کرونا بهعنوان یک میهمان ناخوانده، با ورود به جهان همه را درگیر کرد؛ اما کادر درمانی با این ویروس بیشتر مواجه شدند؛ پرستارانی که در این وانفسا، در برخی مواقع با شیفت ۲۴ساعته از بیماران مراقبت کردند تا شاید جان یک بیمار را نجات دهند؛ اما سختی کار از دیدگاه خود آنها دیده نشده است.به گزارش «ایرنا»، از زمان شیوع ویروس کرونا، آمار مراجعان سرپایی و بستری در بیمارستانها و مراکز درمانی بهشدت افزایش یافت. پرستاران در شیفتهای کاریشان روزبهروز با روند سختتری مواجه میشدند؛ اما در این راه با بیمهری مواجه شدند.پرستاران شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی، مشکلات فراوان خود را افزایش ساعت کاری در زمان شیوع کرونا، بازنشستگی در قانون سخت و زیانآور، ساعت کاری و شیفتهای بسیار زیاد، نامشخصبودن وضعیت شغلی برخی از پرستاران، حقوق پایین در زمان اشتغال و بازنشستگی و تعریفنشدن موقعیت اجتماعی فعالان عرصه سلامت میدانند. از آنجا که هزینه آموزش پرستاران بسیار سنگین است، باید برای نگهداری آنها هم برنامهریزی جدی کرد؛ زیرا در این سالها با توجه به شرایط سخت کار پرستاران، بسیاری از اعضای کادر درمان یا خانهنشین شده یا از کشور مهاجرت کردهاند که این مسئله نیازمند بازنگری در عرصه فعالیتی آنهاست.بر اساس اعلام رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، در دوران شیوع کووید ۱۹ تاکنون، حدود ۱۵۰هزار پرستار شاغل در مراکز درمانی دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز چند مرتبه به کرونا مبتلا شدند.در دو سال اخیر ۱۵۰ پرستار از زمان همهگیری کرونا تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادهاند. حدود ۷۰ نفر آنها به عنوان شهید مدافع سلامت شناخته شدهاند و پروندههای مابقی فوتشدگان نیز در دست بررسی است.در دوران کرونا، گروه پرستاری متحمل زحمات زیادی در مراکز بهداشتی و درمانی شدند و بهعنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت باید مطالبات آنها شامل استخدام و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، پرداخت فوقالعاده خاص و اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری مورد توجه مسئولان بهداشت و درمان کشور قرار گیرد.
چالش مهاجرت پرستاران
اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با تاکید بر موضوع مهاجرت برخی پرستاران به خارج از کشور، پدیده مهاجرت را یک چالش برای همه کشورها دانست و گفت: مطابق با آمارهای مستند، هزینه آموزش هر پرستار در کشور حدود دومیلیارد تومان است.دراینباره، پرستار بیمارستان امام خمینی(ره) کرج درد دل خود را اینگونه توضیح داد و گفت: پرستار مشمول قانون سخت و زیانآور نمیشود. عدم اجرای قوانین خاص کرونا کاری کرد که نتوانستیم کنار پدر و مادر باشیم. قرنطینه شدیم و خودمان را حتی از پدران و مادران خود جدا کردیم تا آنها و فرزندانمان درگیر این بیماری نشوند.او معتقد است فشار بر پیکر بیجان پرستار زیاد شد و همه میدانستند شوخی با کادر خسته درمان، نتیجهای جز فروپاشی کادر درمان به دنبال نخواهد داشت.او ادامه داد: تعرفهگذاری خدمات پرستاری امسال مطرح شده و دولت مبلغی را بهعنوان یارانه در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده است؛ حتی برای بیمارستان خصوصی. اگر امسال در بیمارستان اجرا شود، سال آینده خود بیمارستان باید آن هزینه را پرداخت کند.باید از شقهشقهکردن پرستاران جلوگیری شود و بحث بهرهوری بهعنوان نمونه در هر بیمارستان به یک شکل خاص اجرا و پرستار در هر جایی از کشور بهصورت یکسان دیده شود. همچنین برای نیروهای شرکتی باید از درآمد اختصاصی بیمارستان حقوق پرداخت شود که این کار را معمولا انجام نمیدهند. او معتقد است بحث تعارض منافع در حوزه درمان زیاد است و مدارکی وجود دارد که تخلف در جذب نیروها هم صورت میگیرد.
کمبود پرستار
پرستار بیمارستان «لولاگر» تهران نیز بخشی از مشکلات حوزه پرستاری را بیان کرد و گفت: کمبود شدید پرستار داریم. حدود یک تا دو سال است جلوی جذب نیروی شرکتی گرفته شده است و تنها نیروی قابلجذب، نیروی طرحی است که فقط باید در ازای خروج نیرو، یک نیروی دیگر بهصورت طرحی جذب شود.او به موضوع قانون جوانی جمعیت نیز اشاره و اظهار کرد: اگر بهدنبال این قانون هستیم، چرا در برخی بیمارستانها، برای فرزندان کوچک پرستاران و کادر درمان مهدکودک نداریم؟ اکنون بهدلیل اینکه در بیمارستان تابع دانشگاه ایران مهدکودک نداریم، همکاران برای نگهداری فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.
حال پرستاری بد است
یکی از پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: حال پرستاری خیلی بد است. ما شاهد مرگ و اتفاقات بدی بودیم و اکنون نیمی از پرستاران ما بهدلیل سختیهای فراوان در دوران شغلی و فعالیت در دوران بسیار سخت کرونا، دارو مصرف میکنند و پرستارهای شاغل، روزانه موظف به ارائه خدمات به ۱۰ بیمار هستند.او با اشاره به این موضوع که حق عائلهمندی به پرستاران زن داده نمیشود، اظهار داشت: چرا حقوق پرستاران ما که ۸۰درصدشان را زنان تشکیل میدهند، بهعلت ندادن حق عائلهمندی و فرزندان، حدود یکمیلیون تومان کمتر از مردان است؟
امروز پرستار با سابقه ۳۰ سال فعالیت در عرصه درمانی، در زمان بازنشستگی فقط هشتمیلیون تومان حقوق دریافت میکند. اینها اسفبار است؛در حالی که برخی همکاران ما از بیمارستانهای همردیف، ۲۵ میلیون تومان حقوق بازنشستگی دریافت میکنند.
این پرستار با اشاره به دریافت حقوق هفتمیلیونتومانی برای پرستاران با قراردادهای شرکتی و هفتمیلیون و ۵۰۰هزار تومان برای پرستاران طرحی ادامه داد: با توجه به اینکه پرستاران در کشورهای دیگر بهراحتی جذب میشوند، بهطور یقین حقوق پایین پرستاران منجر به مهاجرت پرستاران خواهد شد. چرا باید پرستاران دیگر مراکز درمانی از پرستاران شاغل در مراکز وابسته به نفت و بانک مرکزی حقوق بسیار کمتری دریافت کنند؟
او درباره اینکه بهدلیل صدمات روحی و روانی پرستاران، این قشر باید جزو بازنشستگان سخت و زیانآور قرار گیرند، تصریح کرد: شاغلان مشاغل سخت و زیانآور بهدلیل آسیب جسمی و روحی، با ۲۰ سال سابقه با درخواست کتبی میتوانند بازنشسته شوند؛ اما دانشگاههای علوم پزشکی بهدلیل داشتن اختیار در این زمینه، اجازه بازنشستگی به پرستاران را نمیدهند.یکی دیگر از پرستاران با بیان اینکه چالش پرستاران زیاد است، اظهار داشت: با وجود سختی کاری که پرستاران در دوران فعالیت خود دارند، کمترین سختی کار به پرستاران داده میشود. موقعیت اجتماعی پرستاران بهخوبی تعریف نشده و انتظار داریم که منزلت اجتماعی آنان حفظ شود.
او معتقد است که اکنون مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است و اینکه گروهی به جامعه بیاعتماد شوند، بار منفی زیادی خواهد داشت.در همین باره محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: حدود هشتهزار پرستار بهدلیل آسیبدیدگی از دوران کووید ۱۹ در دو سال اخیر، شغل پرستاری را ادامه ندادند و در بخشهای دیگر مراکز درمانی فعالیت میکنند.
خانهنشینی ۱۰ هزار پرستار
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور درباره برخی مشکلات پرستاران گفت: ۱۰ هزار پرستار طرحی جوان و متأهل که در دوران کرونا در بیمارستانها مشغول بودند، اکنون خانهنشین شدهاند. اگر فکری برای پرستاران بیکار نشود، تعداد نیروهای طرحی خانهنشینشده به ۱۷هزار نفر افزایش مییابد.
بیکارشدن نیروهای طرحی پرستاری که زحمات زیادی در دوران همهگیری کرونا به دوش کشیدند، رفتار درست و شایستهای نیست. دستاندرکاران باید به اهمیت حرفه پرستاری که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید زیادی بر آن دارند، توجه کنند. این برخورد و رفتار نادرست باعث میشود که در مواقع بحرانی، دیگر نیروهای پرستاری به اهمیت سلامت و رسیدگی به بیماران توجه کافی نکنند. میرزابیگی خاطرنشان کرد: پرستاران همواره در جامعه مظلوم واقع شدهاند و باید مانند قشر فرهنگیان یا جامعه کارگری به مطالبات آنها توجه اساسی شود.
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه مدافعان سلامت بهنوعی مدافعان امنیت کشور هستند، اظهار داشت: باید زیرساختهای اساسی و تعداد نیروهای پرستاری در نظام بهداشت و درمان کشور فراهم شود و هزینههای درست و بهموقع برای بهکارگیری نیروهای طرحی و مطالبات پرستاران تخصیص یابد.
او تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری است که پنجهزار و ۲۰۰میلیارد تومان بودجه برای این امر تخصیص یافته و بهزودی پرداختیهای پرستاران آغاز میشود. از دولت میخواهیم به ضرورت پرداخت امتیاز فوق العاده خاص به پرستاران و مدافعان سلامت توجه کند و پیگیریهای لازم صورت گیرد. رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ۱۰۰هزار کمبود پرستار در کشور وجود دارد، گفت: جذب ۱۷هزار پرستار عدد چشمگیری نیست. کمبود نیروی پرستار باید ساماندهی شود تا برای همیشه این مشکل اساسی را برطرف کنیم. از ستاد ملی مقابله با کرونا نیز میخواهیم به مدت دو هفته مصوبهای برای بازگشت به کار پرستاران خانهنشینشده ارائه دهد و نیازی به مجوز استخدامی نباشد.میرزابیگی اظهار داشت: با توجه به اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری، آییننامهای در این مورد به مدت سه ماه بهصورت آزمایشی در سراسر کشور اجرایی میشود. برای نخستین بار تعرفه پرستاری تعیین شد که ۴,۹۵۰ تومان است و بر اساس ارزش نسبی خدمات پرستاری اعمال خواهد شد. کارانه پرستاری نیز از اول دی ماه ۱۴۰۰ محاسبه میشود. اعتبار لازم برای پرداخت کارانه پرستاری مشخص شده و زمان نخستین پرداختی را وزارت بهداشت باید اعلام کند.