ترافیک روان با هم‌گرایی دستگاه‌ها

این روزها چهارراه ابن‌سینا واقع در منطقه 3 اصفهان از شور و هیاهوی خاصی برخوردار است. این محل از یک‌سو معبری برای رسیدن شهروندان به بازار و خیابان‌های منتهی به چهارراه است و از سوی دیگر، احداث خط دوم مترو بر شانه این چهارراه، مسکنی است بر شلوغی‌های ممتد آن. اخیرا این چهارراه به میدان تبدیل شده است؛ اما به گفته مسئولان، این میدان موقتی است. با تغییرات مترویی در این میدان، محل ایستگاه‌های اتوبوس میدان بزرگمهر و میدان مفتح هم تغییر کرده و درست در وسط میدان جانمایی شده است؛ اما بدون هیچ سایبانی. شهروندانی که قصد سوارشدن به اتوبوس را دارند، باید کنار میدان و در زیر آفتاب سوزان بایستند تا اتوبوس مدنظرشان از راه برسد.
 یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: «اغلب ایستگاه‌های اتوبوس سایبان دارند و با توجه به تغییراتی که در این میدان رخ داده است، باید تدبیری اندیشیده شود که شهروندان از این بابت نگران نباشند.»ناگفته پیداست که هر تغییر حمل‌ونقلی در شهر با مسائلی روبه‌روست که شهروندان باید صبوری کنند تا طعم شیرین حمل‌ونقل آسان را بچشند. نه‌تنها در این میدان، بلکه در تمامی خطوط مترو این معضل‌ها کم‌وبیش وجود دارد و شهروندان باید با مسئولان مربوط همکاری کنند تا اقدامات به سهولت انجام شود. قرار است در مرکز میدان امام‌علی(ع) در قسمت زیرگذر هم عملیات عمرانی انجام ‌شود و اطراف این میدان محل عبورومرور کامیون‌ها شود؛ این در حالی است که عملیات مترویی این میدان نزدیک به سه سال دیگر به اتمام می‌رسد و شهروندان باید با عوامل همکاری بیشتری داشته باشند. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم در برنامه زنده رادیویی «سلام اصفهان»، مطالبی را در این خصوص بیان کرد. مهم‌ترین سخنان او مربوط شد به احداث خطوط مترو در محور چهارراه ابن‌سینا، میدان امام‌علی(ع) و چهارراه شکرشکن و تدابیری که باید در این مختصات مترویی اندیشیده شود: «سه ایستگاه خط دوم متروی این کلان‌شهر در حال احداث است؛ بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنیم همکاری لازم را داشته باشند تا این سه ایستگاه مهم با جدیدترین روش‌ها و فناوری‌ها راه‌اندازی شود. در این راستا تلاش کردیم با مهندسی ترافیک و استفاده از متخصصان و همکاری پلیس راهور، در هر سه‌نقطه شهروندان در ترددهای شهری دچار مشکل نشوند و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر ایجاد گره‌های ترافیکی در این محورها اعلام نشده است. از شهروندان درخواست می‌کنیم در محور چهارراه ابن‌سینا، میدان امام‌علی(ع) و چهارراه شکرشکن همکاری لازم را داشته باشند تا سه ایستگاه مهم خط دوم متروی اصفهان با جدیدترین روش‌ها و فناوری‌ها احداث شود و بتوانیم زیرزمین این شهر، اقدامات لازم را انجام دهیم؛ البته اجرای طرح ترافیکی در چهارراه ابن‌سینا، ترافیک این نقطه را روان‌تر از قبل کردهاست.» علی قاسم‌زاده در ادامه تأکید کرد که احترام متقابل افراد به یکدیگر از اهمیت خاصی برخوردار است: «هر انسانی به‌واسطه انسان بودن محترم است و باید مورداحترام نیز قرار گیرد؛ این حداقل حقی است که در خصوص یکدیگر داریم و علاوه بر آن برخی افراد به دلیل نقشی که در جامعه ایفا می‌کنند، باید از احترام ویژه‌ای برخوردار باشند.» 
او در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای هم داشت به هفتم مهرماه روز آتش‌نشان: «آتش‌نشانان ازجمله خادمانی هستند که با توجه به روحیه ایثار و ازخودگذشتگی، باید مورداحترام ویژه قرار گیرند؛ بنابراین از طریق این برنامه رادیویی از زحمات آن‌ها و همچنین خانواده این افراد که همیشه نگران هستند، تشکر می‌کنم و امیدوارم شهروندان نیز همیشه قدردان خدمات و زحمات آن‌ها در شهر باشند.» شهردار اصفهان در ادامه درباره اجرای برنامه‌های این هفته صحبت کرد: «در هفته جاری شاهد بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم؛ ازاین‌رو ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به استادان و دانشجویان، ورود آن‌ها را به دانشگاه‌ها که بعد از تعطیلات ناشی از کرونا حال‌وهوای خاصی پیدا خواهد کرد، خیرمقدم می‌گویم.» قاسم‌زاده گفت: «هفته گذشته هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی با همکاری پلیس راهور، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، آموزش‌وپرورش و مدیریت استان در شناورسازی ساعات فعالیت ادارات و دستگاه‌ها شاهد گره‌های ترافیکی در شهر نبودیم. این هم‌گرایی باعث شد ترافیک قابل‌قبولی در شهر شاهد باشیم و امیدواریم در هفته جاری نیز ترافیک شهر روان باشد. همکاری مردم، به‌ویژه اولیای دانش‌آموزان، باعث شد دغدغه ما نسبت به ترافیک هفته اول مهرماه برطرف شود و مشکل ترافیکی خاصی در شهر نداشته باشیم.»