش‌های دقیق گذشته و حال، عزم جزم همه ارگان‌های متولی برای حرکت در یک راستا، اجماع داشته‌های مالی و معنوی بر محور رونق گردشگری و البته اجرا کردن ایده‌های نوی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی  است.
 بر همین اساس، می‌توان گفت اتفاق ‌تأمل‌برانگیز زمستان امسال برای اصفهان، این بود که شمه‌ای از این موارد را برای حضور در یک رویداد چهارروزه تجربه کردیم؛ آزمونی که نتیجه‌اش دو واژه هم‌ارز بود: اگر بخواهیم هم «می‌توانیم»، هم «می‌شود»! ماجرا این بود که پاویون اصفهان با هدف بازاریابی شهری با مشارکت اتاق بازرگانی، شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و تشکل‌های فعال حوزه صنایع‌دستی و گردشگری و میراث اصفهان طی چهار روز در تهران به فعالیت پرداخت و توجه گسترده فعالان حوزه گردشگری را به خود  جلب کرد. در پاویون اصفهان بازدیدکنندگان با یک اکوسیستم مبتنی بر محتوا و تجربه روبه‌رو می‌شدند؛ به این صورت که هر بازدیدکننده در بدو ورود به یکی از راهنمایان آموزش‌دیده پاویون معرفی می‌شد و تور گردشگری داستان‌های ناگفته برای او و گردشگران دیگر آغاز  می‌شد. 

در بـخـش‌هــای بعدی، هــدفــون‌هــا 

و مانیتورهایی بودند که مخاطب می‌توانست با کمک آن‌ها، یک تا چند ویدئو از 200 ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان، ساخته مجید عرفانیان (جهانگرد فیلم‌ساز و مشاور سفر) را تماشا کند. این ویدئوها البته قبلا طی دو دوره 100روزه متوالی، هر شب ساعت 20 یا 21 در صفحه اینستاگرامی به همین عنوان، منتشر و وایرال  شده بودند.
 در ساخت ویدئوها هم همه ارگان‌های متولی گردشگری مشارکت و حمایت کردند؛ از اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان و استانداری و بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان و حتی روزنامه اصفهان‌زیبا گرفته تا دانشگاه هنر اصفهان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای خلیفه‌گری ارامنه، انجمن کلیمیان، انجمن زرتشتیان و شماری از کسب‌وکارهای خصوصی و البته شهرداری وقت نجف‌آباد. جان کلام اینکه در این گزارش سعی کرده‌ام در خلال گفت‌وگوهایی با فعالان حوزه گردشگری نظراتشان را درباره این حضور جویا شوم و گزیده نظرات صاحب‌نظران را در ادامه ذکر کنم.

جمالی‌نژاد: داستان‌های ناگفته باید به همه شهرها و روستاها تسری پیدا کنند

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که شهرداری اصفهان را نیز پیش‌ازاین، برعهده داشته و در زمان فعالیت او گروه رسانه‌ای اصفهان‌زیبا با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، دومین شماره مجله گردشگر مثبت را با عنوان معرفی صد داستان ناگفته اصفهان، منتشر کرد، هم در دومین روز برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران مهمان پاویون اصفهان شد. مهدی جمالی‌نژاد پس از تجربه تور اختصاصی پاویون، در گفت‌وگوی اختصاصی با اصفهان‌زیبا، با تأکید بر جریان‌سازی برای الگوشدن داستان‌های ناگفته در سطح ملی، از تلاش برای تسری‌دادن این «مدل فعالیت» در میان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد.  
او به فعالیت‌های اولیه برای شکل‌گیری این پروژه اشاره کرد و افزود: «از ابتدا اعتقاد داشتیم که این کار پهنه وسیعی را در برمی‌گیرد و می‌دانستیم که می‌تواند در ارتقای همه حوزه‌ها و بر همه شاخص‌های شهر اصفهان تأثیرگذار باشد. مسئولان اتاق بازرگانی از ابتدا پیشران پروژه بودند و من هم چه مدتی که در استانداری فعالیت می‌کردم و چه بعد که در شهرداری مشغول شدم، از این فعالیت‌ها حمایت کردم.»
او تصریح کرد: «اعتقاد داشتم این کار می‌تواند به جریان‌سازی در کشور منجر شود و البته هنوز هم جا دارد که برای پروژه، جریان‌سازی انجام شود؛ چراکه معتقدم به‌رغم اینکه شهرداران و مدیران خیلی درباره برند گردشگری صحبت می‌کنند، معنایش را نمی‌دانند و به اهمیتش پی‌نبرده‌اند. امیدوارم این جریان‌سازی در تمام شهرها و روستاهای کشور انجام شود؛ چراکه منفعتش برای کل کشور خواهد بود. »او با اشاره به اینکه تعدادی از ویدئوهای داستان‌های ناگفته اصفهان را طی مدت انتشار مشاهده کرده است، اذعان کرد: «این روایت‌ها بسیار زیادند. همه، فقط نیمه‌عیان اصفهان را می‌بینند؛ اما گنج‌های پنهان شهر را خیلی‌ها نمی‌شناسند. به نظرم اگر این موارد بازیابی شوند، بسیار اتفاق خوبی رقم می‌خورد.  اصفهان کار ارزشمندی را شروع کرده است و من به‌عنوان رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تلاش می‌کنم این کار ارزشمند را به همه کشور تسری دهم. »
جمالی‌نژاد با تأکید بر اینکه پروژه داستان‌های ناگفته اصفهان در کشور بی‌نظیر است، اظهار کرد: «ما در حال حاضر ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا و دهیاری داریم که می‌توانند از داستان‌های ناگفته اصفهان الگو بگیرند.  کار بسیار ارزشمندی است که نه‌فقط در حوزه گردشگری، بلکه به‌صورت بنیادین در حوزه معرفی شهر و صنایع‌دستی و ظرفیت‌ها و هویت و میراث فرهنگی شهر بسیار مؤثر است. » او ضمن تشکر از مسئولان اتاق بازرگانی، اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برای هم‌افزایی‌ها در پروژه داستان‌های ناگفته اصفهان، افزود: «امیدوارم این همکاری‌ها با همین انرژی ادامه داشته باشد و نتیجه نهایی ثمره‌ای برای ارتقا و توسعه شهری اصفهان در برداشته باشد.»

مرتضوی: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ مزیت پاویون اصفهان

استاندار اصفهان هم یکی از مهمانان بلندپایه پاویون اصفهان بود که پس از حضور در تور گردشگری داستان‌های ناگفته اصفهان اظهار کرد: «در این نمایشگاه فضایی فراهم‌شده که فرصت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری به مردم ایران معرفی شود. در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران فضای گفتمان و ارتباط بین مخاطب و  میراث و اماکن گردشگری در قالب داستان فراهم‌شده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مخاطب تعریف ‌شده است.»
سید رضا مرتضوی در گفت‌وگویی که در فضای «وی‌آی‌پی» پاویون انجام شد، با بیان اینکه برای ارزیابی دقیق‌تر از تأثیر اقدامات بر فضای گردشگری باید ارتباط جامعه مخاطب در بیرون و داخل کشور موردارزیابی قرار گیرد، خاطرنشان  کرد: «ارزیابی ما در بخش ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مثبت است و اقدام بسیار ارزشمندی صورت گرفته، اما برای ارزیابی میزان اثربخشی  هنوز زود است. تجلی دولت مردمی این است که فاصله بین مردم و دولت کم‌رنگ و به یک طیف تبدیل شود و با نگاه هم‌افزا، مجموعه حاکمیت، نهادهای عمومی و مردمی شرایطی را که منجر به بهبود زندگی مردم و فضای اقتصادی مناسب، رونق در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری می‌شود، فراهم کنند.»

مرتضوی: تلاش می‌کنیم فرصت معرفی اصفهان، ماندگار شود

مــدیــرعــامـــل و عــضــو هیــئــت‌مــدیــره نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا درباره این اتفاق بیان کرد: «وحدت گفتار و رویه‌ای که بین دستگاه‌های مختلف متولی گردشگری در اصفهان وجود داشت، وجه تمایز پاویون اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بود که همه به آن اذعان  می‌کردند.»
مرتضوی در ادامه افزود: «زیبایی سازه پاویون هم نکته‌ای بود که طی روزهای برگزاری نمایشگاه، مسئولان مختلفی که به پاویون آمدند، به آن اشاره کردند؛ اما اگر با  این  سازه زیبا، محتوای خوب پیوند نمی‌خورد و تشتت آرا بین متولیان وجود داشت، این موفقیت حاصل نمی‌شد. این نکته‌ای بود که امسال را از سال‌های قبل  متمایز می‌کرد.»
علیرضا مرتضوی با تأکید بر اینکه پیشنهاد ماندگاری پاویون اصفهان در تهران وجود داشته است و در صورت نهایی شدن، تلاش حداکثری برای جذب مخاطب برای پاویون صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «تلاش می‌کنیم برای معرفی اصفهان به‌عنوان یک قطب گردشگری و پایتخت فرهنگی جهان اسلام و شهر جهانی صنایع‌دستی برنامه‌ریزی کنیم و پاویون را در محلی که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد، نصب کنیم. شاید در خارج از تهران یا حتی خارج از کشور این اتفاق رقم بخورد.»

دارابی: پاویون، نماینده شایسته اصفهان پرافتخار بود 

معاون میراث فرهنگی کشور هم بعد از بازدید از پاویون با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان نگین میراثی و گردشگری و پایتخت صنایع‌دستی ایران شناخته می‌شود، گفت: «امروز دنیای بزرگ از طریق ابزار کوچکی به نام تلفن همراه در دستان ماست و باید این قدرت را داشته باشیم که از رسانه‌های چندمنظوره برای معرفی استفاده کنیم و اصفهان را که به‌عنوان نگین میراثی و گردشگری و پایتخت صنایع‌دستی ایران شناخته می‌شود، به مردم کشور خود و سایر نقاط جهان معرفی کنیم.» 
علی دارابی، با بیان اینکه غرفه اصفهان در این نمایشگاه ازنظر جانمایی و دکور، نوآوری خاصی دارد، افزود: «در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران شاهد درخشش غرفه اصفهان هستیم که تلاش می‌کند نماینده شایسته‌ای برای اصفهانِ پرافتخار باشد. امروز جنگ روایت‌ها مطرح است. ما داشته‌های بسیاری داریم؛ اما اگر نتوانیم آن‌ها را به زیبایی تعریف و مطرح کنیم، از قافله جهانی جا می‌مانیم.»

فاطمی: اصفهان عنوان غرفه برتر نمایشگاه را از آن خود می‌کند

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که از پاویون اصفهان دیدن کرد، در گفت‌وگوی مجازی با اصفهان‌زیبا تصریح کرد: «غرفه اصفهان امسال کاملا نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بود. باید بگویم سال‌های گذشته اصفهان در حد و اندازه خودش ظاهر نمی‌شد؛ ولی امسال در غرفه، هماهنگی کاملی بین ذی‌نفعان گردشگری و دستگاه‌های دولتی دیده می‌شد.»
مصطفی فاطمی اضافه کرد: «یکی از مزیت‌های غرفه اصفهان، نقش‌آفرینی فعالان گردشگری، به‌خصوص راهنمایان در غرفه بود و اینکه از فناوری‌های دیجیتال استفاده کرده بودند؛ راه و روشی که بیشتر کشورها در معرفی فعالیت‌های گردشگری‌شان در نمایشگاه‌ها به‌کار می‌برند و اصفهان از این منظر یک گام از بقیه استان‌ها جلوتر بود. نکته دیگر استفاده از ظرفیت داستان‌ها و روایت‌های ناگفته اصفهان و ارائه آن‌ها به مخاطبان با استفاده از فناوری دیجیتال و معرفی برند اصفهان بود و زیبایی غرفه هم به بهتر دیده شدن این تلاش‌ها کمک کرد.»
او همچنین بیان کرد: «اصفهان امسال یکی از بهترین غرفه‌های نمایشگاه بود. ما در حال ارزیابی غرفه‌ها هستیم و به‌زودی نتیجه اعلام می‌شود. فکر می‌کنم اصفهان، غرفه برتر نمایشگاه امسال در بخش استان‌ها باشد. تا الان اصفهان جایگاه خوبی در شاخص‌هایی که در آن‌ها ارزیابی عملکرد انجام‌شده، داشته است. نکته مهم دیگر درباره پاویون اصفهان این بود که افراد ذی‌نفع مختلف صنعت گردشگری اصفهان از شهرداران و مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس گرفته تا فعالان خصوصی حوزه گردشگری در غرفه حضور داشتند و اتاق بازرگانی هم نقش پررنگ و خوبی در این دوره از نمایشگاه در غرفه اصفهان ایفا کرد.»

گلشیرازی: وقتی در کنار هم قرار بگیریم، نتیجه منحصربه‌فردی رقم می‌خورد

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان که در سومین روز برپایی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، از پاویون اصفهان بازدید کرد، طی گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: «با رجوع به صحبت‌های مقام معظم رهبری، باید گفت جهاد در حال حاضر، دقیقا جایی است که بتوانیم با برنامه‌ریزی، بحران‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و گردشگری با ایجاد شغل و درآمد برای مردم می‌تواند در این راستا نقش‌آفرینی کند.»
مسعود گلشیرازی افزود: «برای آنکه در این مسیر اقبال داشته باشیم، می‌بایست تفکر، تعقل، تدبر و استفاده از تجربه‌های جهانی را در خدمت بگیریم تا بتوانیم طرحی بدیع و نو ایجاد کنیم. در نمایشگاه حاضر، تنها جایی که تعریف پاویون درباره‌اش صدق می‌کند، پاویون اصفهان است که با همکاری شهرداری، اتاق بازرگانی و اداره‌کل میراث فرهنگی برپا شد و این نشان می‌دهد هر جا که در جنگ اقتصادی در کنار هم قرار بگیریم، فارغ از اینکه از بخش خصوصی هستیم یا دولتی، می‌توانیم نتیجه منحصربه‌فردی را رقم بزنیم.» 
او با تأکید بر اینکه مدلی که برای پاویون اصفهان طراحی شد، می‌تواند به یک مدل پویا در برگزاری نمایشگاه‌هایی ازاین‌دست در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود، اضافه کرد: «امیدوارم این انتقال دانش و تکنولوژی که به دست همکارانم در اتاق بازرگانی انجام شد، به سرمایه‌ای ماندگار و روبه‌تعالی برای ایران تبدیل شود. آنچه در پاویون اتفاق افتاد، کار  گروهی بود. اهالی اکوسیستم گردشگری استان در این پاویون حضور داشتند و از در کنار هم قرار گرفتن و اینکه اتفاق مهمی را رقم زده‌اند، ابراز رضایت می‌کردند. مدل عملکردی در پاویون اصفهان، نشان داد که اگر با طرح و برنامه مشخص حرکت کنیم و اقدامات مبتنی بر برنامه باشند، نتیجه حتما با اقبال روبه‌رو می‌شود. امیدوارم این حرکت توسط سایر استان‌ها کپی‌برداری شود و در سطح ملی برای حضور در پاویون‌های جمهوری اسلامی در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی (از صنعت و سرمایه‌گذاری تا گردشگری) به کار گرفته شود. اگر امروز مشکلی در اکوسیستم گردشگری داریم، دلیلش عدم اطلاع و عدم ارائه صحیح یافته‌ها به ذی‌نفعان در سطوح مختلف است؛ بنابراین اگر بتوانیم با ابزارهای مختلف علم‌افزایی را در اکوسیستم گردشگری فزون‌تر کنیم، عدل رفتاری و اقدام معطوف به هدف اتفاق می‌افتد. امیدوارم نتیجه همه این اقدامات رونق گردشگری، بهبود درآمد سرانه مردم و رفاه مردم باشد.»

 ارزانی: اصفهان شهر پیشرو در مسیر  رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری  مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «اصفهان یکی از شهرهای پیشرو در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به این موضوع سرعت می‌بخشد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی و هیئت همراه ازجمله مهمانان پاویون اصفهان بودند. ارزانی در مصاحبه با اصفهان‌زیبا اظهار کرد: «نوع طراحی غرفه اصفهان ازلحاظ زیبایی‌شناختی بسیار عالی است. ارتباط اصفهان قدیم با اصفهان جدید، استفاده از نماد درخت، کاربرد رنگ فیروزه‌ای، طراحی مشبک و مکان قرارگرفتن غرفه که در وسط نمایشگاه است، تنها بخشی از جذابیت‌های این غرفه است. اصفهان قطعا یکی از شهرهای پیشرو در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و برگزاری نمایشگاه به بهترین صورت ممکن، به این امر سرعت می‌بخشد.»
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «مارکوپولو اصفهان را نصف جهان نامید؛ سپس سال‌ها بعد بحث برند اصفهان بر سر زبان‌ها افتاد. قرار شد داستان‌های ناگفته اصفهان روایت شود و اکنون این کار با تیم بسیار حرفه‌ای در نمایشگاه گردشگری صورت گرفته است. این تیم توانسته مانند گذشته، هنر را با اقتصاد گره بزند تا ماندگار شود. برنامه‌های اجراشده در غرفه اصفهان، تنها بخش کوچکی از ظرفیت اصفهان را پوشش داده‌اند؛ چراکه تعداد قصه‌های ناگفته اصفهان نامحدود است و در این نمایشگاه تنها به ۲۰۰ عدد از آن‌ها پرداخته شده است.»

 کرباسی‌زاده: پاویون اصفهان یک گام روبه‌جلو در حوزه توسعه گردشگری استان بود

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی از صاحب‌نظران و تأثیرگذاران صنعت گردشگری اصفهان است که در این گزارش جویای نظرهای او شدیم. علی کرباسی‌زاده گفت‌وگو را با بیان ظرفیت‌های اصفهان در حوزه جذب گردشگران، آغاز و تصریح کرد: «اصفهان با داشتن بیش از دوهزار اثر تاریخی که نام تعدادی از آن‌ها در دو فهرست میراث ملی و میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، از جایگاه چشمگیری برخوردار است؛ تا جایی که در رتبه‌بندی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اصفهان رتبه نهم شهرهای فرهنگی‌تاریخی دنیا را دارد؛ همچنین موقعیت اصفهان در نقطه مرکزی چهارراه مواصلاتی کشور نیز ظرفیت چشمگیر دیگری برای این استان محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که حدود 30درصد بزرگراه‌های کشور در این استان قرار دارند و این نکته حاکی از نقش حساس اصفهان ازنظر موقعیت ترانزیتی در کشور است.»
علی کرباسی‌زاده افزود: «اگر دایره‌ای فرضی به شعاع 500 کیلومتر دور اصفهان تصور کنیم، دست‌کم 50 درصد جمعیت ایران در این مساحت قرار می‌گیرند. از سویی، طی سال‌های تحریم، گرچه ناوگان هوایی و ریلی بسیار عقب ماندند، اما شاهد توسعه شبکه جاده‌ای و مواصلاتی کشور بودیم که بخش اعظمی از آن در جغرافیای استان اصفهان قرار دارد؛ بنابراین اصفهان نه‌تنها ازلحاظ تاریخی و فرهنگی، بلکه ازلحاظ جغرافیایی هم در صنعت گردشگری ایران، چه برای گردشگران داخلی و چه گردشگران خارجی، جایگاه مهمی دارد.»
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از صنایع‌دستی به‌عنوان ظرفیت و ثروت مهم دیگر در استان یادکرد و گفت: «همه این ویژگی‌ها حاکی از آن است که اصفهان به‌اشتباه در مسیر توسعه کشاورزی و صنعت پیش رفته است و اولویت و مزیت اول استان، می‌بایست گردشگری باشد؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این توانمندی ارزشمند استفاده کنیم. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری 70درصد درآمد حاصل از گردشگری در جامعه میزبان می‌ماند؛ به این دلیل که تقریبا تمام بخش‌های گردشگری بر مبنای خدمات استوار هستند و بلافاصله با هزینه کرد در این صنعت، هزینه به جیب دهک‌های مختلف جامعه می‌رود و به این دلیل گردشگری یک صنعت سبز محسوب می‌شود و می‌تواند اختلاف‌های طبقاتی را هم در جامعه کاهش دهد.»
او با تأکید بر اینکه با دست روی دست گذاشتن نمی‌توان انتظار بهبود برای اوضاع گردشگری اصفهان داشت و اینکه گردشگری انبوه در زمان‌هایی مانند نوروز، اثرات تخریبی بسیاری بر محیط‌زیست و زیرساخت‌های استان، وارد می‌کند، اذعان کرد: «ما باید برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشیم و یکی از ابزارهای مهم هم، بخش بازاریابی، تبلیغات و برندینگ است که باید به‌صورت حرفه‌ای و مستمر انجام شود. اقدامات ما هم در این زمینه با طراحی برند گردشگری اصفهان مدت‌هاست آغازشده و در شبکه‌های مجازی به زبان‌های مختلف به معرفی و تولید محتوا در این زمینه پرداخته‌ایم.»
علی کرباسی‌زاده، از برنامه‌های مختلف در حوزه تبلیغات محیطی برای برند گردشگری اصفهان، یاد کرد و حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را یکی از اقدامات در همین حوزه دانست و افزود: «پاویون اصفهان با همراهی و همدلی همه ذی‌نفعان گردشگری؛ اعم از شهرداری، میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و انجمن‌های فعال حوزه گردشگری استان محقق شد. از طریق این حضور زمینه معرفی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات در راستای توسعه گردشگری اصفهان با محوریت داستان‌های ناگفته اصفهان فراهم و با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد.»
او همچنین پاویون اصفهان را به‌عنوان نقطه شروع و بخشی از اقدامات لازم در حوزه توسعه گردشگری اصفهان دانست و اضافه کرد: «برای موفقیت در حوزه گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی‌های بسیاری هستیم که طراحی محصول و طراحی پکیج و تورهای متنوع هم ازجمله فعالیت‌های لازم در این راستا محسوب می‌شوند. نمی‌توان گفت داشتن آثار تاریخی زیاد، برای جذب گردشگر کفایت می‌کند. ما باید برای گردشگرانی با علائق مختلف، بسته‌های متنوع سفر داشته باشیم و تلاش کنیم ضریب ماندگاری گردشگران را در اصفهان افزایش دهیم.»

 غفاری‌راد: پاویون اصفهان در تهران ماندگار شود

مدیر پاویون اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران هم در این گفت‌وگو، هدف از طراحی پاویون را بازاریابی شهر اصفهان دانست و گفت: «سازه طراحی‌شده با تم داستان‌های ناگفته اصفهان بعد از پایان نمایشگاه به اصفهان منتقل نشد و در حال رایزنی برای جانمایی و نصب سازه در یکی از بهترین محل‌های پایتخت هستیم.»
حمید غفاری‌راد، با تأکید بر اینکه هدف از این حضور متفاوت، بازاریابی برای شهر اصفهان بوده، تصریح کرد: «طراحی پاویون اصفهان به‌صورت اکوسیستمی تجربه‌محور بر اساس مدل‌های موفق اکسپوی دبی و با محوریت پروژه داستان‌های ناگفته اصفهان صورت گرفت. با هم‌افزایی و حضور همه ذی‌نفعان گردشگری استان توانستیم طی چهار روز در تهران میزبان مخاطبان نمایشگاه باشیم. این پاویون با مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان، شهرداری اصفهان، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و تشکل‌های فعال ازجمله اتحادیه صنف صنایع‌دستی، جامعه بوم‌گردی‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه هتلداران و … فعالیت کرد.»
مدیر راهبردی برند داستان‌های ناگفته اصفهان ادامه داد: «در مرحله بعدی، پس از پایان نمایشگاه قصد داریم برای دستیابی به هدف اصلی، سازه چندرسانه‌ای پاویون را در محل دیگری نصب کنیم تا مخاطبان بتوانند داستان‌های ناگفته اصفهان را در پایتخت هم ببینند و برای سفر به اصفهان و سرمایه‌گذاری در این شهر ترغیب شوند.»

کارمن گرکو: پاویون یادآور خاطرات خوب اصفهان و نگاه به آینده بود

سفیر رومانی یکی از مهمانان خارجی پاویون اصفهان بود که پس از حضور در تور اختصاصی داستان‌های ناگفته به زبان انگلیسی، در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا بیان کرد: «حدود ۱۰ روز پیش به استان اصفهان سفر کردم و حضورم در غرفه اصفهان نیز لذتی بزرگ و یادآور خاطرات آن سفرم است؛ البته نگاه ما رو به آینده است. برنامه‌های غرفه اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز ترکیب حال، دیجیتالیسم، تکنولوژی و آینده بود.»
میرلا کارمن گرکو ادامه داد: «هنگامی که نام ایران را می‌شنویم، اولین منطقه‌ای که به یاد آن می‌افتیم، استان اصفهان است که جدا از خواهر خواندگی با شهر «یاش»، موارد مشترک بسیاری دارند؛ مانند صنایع‌دستی و فرش‌های ایرانی که سبب قوی‌شدن ارتباط میان دو کشور می‌شود. خواهر خواندگی شهر اصفهان با شهر یاش، نشان از اهمیت روابط تاریخی میان دو کشور ایران و رومانی دارد. به مسئولان برگزارکننده این نمایشگاه و غرفه اصفهان تبریک می‌گویم؛ چراکه این مجموعه، نماینده و ارائه‌کننده اصفهان و تاریخ این منطقه است.»

نباتی‌نژاد: هم‌گرایی گردشگری برای ارتقای اقتصاد شهری

 
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: «آورده هم‌گرایی مدیریت شهری و استان تسری اقتصاد گردشگری به اقتصاد شهر و شهروندان است.»
مصطفی نباتی‌نژاد با حضور در پاویون اصفهان تصریح کرد: «همان‌طور که اصفهان نگین ایران است، اکنون غرفه این شهر به لحاظ تولید محتوا و تعامل نیز، نگین مجموعه نمایشگاه‌ها است که این مهم نیز مرهون هم‌گرایی مدیریت شهری، مدیریت استان و میراث فرهنگی است. تاکنون هم‌گرایی مدیریت شهری و استانی را در عمر فعالیت سازمانی خود در این سطح مشاهده نکرده‌ام. سطح هم‌گرایی به‌گونه‌ای است که برخلاف سایر غرفه‌های نمایشگاه گردشگری، در غرفه اصفهان لوگوی سازمانی را مشاهده نمی‌کنیم و تنها لوگوی اصفهان مطرح است.»
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد که آورده این هم‌گرایی، به ارتقای جایگاه اقتصاد گردشگری در اقتصاد شهر منجر شود و تعالی اقتصادی اصفهان را در پی داشته باشد. او اضافه کرد: «غرفه اصفهان در نمایشگاه پیام فرهنگی دارد. تهیه ویدئوهایی از ناگفته‌های شهر اصفهان اقدام بسیار خوبی است که اصفهان را به‌عنوان جهان‌شهر به همه معرفی می‌کند و در این روایت‌ها موضوع‌های جدیدی درباره این جهان‌شهر آورده شده که بسیار جذاب است.»
او  تولید محتوا برای اصفهان  را ضروری خواند و اظهار کرد: «بسیاری از شهرها و کشورهای دیگر خیالات و افسانه‌های خود را تبدیل به محتوا می‌کنند؛ اما ما تنها باید محتواها را بازگو کنیم؛ زیرا این محتواها به صورت دانش شفاهی و تاریخ شفاهی سینه به سینه رد می‌شوند. باید تلاش کنیم در این بازه زمانی چهارساله هم‌گرایی داشته باشیم، تا انتهای این دوره اصفهان شهر زندگی شود؛ به طوری‌که هم شهروندان و هم گردشگران، سرمایه‌گذاران و هر فرد شاغل در آن، به آن افتخار کنند.»

 480 تور داستان‌های ناگفته  در چهار روز!

تشکل‌های مختلف هم در پاویون اصفهان نمایندگانی داشتند که با برخی از آن‌ها درباره تجربه حضورشان گفت‌وگو کردم. 
علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، که طی روزهای برگزاری نمایشگاه در پاویون اصفهان حضور داشت، از حضور شهرداری اصفهان با دو محصول در این رویداد خبر داد. محصولاتی شامل ماهنامه سفر با گزارش ویژه‌ای که به راهنمای سفر اصفهان اختصاص داشـــت، بـــروشـــورهــای فــرصــت‌ سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری اصفهان و البته نقشه‌های گردشگری شهر.
رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان طی حضور در پاویون بابیان اینکه گردشگری تنهاراه نجات اصفهان از بحران اشتغال و اقتصاد است، گفت: «اجرای تور گردشگری در غرفه اصفهان می‌تواند آغازی قوی برای این حرکت و رونق گردشگری اصفهان باشد؛ همچنین نوع ساختار تعریف‌شده برای غرفه اصفهان خارج از رفتارهای سنتی بوده که این موضوع نیز بسیار ارزشمند است. برگزاری تور گردشگری در غرفه اصفهان اتفاق ارزشمندی است که باید توسط مخاطب دنبال شود؛ یعنی ما مخاطب را به معرکه‌ای وارد می‌کنیم که او خودش پیگیر باشد؛ اگرچه برند اصفهان جذابیت بسیاری دارد و به‌خودی‌خود کشش را در مخاطبان ایجاد می‌کند.»
علیرضا پوررجبی، نماینده اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان بود و در چهار روز نمایشگاه وظیفه ارتباط با مخاطبان هدایت‌شده در تورهای گردشگری را برعهده داشت. او درباره این حضور توضیح داد: «اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان به‌عنوان یکی از اجزای اکوسیستم گردشگری و صنایع‌دستی استان، در هدایت و هم‌سوسازی هنرمندان و شرکت‌های فعال صنایع‌دستی به سمت همکاری هرچه بیشتر با پروژه داستان‌های ناگفته اصفهان، نقش فعالی داشته است. ما طی حضور در نمایشگاه و پیش از آن، سعی کردیم در جذب سرمایه‌گذار و بازاریابی محصولات فاخر صنایع‌دستی و افزایش کمی و کیفی تولیدات این نوع از محصولات صنایع‌دستی، به ایفای نقش بپردازیم.»
کوروش ترابی‌نیا، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی استان اصفهان، که به نمایندگی از این انجمن در پاویون اصفهان حضور داشت هم دراین‌باره به اصفهان‌زیبا گفت: «یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ نمایشگاه برای ما این بود که بعد از مدت‌ها توانستیم در کنار یکدیگر با هم‌صدایی، اتفاق خوبی را برای اصفهان رقم بزنیم. این تجربه به ما ثابت کرد با همدلی و در کنار هم بودن همه ذی‌نفعان گردشگری اصفهان، می‌توان به نتایج بهتری رسید. امیدوارم این حرکت نقطه پایانی بر جزیره‌ای فکر و عمل‌کردن بخش‌های مختلف گردشگری استان باشد؛ مشکلی که سال‌هاست در اصفهان با آن درگیریم و مانع پیشرفت لازم شده است.»
امین عدیلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان، درباره تجربه پاویون اصفهان تصریح کرد: «به نظر من غرفه اصفهان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نقطه‌عطفی از حضور غرفه‌های استانی در کل نمایشگاه‌های از ابتدا تا الان بود؛ غرفه‌ای که حاصل تعامل و اتحاد بخش دولتی و خصوصی است و در شرایطی شکل گرفت که سویه‌های جدید کرونا هر دم باعث به تعویق افتادن برخاستن گردشگری در ایران و جهان شده است. از سویی مشکلات متعدد اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه، خشکی زنده‌رود زیبا و موارد ریزودرشت دیگر باعث شد حداقل در استان اصفهان این نتیجه حاصل و بر همگان اثبات شود که راهی به‌جز گردشگری جهت برون‌رفت از شرایط بغرنج فعلی متصور نمی‌توان شد. استان اصفهان اولین استانی است که با تأثیر مستقیم از فضای مدرن اکسپو دبی، نسلی جدید از حضور در نمایشگاه‌ها را تجربه کرد؛ حضوری بر پایه مدل، معماری و چیدمانی متفاوت و تعاملی از جنسی نو با مخاطب و با راویتگری و داستان‌سرایی. در آن میزبانان پاویون/غرفه،  فارغ از مرزهای جداکننده در نمایشگاه‌های سنتی،  داستانی جذاب برای گروه‌های مخاطب بیان کردند و در ورای آن پیامی مشخص در ضمیر ناخودآگاه بازدیدکننده نشاندند.»
مریم هدائیان، مدیر تور و سفرهای شرکت توسعه گردشگری راه ابریشم ایرانیان، به اصفهان‌زیبا گفت: «راهنمایان گردشگری تورهای روایت‌های ناگفته اصفهان، ماه‌ها دوره‌های آموزشی تخصصی را گذراندند و با آمادگی کامل و حرفه‌ای در رویداد حاضر شدند. در زمان نمایشگاه هم هرکدام از راهنمایان حاضر در پاویون روزانه به‌طور میانگین بیست تور اجرا کردند که در هرکدام از یک تا 10 نفر مخاطب حضور داشتند. می‌توان گفت شش راهنمای حاضر در پاویون اصفهان طی چهار روز نمایشگاه درمجموع 480 تور داستان‌های ناگفته اصفهان را اجرا کردند.»
به روایت او، که مدیریت حضور راهنمایان پاویون را بر عهده داشت، بازدیدکنندگان طی تور داستان‌های ناگفته با سایت، سامانه نقشه‌محور، تورها و بازی، بسته‌های سرمایه‌گذاری، شهرک سلامت و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان آشنا می‌شدند و قدم آخر تور هم معرفی سازه درخت زندگی در وسط پاویون، صنایع‌دستی و کانترهای تخصصی جهت تعامل بیشتر با مخاطبان بود. این بازدیدها بین هفت الی ۲۵ دقیقه به طول می‌انجامید و افرادی که مایل به تعامل با اصفهان بودند، شماره‌های تماسشان را ثبت می‌کردند تا پس از رویداد ارتباط ادامه پیدا کند.
تورهای داستان‌های ناگفته اصفهان قبل و بعد از نمایشگاه تهران، همه‌روزه با حضور راهنمایان گردشگری آموزش‌دیده و منتخب، در شش مسیر طراحی‌شده در اصفهان برگزار می‌شوند و این یک اتفاق خوب برای رونق گردشگری اصفهان محسوب می‌شود. عناوین این تورها عبارت‌اند از: «تور رکورد گینس و کعبه تخریب‌شده اصفهان؛ سفر به قلب دولت‌خانه سلجوقی»، «تور اتاق ملکه، تالار پنهان و زندان مخفی در اصفهان؛ سفر به قلب دولت‌خانه صفوی»، «تور معمار نامرئی و رازهای عاشقانه؛ سفر به میدان نقش‌جهان»، «تور گنج‌های پنهان در زیباترین گذر ایران؛ سفر به قلب چهارباغ»، «تور مینی نقش‌جهان در محله اروپایی؛ سفر به قلب محله جلفا»، «تور مرکز خرید تونلی و تجارت‌خانه قجری؛ سفر به زیر سقف بازار اصفهان».  
گردشگران می‌توانند با مراجعه به سایت isnahan.ir در بخش تورها، تور موردنظر و ساعت و روز موردعلاقه‌شان را انتخاب کنند و مراحل ثبت‌نام آنلاین را انجام دهند و این یعنی پاویون اصفهان قطعه‌ای از پازل بزرگ گردشگرانه اصفهان محسوب می‌شد و این پازل همچنان به نفع رونق گردشگری اصفهان در حال تکمیل‌شدن است.
 
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط