افزایش ظرفیت تولید برق در شهرداری

رزمایش تأمین برق پایدار و گذر از اوج مصرف ساختمان‌های اداری و خدماتی شهرداری اصفهان با حضور مدیران ارشد استان برگزار شد. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نگاه تزئینی و شعاری به مصرف بهینه انرژی نداریم، گفت: امسال دو مگاوات ظرفیت تولید برق در شهرداری اصفهان افزایش یافته است که این ظرفیت […]

رزمایش تأمین برق پایدار و گذر از اوج مصرف ساختمان‌های اداری و خدماتی شهرداری اصفهان با حضور مدیران ارشد استان برگزار شد. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نگاه تزئینی و شعاری به مصرف بهینه انرژی نداریم، گفت: امسال دو مگاوات ظرفیت تولید برق در شهرداری اصفهان افزایش یافته است که این ظرفیت به کمک شهرداری برای خدمت‌رسانی  در زمان‌های اوج مصرف نیز به کمک شرکت توزیع برق شهر اصفهان می‌آید. مهدی بقایی اظهار کرد: همت و تلاش همکارانم در مناطق 15‌گانه شهرداری اصفهان برای کاهش مصرف بهینه برق و خاصه موفقیت رزمایش امروز، گواه بر این مدعاست که شهرداری اصفهان نگاه تزئینی و مانوری به این موضوع ندارد. او با بیان اینکه در بخش انرژی، مدیریت مصرف بهینه در اولویت شهرداری قرار دارد، ادامه داد: بر این اساس به زودی اتاق پایش و تجهیزات لازم برای مانیتورینگ رصد همه مباحث مرتبط با انرژی در شهرداری اصفهان شکل می‌گیرد. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه لایحه‌ای سال گذشته تحت‌عنوان «صندوق توسعه انرژی» تهیه شد که یک افق پنج ساله و 10 ساله در آن تعریف شده است، افزود: در افق پنج ساله باید 25 درصد از انرژی مصرفی ما در شهر از انرژی پاک تأمین شود. در این راستا شورای اسلامی شهر پیشاپیش تدابیر خوبی اندیشیدند و بودجه خوبی را برای این مهم در سال 1401 برای سطح مناطق مختلف شهر اختصاص دادند که طبق آن قریب به هفت میلیارد تومان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق 15‌گانه تعیین شده است. بقایی تصریح کرد: همچنین مقرر شده است که مناطق و سازمان‌ها نیز اعتبارات خود را برای بهبود روش‌ها در این زمینه اختصاص دهند که امیدواریم با همت اعضای شورای اسلامی شهر سریع‌تر به این افق برسیم. او ادامه داد: رزمایش امروز با هدف تأمین برق پایدار و گذر از اوج مصرف در ساختمان‌های اداری و خدماتی شهرداری اصفهان و بهره‌برداری از دومگاوات ظرفیت‌های مولدهای برق اضطراری جهت تقویت زیرساخت پدافند غیرعامل برگزار شد. معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به چند‌بعدی‌بودن این رزمایش خاطرنشان کرد: شهرداری به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بخش عمومی با شرکت توزیع برق شهر اصفهان همکاری ویژه‌ای را در این عرصه تعریف کرده است. بقایی توضیح داد: قرار بر این است که ساختمان‌های اداری مناطق 15گانه شهرداری اصفهان در ساعات اداری یک ساعت برق خود را  قطع کنند یا کاهش چشمگیری داشته باشند و دراین زمان برق خود را از طرقی همچون نیروگاه‌های خورشیدی خود، یا با روشن‌کردن دیزل ژنراتورها یا UPS تأمین کنند. او با تأکید بر اینکه با همتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است اغلب مناطق شهرداری دیزل ژنراتور خریداری کرده‌اند و همچنین ظــرفیــت نیــروگاه‌های خورشیدی به شدت افزایش یافته است، گفت: در سال 1401 دو مگاوات ظرفیت تولید برق در شهرداری اصفهان افزایش یافته است که این ظرفیت به کمک شهرداری برای خدمت‌رسانی و در زمان‌های اوج مصرف نیز به کمک شرکت توزیع برق شهر اصفهان می‌آید. معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه بر اساس اقدامات چشمگیر و خوبی که در سطح مناطق 15گانه در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی صورت گرفته است، ظرفیت تولید برق شهرداری از 230 کیلووات به 600 کیلو وات رسیده است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال این ظرفیت به یک مگاوات برسد.
ضرورت آموزش محله‌محور مصرف بهینه انرژی
در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به منظور مدیریت بحران باید محله‌ها و ساکنان آن را درباره مصرف بهینه انرژی آموزش دهیم که این امر در کنار توجه به کاهش بار مصرفی در ادارات اهمیت بسزایی دارد. منصور شیشه‌فروش برگزاری این رزمایش را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: براساس آمار قریب به 122 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این رزمایش همکاری می‌کردند. او با بیان اینکه این رزمایش در دو بخش برنامه‌ریزی شده است، گفت: هدف اصلی این رزمایش کاهش بار مصرفی برق در ادارات شهرداری اصفهان بود که به خوبی در طول یک ساعت محقق شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: انجام مانورها به یک سناریو برای برگزاری نیاز دارند که در این رزمایش این سناریو از قبل طراحی شده بود تا آمادگی لازم برای مواقع بحرانی شکل بگیرد و از سوی دیگر تیم‌های ارزیابی نیز شاخص‌های لازم را سنجش کنند. شیشه‌فروش با تشکر از شهرداری اصفهان بابت این ابتکار عمل در برگزاری این رزمایش، خاطرنشان کرد: هدف این رزمایش مشارکت در یک اقدام مهم در استان در زمینه مصرف بهینه برق بود که همکاری خوبی بین مدیریت شهری و شرکت توزیع برق شهر اصفهان صورت گرفت. او تأکید کرد: براساس گزارشی که در اتاق کنترل و پایش این رزمایش به صورت لحظه‌ای از سوی کارشناسان اداره برق ارائه شد، شاهد کاهش بار مصرفی برق نیم مگاواتی از طریق دیزل ژنراتورها و پنج مگاواتی از طریق مصارف دیگر در ادارات شهرداری بودیم که قابل تقدیر است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از امضای تفاهم‌نامه شرکت توزیع برق با شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری‌هایی در زمینه تولید برق و کاهش مصرف برق صورت می‌گیرد.
شیشه‌فروش بر آموزش محله‌محور تأکید و عنوان کرد: در مدیریت بحران شهر این امر تأکید شده که ما باید محله‌ها و ساکنان آن را درباره مصرف بهینه انرژی آموزش دهیم.
 عدم توازن بین میزان تولید و مقدار مصرف برق در کشور
در ادامه این رزمایش، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: این رزمایش برای دومین سال است که برگزار می‌شود و‌همیشه دستاوردها و برکات خوبی داشته که سنجش میزان آمادگی نیروها در ادارات شهرداری برای کاهش بار مصرفی در زمان اوج مصرف روز و تمرین برای سرعت‌بخشی در زمان بحران و‌ هماهنگی بین نیروها از آن جمله است. مهرداد جنتیان با بیان اینکه پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۱ از خرداد تا شهریور نزدیک است، گفت: همواره شاهد نبود توازن بین میزان تولید و مقدار مصرف برق در کشور هستیم؛ به نحوی که ۱۵هزار مگاوات کمبود داریم که برای جبران این امر به دنبال راهکارهای کاهش مصرف همچنین استفاده از روش‌ها و فرایندهای بهبود و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی هستیم. او با تأکید براینکه در زمان کمبود برق نباید برای منازل خاموشی داشته باشیم، گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران ساختمان‌های اداری در ساعت اداری باید ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری ۶۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند. معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان به شهرداری اصفهان از محل تشویقات بابت کاهش مصرف برق پرداخت شد‌. جنتیان گفت: اصلاح روشنایی بوستان‌ها، قطع نورپردازی‌ها و آبنماها در زمان اوج مصرف روز و استفاده از فتوسل روشنایی از جمله اقداماتی است که می‌تواند توسط شهرداری صورت گیرد.
 کنترل تمام انشعابات برق شهرداری اصفهان هوشمند می‌شود
در ادامه مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با مثبت ارزیابی‌کردن اقدامات شهرداری برای کاهش مصرف برق همچون خرید دیزل ژنراتورها و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: تمام انشعابات برق شهرداری اصفهان هوشمند کنترل می‌شود. مرسل صالحی خاطرنشان کرد: تأمین سوخت لازم برای دیزل ژنراتورها از جمله مباحثی است که برای سال ۱۴۰۱ تدابیری در این زمینه اندیشیده شده و در این زمینه برای مناطق شهرداری نیز اقدامات مؤثری در نظر گرفته شده است. او ابراز کرد: مشترکان خانگی اصفهان ۷۷ درصد از مشترکان هستند که ۳۰ درصد از میزان مصرف انرژی را شامل می‌شوند و در تابستان مصرف آن‌ها حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در این رزمایش معاونان خدمات شهری مناطق 15گانه شهرداری و منطقه ناژوان نیز به صورت ویدئو‌کنفرانس با اتاق کنترل رزمایش در ارتباط بودند و در پایان براساس شاخص‌هایی همچون سرعت عمل، برنامه‌ریزی و آمادگی کامل در بحران، کاهش زیادتر، مصرف برق چهار منطقه از جمله منطقه 1، 8، 13 و 15 به عنوان مناطق برتر در این رزمایش انتخاب شدند.