مصائب سرویس‌های مدارس

رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدارس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری اولیای دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت در طول سال تحصیلی است؛ به‌طوری‌که فرستادن فرزندان به مدرسه برای بسیاری از والدین به معضلی بزرگ تبدیل شده است. این مسئله باعث شده است سرویس‌های مدارس، رونق بیشتری پیدا کنند؛ اما پیدا کردن یک سرویس خوب و مناسب، رعایت‌کردن اصول مربوط به آن، جانماندن از سرویس و مسائلی این‌چنین از مشکلاتی است که والدین امروزه با آن مواجه هستند. حدود ۱۵ سال از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی سرویس مدارس می‌گذرد و امروز همه با اتفاق‌نظر اعتقاد به عدم اجرای صحیح و مطلوب آن دارند. این آیین‌نامه و اصل سرویس مدارس توسط تاکسی‌رانی در این مدت همواره به‌صورت کج‌دارومریز دنبال شده است؛ اما طی دو سال گذشته و با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تعطیلی مدارس و سایر مراکز آموزشی بیش از گذشته به کما رفته و افزایش نرخ‌ها با هزینه‌های مربوط با حمل‌ونقل دانش‌آموزی هم‌خوانی اصولی ندارد. اگرچه بسیاری از والدین از افزایش نرخ سالانه سرویس مدارس گلایه دارند، از سوی دیگر گفته می‌شود سرویس مدارس در شرایط کنونی هیچ‌گونه جذابیت و انگیزه‌ای در بین تاکسی‌رانان جهت فعالیت در آن باقی نگذاشته است و امکان افزایش و جبران گذشته نرخ سرویس مدارس به‌یک‌باره در شرایط حاکم بر معیشت و اقتصاد خانوارها شایسته و منطقی نیست و این موجب شده است  خانواده‌ها امسال در کنار شهریه بالا با چالش نبود سرویس مدارس مواجه شود؛ درحالی‌که بسیاری از آن‌ها ارقامی بین یک تا یک‌ونیم میلیون تومان را به‌عنوان علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند.
 
تاریخ انتشار: 10:22 - سه شنبه 1401/07/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
 چالش کمبود سرویس مدرسه
خانمی که دختر کلاس اولی دارد، به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «امسال حدود 15میلیون تومان برای ثبت‌نام دخترم پرداخت کردم؛ دو هفته پیش نیز یک‌میلیون‌و700هزار تومان به‌طور علی‌الحساب برای سرویس مدرسه دخترم پرداخت کردم؛ اما اکنون سرویسی برای جابه‌جایی دخترم نیست و باید منتظر باشیم. گفته ‌شده است بر اساس محدوده جغرافیایی و تردد و شلوغی و قیمت‌ها به‌صورت توافقی معین می‌شود و به نظر می‌رسد برای 9 ماه باید عددی بین شش تا هفت میلیون تومان برای سرویس مدرسه دخترم هزینه کنیم.»
خانم دیگری هم می‌گوید: «من و همسرم کارمند هستیم. امکان ندارد بتوانیم دخترم را به مدرسه ببریم و ناچار به گرفتن سرویس هستیم و با وجودی که دو میلیون تومان به‌طور علی‌الحساب برای سرویس پرداخت کرده‌ایم، هنوز تکلیف سرویس مدرسه دخترم مشخص نیست.»
مرد جوانی هم می‌گوید: «دختر و پسرم به دلیل شرایط شغلی من و همسرم باید از طریق سرویس به مدرسه بروند. متأسفانه امسال هزینه سرویس مدارس نسبت به قبل از کرونا بسیار افزایشی بوده و ناچارم حدود 14 تا 15 میلیون تومان به‌غیراز هزینه میلیونی ثبت‌نامشان برای این امر اختصاص دهم. متأسفانه می‌گویند قسطی هم امکان ندارد.» چالش کمبود سرویس مدرسه در اصفهان تا جایی پیش رفته است که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان چندی پیش در آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید اتوبوس‌رانی و آغازبه‌کار ستاد مهر شهر اصفهان با تأیید این موضوع اعلام کرد که مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جدید، کمبود سرویس مدارس است؛ اما معتقدیم نبود سرویس مدارس بهتر از سرویسی است که شرایط قبول مسئولیت و امانت را از جنبه‌های مختلف ندارد؛ چراکه ممکن است سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان متأثر از آن خدشه‌دار شود. کمیت موضوع مهمی است و باید با تلاش، کمبودها را جبران کنیم؛ اما کیفیت موضوعی است که نمی‌توان در خصوص آن بی‌تفاوت بود.
به گفته محمدرضا ابراهیمی، برای درک حساسیت موضوع سرویس مدارس کافی است یک لحظه شهر را در زمان بازگشایی مدارس بدون سرویس مدارس تصور کنیم. به‌طور حتم با گره‌های کور ترافیکی سنگینی مواجه خواهیم شد. سرویس مدارس در حکم یک کلاس سیار برای دانش‌آموزان است و توجه ویژه به مباحث فرهنگی در این عرصه بسیار حائز اهمیت است که نباید از دید نظارتی شرکت‌های حمل‌ونقلی دور بماند. او ادامه می‌دهد: «خانواده‌ها جان فرزندان خود را به امانت نزد ما می‌سپارند؛ پس سرویس‌های مدارس، رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل باید امین
باشند؛ زیرا امانت‌های الهی را در اختیار دارند. به همین منظور سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان توأمان مهم است؛ بنابراین در ابتدا شرکت‌های حمل‌ونقل انتظارهای خود را کامل به راننده بیان کنند و در صورت قبول مسئولیت، در طول مسیر خدمت‌رسانی رانندگان، از نظارت‌های دوره‌ای و نظارت بالینی غافل نشوند.
 
کمبود شش‌هزار راننده سرویس در اصفهان
مرداد امسال نیز مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان در جلسه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این سازمان برای آغاز سال تحصیلی جدید نبود راننده سرویس مدارس است، مطرح کرد که قبل از شیوع کرونا هشت‌هزار راننده سرویس مدارس در سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر بیش از شش‌هزار نفر از این شغل خارج شده‌اند؛ ازاین‌رو با کمبود شدید راننده سرویس مدارس مواجه هستیم.
به گفته محمد پرورش، یکی از تأکیدهای سازمان تاکسی‌رانی برای نرخ‌گذاری سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، جمع‌بندی نظرهای متولیان امر و پرداختن به این موضوع از زوایای مختلف بود که این مهم تا حد ممکن انجام شد.
او به جلسه‌های متعدد کارگروه ماده ۱۸ برای تعیین نرخ سرویس مدارس سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ابتدا که نرخ مصوب کارگروه تعیین شد، رضایت رانندگان را به دنبال داشت؛ اما در ادامه با توجه به تورم ایجادشده، شاید رانندگان رضایت کامل از این میزان افزایش نرخ را نداشته باشند. با‌وجوداین، تصویب نرخ جدید سرویس مدارس توسط شورای اسلامی شهر و تأیید فرمانداری انجام می‌شود و متولیان امر، خاصه مدیران مدارس، باید در این زمینه جهادی و ویژه اقدام کنند.»
 
20درصد دانش‌آموزان اصفهانی؛ متقاضی سرویس
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان درباره کمبود سرویس مدارس به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «تا قبل از کرونا حدود هشت‌هزار خودرو عهده‌دار مسئولیت سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان در اصفهان
بودند که با شیوع کرونا تعداد سرویس مدارس به ۱۶۰۰ خودرو کاهش یافت؛ به‌طوری‌که در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال با همین تعداد، دانش‌آموزان سامان‌دهی شدند.»
شهرام صانعی با اشاره به برگزاری جلسه‌های مختلف کارگروه ماده ۱۸ با توجه به آموزش حضوری مدارس از اول مهرماه امسال، با توجه به‌ضرورت اهمیت برنامه‌ریزی سرویس مدارس برای آسودگی خیال خانواده‌ها، توضیح می‌دهد: «تاکنون حدود ۳۲ شرکت حمل‌ونقل دانش‌آموزی دارای مجوز و امتیاز رسمی تحت‌نظر سازمان تاکسی‌رانی اصفهان به سازمان آموزش‌وپرورش استان معرفی‌شده‌اند و احتمالا با معارفه شش شرکت دیگر درمجموع ۳۸ شرکت مــی‌تــوانــنــد رفت‌وآمد دانش‌آموزان را برعهده بگیرند.»
او تأکید می‌کند: «نزدیک ۲۰درصد دانش‌آموزان اصفهان متقاضی استفاده از سرویس مدارس هستند؛ به همین منظور دستورالعمل‌های لازم سرویس مدارس به انجمن اولیا و مربیان نواحی شش‌گانه شهر اصفهان ابلاغ‌شده است تا بر اساس ظرفیت شرکت‌ها، هماهنگی‌ها تا قبل از بازگشایی مدارس انجام شود؛ اما در برخی نقاط و محله‌های شهر به دلیل کمبود راننده و خودرو با مشکلاتی مواجه‌ایم که درصدد رفع آن‌ هستیم.» او اظهار می‌کند: «با تعریف بسته‌های تشویقی برای جذب این رانندگان از سوی سازمان تاکسی‌رانی و شرکت‌ها، آمارها به‌صورت روزانه در حال تغییر است و نمی‌توانیم تعداد دقیق رانندگان را مطرح کنیم؛ اما در نیمه مهرماه با تثبیت خودروها و راننده‌ها ارائه آمار دقیق‌تر ممکن می‌شود.»
 
افزایش نرخ سرویس مدارس و گلایه والدین
صانعی درباره افزایش نرخ سرویس مدارس نسبت به قبل از کرونا، می‌گوید: «نرخ سرویس مدارس شهر اصفهان از حدود یک ماه گذشته با طی مراحل قانونی فوق، به‌صورت نامه رسمی به تمام مدارس اصفهان ابلاغ ‌شده است. بر اساس پایه‌گذاری مبنایی، مبلغی را برای نرخ خدمات سرویس دانش‌آموزی مصوب کردیم تا به خانواده‌ها فشار نیاید و از سوی دیگر، رانندگان انگیزه فعالیت داشته باشند. باید توجه داشت هرچه تعداد رانندگان سرویس مدارس بیشتر شود، موجب کاهش ترافیک شهری می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «با همکاری و کمک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان برای جبران کمبود سرویس مدارس قرار است تعدادی اتوبوس در مسیرهای پرتردد شهر مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین باید برای هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم مسیرها را به شهرداری معرفی کنیم تا این سازمان از اتوبوس ویژه دانش‌آموزی استفاده کند». به گفته رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان، تنها دغدغه آموزش‌وپرورش به‌کارگیری رانندگان با صلاحیت‌های مختلف در سازمان تاکسی‌رانی و شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی است؛ چراکه این سازمان سرویس مدارس را نیز یک کلاس درس می‌داند.