افتتاح پروژه‌های مهم حمل‌ونقل عمومی

روز گذشته در مراسم جداگانه‌ای با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان خط چهارم اتوبوس‌های تندرو و پایانه ترکیبی جی به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید و از سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند در اصفهان رونمایی شد.
 
سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند با عنوان «اصرو» یکی از دو افتتاحیه دیروز، برای دانلود و استفاده شهروندان از شب گذشته روی درگاه اینترنتی شهرداری اصفهان به آدرس my.isfahan.ir قرار داده ‌شد. به گزارش دبیرخانه شهر، این سامانه به نحوی طراحی شده است که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس را به ایستگاه‌ها برای شهروندان مشخص می‌کند؛ همچنین ۵۰ تابلوی هوشمند در برخی از ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس برای نمایش زمان رسیدن اتوبوس و اطلاع از خطوط فعال اتوبوس نصب شده است.سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک نیز با سرمایه‌گذاری ۹۰میلیارد تومان روی ۱۳۰۰ ناوگان اتوبوس نصب شده است که شامل تجهیزاتی همچون ۱۳۰۰ دستگاه کنسول راننده (دستگاهی که مخصوص راننده برای تعداد کارت‌های زده‌شده، موقعیت اتوبوس، اعلان‌ها و هشدارها و ورود و خروج است)، ۲۶۰۰ دستگاه کاهنده (دستگاه کارت‌خوان نصب شده در جلو و عقب اتوبوس که مبلغ را از کارت مسافران کم می‌کند) و ۳۰۰ دستگاه کاهنده BRT (دستگاه کارت‌خوان مستقر در ایستگاه‌های BRT که مبلغ را از کارت مسافر کم می‌کند) است.۸۰۰ دستگاه POS جدید (دستگاه شارژ کارت اتوبوس)، ۵۰ دستگاه نمایشگر ایستگاهی (ال‌سی‌دی‌های نصب‌شده در ایستگاه‌های اتوبوس که زمان رسیدن اتوبوس را نشان می‌دهد)، سامانه نرم‌افزاری مدیریت و رصد اتوبوس‌ها مستقر در مرکز مانیتورینگ اتوبوس‌رانی، نرم‌افزار اپلیکیشن قابل‌استفاده عموم مردم برای اطلاع‌رسانی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه با جامعه هدف حدود ۵۰۰ هزار نفر مسافر اتوبوس و حدود ۱۰۰ هزار نفر مسافر مترو از دیگر تجهیزات سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند در اصفهان است.همچنین در مراسم بهره‌برداری از خط چهارم اتوبوس‌های تندرو و پایانه ترکیبی جی اعلام شد خط اتوبوس تندرو از سه‌راه درچه در غرب اصفهان تا پایانه جی در شرق به طول ۱۸ کیلومتر به‌عنوان چهارمین خط BRT این کلان‌شهر با اعتباری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شده است. به گزارش دبیرخانه شهر، مسیر چهارمین خط BRT از پایانه جی خیابان‌های هشت‌بهشت شرقی، هشت‌بهشت غربی، فرشادی، بلوار هشت‌بهشت، میدان امام‌حسین(ع)، شمس‌آبادی، شیخ‌بهایی، آتشگاه تا سه‌راه درچه است. برای اجرای این طرح از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های پایانه مسافربری جی به‌عنوان محور طرح خط اتوبوس تندرو شرقی‌غربی اصفهان برای شهروندان، مسافران و گردشگران استفاده‌شده است.در جریان مراسم بهره‌برداری از پایانه ترکیبی جی، شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری از مرکز معاینه فنی این پایانه بازدید کردند و در جریان جزئیات فعالیت‌های این مرکز قرار گرفتند.
 
۳۰ خدمت شهری به‌صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود
شهردار اصفهان در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، از اطلاع‌رسانی لیست ۳۰خدمتی که فقط به‌صورت غیرحضوری از سوی شهرداری به شهروندان اصفهان ارائه می‌شود، در راستای حرکت به سمت اصفهان هوشمند خبر داد. قاسم‌زاده اظهار کرد: یکی از مشکلات کلان‌شهرها ازجمله جهان‌شهر اصفهان، موضوع حمل‌ونقل و ترافیک شهری است. او با بیان اینکه ترافیک شهری منجر به کاهش کیفیت زندگی شهری و نشاط شهروندان می‌شود، زیرا باید زمان زیادی را در ترافیک صرف کنند، گفت: از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، بهبود و تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر اصفهان در دستورکار قرار گرفت؛ به‌طوری‌که در حال حاضر اقدامات اساسی و زیرساختی در این حوزه در حال انجام است.شهردار اصفهان افزود: توسعه و ارتقای حمل‌ونقل ریلی (توسعه شبکه خطوط قطار شهری) و احداث خط دو مترو با همت جهادی مدیران به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. او با بیان اینکه طول خط دو متروی اصفهان حدود ۱۶ کیلومتر است که بهره‌برداری هرچه سریع‌تر آن مورد تأکید مدیریت شهری است، تصریح کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدتی نیز در طرح جامع حمل‌ونقل شهری همچون توسعه خطوط BRT برای بهبود شرایط پیش‌بینی شده بود که در این راستا، خط چهارم اتوبوس تندرو که شرق اصفهان را به غرب این کلان‌شهر (از پایانه ترکیبی جی به سمت سه‌راه درچه) متصل می‌کند، رونمایی شد.قاسم‌زاده ادامه داد: در حال حاضر سرفاصله اتوبوس‌های BRT حدود ۱۰ دقیقه است که تا ابتدای مهرماه با اضافه‌شدن ناوگان جدید به خطوط BRT به حدود شش دقیقه خواهد رسید که می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی خوبی برای مردم اصفهان باشد. او با بیان اینکه هدف دوم مدیریت شهری حرکت به سمت اصفهان هوشمند است که در این مسیر گام‌به‌گام در تمام عرصه‌های شهری حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: در این راستا، تمام حوزه‌ها ازجمله خدمات شهری، حمل‌ونقل، شهرسازی و  ترافیک را موظف کرده‌ایم خدمات خود را به سمت خدمات هوشمند ببرند؛ امروز نیز شاهد رونمایی از یک سیستم هوشمند در حوزه حمل‌ونقل شهری به نام سامانه (اصرو) بودیم که خدمت بزرگی به شهروندان اصفهان برای مدیریت زمان آنان در استفاده از اتوبوس است.شهردار اصفهان اظهار کرد: این خدمت هوشمند به‌نوعی احترام به مردم اصفهان تلقی می‌شود؛ زیرا زمان آن‌ها در مدت‌زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس در سرما و گرما تلف نمی‌شود. شهروندان با استفاده از اپلیکیشن «اصرو» می‌توانند از داخل منزل ایستگاه اتوبوس خود را انتخاب و سپس زمان رسیدن اتوبوس مدنظرشان را مشاهده و طبق آن برنامه‌ریزی کنند.او خبرهای خوشی به شهروندان در زمینه اصفهان هوشمند نوید داد و گفت: در این راستا ۳۰ خدمت تعریف و به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است تا در روزهای آتی به‌صورت غیرحضوری به مردم ارائه شود؛ البته به‌صورت آزمایشی در برخی از مناطق در حال انجام است.قاسم‌زاده با بیان اینکه به‌زودی لیست ۳۰ خدمتی را که تنها به‌صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، تأکید کرد: تمام این اقدامات در مسیر شعار «به احترام مردم» برنامه‌ریزی‌شده است.
 
 افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر به هزار دستگاه
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با تلاش‌های انجام‌‌شده ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال شهر در مهرماه به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد؛ البته کار طاقت‌فرسایی بود؛ زیرا در سال ۱۳۹۶ هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان بود؛ اما اکنون این رقم به پنج میلیارد افزایش‌یافته است.محمد نورصالحی در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، ضمن تقدیر از بخش‌هایی که برای تردد مسافران اربعین تلاش می‌کنند، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در شرع نیز به آن توصیه‌شده، تسهیل در تردد مردم است؛ به‌طوری‌که در گذشته راه‌سازی و بازگشایی معابر برای رفت‌وآمد مردم فعالیتی خیرخواهانه بوده است.او با بیان اینکه به‌عنوان نماینده مردم از شهرداری درخواست می‌کنم تمام اقدامات لازم را برای تردد آسان شهروندان انجام دهند تا شهر اصفهان ازاین‌جهت سرآمد باشد، افزود: در این راستا امسال نیز ۳۵درصد از بودجه شهرداری یعنی معادل یک‌سوم آن به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است؛ لذا باید تلاش شود تا صددرصد آنچه در این حوزه به‌عنوان بودجه مصوب شده است، جذب شود.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا تعداد اتوبوس‌های شهر کاهش و به‌این‌ترتیب سرفاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها نیز افزایش یافت، تصریح کرد: بعد از نوروز ۱۴۰۱ هم‌زمان با بازگشایی مدارس بعد از دو سال کرونایی با توجه به کاهش تعداد اتوبوس‌ها با شرایط سختی روبه‌رو شدیم و افزایش زمان سرفاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه اعتراض شهروندان را به دنبال داشت. نورصالحی اظهار کرد: در پایان سال گذشته باوجوداینکه مدیریت شهری در شرایط مالی سختی قرار داشت، ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرد تا خدمات‌رسانی به شهروندان تسهیل شود.او با تأکید بر اینکه احداث خط دوم مترو با سرعت پیش می‌رود و به‌موازات آن نیز برای تأمین ناوگان، سیستم برق، مخابرات و تأسیسات آن قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی منعقد شده است، گفت: برای بخش حمل‌ونقل ریلی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا سرفاصله رسیدن مترو در خط یک برای مهرماه که اکنون ۱۱ دقیقه است، کاهش یابد.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حضور خود در شورای عالی ترافیک کشور به همراه شهردار اصفهان، افزود: رایزنی‌های لازم انجام شده است تا ۵۰۰ دستگاه تاکسی نو تا پایان سال وارد شهر شود. امیدواریم با تشویق رانندگان تاکسی در راستای نوسازی ناوگان این بخش در مدت دو سال اتفاق‌های خوبی بیفتد. او ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم را یکی از اولویت‌ها دانست و اظهار کرد: اکنون در بخش ترافیک با آشفتگی‌هایی روبه‌رو هستیم که باید فرهنگ خوب راندن خودرو در شهر ترویج داده شود.نورصالحی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی سیستم هوشمند حمل‌ونقل عمومی تا اول مهر به شهروندان ضروری است، گفت: اینکه مردم بدانند از خانه خود می‌توانند از زمان رسیدن اتوبوس مطلع شوند، نیازمند تبلیغ و اطلاع‌رسانی است. شهروندان اگر یک‌بار از این نرم‌افزار استفاده کنند و پاسخ بگیرند، به‌طور حتم استفاده از این سیستم را ادامه خواهند داد. برای خط یک مترو نیز باید در سطح شهر اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود تا جابه‌جایی روزانه ۸۰ هزار نفر در روز به دو برابر افزایش یابد.او تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در روز از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۵۰۰ هزار نفر برسد؛ درحالی‌که این میزان تا قبل از شیوع کرونا ۶۵۰ هزار نفر در روز بود. امیدواریم با توسعه خطوط اتوبوس تندرو و مترو و کاهش سرفاصله‌ها آمار استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد.
 
 پیش‌بینی جابه‌جایی روزانه ۲۵هزار مسافر با خط چهارم BRT
حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان، در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: شاهد افتتاح دو پروژه حمل‌ونقل همگانی هستیم که نفع آن برای تمام شهروندان است.او با بیان اینکه رویکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان «حمل‌ونقل انسان‌محور» با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل پاک است، گفت: در این رویکرد اولویت، توسعه حمل‌ونقل همگانی است که در مقابل حمل‌ونقل خودرو محور قرار دارد.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به افزایش آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهر که موجب ایجاد اختلال در آرامش روح و روان شهروندان شده است، حمل‌ونقل انسان‌محور در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار دارد. او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی هزینه‌بر و زمان‌بر است، توسعه خطوط BRT و هوشمند به‌عنوان ابزاری که در زمان کوتاه و هزینه مختصر می‌توان آن را ایجاد کرد، در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.حق‌شناس با بیان اینکه ۱۲ خط اتوبوس تندرو برای شهر اصفهان پیش‌بینی شده که نخستین خط آن در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: چهارمین خط BRT به‌صورت رسمی به‌عنوان خط شرقی‌غربی به بهره‌برداری رسید.او تأکید کرد: افتتاح این دو پروژه از نمادهای هم‌گرایی شهری است و با اینکه قراردادهای آن در دوره قبل مدیریت شهر بسته شده است، ذی‌نفعان بسیاری برای تحقق آن در این دوره دخیل بودند.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خط چهارم BRT در آینده روزانه ۲۵هزار مسافر را جابه‌جا کند، گفت: این خط از پایانه ترکیبی درون‌شهری و برون‌شهری جی آغاز و پس از عبور از خیابان‌های هشت‌بهشت شرقی، هشت‌بهشت غربی، فرشادی، میدان امام حسین (ع)، خیابان شیخ بهایی و آتشگاه به پایانه سه‌راه درچه ختم می‌شود.او با بیان اینکه برای اجرای این طرح در ۱۰ سال عمر بهره‌برداری، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: برای خط چهارم BRT به ازای هر سفر دو هزار تومان هزینه سرمایه‌گذاری است. قیمت بلیت این خط نشانگر آن است که ۲۰درصد هزینه را مردم و ۸۰درصد را شهرداری و دولت تقبل می‌کند.حق‌شناس تصریح کرد: اگر این عدد و رقم را با مترو مقایسه کنیم، آنچه هزینه می‌شود نزدیک به5 درصد است که نشان می‌دهد تا زمانی که خطوط مترو تکمیل می‌شود، توسعه خطوط اتوبوس تندرو می‌تواند وظیفه حمل‌ونقل را بر عهده بگیرد.او با بیان اینکه مردم در نقاط مختلف شهر اصفهان با یک جابه‌جایی می‌توانند به خطوط اتوبوس تندرو متصل شوند، ادامه داد: در راستای بهره‌برداری سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس، دستگاه مانیتورینگ در ۵۰ ایستگاه سطح شهر پیش‌بینی شده است تا مردم را از زمان رسیدن اتوبوس و خطوط فعال در این مسیر مطلع ‌کند.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: تمام اتوبوس‌های شهر مجهز به دستگاه کنسول GPS شده که پرداخت آنلاین کرایه و زمان‌بندی سفر به‌صورت هوشمند از مزایای آن است. او با بیان اینکه برای اجرای این طرح در ۱۰ سال عمر بهره‌برداری، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: برای خط چهارم BRT به ازای هر سفر، دو هزار تومان هزینه سرمایه‌گذاری است. قیمت بلیت این خط نشانگر آن است که ۲۰درصد هزینه را مردم و ۸۰درصد را شهرداری و دولت تقبل می‌کند.حق‌شناس با تأکید بر اینکه نصب ۵۰ دستگاه مانیتورینگ در ایستگاه‌ها به‌صورت محدود می‌تواند خدمت ارائه دهد، افزود: نرم‌افزاری به نام «اصرو» طراحی و صحت‌سنجی شده است که قابلیت دانلود برای شهروندان را نیز دارد.او تصریح کرد: از طریق این نرم‌افزار ابتدا موقعیت مکانی شهروند نمایش داده می‌شود؛ سپس نزدیک‌ترین اتوبوس و زمان رسیدن آن به مسافر اطلاع‌رسانی می‌شود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی و بررسی‌های انجام‌شده از سوی سامانه ۱۳۷، در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه شهروندان دیر رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌هاست؛ بر این اساس از طریق این نرم‌افزار شهروندان می‌توانند از منزل و محل کار خود از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه موردنظرشان مطلع شوند و برنامه سفر خود را تنظیم کنند. او اظهار کرد: نرم‌افزار اصرو یکی از مصادیق حمل‌ونقل انسان‌محور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد مدیریت شهری برای مردم و زمان سفر آن‌ها ارزش قائل است.حق‌شناس با بیان اینکه ۳۰۰ هزار مسافر از طریق اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و پس از شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۵۰۰ هزار نفر در روز برسد، گفت: این آمار نشان می‌دهد به ۲۵درصد مردم خدمات حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود.  امیدواریم این هوشمندسازی که از حوزه اتوبوس‌رانی آغاز شده است، به مترو، تاکسی‌رانی و سرویس مدارس نیز تسری یابد.او با اشاره به اینکه ارائه خدمات هوشمند یک اقدام بین‌بخشی است که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در حوزه حمل‌ونقل عمومی از اولویت خارج شده بود، افزود: در دوره مدیریت جدید شهر این اقدام بر روی میز هوشمندسازی آمد و شهردار اصفهان خود مدیریت آن را بر عهده گرفت. در این راستا پیگیری‌های لازم انجام و ایرادهای طرح برطرف شد و شاهد افتتاح آن هستیم.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان پس از تهران بیشترین خطوط اتوبوس تندرو را دارد، گفت: به لحاظ ارائه، کیفیت و فعالیت سامانه هوشمندسازی در کشور رتبه نخست را داریم. او افزود: برای مهرماه علاوه بر آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها نیز انجام می‌شود؛ همچنین با توجه به خرید میدل‌باس‌ها تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی از ۶۰۰ دستگاه به هزار دستگاه  می‌رسد.حق‌شناس با اشاره به تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای رانندگان این حوزه، تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با آموزش‌وپرورش به‌منظور سیاست‎گذاری و برنامه‌ریزی برای ساعات بازگشایی مدارس و ایمن‌سازی اطراف مدارس انجام‌شده است تا شاهد ایمنی بیشتر عابران پیاده و رانندگان خودرو باشیم. او خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات جدید مدیریت شهری، حمل‌ونقل همگانی تقاضامحور است که بر این اساس برای نخستین‌بار مردم تقاضای خود را ثبت می‌کنند؛ سپس شهرداری به آن‌ها سرویس ارائه می‌کند.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان از شهروندان خواست ایرادهای موجود در این حوزه را به خادمان خود در شهرداری اطلاع دهند تا با اصلاح آن، راه برای گرایش بیشتر مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باز شود.