کسری بودجه، امالمسائل کشور است
آیتالله رئیسی با بیان اینکه در دولت همواره تأکید شده در پرداختن به حل مشکلات و بهبود وضعیت و شرایط کشور معطل نکنیم، اظهار کرد: اگر امور با روحیه مسئولیتپذیری همراه نباشد و تصمیمات متقن اتخاذ نشود، کارها پیش نمیرود. اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است اما ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و درعینحال جلوی اتخاذ تصمیمها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این میشود که در حال حاضر میبینیم. اگر در گذشته تصمیمگیریهای بجا رخ میداد و در زمان خود به امور مهم رسیدگی میشد، امروز شاهد برخی از این مشکلات نبودیم. رئیسجمهور یادآور شد: زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، برخی چه از دولت پیشین و چه از سایرین از در دلسوزی به ما میگفتند که میخواهی با شرایط کشور چه کنی؟ به ما واکسن نمیدهند و شرایط کرونا را هم میبینی؟ آنها همچنین میگفتند با کسری بودجه میخواهی چه کنی؟ آیتالله رئیسی در ادامه به مسئله کسری بودجه در آن زمان و اینکه رهبری از آن بهعنوان امالمسائل یاد کردند، اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار تورمی زیادی در پی داشـت؛ امــا کســری بـودجــه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم نزدیک به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ به این معنا که خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵درصد رسید. رئیسجمهور ادامه داد: در حین انجام اصلاحات اقتصادی در اردیبهشتماه ۱۲درصد تورم ایجاد شد و اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره، یعنی مصرفکننده رسید که این تغییر بزرگی بود. بسیاری، ازجمله اقتصاددانهای بزرگ میگفتند که این کار مشکلاتی ایجاد میکند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تأکید داشتند. در تیرماه تورم به ۴,۴درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲درصد تورم کاهش یافت؛ اما مهار تورم همواره موردتوجه دولت بوده است. اکنون تورم ۴۰درصدونیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۲۰ درصد کمتر است.
اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است
آیتالله رئیسی با بیان اینکه اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود، گفت: نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد، باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود. او افزود: در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز به کار کرد، وضعیت خطرناک بود. در حال حاضر مردم بیش از هفتمیلیون تن گندم به دولت فروختند؛ بنابراین در خصوص کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند؛ شرایطی که در سال گذشته اینچنین نبود و برخی کالاها در شرایط قرمز قرار داشتند. رئیسجمهور درباره حاملهای انرژی نیز تصریح کرد: در سالی که دولت کار خود را شروع کرد، قطعی برق داشتیم؛ اما امسال قطعی برق نداشتیم؛ چراکه ششهزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد؛ اقدامی که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساختها در زمان خودش باید انجام میشد که نشد؛ اما ما در دولت سیزدهم انجام دادیم. در برخی استانها قطعی گاز داشتیم؛ اما با همان کشورهایی که فکر میکردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و این قطعی گاز برطرف شد.
در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم
آیــتالله رئیســی به اولیــن سفـرش به خوزستان اشاره و اظهار کرد: ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب اســت؛ مــن مستقیـــم بـــه شـــرکـــت آبوفاضلاب رفتم و با آنها این مشکل را بررسی کردیم. آنها گفتند برنامه سهچهارساله داریم؛ گفتم امکان ندارد و باید طی یکسال برطرف شود که خوشبختانه این مشکل در سال جاری و در روزهای آینده برطرف خواهد شد.دولت برای آب مناطق دیگر برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت میتوانیم از پساب استفاده کنیم؛ چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود.تنـشهای آبی در استـانهـای مختــلـف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است. رئیسجمهور همچنین به موضوع حقوق و دستمزد که از مسائل مهم کشور است اشاره کرد و افزود: پیش از آغاز دولت مباحثی دراینباره مطرح شد که یکی از آنها پرداخت حقوق و دستمزد تیر و مرداد بود. تا امروز در پرداخت حقوق و یارانه تأخیر بهوجود نیامده است. برای کسری بودجه، درآمد ایجاد کردیم. از سوی دیگر، با فعالشدن فروش نفت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دیگـر مـوارد هــزینــه عمــرانی، تسـویــه ۵۶هــزارمیـلیـارد تــومــان بــدهـی دولت گذشته، ماهی ۱۳هزار میلیارد فاکتورهای هزینه دولت گذشته پرداخت میکنیم که گاهی کمتر و بیشتر میشود.
202هزارمیلیاردتومان درسال گذشته کار عمرانی انجام شده است
رئیسجمهور یکی از اقدامات انجامشده در دولت سیزدهم را انجام پروژههای عمرانی عنوان کرد و گفت: ما از طرحهای عمرانی غفلت نکردیم. ۲۰۲هزار میلیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده و طرحهای نیمهتمام شناسایی، اولویتبندی و کارشان نیز آغاز شده است؛ درحالیکه در سالهای گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰درصد درآمد داشت؛ شرایطی که در حال حاضر وجود ندارد. در گذشته نفت که فروخته میشد ۲۰درصد به صندوق واریز میشد؛ اما حالا ۴۰درصد واریز میشود. آیتالله رئیسی ادامه داد: در این مدت یکسـال که از عمــر دولــت سیــزدهــم میگذرد، افــزایش حقـوق و دستمزد برای کــارگــران و معلمـان نیــز داشتــهایم. مــا همچنین در تعرفهگذاری برای پرستاران ۱۵سال عقب بودیم؛ در رتبهبندی معلمان ۱۰سال و ۱۵سال عقبماندگی داشتیم؛ البته تمامی نیاز کارکنان دولت و بسیاری از اقشار با این حقوق و دستمزد برطرف نمیشود؛ اما با امکانات دولت تلاش کردیم نسبت به متناسبسازی حقوق و دستمزد گام برداریم.
به مردم اطمینان میدهم که وضعیت معیشتی بهبود خواهد یافت
رئیسجمهور ادامه داد: علاوه بر یارانهها و کاهش تورم، بحث حقوق و دستمزدها هم موردتوجه دولت است.آیتالله رئیسی گفت: به مردم اطمینان میدهم که روند امور تورم کاهش و وضعیت معیشتی و تولید بهبود خواهد یافت. رئیسجمهور تصریح کرد: پنجمیلیارد دلار سرمـایهگــذاری اقتصــادی خـارجــی داشتیم که دوبرابر قبل است. در حوزه سرمایهگذاری داخلی هم پیشرانها را فعال کردیم تا نقدینگی به سمت تولید
حرکت کند که این سرمایهگذاری ۱۷میلیارد دلار بوده است. به بانکها هم اعلام کردیم باید به سمت تولید حرکت کنند. او افزود: در کنار افزایش بهرهوری و سرمایهگذاری و جبرانهایی مانند یارانهها هم در دستور است.
گشت مدیران، فعالتر از همیشه خواهد شد
رئیسجمهور در پاسخ به سؤالی درباره اقــدامــات گشــت ارشــاد مــدیــران و در کنار آن، برقراری امنیت اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: بنده گشت ارشاد مدیران را وعده دادم و به آن عمل کردم.او افزود: گشتارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد ودرحال سرکشی در دستگاههای مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات بهمحض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیرکل و معاون وزیر نیز میشود. آیتالله رئیسی اضافه کرد: در این مدت گزارشهایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است. رئیس دولت سیزدهم تأکید کرد: گشت مدیران فعالتر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقهگرفتن نیست، بلکه برای آن است که اگر مدیری توجه نکند و از کم و کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه عملکردش کند؛ یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی میشود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری میکند.
هیچکس حق ندارد کار سلیقهای و فراقانونی انجام دهد
در ادامه این نشست خبری رئیسجمهور با اشاره به مسئله امنیت اجتماعی در جامعه، گفت: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ، آموختهاند و تمدنی قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند. عفیفهبودن زن مسلمانان ایرانی برای امروز و دیروز نیست؛ در تاریخ ایران اسلامی، زندگی زنان این سرزمین همواره همراه با عفاف و حجاب بوده است. آیتالله رئیسی بیان داشت: امروز جامعه بر مدار قانون است. هیچکس حق ندارد کار سلیقهای و فراقانونی انجام دهد. ملاک و معیار در جامعه، قانون است. احترام به قانون برای همه ضروری است و قانونمداری و قانونمحوری همه مسائل را حل خواهد کرد.
رژیم صهیونیستی اگر تصمیمی علیه ایران بگیرد، مهلتی برای اقدام ندارد
او در پاسخ به تهدیدات تلآویو، تأکید کرد: آیا رژیم صهیونیستی حریف نیروهای مقاومت، حریف سنگ آنها و موشکهای نقطهزن آنها شد؟ آیا با این تهدیدات سازگار است؟ میتواند امنیت خود را حفظ کند؟ امروز همه شاهدند که باوجود حبــس مــردم غــزه آنها از خــود دفـــاع میکنند، آیــا میتــوانــد در بــرابــر آنهــا مقاومت کند؟ چه بــرســد به سلحشوران ایران. او تصریح کرد: اگر میتوانستند مقاومت
کنند، چرا شهیدسلیمانی را ناجوانمردانه ترور کردند؟ مگر شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم نبود؟ چرا از او ترسیدند؟ این وحشت آنها را همه میدانند.رئیــسجمهـــور خطــاب بـــه مقـــامــــات صهیونیستی افزود: فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینید و اگر تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، شــاید مهلتـــی بــرای اقدام نداشته باشند و فاصله بین این تصمیم و اقدام نشان میدهد که از این رژیم چیزی میماند یا خیر؟
برای برداشتن تحریمها میز مذاکره را ترک نکردیم
آیتالله رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شما درخصوص فعالیت در حوزه خنثیسازی تحریمها و رفع تحریمها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثیسازی تحریمها مؤثر بوده است و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریمها باور دارید، گفت: خنثیسازی تحریمها را دنبال میکنیم و قرارگاهی با مدیریت معاون اول رئیسجمهور برای آن تشکیل دادهایم؛ همچنین رفع تحریمها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال میکنیم. در خنثیسازی تحریمها خیلی از تحریمهایی که ما را محدود میکرد، محقق نشد و محدودیتی را برای خود در این رابطه به رسمیت نمیشناسیم. او افزود: سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا پنجبرابر افزایش یافته و صادرات نفت ما امروز در وضعیتی است که احساس میکنیم باید آنچه در توان داریم را بگذاریم و چه صادرات نفتی و غیرنفتی را ادامه میدهیم. رئیسجمهور همچنین درباره پولهای بلوکهشده ایران تصریح کرد: نسبت به بلوکهکردن پولهای ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است، برخی پولها را آزاد کردیم و برخی با اقدامات غیرقانونی آمریکا در محدودیت است. او تأکید کرد: برای برداشتن تحریمها ما میز مذاکره را ترک نکردیم. مذاکره برای رفع تحریمهاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. ما تأکیدمان در این مذاکرات رفع تحریمهاست. او افزود: مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریمها انجام میشود. ما بر راستیآزمایی اطمینانبخش و تضمینهای اعتمادآفرین در مذاکرات تأکید کردیم. همچنین تأکیدداریم که مسائل پادمانی حتما حلوفصل شود و اینیک رکن در مذاکرات است و بدون آن، سخن از توافق معنا ندارد.
آیتالله رئیسی گفت: توافق باید همراه باشد با حلوفصل مسائل پادمانی و نکاتی که ایران بهعنوان راهبرد دنبال میکند. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.رئیــسجمهــور در پـــاســخ بــه ســـؤالـــی درخصوص شیوه اطلاعرسانی جزئیات مذاکرات و انتقادات به آن اظهار کرد: مذاکرات اگر با اطلاعرسانی بهموقع همراه شود، خوب پیش خواهد رفت؛ اما اگر بهموقع نباشد، در روند مذاکرات اخلال ایجاد خواهد کرد. آیتالله رئیسی گفت: تأکید دولت به مذاکرهکنندگان ایــن اســت که در هــرمقطعــی کــار بــه نقطهای رسید که باید اطلاعرسانی شود، با همکاری با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، این کار صورت گیرد. او با اشاره به اینکه درباره اطلاعرسانی درباره مذاکرات هم عقیده و هم تأکید دارم، ادامه داد: هــرگز طــرفـدار حبـس اطــلاعرســانــی نیستــیــم و اطــلاعرســانی بهموقع میتواند افکار عمومی و رسانهها و نخبگان را در جریان قرار دهد.
خرج بازنشستگان کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است
آیتالله رئیسی در پاسخ به سؤال انتقادی درباره بــرنامــههــای دولــت در حـــوزه دریافتیها و حقوق کارگران گفت: باید به لیست افـزایش حقـوق کـارگران در سنوات گذشته دقت کنیم و ببینیم که این افزایش حقوق آیا مسبوق به سابقه است؟ گام این دولت افزایش حقوق کارگران در سال اول بوده است که با سنوات گذشته قابلقیاس نیست.رئیسجمهور بابیان اینکه نسبت به بازنشستگان تأمین اجتماعی هم باید براساس قانون ۱۰درصد عمل میکردیم که کردیم، افزود: در جایی که منع قانونی وجود نداشت، دولت هر آنچه در توان و امکان داشت، اجرا کرد و معتقدیم خرج بازنشستگان کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است. او با اشاره به اینکه دولت ۳۵هزارمیلیارد برای حقوق و رتبهبندی معلمان در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص داده، اظهار کرد: درباره کارگران و بازنشستگان، معلمان و عموم کارکنان، تمام تلاش دولت این است که موضوع متناسبسازی را پیگیری کند که حتی اگر این موضوع صددرصد هم نبود، بتواند بخشی از بار هزینهای این اقشار را بکاهد. آیتالله رئیسی با اشاره به اینکه ششمیلیون بیمه سلامت، امسال بهصورت رایگان انجامشده که مسبوق به سابقه نبوده، گفت: در حوزه تأمین دارو هم سعی دولت بر این بوده است که مبلغ اضافی از مردم گرفته نشود. او تصریح کرد: تمام تلاش دولت این است که تا میتوانیم بار هزینهای ۸۵میلیون نفر، بهویژه کارگران، کشاورزان و معلمان را کاهش دهیم و موردتوجه خاص دولت است. او درباره برنامه دولت بهمنظور معرفی وزیر کار هم گفت: انشاءالله وزیری معرفی خواهد شد که دغدغه ویژه کار، رفاه و تأمین معیشت مردم را داشته باشد.
چهار مؤلفه رئیسجمهور درباره توافق
رئیسجمهور در پایان این نشست از تضمینهای اطمینانآور، راستیآزمایی عینی و عملی، رفع تحریمها بهصورت معنادار و پایدار و بستهشدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان بهعنوان مواردی یادکرد که برای نیل به توافق باید انجام شود. آیتالله رئیسی همچنین درباره افزایش تعامل میان ایران و روسیه، گفت: ما همکاریمان با کشور روسیه یک همکاری راهبردی است و در حوزههای مختلف با روسیه همکاری داریم که روزبـــهروز تــــوسعــــه یــــافتـــه اســت. در نشستهای ما در مسکو یا ولادیمیر پوتین در تهران، بر ادامه همکاری و رفع موانع تأکید شده است.