تحقق عدالت شهری با سامانه الکترونیکی

بر اساس فعالیت کنونی شهرداری اصفهان و تعهدی که به شورای اسلامی شهر اصفهان داده شده است، از ابتدای تیر مقرر شد با تجهیز امکانات و تهیه بستر مناسب در حوزه آی‌تی (IT) امکان صدور پروانه ساختمان به شکل غیرحضوری فراهم شود. به همین مناسبت مدیران ارشد شهری در آیینی از سامانه ثبت درخواست الکترونیکی پروانه ساختمان رونمایی کردند.

تاریخ انتشار: 08:44 - شنبه 1401/04/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر اصفهانی‌ها به فکر خودشان نباشند، قطعا ضرر می‌کنند
رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اســلامـی شــهــر اصفــهــان: سامانه الکترونیکی پروانه ساختمان در راستای حفظ کرامت شهروندان، صرفه‌جویی در زمان و ایجاد عدالت شهری راه‌اندازی شده است. از ابتدای دوره جدید شورای اسلامی شهر چند اولویت در دستورکار کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت. از مهم‌ترین اولویت‌های این کمیسیون، تحقق شهرسازی الکترونیکی و بازآفرینی بافت فرسوده و بافت‌های ناکارآمد تاریخی است. براین‌اساس، در هر منطقه شهری حداقل دو پروژه بازآفرینی بافت فرسوده تعریف شده، البته هدف این است که در این نوع پروژه‌ها شهرداری ورود نکند و بیشتر از ظرفیت انبوه‌سازان و سازندگان در این زمینه استفاده شود. بازآفرینی و سامان‌دهی بافت تاریخی شهر ضرورت دارد. متأسفانه هنوز قدر و ارزش سرمایه‌های تاریخی اصفهان از طرف مسئولان و مردم شناخته نشده، این در حالی است که از طریق همین سرمایه‌های تاریخی می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ به همین منظور باید با چنگ‌ودندان از سرمایه‌های تاریخی شهر حراست کرد.سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان در مدت‌زمان چندماهه با تلاش شبانه‌روزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.
شهروندان سال‌ها از معضل‌های متعدد در روند صدور پروانه ساختمان رنج می‌بردند؛ به‌طوری‌که گاهی تا چند هفته برای گرفتن یک امضا پشت در اتاق یک مسئول معطل می‌ماندند. در این راستا، با راه‌اندازی این سامانه، معضل‌های گذشته را نخواهیم داشت. با راه‌اندازی سیستم الکترونیکی پروانه ساختمان علاوه بر صرفه‌جویی در زمان شهروندان در راستای حفظ کرامت آنان و ایجاد عدالت شهری گام برداشته‌ایم. انبوه‌سازان و مهندسان در صف اول استفاده از سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساخت ایستاده‌اند. اگر در هر کاری که در شهر انجام می‌شود، شهروندان با آن همراهی نکنند، آن پروژه با شکست روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین در این مسیر همراهی و همکاری سازندگان، مهندسان و انبوه‌سازان بسیار حائز اهمیت است. تا بر روی یک موضوع اصرار و پیگیری نکنیم، آن موضوع محقق نمی‌شود. در اتفاق‌های اخیر در سطح کلان کشوری متوجه شده‌ایم که اگر شهروندان اصفهان به فکر خودشان نباشند، قطعا ضرر خواهند کرد؛ چراکه حب و بغض عده‌ای در خصوص اصفهان آشکار شده است.
رائه همه خدمات شهرسازی به‌صورت هوشمند تا پایان سال 
وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان: با استقرار سامانه هوشمند توسعه شهری (سرای 10)، سیستم بر اساس ضوابط مصوب تصمیم‌گیری می‌کند؛ ازاین‌رو هرگونه چانه‌زنی و توافق را در حوزه شهرسازی و درآمدی حذف و به‌نوعی سلیقه‌گرایی با اجرای این سامانه حذف می‌شود. در سال ۹۳ باتوجه‌به معضل‌هایی که در حوزه شهرسازی وجود داشت، برنامه‌ریزی شد تا در گام نخست به‌سمت حذف عملیات دستی و در نهایت، شهرسازی الکترونیک حرکت کنیم. براین‌اساس، سیستم سرای هشت راه‌اندازی شد. در سال ۹۵ اولین منطقه شهر اصفهان یعنی منطقه ۱۳ به سیستم سرای هشت مجهز شد تا حوزه شهرسازی این منطقه به‌صورت الکترونیکی به شهروندان خدمات ارائه کند؛ به‌این‌ترتیب تا سال ۹۷ همه مناطق پانزده‌گانه شهرداری به این سیستم مجهز و همه عملیات دستی حذف و به‌صورت الکترونیکی ارائه شد. 
هوشمندسازی، فاز دوم این سامانه است. پس از یک دوره وقفه سه‌ساله در مدیریت جدید شهری با حمایت صددرصدی شهردار اصفهان و مطالبه‌گری اعضای شورای شهر اصفهان، فاز دوم این طرح مبنی بر هوشمندسازی را آغاز کردیم؛ درواقع در این دوره درصدد هستیم تمام فعالیت‌های الکترونیکی مناطق پانزده‌گانه و ستاد معاونت شهرسازی را به‌صورت هوشمند ارائه کنیم تا مراجعه‌های حضوری ارباب‌رجوعان به شهرداری به‌صورت کلی حذف شود. اصلاح فرایندها نخستین اقدام برای تحقق هوشمندسازی بود. براین‌اساس، فرایندهای دستی با به‌کارگیری هوش مصنوعی در نهایت ساده‌سازی به‌صورت الکترونیکی و هوشمند ارائه شد. تولید این سامانه بر اساس اصلاح فرایندها با نگاه هوشمندسازی، از بهمن سال گذشته در معاونت شهرسازی آغاز و تا پایان اردیبهشت ادامه یافت. پس از تکمیل مراحل تولید، سامانه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد تا نواقص روند صدور الکترونیکی پروانه ساختمان برطرف شود. پس از رفع نواقص در یک بازه زمانی دو‌ماهه، درنهایت اصلاحات انجام و از ابتدای تیر سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان روی سایتmy.isfahan.ir بارگذاری شد. در این سامانه، کارتابلی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که بعد از احراز هویت، شخص به همه اطلاعات پرونده‌های خود در شهرداری دسترسی پیدا می‌کند. درحقیقت این کارتابل درگاه ورودی هر شهروند به شهرداری اصفهان و شهرسازی در خانه خود است؛ به‌طوری‌که تمام خدمات همچون پایان‌کار در آینده و ابلاغ‌های ماده صد نیز از این طریق قابل‌رؤیت است. تا پایان شهریور یا در نهایت نیمه دوم امسال، مجوز سفت‌کاری و پایان‌کار ساختمان‌ها و همچنین تا پایان سال ۱۴۰۱ همه فعالیت‌هایی که در حوزه شهرسازی و ستادی مناطق به‌صورت الکترونیکی و حضوری است، از طریق این سامانه به‌صورت خودکار، هوشمند و بدون مراجعه حضوری ارائه می‌شود.
در اجرا و استقرار این سامانه همدلی و هماهنگی خوبی در مدیریت شهری وجود داشت. امیدوارم با هم‌گرایی که در بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان ایجاد شده است و با همکاری ذی‌نفعان چون انبوه‌سازان و جامعه مهندسان شاهد خبرهای خوش بیشتری در این حوزه باشیم. شهرداری اصفهان با استقرار این سامانه، پیشگام در کشور است. از سازمان نظام‌مهندسی و انجمن انبوه‌سازان درخواست می‌شود شرایط را برای آموزش همگانی کارکنان و کارشناسان خود توسط تیم اجرایی شهرداری فراهم کنند. با راه‌اندازی این سامانه هرآنچه پیش‌ازاین با عنوان چانه‌زنی، توافق و تعامل بوده است، حذف خواهد شد و همه امور به‌صورت هوشمند، خودکار و بدون اعمال سلیقه فردی ارائه می‌شود.
حذف دلالان و واسطه‌ها 
احمد بناکار، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان اصفهان: با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمان با توجه‌ به اینکه سیستم بر اساس ضوابط و مقررات تصمیم می‌گیرد، دست دلالان و واسطه‌ها در این میان قطع می‌شود. رونمایی از سامانه سری ۱۰ را هم‌زمان با آغاز فرایند انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و نظام‌مهندسی به فال نیک می‌گیریم. با راه‌اندازی این سامانه، شهروندان درمی‌یابند که دیگر رانتی در میان نیست و سیستم برای آن‌ها تصمیم می‌گیرد؛ درواقع با توجه ‌به اینکه سیستم بر اساس ضوابط و مقررات تصمیم می‌گیرد، دست دلالان و واسطه‌ها در این میان قطع می‌شود. استقرار این نوع سامانه‌ها، شهروندان و بهره‌برداران واقعی ساخت‌وسازها را به حق واقعی خود می‌رساند؛ همچنین با اجرای تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و نظام‌مهندسی ۹۵درصد از اهدافمان محقق می‌شود.در پایان، ضمن تشکر از مدیریت شهری برای راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان، باید بگویم تعامل و هماهنگی خوبی بین هیئت‌مدیره جدید سازمان نظام‌مهندسی اصفهان و مدیریت جدید شهری شکل‌ گرفته است؛ ازاین‌رو در نظر داریم اتفاق‌های خوبی برای شهر رقم بزنیم.
چابک‌سازی؛ مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی سامانه 
مــهـــدی جــعــفــرپیـــشــه، رئــیــس هیــئــت‌مدیــره انــبــوه‌سازان استــان اصفهان: با توسعه صدور الکترونیکی پـــروانـــه ســـاختــمــان، موضوع مهم چابک‌سازی در راستای منافع سه ضلع مـــثـــلـــث انـــبــوه‌ســـازان و سازندگان، نظام‌مهندسی و شهرداری اتفاق خواهد افتاد. سابقه همکاری ما با معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان در راستای چابک‌سازی به سال ۹۳ بازمی‌گردد. از راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان بسیار خرسندم. حق مسلم یک مالک یا انبوه‌ساز است که از ریز هزینه‌هایی که پرداخت می‌کند در شهرسازی اطلاع داشته باشد. هماهنگی بین انبوه‌سازان، معاونت شهرسازی شهرداری و نظام‌مهندسی از گذشته تا به امروز بوده و ادامه خواهد یافت. یکی از مزیت‌های راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان، امکان ثبت درخواست ۲۴ساعته در هفت روز هفته توسط شهروندان است که این مهم پیش‌ازاین به دلیل محدودیت ساعت‌های اداری کارکنان بسیار برای سازندگان مشکل‌زا بود.زمان برای سازندگان بسیار مهم است؛ البته درخواست می‌شود راهکاری برای پاسخ‌گویی به انبوه‌سازان و رفع مشکلات احتمالی آن‌ها در رابطه ‌با این سامانه پیش‌بینی شود. به‌منظور آموزش عمومی شهروندان، انیمیشن‌های یک‌دقیقه‌ای از مراحل ثبت درخواست و کار با این سامانه، تولید و به‌صورت عمومی منتشر شود. با توسعه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان، موضوع مهم چابک‌سازی در راستای منافع سه ضلع انبوه‌سازان و سازندگان، نظام‌مهندسی و شهرداری اتفاق خواهد افتاد. با عزم جدی که در مدیریت جدید شهری اصفهان وجود دارد، مراجعه ارباب‌رجوع به شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی به حداقل برسد و مباحث کاغذی حذف شود.