موضوع نظارت بر شهرداری و سایر نهادهای حاضر در شهر، مهمترین وظیفه شورای شهر بر اساس قوانین و آنچه که اتفاق میافتد است و علاوه بر آن، شورای شهر در واقع قانونگذار پیشبینی سیاستگذاری برای انجام امور است. اکنون بیش از هفتماهونیم از آغاز به کار شورای اسلامی شهر اصفهان میگذرد. شما در جایگاه رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر عملکرد شورا چه اقدامهایی در این مدت انجام دادهاید؟
بهعنوان کسی که بیست سال است در شورای شهر و در سمت مدیر و معاون منطقه و سازمان خدمت کردهام میدانم که هموغم این دوره شورا و شهرداری در مبارزه با فساد و جریانات سوء اداری از همه پنــج دوره گــذشتــه بیشتــر اســت؛ هرچند که متأسفانه در سالهای اخیر زحمات در پاکیزه نگهداشتن فرایندها و مبارزه با فساد برباد رفته است. در این دوره دو شأن برای شورا براساس قوانین درنظر گرفته شده و قانون پیشبینی کرده که شورا میتواند از همه نهادهای مسئول در شهر مطالبهگری کند و درواقع در ارتباط بــا وظــایف خود شــورا، شهرداری و مدیریت شهری از همه ارگانها مطالبه گری کند. متأسفانه در یکیدو دوره اخیر در شوراهای شهر برخی از شهرها، با مشکل فساد اقتصادی و اداری برخورد داشتیم که هماکنون باید شفافیت بر سیستم شورا و شهرداری کاملا حاکم شود؛ یعنی مشخص باشد شورا چرا، کجا و چهموقع تصمیم میگیرد.
شهرداری چگونه سیاستگذاری شورا را اجرا میکند تا فرصتهای برابر برای همه انسانها در استفاده از سیاستگذاری و خطمشیهای اجرایی و نظارتی بهوجود آید؟
در ایــن راستا اعضای شورای اسلامی شهـــر، اجرای طــرح «شفــافیــــت وسلامت اداری» را مطـرح کـــردند و برای عملیــاتیکردن آن در حــدود سهماهونیم زمان گذاشتند تا از طریق کمک نمایندگان شهرداری در مباحث حقوقی، قضایی و اداری و نیروی انسانی به جمعبندی نهایی برسند. این طرح پس از جمعبندی نهایی به صحن علنی شورا بازگشت و دیماه 1400 به تصویب و تأیید اعضای شـورا، مـــراجع ذیربط و فرمانداری رسید. این طرح در چهار فصـل و ۲۵ بنــد تکالیفی را بــرای شهرداری اصفهان تعیین کرده تا با اجرای این موضوعهای معینشده، ضمن تـقــویت نـظـارت مـــردمـــی بـــر مجموعه مدیریت شهری با شفافیت هرچهبیشتر روزنههای فساد بسته شود. برخی از بندها میتواند بلافاصله عملیاتی شود و برخی هم نیاز به زمان دارد.
اولین اقدامی که در ادامه اجرای این طرح اتفاق افتاد چیست؟
در مرحله اول، کمیته سلامت اداری با حضور شهردار، رئیس شورا، رئیس کمیسیون پایش و نایب رئیس شورا تشکیل شد. این کمیته از زمان تصویب طرح بهطورمرتب هفتهای یکبار جلسه تشکیل دادند و کاررا آغاز کــردند. در واقــع در حـــدود چهار تا پنج بنداز 25بند، مربوط به کمیته سلامت است. ایــن کمـیـتـه مــوظــف است گلوگاههای فساد، رانت اداری و خلاف را شناسایی کند و از معاونتهای ذیربط شهـــرداری در ایــن رابطــه گزارش بگیرد. درحالحاضر لیست این گلوگاهها مشخصشده و طبق طرح، موظف هستیم راههای مقابله با فساد را در زمان مشخصشده پیشبینی کنیم تا در طرح هم ارائه شود.
ایجاد سامانه سوتزنی، یکی دیگر از اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای ایجاد یک راه ارتباطی امن و مطمئن برای اطلاع شهـــروندان از ســـوءجــــریـــانها و فسادهای اداری است. درحالحاضر با راهاندازی این سامانه چه اتفاقی افتاده است؟
این ســـامــانه اکنون فعال اســت. قصه از این قرار است که در کمیته سلامت اداری با توافق اعضا به این جمــعبنــدی رسیــدیم که شهرداری
بر اساس طرحهای شفافیت، سامانهسوتزنی را طراحی کند. نوع تعاریف برای دستـــرســـی به این سـامــــانه، نظارت و پیگیری بهگونهای خواهد بود که دو سامانه سوتزنی نداشته باشیم و یک سامانه واحد داشته باشیم تا مردم بتوانند بهراحتی از تخلفها، رانتها و سوءجریانها اطلاع پیدا کنند و آنها را گزارش دهند. این سامانه بهصورت ساده برای عموم شهروندان در دسترس بودهو اطـــلاعــات ثبـــتشـــده در آن، بـــه نهادهای مربوط در شهرداری منتقلشده و شورا نیز پیگیر صحت اطلاعات است و در صورت لزوم، این اطلاعات به مراجعی بیرون از مدیریت شهری منتقل میشود. درحالحاضر از سامانه شورا برای این منظور استفاده میشود. سامانه شهرداری هم آماده شده و بهزودی از آن رونمایی میشود. سامانه سوتزنی در یکی از بندهای مهم «طرح شفافیت و سلامت اداری» آمـــده اســت. شهــرداری در گــذشته سامانهای را بهصورت ناقص ایجاد کـرده بود که بـایـد تکمیـل میشد و در این راستـــا بنـــدهای مختــلفــی پیشبینی کردیم. طبق طرحی که در سامانه قرار گرفته است، اطلاعات مربوط به پیمانکاران و مدیران شهرداری، اطلاعات مربوط به قوانین و مصوبات شهرداری و اطلاعات مختلفی در آن پیشبینی شده و 8 تا 9 بند از آن مربوط به این سامانه است. خوشبختانه سامانه شهرداری هم آمادهسازی و در جلسه
کمیته سلامت اداری، ارائه شده است. با دستور آقای شهردار مقرر شدطبق زمانبندی طرح، این سامانه در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد؛ چراکه این سامانه بهگونهای طراحی شده است که تقریبا همه اطلاعاتی که شهروندان باید از آن مطلع باشند و منع قانونی برای انتشار ندارد، در آن قرار میگیرد. هدف اصلــی برای ایجــاد سـامـــانه سوتزنی شورای اسلامی شهر، ایجاد یکراه ارتباطی امن و مطمئن برای اطلاع ســوءجریــانهــا و فسادهای اداری است و این سامانه بهصورت ســـاده بـــرای عمــوم شهـــرونـــدان دردستـــرس اســـت و درصــورت لــــزوم، این اطلاعات به مراجعی بیرون از مدیریت شهری منتقل میشود.برقراری کامل طرح شفافیت و اهمیت ایــن بخـش از پــــارامتـــرهــای مــهــم حکمرواییخوب است. به طور یـقیـن با عملیـاتیشـدن ایـن برنامه، دیوار بیاعتمادی که بین بخشی از جامعه با شهرداری و مدیریت شهری وجود دارد، نسبت به قبل کوتاهتر میشود و امکان نظارت عـــامه و همـــگـانــی بــرقـرار میشود و فرصت تخلف و سوءاستفاده از بین میرود.
با این اوصاف همه افرادی که در بـدنـــه شهـــرداری فســاد اداری و سوءجــریان دارنـــد، مشخـــص میشوند؟
بله. این افراد نباید احساس امنیتی نسبـــت به اعمــال غیــرمسئــولانــه و غیراخلاقی خود داشته باشند. این گروه از افراد بدانند که هرلحظه ممکن است شهروندان، اربابرجوع و شهرداری اعمال غیراخلاقی آنها را پیگیری کنند و گزارش دهند و این اتفاق درخواست شورای اسلامی شهر و مدیریت جدید شهرداری اصفهان بوده و پیش رفتن در این مسیر لازم است.
کـــارایی ســامـــانـــه ســوتزنـــی، چیست؟
بخــش عمـــدهای از مــوضـــوعــات ثبتشده در سامانه سوتزنی مربوط به مباحث عمومی است و تنها یک تا دو مورد مربوط به عملکرد اشتباه و مباحثی بوده که ممکن است منجر به سوءجریان اداری و مالی شود که موضوع به مراجع ذیربط ارائه شده است. تبلیـغات برای اطـلاعرسانی ایجـاد این سامانه در آیندهای نهچندان دوربهصـــورت وسیــــعتـــری در منـــاطـــق پانزدهگانه شهرداری اصفهان انجام میشود تا تمام شهروندان از وجود چنین سامانهای مطلع شوند.
شما میتوانید همه مصوبات و قوانین شورا را منتشر کنید؟
خیر. بر اساس قانون انتشار آزاد اطلاعات و چند قانون دیگر برای انتشار برخی از اطلاعات محدودیت داریم. مثلا برای انتشار اطلاعات مربوط به حریم شخصی افراد، اطلاعات محرمانه، سری و نظامی منع قانونی داریم. این موضوعها در کمیته حقوقی پایش و نظارت شورا بهطورکامل بررسی شده است. در حال حاضر همه اطلاعات لازم بر روی سامانه شفافیت وجود دارد . به همت اعضا و مسئولان در شهــرداری طبق زمـــانبنـدی تــا پایان فروردین ماه این سامانه عملا شروع به فعــالیــت میکنــد که گــام بلندی در راستای شفافیت و سلامت اداری است.
25 بنـد در طـرح شفـافیت به تصویب رسیده است. مهمترین بندهای آن چیست؟
در طرح شفافیت یکبند پیشبینی شده است که اعضای شورای شهر را مکلف میکند آرای مصوبات را شفافسازی کنند. هماکنون کاملا مشخص است که هر عضو شورا به چه طرحی رأی میدهد و به چه طرحی رأی نمیدهد و درواقع این بند هم تأمین شد. شفافسازی فرایند صدور پروانههای ساختمانی یکی از مهمترین بندهای این طرح است که اعضای شورا دنبال میکنند. در دوره گذشته عوارض صـدور پـــروانه ساختـــمانی در همــه مناطق بهصورت یکسان افزایش پیدا میکرده؛ اما در این دوره افزایش عوارض با توجه به موقعیت زمین به لحاظ متراژ و منطقه است تا بار پرداخت هزینههای زیاد از دوش مناطق کمبرخوردار برداشته شود. در این دوره نزدیک به ۶۰درصد مناطق فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت عوارض داشتند و ۲۴ درصد مناطق به دلیل زمین بیشتر و ساختوساز زیاد عوارض بیشتری پرداخت کردند. در مجمـــوع معـــاونــت شهــرســـازی و شهرداری با تعهد و قولی که برای اجرایی کردن این موضوع دادند از خرداد امسال این اقدام، عملیاتی و بهصورت کاملا سیستماتیک انجام خواهد شد. در این اقــدام ما بخــش مهمـــی ازامضاهای طلایی و رانتدار را حذف خـــواهیم کرد. امیــدوارم کــه ایـــن طرح بهمنـــزله یک خدمــت بزرگ به شهــروندان و حاصل همکاری بسیار مؤثر شورای شهر و شهرداری باشد تا بتوانیم از فواید آن برای شهروندان استفاده کنیم. اقـــدامــاتی که تــاکنــون انجــامشده براساس زمانبندیهایی طرح استو کمیــسیون پــایــش بهطــور دقیــق زمانبندیها را کنترل و کمیته سلامت اداری آنها را اجرایی میکند. اعضای شورای اسلامی شهر هم با دقت و وسواس آن را دنبال میکنند تا بندبند این طرح مفید در شهر رخ دهد. درمجموع میتوانم ارزیابی کنم که ســرعت پیشــرفت اجــرای طــرح شفافیت به همت اعضای شورای اسلامی شهــر، شهـــردار، معــاونـــان و مدیرانش بهسرعت در حال انجام است و در رأس زمانهای مقرر همه بندها اجرایی میشود.
آذرمـــاه سال 1400 شما بر روی ضرورت بررسی عملکرد شرکتهای شهرداری تأکید کردید؛ زیرا به گفته خودتان شرکتهایی که بیش از۵۰ درصد سرمایه آنها متعلق به شهرداری است، تنها بخشی از اقدامات را انجام میدهند، بنابراین شهرداری باید در این زمینه وارد شود و بر اقدامات گذشته و حال آنها نظارت کند. در حال حاضر این روند ادامه دارد؟
شهرداری باید نظارتهای لازم را در این زمینه انجام دهد و گزارشهای لازم را به شورای اسلامی شهر ارائه کند. اگر در این راه شهرداری با مشکل مواجه شد و نیاز به تحقیق داشت این موضوع را به ما ابلاغ کند تا شورای ششم وارد عمل شود. برای اولین بار شرکتهای شهرداری که بیشتر از 50درصد سهام دارند در مباحث بودجهای دیده شدند. قاعدتا هنگام بررسی بودجه عملکرد آنها هم بررسی میشود. در این راستا به شهردار اعلام شد که اعضای شورای شهر مصمم هستند حقوق شهــرونـــدان در شــرکـــتها وسازمانهای شهرداری را بررسی کنند و با قوانین و مقررات تطبیق دهند. خوشبختانه با هماهنگی کانونها و شرکتها این اتفاق در حال وقوع است؛ البته به این جمعبندی نیز رسیدیم که ممکن است در برخی از موضـــوعها ریــزتــر وارد شــویــم و عملکردهای مالی و غیرمالی را بررسی کنیم. فرآیند این کار شروع شده است و در این راستا یکی از وظایفی که شورای شهر بر عهده کمیسیون پایش قرار داده دقیقا عملکرد این شرکتها و سازمانهای شهرداری است تا به سامانههای بر خط شهرداری متصل شوند؛ یعنی اگر در منطقهای از شهرداری یک عملکرد مالی انجام میشود در سامانههای بودجهای و مالی و اداری شهرداری منعکس شود و همــه این اقدامها برای سازمانها و شرکتهای شهرداری هم رخ دهد. درصددیم تا علاوه بر زیرساختهایی که آماده شده است، هماهنگیهای نهایی را نیز انجام دهیم. همچنین تأکید کردیم در بودجه 1401 این اقدام تصویب شود. در این راستا شرکتهای شهرداری بر اساس کار معینشده، ساماندهی میشوند و هر شرکت مأموریت خاص خودش را دارد؛ اما یکسانسازی نمیشوند. بهطور مثال یک شرکت هلدینگ در شهرداری که قاعدتا نمیتواند با یک شــرکت خــدمــاتی یکسانسازی شود. در واقع شرکتهای شهرداری باید با خطوط اصلی و بر اساس سیاستهای شورا و شهرداری اداره شوند و وظیفه شورا نظارت بر آنهاست تا از این مسیر خارج نشوند. بهطور مثال کارگر فضای سبزی که با فلان شرکت شهرداری کار میکند نباید حقوقش با کارگر یک شرکت دیگر تفاوتی داشته باشد. امیـــدوارم بتـــوانیـــم روزبــهروز هـــم در عملکرد شورا و شهرداری شفافیت داشتــه باشیـــم و هـــم بــه اهــدافـــی که بـــرای شهـــروندان مهـــم اســت، نزدیک شویم.
فروردین امسال شما درباره ضرورت ترویج شرکتهای علمی در اصفهان صحبت کردید. آیا شورا قرار است از این شرکتها حمایت کند؟
اگر زمــانی لازم بـاشـد شهــرداری از سرمایهها، اعتبار و از امکانـاتش استــفـــاده کنـــد تــــا شـــرکـــتهـــای دانشبنیان بتوانند سر پا بایستند و به فعالیتهایشان ادامه دهند، ما آمادهایم که از این مجموعهها حمایت کنیم. شورای ششم شهر اصفهان تصمیم دارد بستههای تشویقی برای این حوزه در نظر بگیرد. با این اقدام، علاوه بــر اینــکه کــار جـنـبـه عملــی مییــابد، میتــوان بـــا استفـــاده از امکاناتی مانند زمین و مکانهایی که در اختیار شهرداری اصفهان است به تــرویج شهــرکهای جـدیـد نیز کمک کرد. در حال حاضر باید به وجود و حفظ قطبهای علمی و دانشبنیان فکر کنیم تا اینکه بخواهیم صنایع پرآب و انـــرژیبـــر را تـــوسعـــه دهیـــم. اگـــر مجموعهای آمادگی دارد، واردعمل شود؛ چون برای این اقداممصوبهکشوری وجود دارد و کریدورشدن علم و فناوری در اصفهان از زمان استانداری آقای زرگرپور کلید خورده است. هــماکنــون در قــالب ایجاد کریدور علم و فناوری ما کاملا آمادهایم که در چارچوب مقررات کمک و حمایت کنیـم تــا شــرکتهای دانـشبنـیـان پا بگیرند؛ چراکه اغلب شرکتهای دانــشبنیـان با دو مسئلــه روبـــهرو هستند؛ یکی مکان لازم برای استقرار و دوم عدم امکان فروش محصول. شهرداری در این دو موضوع میتواند به مجموعهها کمک کند.به نظر میآید استاندار اصفهان نیزبــاید درباره بحث دیـرینه علم و فناوری که برای اصفهان مدنظر بوده است، همکاری لازم را داشته باشد تا شرکتهای دانشبنیان وتکنولوژیهای روز، بتوانند در اصفهان مستقر شوند و برنامهها را گسترش دهند. نیاز است علاوه بر استاندار، سایر دستگاهها نیز در این بخش همکاری لازم را داشته باشند. موضوع دیگری که بسیار مهم بوده و شورای ششم شهر اصفهان در بودجه سال ۱۴۰۱ توجه به آن موضوع را مدنظر قرار داده، این است که شهرداری و سازمانهای وابسته بهسرعت به سمت تکنولوژیها و دانشها پیش بروند؛ چرا که در شرکـــتهای مختــــلـــف علمـــی و تحقیـــقــاتی بهعنــوان یــک بنـــیــان پیشبینی شده است. تــوجه به مبـــاحثـــی مــانـنـد زباله و تکنولوژیهایی مانند امحای زباله و تکنولوژیهایی مربوط به انرژی خورشیدی و تصفیه آب و پساب که امر بسیار حیاتی برای اصفهان و فضای سبز آن است، در اولویت قرار دارد. علاوه بر این، هرگونه دانشی که بتواند کمک کند تا شهر اصفهان به سمت یک شهر هوشمند و فناورانه پیشروی داشته باشد، مدنظر قرار میگیرد. امیدوارم شهروندان در آینده شاهد وقوع اتفاقهای مؤثری در اصفهان باشند.ما نمیخواهیم به شکل شعاری به مــوضوع دانــشبنیانها بپـــردازیــم. میخواهیم واقعی و عملی وارد کار شویــم که در این صــورت بــاید هر مـانـــعــی که در این مسیــر هســـت را برطرف کنیم.