چشم ایستگاه چهارسو به TBM روشن شد

روز گذشته هم‌زمان با عید سعید غدیرخم، آیین ورود دستگاه حفار مکانیزه TMB به ایستگاه چهارسو در خط دو متروی اصفهان با حضور شهردار، استاندار و مدیران ارشد شهری اصفهان برگزار شد. خط دو متروی اصفهان از ایستگاه میدان شهدای خمینی‌شهر تا دارک، از غرب تا شرق اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر امتداد می‌یابد و در مسیر خود از ۲۳ ایستگاه عبور می‌کند که در این راستا برای تسریع در بهره‌برداری از این خط، پروژه به سه بخش مجزا تقسیم شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه نسبت به سایر بخش‌های خطوط مترو اصفهان، استفاده از یک دستگاه TBM بزرگ‌مقیاس (با قطر ۹.۴ متر) به جای استفاده از دو دستگاه حفار با قطرهای کمتر است؛ این مهم باتوجه به شرایط پیچیده زمین‌شناسی شهر اصفهان ریسک‌های پروژه را به ۵۰درصد کاهش داده است و اثرات بسیار مطلوبی در راستای کاهش هزینه‌های اجرایی طرح به همراه دارد.
 
تاریخ انتشار: 00:43 - سه شنبه 1401/04/28
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این آیین سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و سید‌محسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه صحبت کردند.
مدیریت استان، پشتیبان مدیریت شهری خواهد بود
استاندار اصفهان با بیان اینکه پشتیبانی کامل خود را از مدیریت شهری اعلام می‌کند، گفت: اگر مدیریت شهری برای تأمین منابع مالی برنامه ارائه کند، مدیریت استان نیز کاملا از آن پشتیبانی می‌کند تا این منابع تأمین شود. سیدرضا مرتضوی در آیین ورود دستگاه حفار مکانیزه TMB به ایستگاه چهارسو، اظهار کرد: انجام پروژه‌هایی همچون مترو نمادی از «ما‌می‌توانیم» است که می‌تواند امید را در دل مردم زنده کند؛ گاهی به دلیل غفلت از حوزه جهاد تبیین بسیاری از کارهایی که در استان و شهر اتفاق می‌افتد، به مردم منتقل نمی‌شود. او افزود: مطلوب است که با پیوست رسانه‌ای درباره این اقدامات مردم را با مدیریت شهری همراه و همدل کرد؛ در این راستا صدا و سیما نیز مکلف است از شهرداری پشتیبانی کند تا خدماتی که زیر شهر اتفاق می‌افتد، به مردم گزارش شود. استاندار اصفهان گفت: در دوره‌های پیشین مدیریت شهری این نگاه حاکم شد که اگر سایر دستگاه‌ها سهم خود در هزینه عملیات عمرانی را پرداخت نکنند، شهرداری نیز وظیفه خود را انجام ندهد؛ این موضوع منجر به کندی انجام پروژه‌های عمرانی از جمله مترو شده بود به نحوی که راه‌اندازی مترو در اصفهان سال‌ها به طول انجامید. او ادامه داد: لازم است به خوبی از ظرفیت تسهیلات بانکی استفاده کرد تا انجام عملیات عمرانی به سرعت انجام شود و متحمل هزینه‌های ناشی از طولانی‌شدن پروژه‌ها  نشویم. مرتضوی با بیان اینکه پشتیبانی کامل خود از مدیریت شهری را اعلام می‌کنیم، اضافه کرد: اگر مدیریت شهری برای تأمین منابع مالی برنامه ارائه کند، مدیریت استان نیز کاملاً از آن پشتیبانی می‌کند تا این منابع تأمین شود. او ادامه داد: امروز شرکت‌های متعددی در استان و کشور رشد یافته‌اند؛ بنابراین باید برای صدور خدمات فنی‌مهندسی ظرفیت‌سازی شود؛ در این راستا شرکت‌های فعال در زمینه قطار شهری لازم است انجام عملیات اجرایی مترو را تسریع بخشند؛ همچنین این شرکت‌ها با بازارهای بین‌المللی وارد همکاری شده و از نخبگان استان و کشور نیز بهره ببرند. استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه مسیر پیش رو نیازمند هم‌افزایی و همبستگی است، گفت: اگر برخی از پروژه‌های عمرانی باید در اولویت قرار گیرد، به مدیریت استان اعلام شود تا در قالب کارگروه‌های ویژه برای آن برنامه‌ریزی شود. 
او تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی استان، می‌توان از همکاری بخش خصوصی و بنگاه‌های موجود در استان برای تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه قطار شهری بهره برد.
حمایت مدیریت ارشد استان از پروژه مترو
 در ادامه این آیین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت مدیریت ارشد استان از پروژه مترو گفت: مجموعه خط دو قطار شهری از جمله پروژه‌های عمرانی بزرگ اصفهان است که باید در اولویت نخست اقدامات استان قرار گیرد. محمد نورصالحی اظهار کرد: حمایت مدیران ارشد استان کمک می‌کند پروژه مترو به اهداف بلندمدت خود برسد. عمده عملیات اجرایی این پروژه در بخش نازک‌کاری قرار است در ۴۰ ماه آینده توسط شرکت مپنا انجام شود که به ۵۹۰ میلیون یورو بودجه نیاز دارد. او با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است تکمیل اقدامات ســاختــمانی با مــشارکت بــخــش خصوصی انجام شود، افزود: انتظار داریم ایستگاه‌های امام حسین(ع) تا شهید‌حجازی نیز در دوره فعلی مدیریت شهری تکمیل شود.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حدود پنج کیلومتر از خط یک مترو به سمت دانشگاه اصفهان همچنان اجرایی نشده و در جنوب نیز برای اتصال بهارستان به مترو برای سپردن فعالیت‌ها به شهرداری اصفهان اعلام آمادگی شده است. او با اشاره به اینکه برای ابتدای مهرماه به حداقل ۱۲۰۰ اتوبوس نیاز داریم، اضافه کرد: اکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر با اتوبوس در اصفهان تردد می‌کنند و پیش بینی می‌شود این تعداد در سال تحصیلی جدید به حداقل ۶۵۰ هزار نفر در روز برسد. 
نورصالحی خاطرنشان کرد: برای بازسازی اتوبوس‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که به دلیل محدودیت‌های منابع مالی، شهرداری موفق به انجام آن نشده است. او اضافه کرد: انجام این اقدامات که به نفع مردم است، در این دوره مدیریت شهری امکان پذیر خواهد بود.
مهم‌ترین چالش متروی اصفهان محدودیت منابع مالی است
مـــدیرعـــامل ســـازمان قــطارشــهری اصفهان و حومه با بیان اینکه مشکل اصلی پروژه متروی این کلان‌شهر محدودیت منابع مالی است، گفت: در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، عملیات اجرایی خط دو متروی اصفهان در کمتر از پنج سال تکمیل می‌شود. سیدمحسن واعظی‌فر اظهار کرد: قطار شهری اصفهان سه خط مصوب دارد که خط یک آن به طول ۲۱ کیلومتر و ۲۰۰ متر با ۲۰ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است؛ این خط تاکنون ۸۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ بنابراین اگر رام‌های قطار این خط تأمین شود، خط یک مترو تکمیل خواهد شد.او با بیان اینکه خط یک مترو به ۳۳ رام قطار نیاز دارد و در حال حاضر سرفاصله زمانی حرکت این خط ۱۲ دقیقه است، افزود: خط دو مترو ۲۴ کیلومتر طول دارد که از شمال زینبیه آغاز و به طرف مرکز شهر حرکت کرده است و در نهایت در میدان شهدای خمینی‌شهر به پایان می‌رسد؛ این خط ۲۳ ایستگاه دارد و با توجه به محدودیت منابع مالی اولویت با ایستگاه شهید حجازی تا ایستگاه دارک است تا ۱۶ ایستگاه در این مسیر تکمیل شود. مــدیرعامل ســازمان قــطار شـهری اصفهان با بیان اینکه مراحل انجام پروژه خط دو مترو با همکاری شرکت مپنا در حال انجام است، تصریح کرد: پیمانکار ۱۶ ایستگاه این خط مشخص شده و در این راستا بخش عمرانی ایستگاه عاشق اصفهانی به پایان رسیده است.او با بیان اینکه در مجموع خط دو مترو ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اضافه کرد: تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰هزار متر مکعب خاک‌برداری و ۴۶۰‌هزار متر مکعب بتن‌ریزی در این مسیر انجام شده است.واعظی‌فر با تأکید بر اینکه مشکل اصلی قطار شهری اصفهان منابع مالی است، گفت: اگر منابع مالی تأمین شود، می‌توان در کمتر از پنج سال عملیات اجرایی خط دو مترو را انجام داد. او با بیان اینکه طول خط سه متروی اصفهان هشت کیلومتر و ۸۰۰ متر بوده که هشت ایستگاه برای آن پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: نقشه‌های این خط آماده است؛ اما به دلیل محدودیت‌های مالی هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.