علل و معلول اشتهای کاذب

اشتهای واقعی منطبق با نیاز بدن است؛ یعنی تحریک مرکز گرسنگی با نیاز بدن و به‌اصطلاح طب امروزی افت قندخون.
 
با این اوصاف، بهترین زمان برای غذاخوردن، این است که تغذیه منطبق با زمان گرسنگی واقعی باشد. اشتهای کاذب، میل به غذا و تحریک مرکز گرسنگی در زمانی است که بدن نیازی به مواد غذایی ندارد و به‌طور کاذب میل به خوردن پیدا می‌کند.
 
علل ایجاد اشتهای کاذب
شتهای کاذب علل متنوعی دارد؛ ولی دو علت اصلی آن عبارت‌اند از: برخی بیماری‌ها؛ استرس و حالات روحی.نکته‌ها  در اشتهای واقعی بهترین کار خوردن غذاست و برعکس در اشتهای کاذب بهترین اقدام نخوردن است؛ اگرچه بیماری‌های گوارشی می‌توانند باعث اشتهای کاذب شوند، متقابلا اگر در اشتهای کاذب فرد نتواند جلوی غذاخوردن بی‌موقع خود را بگیرد، بروز اختلال‌های گوارشی مانند نفخ و رفلاکس دور از ذهن نخواهد بود؛ اگر گرسنگی مفرط و علائم گوارشی با اضافه‌وزن همراه باشد، باید حتما به اشتهای کاذب هم فکر کرد و قبل از شروع به خوردن، بیشتر فکر کرد؛ بی‌نظمی در غذاخوردن هم می‌تواند اشتهای کاذب را تحریک کند. حذف بدون دلیل وعده‌های اصلی غذا، هله‌هوله‌خوری، غذاخوردن به‌رغم سیری، آداب ناصحیح غذاخوردن، روی‌هم‌خوری، پرخوری و… فرد را از مسیر سلامتی خارج می‌کند و او دیگر نمی‌تواند به حس گرسنگی‌اش اعتماد کند؛ زیرا به اشتهای کاذب هم گرفتار خواهد شد.
 
 توصیه‌های طب ایرانی
 اصلاح عادات غلط؛ تنظیم برنامه غذایی بر اساس شرایط کار و زندگی؛ محاسبه میزان نیاز بدن به غذا‌ (برحسب وزن، جنس، سن، میزان فعالیت روزمره، مزاج و‌…)؛ تقسیم منطقی میزان نیاز بدن به غذا در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها؛ اجتناب جدی از تند غذاخوردن و عادت به خوب جویدن؛ غذاخوردن در زمان واقعی گرسنگی‌(در زمان غذا خوردن اندکی فکر کنیم و ببینیم اگر احساس سیری می‌کنیم، صرف غذا اشتباه بزرگی است. اگر به‌رغم گرسنگی می‌توانیم صبر کنیم و غذا نخوریم، احتمالا اشتهای کاذب داریم)؛ اگر بعد از مدتی، باوجود رعایت توصیه‌های فوق، همچنان اشتهای کاذب داریم و به اضافه‌وزن هم دچار شده‌ایم و از مشکلات گوارشی هم رنج می‌بریم، علاوه بر رعایت توصیه‌های فوق، باید به درمان هم فکر کنیم؛ چراکه دیگر احساس اشتهای سالم نداریم؛ از منظر طب ایرانی، برخی مشکلات به‌ویژه اختلال‌ها و سوءمزاج‌های معده و دستگاه گوارش باعث اشتهای کاذب می‌شوند. در این مواقع اختلال‌های گوارشی، اشتهای گوارش فرد را دریک سیکل معیوب قرار می‌دهند. از یک‌طرف، مشکل گوارشی فرد، باعث تحریک اشتهای  کاذب او می‌شود و از طرف دیگر، اشتهای کاذب، مشکلات گوارشی‌اش را تشدید می‌کند؛ سوءمزاج سرد و تر معده از مشکلات شایع در جامعه است که ممکن است با علائمی مانند نفخ شکم، ضعف هضم، سروصدای معده، یبوست و دفع ناقص و… همراه باشد.