خدمات نوآورانه به شهروندان با کمک نهادهای علمی

اولین نشست تخصصی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان روز گذشته با حضور مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر با مراکز پژوهشی برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: هدف از تشکیل جلسه‌های هم‌اندیشی با معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها این است که زبان مشترکی از مسائل شهرداری و ظرفیت و توانمندی نهادهای علمی داشته باشیم و بر این اساس مشکلات و مسائل سازمان را برطرف و به سمت رشد و تعالی حرکت کنیم. سعید ابراهیمی روز گذشته در حاشیه اولین نشست تخصصی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری فرایندهایی در حوزه پژوهش و فناوری ازجمله پروژه‌های پژوهشی و اتاق فکر تخصصی، پروژه‌های فناوری و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار دارد. دانشگاه‌ها، شهرک‌ها، حوزه علمیه و نهادهای حوزه فناوری مانند بنیاد نخبگان و شهرک علمی و تحقیقاتی یکی از عرضه‌کنندگان دانش و فناوری در این راستا هستند.او ادامه داد: هدف از تشکیل جلسه‌های هم‌اندیشی با معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها این است که زبان مشترکی از مسائل شهرداری و ظرفیت و توانمندی نهادهای علمی داشته باشیم و بر این اساس مشکلات و مسائل سازمان را برطرف و به سمت رشد و تعالی حرکت کنیم.معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه جلسه‌های هم‌اندیشی به‌صورت چالشی برگزار می‌شود و هریک از اعضا در موضوع‌های مختلف نقدهایی به شهرداری خواهند داشت، تصریح کرد: همکاری پایدار به این معناست که بتوانیم با ذی‌نفعان ارتباطات خوبی برقرار و دیدگاه‌ها و نظرهای آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم؛ همچنین با آن‌ها فرایندهای شناخت حل مسئله و برنامه‌ریزی‌ها را دنبال کنیم.او با بیان اینکه جلسه‌های هم‌اندیشی، هسته شبکه علمی در مجموعه مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: این شبکه علمی به مجموعه شهرداری کمک می‌کند تا خدمات بیشتری با رویکردهای جدید و نوآورانه به شهروندان ارائه دهد.ابراهیمی با اشاره به باشگاه شهراندیشان گفت: مهم‌ترین هدف از تشکیل باشگاه شهراندیشان این است که ذی‌نفعان حوزه پژوهش و فناوری که معمولا علاقه‌مندان به پژوهش، دانشگاهیان، محققان، دانشجویان و گروه‌های مختلف دغدغه‌مند در حوزه مسائل شهری هستند به شکل سیستمی و نظام‌مند در قالب بستر ساده و کاربردی مورداستفاده قرار  گیرند.او گفت: درصدد هستیم ایده‌های اعضای باشگاه شهراندیشان را در طبقات تخصصی در پایگاه اطلاعاتی جمع‌آوری و در زمان موردنیاز از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در این راستا مقدمات، مطالعات، فرایند و آیین‌نامه اجرایی این اقدام با همکاری مرکز پژوهش‌ها آماده شده است و اکنون در خصوص اینکه از چه نرم‌افزار و سامانه‌هایی می‌توان استفاده کرد، به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم.معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: این الگو و نظام تعاملی بتواند ارتباط مدیریت شهری را با دغدغه‌مندان و محققان، سیستمی و نظام‌مند کند تا در حوزه شهری بهتر بتوانیم حل مسئله داشته باشیم؛ چراکه با حمایت گروه‌ها، طبقات خلاق جامعه، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمی و نظری، حوزه‌های علمیه و دانش‌بنیانی می‌توان شهری بهتر برای زندگی ساخت و رضایت شهروندان را فراهم کرد.ابراهیمی در خصوص حکمرانی شهری گفت: در ادبیات نظری از گروه اداره‌کننده شهر در مقوله حکمرانی با عنوان حکمرانی خوب یا حکمروایی خوب شهر یاد می‌شود که شامل شاخص‌هایی مانند اعتماد، شفافیت، چابکی و کارآمدی است و مدیریت ارشد یک سازمان لایه حکمرانی آن سازمان را تشکیل می‌دهد.او افزود: منظور از حکمرانی معیوب این است که به‌رغم سیاست‌گذاری‌ها بعضا نمی‌توانیم شاخص‌های پیامدی مدنظر مانند اعتماد و رضایت را محقق کنیم و این نشان می‌دهد چرخه‌های سیاست‌گذاری از لایه‌های بالای سازمان تا لایه عملیات نتوانسته است به لایه‌های پایین انتقال داده شود و موضوعی که در این راستا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان حکمرانی را توانمند کرد؟ ازاین‌رو شهرداری اصفهان باید در این حوزه تلاش کند.
 
حمایت شهرداری از پایان‌نامه‌های کاربردی دانشجویان
مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری هم در این جلسه با اشاره به اینکه حمایت از پایان‌نامه دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری در دستور کار است، گفت: در مقطع ارشد تا سقف هشت میلیون تومان و در مقطع دکتری تا سقف ۱۶ میلیون تومان از پایان‌نامه‌های کاربردی در حوزه شهر حمایت می‌کنیم.مرتضی نصوحی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌های همکاری با مجموعه دانشگاهیان و مجموعه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اصفهان مانند جهاد دانشگاهی و شهرک علمی و تحقیقاتی امضاشده است؛ زیرا معتقدیم می‌توانیم از توانمندی و ظرفیت همه مجموعه‌ها برای رفع مشکلات شهر اصفهان و نیازهای مدیریت شهری استفاده و خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کنیم.او با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی با معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها ادامه داد: آسیب‌شناسی و رفع مشکل ارتباطات و تعاملات و همچنین برنامه‌ریزی برای تحقق و به ثمر رسیدن اهداف تفاهم‌نامه از اهداف برگزاری این جلسه‌هاست. در این راستا، در جلسه امروز مجموعه دانشگاهی پیشنهاد‌ها و انتقادهای خود را مطرح کردند. امیدواریم با ادامه این جلسه‌ها بتوانیم موضوع‌های بیشتری را در دستور کار قرار دهیم.مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: زمینه‌های تعاملی متعددی با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به واگذاری اجرای پروژه‌های پژوهشی، کمک‌گرفتن از مجموعه دانشگاهی برای نظارت بر پروژه‌های پژوهشی و کاربردی‌شدن پروژه‌ها و جهت‌دهی اجرای پایان‌نامه‌ها در سطح ارشد و دکتری اشاره کرد. نصوحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال روی مسئله دانش‌بنیان تأکید کردند که این مسئله نیز جزئی از تفاهم‌نامه‌ها است، خاطرنشان کرد: در این راستا درصددیم به‌صورت ویژه در حوزه فناوری برنامه‌هایی با شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه آزاد اصفهان در خصوص بذرهای موردنیاز و تعاملاتی که عمدتا به سازمان پارک‌ها و فضای سبز مرتبط می‌شود، انجام دهیم و بخشی از قراردادها را به نتیجه برسانیم.مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: در حال حاضر در مجموعه شهرداری نیازهای بسیاری وجود دارد که تاکنون فضای اکوسیستم نوآوری یا کارآفرینی فعلی نتوانسته است  به آن پاسخ‌گو باشد. شاید یکی از ایرادها این است که در مجموعه شهرداری نتوانستیم تبیین خوبی از نیازها داشته باشیم؛ این در حالی است که انبوهی از نیازهای فناورانه در راستای حرکت به سمت شهر هوشمند در سازمان آتش‌نشانی و فاوا وجود دارد.او با اشاره به تأکید شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص راه‌اندازی باشگاه شهر اندیشی، گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که بسیاری از شهروندان صاحبان صنایع ویژه هستند و احتمالا بسیاری از موضوع‌های نوآورانه را در شهرها و کشورهای دیگر مشاهده کرده‌اند. درواقع سطح افراد تحصیل‌کرده در مقطع دکتری، فوق‌لیسانس، دانشگاه‌های جامع و اعضای هیئت‌علمی در شهر اصفهان قابل‌قبول است.نصوحی ادامه داد: یکی از تأکیدهای شورای شهر در این دوره این است که از ظرفیت همه مجموعه‌ها که به‌نوعی جزو طبقه‌های خلاق هستند، برای تصمیم‌گیری‌های موردنیاز مدیریت شهری، بهره بگیریم. یکی از این مکانیزم‌ها می‌تواند مکانیزم باشگاه شهراندیشان باشد. او با بیان اینکه ممکن است تصمیم‌هایی که در سطح شهر گرفته می‌شود، آسیب‌هایی به همراه داشته باشد، بنابراین در پی آن هستیم که با خرد جمعی به تصمیم‌گیری مدیران کمک کنیم، تصریح کرد: درصددیم همه افراد دغدغه‌مند در خصوص شهر اصفهان را شناسایی و بر اساس رزومه در گروه‌های تخصصی سامان‌دهی کنیم و در مراحل مختلف برای رفع مسائل شهری یا رشد و توسعه شهر از ظرفیت آن‌ها کمک بگیریم.
 
تلاش برای عارضه‌یابی و ارتقای بهره‌وری فرایندها و ساختارهای پژوهشی
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این جلسه گفت: در جلسه‌های هم‌اندیشی با متولیان حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها «عارضه‌یابی و بهره‌وری فرایندها و ساختارهای پژوهش» در دستور کار قرار دارد. مصطفی نباتی‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه پژوهش و مطالعات در بهره‌وری و رفع مسائل اجرایی و فرایندی به مدیریت شهری کمک می‌کند، عارضه‌یابی و بهره‌وری فرایندها و ساختارهای پژوهش را پیگیری خواهیم کرد.او با بیان اینکه در جلسه‌های هم‌اندیشی به مسئله‌شناسی، آسیب‌شناسی و واکاوی موضوع می‌پردازیم تا به راه‌حل‌های بهینه و مدنظر دست یابیم، ادامه داد: در این راستا گفت‌وگوها باید درباره مسائل شهر، واکاوی و بهبود مسیرهای کنونی و آینده باشد و مسائل و موضوع‌های مختلف پیگیری شود.رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تشکیل باشگاه شهراندیشان، تــصریــح کرد: بــاشــگاه شهراندیشان اجتماع نخبگان شهری است که درباره مسائل شهری با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پردازند. او خاطرنشان کرد: حکمرانی شهر از جهت‌های مختلف معیوب بوده است و مطلوب نیست؛ البته با استناد به یافته‌های موجود می‌توان ابهام‌ها را شناسایی کرد و موردبررسی قرار داد. در این راستا به‌رغم پیگیری‌های شهردار و معاونان شهرداری به نظر می‌رسد با نقطه مطلوب فاصله زیادی 
داریم.نباتی‌نژاد با بیان اینکه در اکوسیستم‌های آموزشی نیز حکمرانی‌های نامطلوب دیده می‌شود، ازاین‌رو باید علت حکمرانی‌های شعاری را جست‌وجو و آن‌ها را رفع کرد، اظهار کرد: در این راستا حکمرانی مشارکت محور را نیز جدی نگرفتیم و به‌صورت شعاری حرکت کرده‌ایم. او با بیان اینکه پژوهش‌ها، فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان باید بررسی شود که تا چه اندازه در رفع مسائل اساسی دستگاه‌های مربوط کمک‌کننده بوده است، اضافه کرد: اگر پژوهش‌ها مسائلی را حل کرده باشد، اقدام خوبی بوده است؛ در غیر این صورت باید به‌صورت جدی رسالت‌ها را دنبال کرد. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کانون تشکیل اجتماعات باید نگاه منظومه‌ای و شبکه‌ای داشته باشد، ادامه داد: اجتماع سرمایه‌های فکری، دانشی و اطلاعاتی به‌نوعی نعمت است؛ بنابراین امیدواریم در جلسه‌های هم‌اندیشی، پیشنهادهای مطلوبی ارائه شود و پیگیری‌ها به نتیجه برسد؛ چراکه پیگیری عمل و اقدام بسیار اهمیت دارد.