احمد مقیمی با اشاره به اینکه یک اصل در اربعین خود موضوع پیادهروی است، ادامه داد: مطابق روایات برخی مواقع، زیارت همراه با رفاه و برخی مواقع همراه با سختی است؛ بنابراین خود پیادهروی اربعین یک اصل سلوک است و باید توجه کنیم که شکل این حماسه برهم نخورد. به عقیده دبیر ستاد مردمی طریقالحسین(ع)، خود پیادهروی، زبان اربعین است؛ بنابراین ضرباهنگ پیادهروی باید حفظ شود و اساسا موضوعیت باید داشته باشد؛ از سوی دیگر، موضوع میزبانی مردم عراق مطرح است و برخی به مدل این میزبانی گلایه دارند؛ اما نباید در کار آنها دخالت کنیم. آنها به روش خودشان میزبانی میکنند. ما باید میزبانی مردم عراق را با قطعیت شناخته و به رسمیت بشناسیم. او تأکید کرد: هر فرد در هر نقطه باید طعم خوش رفتن به این زیارت و همایش را بچشد؛ بنابراین باید تمام افراد را به پیادهروی اربعین دعوت کرد تا در این مسیر قرار گیرند. مقیمی به اصل رفتن یا نرفتن به همایش اربعین نیز اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات رفتن هنر و گاهی اوقات نرفتن، هنر است؛ برخی افراد با چشمپوشی از رفتن خود به عراق، هزینه این سفر را به فرد دیگری میدهند تا او نیز تجربه کند؛ بنابراین خود این نرفتن، هنر است. او با بیان اینکه در اربعین باید یک سلوکی داشته باشیم، توضیح داد: بنده در سفر اول به عراق در ایام اربعین لذت و بهره خوبی از این حرکت گرفتم. سال دوم برای این امر به کربلا رفتم تا در این حرکت حضور داشته باشم و شلوغ باشد؛ اما سال سوم هزینه سفر خود را به چند نفر دادم و آنها را راهی کربلا کردم. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال بعد مردد بودم به این سفر بروم یا نروم و بارها با خود کلنجار رفتم که برای اربعین به چه دلیل به این سفر بروم؛ بنابراین تصمیم به این سفر گرفتم تا تکلیفم را با امامحسین(ع) مشخص کنم.
اربعین پایان مسیر نیست
مقیمی با تأکید بر اینکه اربعین سلوک اجتماعی است، تأکید کرد: اربعین پایان مسیر نیست؛ آغاز یک حرکت است و از گوشهگوشه دنیا به عراق میآیند و آماده این رویداد بزرگ میشوند. او با اشاره به تمایلات غرب گفت: در غرب بحث منفعتطلبی و لذتخواهی مطرح است؛ اما اربعین و پیادهروی آن، تمام تمدن غرب را زیر پایش له میکند و تمام افراد برای تشییع جنازه غرب آمدهاند و بهنوعی تمام استخوانبندی تمدن غرب در پیادهروی اربعین له میشود. دبیر ستاد مردمی طریقالحسین(ع) با بیان اینکه در اربعین تمام یا زائر هستند یا خادم افزود: سازمانهای پولی و بانکی دنیا اصلا نمیتوانند گردش مالی اربعین را محاسبه کنند و بهنوعی در پیادهروی اربعین تمام استانداردهای گردشگری به سخره گرفته میشود. به گفته مقیمی، گردهمایی بزرگ اربعین، جهانی است و ایرانی و شیعی نیست؛ اگرچه پرچمدار آن شیعه است، بنابراین ما نباید به پیادهروی و مدل میزبانی عراق دست بزنیم و این همایش خودبهخود پیش میرود. او با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین بعد از عاشورای 61 شروع شد، تصریح کرد: پیادهروی اربعین قطعا یک حرکت سیاسی و اجتماعی است؛ چون خود حرکت امامحسین(ع) نیز سیاسیاجتماعی بود و امروز اربعین در تقابل جدی و اصولی با غرب است. دبیر ستاد مردمی طریقالحسین(ع) به اصل دوم پیادهروی اربعین نیز پرداخت و گفت: ما باید فهم اربعین را گسترش دهیم و تبیین کنیم؛ امروز بسیاری افراد از پاکستان و افغانستان با سختیهای بسیار به کربلا میآیند؛ در رویداد اربعین خطی از پاکستان، هند، چین و… شکل گرفته است؛ بنابراین باید موکبهای بسیاری در این مسیر همانند جاده ابریشم برای پیادهروی اربعین شکل گیرد و از این طریق میخواهیم با ایجاد طریقالحسین(ع)، جاده عاشقی بزنیم؛ میرجاوه محل عاشقی است و این روز دیر نیست که از نقاط مختلف دنیا، آنهایی که دورترند، همچون کشور چین از اول محرم و برخی از عاشورا این پیادهروی را آغاز میکنند تا برای اربعین به کربلا بیایند و روزی تمام دنیا به جهانشهر کربلا میآیند.
روزی وسعت زمانی اربعین در زندگی ما توسعه مییابد
او با تأکید بر ضرورت ایجاد موکب بر سر راه برای زائران در نقاط مختلف کشور تصریح کرد: در اصل زائر باید خادم باشد. وقتی فرد لذت زائربودن را چشید، باید به سمت خادمشدن برود تا بعد از خادمشدن زیست غربی را از بین ببریم. به عقیده مقیمی، اگر قرار است با حال و هوای اربعین عشق کنیم، در تمام این ایام ایران باید موکب زائران داخلی و خارجی شود. پاکستان باید موکب هندیها، هندیها باید موکب مغولها و مغولها موکب چینیها شوند. در این فضا مغناطیس حسین(ع) شکل گیرد و افراد خود را در این حرکت رها خواهند کرد. او به اقتصاد ایثار در پیادهروی اربعین اشاره کرد و گفت: این اتفاق مربوط به زمان ظهور امامزمان(عج) است و ایجاد جاده و طریقالحسین(ع) میتواند زمینهساز ظهور باشد. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 15 سال قبل وقتی از اربعین صحبت میشد، اخبار آن در محدوده عراق و محدوده سهچهارروزه قبل اربعین بود، افزود: بعد از آن محدوده زمانی آن به 10 روز و امروز نیز محدوده مکانی و زمانی پیادهروی اربعین افزایش یافته است و روزی میرسد که وسعت زمانی اربعین در زندگی ما هم نیز توسعه مییابد.