طرح شفافیتی که در دیماه 1400 در شورا مصوب شد، در حال حاضر چه روندی را طی میکند و با توجه به اینکه نام انقلاب اداری را بر آن نهادید، قرار است چه اتفاقهایی در مناطق پانزدهگانه شهرداری رخ دهد؛ بهخصوص در بخش شهرسازی، صدور پروانهها و اینکه این طرح چه نفعی برای مردم دارد؟
طرح شفافیت بندهای مختلفی داشت. ابتدا مقرر شد کمیته سلامت اداری به ریاست شهردار با حضور سه نفر از اعضای شورا در شهرداری تشکیل شود و در این کمیته نظم و نسق اداری و شفافسازی تمام فرایندها و قراردادها در دستور کار قرار گیرد؛ همچنین اطلاعات همه افرادی که خدماتی به شهرداری ارائه میکنند، در کل مناطق در سامانه شفافیت قرار داده شد تا بهمرورزمان نواقص آن برطرف شود. در حال حاضر اطلاعات مربوط به مسئولان شهرداری نظیر تاریخ انتصاب و سوابق، بارگذاری شده است.
سامانه سوتزنی با چه محوریتی تشکیل شد؟
سامانه سوتزنی با محوریت بازرسی شهرداری تشکیلشده و در حال حاضر فعال است تا سوتزنها که از فسادهای احتمالی در شهرداری آگاهی دارند، بهصورت شناس یا ناشناس، اطلاعات را به شهرداری گزارش دهند. هر چه پیش میرویم، قطعا این فراگیری اطلاعاتی که روی سامانه گذاشتهشده، بیشتر میشود و موضوع شفافیت به تمام بخشهای شهرداری تسری پیدا میکند. مقررشده است فرایند صدور پروانه هم تا پایان خرداد الکترونیکی شود. در حال حاضر سامانه صدور پروانه سرای 8 ارتقا پیداکرده و قابل رصد است؛ بهطوریکه صورت محاسبات به شهروندان ارائه میشود. متأسفانه در دوره قبل، مبلغی بهعنوان توافق یا حبه یا هدیه به شهرداری پرداخت میشد که هماکنون کاملا منتفی شد. در اجرای طرح شفافیت مقرر شد مصوبات شورا بهصورت روشن و اینکه هر مصوبهای در شورا چه رقمی گرفته است، پیاده شود. از اول تیرماه قولی به شهرداری و معاونت شهرسازی دادهایم که صدور پروانه بهصورت غیرحضوری انجام شود؛ یعنی متقاضی به سامانه مراجعه میکند، درخواست خود را ارائه میدهد و سامانه به او میگوید که شما مجاز به گرفتن این پروانه، این ارتفاع، این سطح اشغال و این کاربری هستید یا خیر. چنانچه مجاز باشد اطلاعات پایانی و حتی محاسبات را در اختیارش میگذارد، این درخواست را ثبت میکند و شهرداری با دریافت این اطلاعات درواقع فرایند داخلی صدور پروانه را انجام میدهد و به همین ترتیب جلو میرود. حال امیدواریم از ابتدای تیرماه این اتفاق بیفتد. این موضوعها مجموعه اقداماتی است که در رابطه با شفافیت انجام میشود. همینطور که باز اطلاعرسانی شده است، فرمولهای محاسبه عوارض هم کاملا شفاف در اختیار عموم قرارگرفته و از سال 1400 به بعد، سادهسازی شده که مردم هم میتوانند خودشان عدد پروانهشان را محاسبه کنند. توافقهای غیرشفاف و سلیقهای حذفشده و امیدواریم در طول سال جاری صفر تا صد درآمد شهرداری قابل رصد و پیگیری باشد.
با اجرای طرح شفافیت در لایههای نیروی انسانی چه اتفاقهایی افتاده است. شنیده شده که در شهرداری منطقه 8 برخی از مدیران به جرم تخلف دستگیر شدهاند، این موضوع صحت دارد؟
رصد فرایندهای غیر شفاف و غیردقیق در شهرداری یکی از مأموریتهای کمیته سلامت اداری است و شناسایی گلوگاههایی که میتواند منجر به فساد شود، در دستور کار قرار گرفته است. خوشبختانه باید گفت که اکثریت کارکنان شهرداری از بدنه مردم و انسانهای سالم و پاکدست هستند و خدمات واقعا خوبی به مردم ارائه میدهند و زحمت طاقتفرسایی میکشند؛ ولی معدود افرادی هستند که از موقعیتشان یا اختیاری که بهموجب مسئولیتشان در شهرداری به آنها سپرده شده است، سوءاستفاده میکنند. اگر فردی اقدامی انجام داده بود که با شئون اداری یا فرایندهای قانونی فاصله داشت، حراست شهرداری و دستگاههای نظارتی با او برخورد میکنند. در برخی مناطق شهرداری چنین اتفاقی افتاده است.
علاوه بر ساماندهی بافت فرسوده توجه به شهر همگرا، شهروندمحوری و محلهمحوری مهمترین موضوعی است که شورای ششم با آن دستوپنجه نرم میکند. اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، چیست؟
شورا در این مدت نشان داده است که دغدغهها و نگرانیهای اصلیاش چیست و چه اقداماتی میخواهد انجام دهد؟ به لطف خدا بسیاری از اقدامات مصوبات لازم را گرفته و کارهای جاری و امور روزمره در بستر خوبی قرار گرفته است؛ منتهی برای تحول اساسی در شهر به همکاری، همراهی و حمایت همه دستگاهها نیاز داریم؛ چراکه صدور پروانه از کمیسیون ماده پنج، مصوباتی میخواهد که هنوز تصویب نشده و ممکن است این فرایند را به تأخیر بیندازد که این موضوع همکاری استانداری، راه و شهرسازی را میطلبد. برای برخی از مصوبات به همکاری میراثفرهنگی نیاز داشتیم؛ به همین منظور حدود یک ماه پیش، جلسه مشترکی با رئیس میراث فرهنگی برگزار کردیم که مقرر شد برای توسعه زیرساختهای گردشگری، صنایعدستی و سرمایهگذاری در بافت تاریخی همکاری لازم انجام شود. بهطور یقین همکاری شهرداری و میراث فرهنگی نتایج خوبی در این موضوع به بار میآورد. اکنون بیش از هرزمانی به حمایت و پشتیبانی بقیه دستگاهها و همکاری آنها نیاز داریم. امیدواریم روحیه و دغدغه خدمت به مردم، برای همه دستگاهها با حداکثر ظرفیتی که امکان آن وجود دارد، فراهم شود تا بتوانیم برخی از مشکلاتی را که سالهاست گریبانگیر مردم و شهر شده است، به نحوی رفع کنیم.
اکنون نزدیک به ده ماه است که از تولد شورای ششم میگذرد و نگرانی وجود دارد که اجرای برخی از پروژههای عمرانی متوقف شده باشد. همینگونه است؟
وقتی میگوییم شهردار ما فرهنگی است یا شورا سبقه فرهنگی دارد،معنیاش آن است که رویکردهایش فرهنگی است؛ ولی اصلا به این معنا نیست که پروژههای عمرانی کند شده است. دو پروژه بزرگ در شهر داریم که از گذشته شروع شده است؛ یکی، متروی خط 2 و دیگری، حلقه حفاظتی رینگ چهارم که مطالعاتش از دورههای قبل شروع شده بود و عملیات اجرایی آنهم از دوره شورای چهارم شروع شد و در شورای پنجم ادامه پیدا کرد. هر دو پروژه بهاضافه اجلاس، همه جزو اولویتهای اجرایی هستند و هماکنون نیز با سرعت و قدرت در حال انجام است. توجه به محلهمحوری، موضوعی است که در شورای ششم در دستور کار قرار گرفته است. پروژه محلات با مجموع پروژههای منطقهای که حدود هزار میلیارد تومان برای آن بودجه اختصاص دادهشده، پروژههای مشخصی هستند که یا فعالشده یا باید فعال شوند. اینها پروژههای ریزی هستند که در محلهها و مناطق وجود دارند. ولی آن پروژه بزرگ، به اضافه پروژههای دیگر ازجمله موزه شهر، بوستان مشاهیر، پردیس خانوادهمحور که قرار است به آن اضافه شود و درمجموع پروژههای درشت و شاخص که از قبل اجرا شده، قرار است در دوره جدید هم فعال شود.
بهعنوان آخرین پرسش، تکلیف کاربری جهاننما چه میشود؟ بسیاری از مجموعههای آن بعد از سالها خالی از سکنه است.
احداث هتل، کاربری بخشی از جهاننماست که همچنان راهاندازی نشده است. اقداماتی در دوره قبل پیگیری شد؛ برای اینکه اینجا به فروش برسد و به هتل تبدیل شود که موفقیتآمیز نبود! اخیرا دوباره بحث مشارکت یا فروختن به یک سرمایهگذار پیش آمده است تا این مجموعه را به هتل تبدیل کند که امیدواریم بهزودی به نتیجه برسد و بر طبق آن، واحدهای غیرفعال که غالبا مالک دارند با پیگیری و فشار هیئتمدیره فعال و تعیینتکلیف شوند.