ظرفیت‌های صادراتی اصفهان برای تجارت با اوراسیا

خــدمــات فــنــی مهندسی، فولاد، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی و سنگ تنها بخشی از ظرفیت‌های صادراتی اصفهان برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هستند. 
 
تاریخ انتشار: 03:12 - دوشنبه 1401/05/24
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
به گفته برخی صادرکنندگان،جاذبه‌های توریستی اصفهان نیز فرصت مناسبی برای افزایش ارتباطات اقتصادی با این کشورها و ارزآوری برای استانمان خواهد بود.عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شرایط تحریم‌ها، می‌تواند نقش مؤثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند و امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای این اتحادیه را فراهم کند. از دیگر فواید الحاق ایران به این موافقت‌نامه می‌توان به رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی، اشتغال قابل‌توجه برای نیروی کار داخل کشور، جذب سرمایه چشمگیر در مناطق شمالی و جنوبی کشور و بهره‌مندی از بازارهای ترجیحی و بازارهای هدف اشاره کرد. برخی از صادرکنندگان اصفهانی در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا به مزیت‌ها و فرصت‌های تجاری الحاق ایران به اوراسیا اشاره می‌کنند.
 
افزایش انگیزه برای صادرکنندگان
در این زمینه عضو هیئت‌مدیره انجمن صادرکنندگان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «روسیه، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هستند که امتیازهای تعرفه ترجیحی دارند؛ بنابراین صادرکنندگان ایران دیگر حقوق و عوارض گمرکی پرداخت نمی‌کنند؛ چون این کشورها تعرفه‌هایشان را یا کاهش می‌دهند یا به صفر می‌رسانند؛به این ترتیب روند صادرات تسهیل خواهد شد.»فروزان آقابزرگی تصریح می‌کند: «با الحاق ایران به اوراسیا و شانگهای گستره صادرات افزایش پیدا می‌کند و انگیزه صادرکنندگان بیشتر می‌شود. روسیه خریدار صیفی‌جات است؛ قزاقستان نیز تولیدکننده غلاتی مانند گندم است و با توجه به نزدیکی این کشورها به روسیه، صادرات به این کشور را افزایش می‌دهند؛ ولی ایران می‌تواند به کشورهایی مانند بلاروس و افغانستان که بازار کوچک‌تری نسبت به روسیه دارند، محصول صادر کند که با این توافق‌نامه صادرات ایران به این کشورها افزایشی خواهد شد.»آقابزرگی خاطرنشان می‌کند: «الحاق ایران به اوراسیا و شانگهای برای آن دسته از محصولاتی که دولت به دنبال خودکفایی در تولیداتش در داخل کشور است، تهدید محسوب می‌شود؛ ولی باید در نظر داشت که توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های تجاری هم فرصت و هم تهدید به دنبال دارد و باید بررسی کرد که در شرایط کنونی فرصت‌ها به تهدیدها می‌چربد یا خیر؟ این‌طور که به نظر می‌رسد، در شرایط کنونی این توافق‌نامه منجر به افزایش صادرات به این کشورها خواهد شد.»
 
انتقال فناوری و دانش فنی برای تولید
انتقال فناوری و دانش فنی امتیاز دیگری است که به‌واسطه الحاق ایران به اوراسیا و شانگهای نصیب تولیدکنندگان داخلی می‌شود. نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پیشرو دیزل آسیا به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «الحاق ایران به اوراسیا و شانگهای به نفع صنعتگران و صادرکنندگان ایران است؛ چون چین کشوری درحال‌توسعه است و با فناوری‌های روز دنیا پیش  می‌رود و نزدیک به ده سال است که در تولید خودروهای جدید با خودروهای اروپایی رقابت می‌کند، از خودروهای هیبریدی و برقی در سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودروهای برقی به اروپا شده است؛ بنابراین هم‌زمان با این توافق‌نامه روابط تجاری بین ایران و چین بهبود پیدا خواهد کرد.»احمد مرتضوی بیان می‌کند: «هم‌زمان با بهبود روابط تجاری بین ایران و چین، انتقال فناوری به ایران صورت می‌گیرد و ساخت داخل افزایش پیدا می‌کند؛ کشور ایران نیز می‌تواند با کشورهای درحال‌توسعه رقابت کند.»
 
سهم اتحادیه اوراسیا از تولید ناخالص جهانی
یکی از صادرکنندگان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «تولید ناخالص جهانی 87هزار میلیارد دلار است و اتحادیه اوراسیا هزار و 900 میلیارد دلار از تولید ناخالص جهانی سهم دارد؛با‌وجوداین سهم این اتحادیه از تولید ناخالص جهانی 2.1 درصد است.» حمیدرضا مؤمنی تصریح می‌کند: «تجارت سالیانه جهان حدود 38 تریلیون دلار است که سهم این اتحادیه 9/1درصد تجارت جهانی است؛ چین، آمریکا، فرانسه، ترکیه و ایتالیا ارتباط‌های خوبی با کشورهای اوراسیا دارند و علاوه بر صادرات، از این کشورها واردات هم دارند.»او اذعان می‌کند: «محصولات صادراتی به اوراسیا شامل دستگاه‌های برقی، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات، دستگاه‌های پرکردن گاز، کامپیوتر، خودروی سواری، تجهیزات پزشکی و انواع کامپیوتر می‌شود؛ درمقابل، واردات از اروسیا نیز شامل محصولاتی همچون نفت، مشتقات نفتی، روغن‌های نفتی، میعانات گازی، زغال‌سنگ، گندم و کاتد است.» این صادرکننده بیان می‌کند: «رصد شاخص اقتصادی اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد که این کشورها در بخش استخراج نفت رتبه اول را دارند. 5درصد تولیدات فولاد، 8درصد بخش راه‌آهن، 7/4 درصد تولیدات آهن و 22 درصد تولیدات گاز جهان را دارند و این اهمیت اوراسیا را برای تجارت نشان می‌دهد.»مؤمنی خاطرنشان می‌کند: «بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و روسیه ازجمله کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هستند. این کشورها تلاش می‌کنند تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهند و این فرصت را به فعالان اقتصادی‌شان می‌دهند تا صادراتشان را افزایش دهند؛ ایران نیز باید ارتباط‌های برون‌مرزی خود را تقویت کند و سیاست‌ها به‌گونه‌ای باشد که با حضور در اتحادیه‌های مختلف بتواند تعرفه‌ها را تغییر دهد.»
 
مزیت‌های اقتصادی اصفهان برای صادرات به اوراسیا
این صادرکننده می‌گوید: «اصفهان درزمینه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت‌های خوبی دارد و استارتاپ ها در اصفهان رشد مناسبی داشته‌اند. به دنبال بازار هستند و از محل صادرات می‌توانند ارزش‌افزوده بالایی کسب کنند؛ بنابراین الحاق ایران به اوراسیا می‌تواند فرصت مناسبی برای رشد صادرات ایران باشد.»مؤمنی اذعان می‌کند: «طی سال‌های گذشته، بسیاری از ایرانی‌ها و حتی اصفهانی‌ها در کشورهای عضو اوراسیا مستقر شدند، مزارع را در این کشورها مدیریت کردند، به بخش پرورش ماهی ورود کرده و در بخش دامداری و کشت گندم، ذرت و دانه‌های روغنی موفق عمل کردند؛ البته در این مقطع زمانی الحاق ایران به اوراسیا مطرح نبود و به‌صورت خودجوش عمل کردند.» او خاطرنشان می‌کند: «فعالان اقتصادی استان این توان را دارند که در کشورهای منطقه حضور پیدا کنند. استان اصفهان در بخش خدمات کامپیوتری دانش‌آموخته‌های خوبی دارد؛ جاذبه‌های توریستی اصفهان، هنر و صنایع‌دستی نیز بستر مناسبی برای حضور گردشگران است؛ ضمن اینکه در صنعت فولاد نیز مزیت‌های زیادی دارد و سنگ اصفهان در کشورهای خلیج‌فارس و آمریکا حرف برای گفتن دارد. درکل مجموعه خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی اصفهان وجود دارد که می‌توان با استفاده از این امتیازها، صادرات به کشورهای عضو اوراسیا را افزایش داد.»
 
پیش‌شرط‌های افزایش صادرات به اوراسیا
مؤمنی ادامه می‌دهد: «سایر کشورها برای حمایت از تولیدات داخلی‌شان تعرفه‌های گمرکی را افزایش می‌دهند؛ به‌ عنوان‌ مثال، برای صادرات محصولات کشاورزی به عراق در مقاطعی دچار مشکل شدیم؛ چون این کشور تعرفه گمرکی را برای حمایت از کشاورزانش افزایش داد؛ کشور آمریکا نیز زمانی برای واردات خودروهای چینی تعرفه‌های سنگینی اعمال کرد تا جلوی واردات را بگیرد و خدماتی به تولیدکنندگان داخلی ارائه کرد؛ به خاطر همین صنعت خودروسازی آمریکا رشد خوبی  را تجربه کرد؛ کشور ژاپن نیز سیاست‌های تعرفه‌ای برای حمایت از تولیداتش اعمال کرده است؛ ولی سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان داخلی ضعیف است و تولیدکنندگان داخلی برای ورود به بازارهای جهانی مشکلات خاص خودشان را دارند.» او ادامه می‌دهد: «صادرکنندگان داخلی نیز در بخش‌هایی همچون بازاریابی، حفظ بازار و انتقال منابع مالی با مشکلاتی مواجه هستند؛ ضمن اینکه در بخش‌هایی همچون حمل‌ونقل، کشتی‌رانی و راه‌آهن ضعف‌هایی وجود دارد که باید بسترهای لازم در این بخش فراهم شود. تجربه سال‌های گذشته نشان داد که به دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها، ترکیه به‌راحتی توانست در رقابت برنده شود و به بازار کشور قطر ورود پیدا کند.» او می‌افزاید: «فراهم‌شدن زیرساخت‌های بیمه‌ای، بانکی و گمرکی؛ فضا را برای افزایش صادرات فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه حمایت‌از تولیدات داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که محصولات با قیمت تمام‌شده مناسب تولید شود تا بخشی از سبد تجارت جهانی را به خود اختصاص دهیم.»