رؤیای سوریه‌سازی ایران

در پایان تابستان امسال و در آستانه مهرماه، کشور  ما ناآرامی‌هایی را بــه خــود دیــد؛ فضــایی  به بهانه درگذشت مهسا امینی که تا به امروز نیز ادامه دارد و به نوعی تا مرزهای غربی و شرقی کشورمان با دخــالت و ایجــاد تنــش‌هــا از ســوی جدایی‌طلبان در کردستان و سیستان و بلوچستان هم کشیده شده است. تحلیلگران معتقدند گروه‌های تجزیه‌طلب در مرزهای جنوب‌شرقی و شمال‌غربی ایران نقش بسیاری در تشدید این فضا داشته‌اند و به‌نوعی با استفاده  از شرایط به‌وجود آمده به‌دنبال اهداف چهـــل‌ســاله خود هستنــد؛ گروهک‌هایی که از یک‌سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکنون اقدامات و دسیسه‌های بسیاری را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در منــاطقـــی از کشورمـــان همچـــون آذربــایجان، کـردستــان، خوزستــان، ترکمن‌صحرا و سیستان و بلوچستان که متشکل از قومیت‌های کرد، لر، بلوچ، ترک و عرب هستند، ایجاد کرده و مسیر خیانت به کشور را تا به امروز ادامه داده‌اند. از اوخر شهریورماه و کشته‌شدن برخی از افراد در جریان اعتراضات مردمی در شهرهای مرزی کردستان به‌وسیله سلاح‌هایی که نیروهای انتظامی و ضــدشورش این استــان در اختیـار نداشتند، تا حادثه تروریستی روز جمعه (9 مهرماه) در زاهــدان کــــه منـجــــر بـــــه کشتـــــه‌ و زخمی‌شدن ده‌ها نفر از هم‌وطنانمان شــد، عــده‌ای آشــوبــگــر متعلـق بــه گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در پوشش مردم عادی با دامن‌زدن به فضای اعتراضات در استان‌های مرزی و البته در راستای مواضع و سیاست‌هایی که ریشه در فتنه‌های تجزیه‌طلبی دارد، این فضا را رقم زدند و بسیاری از مردم ایران را به دام مرگ کشاندند. عوامل وابسته به استکبار با شعار رفع ظلم و تبعیض و آزادی به میدان می‌آیند تــا زشتـــی اهداف خــود در تجــزیــه تمامیت ارضی ایران را به نام مردم ایران تمام کنند و ضربه  به ملت را بــه نــام نظام جمهوری اسلامــی. بــر ایــن اســـاس«اصفهــان‌زیبــا» در بررسی تأثیر گروه‌های تجزیه‌طلب در مرزهای جنوب شرقی و شمال غربی کشورمان بر حوادث اخیر ایران و همچنیــن نــوع فعـــالیت و فلسفــــه شکل‌گیری این گروهک‌ها با دوتن کارشنــاســـان و تحلیـــلگران سیــاســی گفـت‌وگـو کرده است که در ادامه تحلیل‌های آن‌ها را  در این خصوص می‌خوانید.
 
تجزیه طلبان، اعتراضات را تبدیل به اقدامات تروریستی کردند
محمد صادق کوشکی
 (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران)
نــاآرامی‌هـــای اخیر کشورمـــان در تحقق اهداف تجزیه‌طلبی نقشی نخواهند داشت؛ اما در عوض فعالیت گروهک‌های تجزیه‌طلب به نوعی تشدیدکننده ناآرامی‌ها در ایران هستند. آن‌ها با دخالت در مسائل ایران، حوادث اخیر را خشن‌تر کردند و با اقدامات تروریستی باعث کشته‌شدن مردم و تخریب اموال عمومی شدند که البته با حمله سپاه ایران به پایگاه‌های آن‌ها در شمال غرب، تا اندازه‌ای از فعالیت‌های آن‌ها کاسته شده است. پیــش از انــقــــلاب گـــــروه‌هـــــای تجزیه‌طلب کرد که در ایران فعالیت داشتند با پشتیبانی حکومت عراق اقدامات خود را پیش می‌بردند؛  البته پیش از آن بحث تجزیه آذربایجان و تجزیه مهاباد با دخالت انگلیس و اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم وجود داشت که با توافقات صورت‌گرفته عملا به نتیجه نرسید. در دهه چهل و پنجاه شمسی نیز ما شاهد پشتیبانی برخی گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی از سوی حکومت عـــراق بـــرای تجـــزیــــه کردستــــان بودیم. پــس از انقـلاب هـم بــا تحـــریــک آمریکایی‌ها، پشتیبانی رژیم بعث عراق، پشتیبانی سعودی‌ها و حمایت کشــورهایی همچون فــرانســـه و انـگلیـس مــوج تجــزیــــه‌طلبـــی در بلوچستان، ترکمن‌صحرا، آذربایجان، کردستان و خوزستان به‌وجود آمد و مرزهای ایران از هر چهار طرف مورد هجوم این گروهک‌ها با هدف توقف انقلاب اسلامی و به زمین‌زدن و سرنگونی جمهوری اسلامی قرار گــرفت.  به عبــارتـــی، در آن زمان از جنوب‌شرق، شمال‌شرق، جنوب‌غرب و شمـــــال‌غــــرب، حــــرکـــــت‌هـــــای تجزیه‌طلبی بسیاری در کشورمان دیده می‌شد. اسناد سفارت آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بر روی این مسئله بسیار سرمایه‌گذاری کرده و نقش داشته‌اند. حتی هدایت بسیاری از گروه‌های تجزیه‌طلب نیز توسط مأموران اطلاعاتی آمریکا اتفاق افتاده که در دو جلد از اسناد سفارت آمریکا جزئیات این اسناد آمده است که مشخص می‌کند، سفارت آمریکا در ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب یعنی از فروردین 58 تا لحظه سقوط سفارت آمریکا و تسخیر آن (حدود هفت ماه) پشتیبانی و حمایت جدی از گروه‌های تجزیه‌طلب در ایران و جهـــت‌دهــــی به آن‌ها داشتــــه است. در زمان جنگ این تجزیه‌طلبی‌ها فروکش کرد و فعالیت آن‌ها صرفا در کردستان توسط گروه‌هایی همانند کومله، دموکرات، رزگاری با حمایت صدام ادامه پیدا کرد. بعد از جنگ تحمیلی هم حرکت‌های تجزیه‌طلب در قالب فعالیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی و با تبلیغات پیش می‌رفت. هــم‌زمان گــروه‌هــای تجـزیــه‌طلب جدیدی همچون پژاک با حمایت اسرائیلی‌ها در شمال کردستان عراق تشکیل شدند و در کنار کومله و دموکرات تحت‌حمایت اروپا و آمریکا فعالیت خود را آغاز کردند. فعالیت‌های تروریستی این گروهک‌ها در طول بیست‌سال گذشته اصلا قطع نشده و بــه‌طور دائم با عملیات‌های تــروریـستـــی بــرای مــردم منـاطــق مرزی ایران، کشاورزان، دامداران و روستاییان و همچنین مرزبان‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و همچنان علیه مردم، علیه امکانات دولتی و علیـــه نیــــــروهـــای انتظـــــامــــــــی هستند. در حـــال حــاضــر نیز محــورهــای تجـــزیــه‌طلبـــی در جنـــــوب‌غــــرب و جنـــوب‌شرق بــا حمــایت مستقیــم سعودی‌ها و در شمال غرب نیز با هدایت و حمایت صهیونیست‌ها و کشورهای اروپایی فعالیت دارند. در واقع اقـــدامــات تـــروریستـــی و  تجزیه‌طلبی به شغل رهبران این گروه هک‌ها تبدیل شده است و با دریافت پول‌های کلان از سعودی‌ها و اروپایی‌ها، به نوعی درآمدزایی می‌کنند. اکثر رهبران آن‌ها در اروپا اقامت دارند و مورد حمایت سرویس‌های امنیت اروپایی هستند؛ البته همه ایـــن گـــروهــک‌ها و ســران آن‌هـــا می‌دانــنـــد که نمـــی‌تــوانــنــد نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند؛ اما با این حرکت‌های تروریستی در مرزها و ایجاد نا امنی برای کشورمان به‌دنبال این هستند که سرعت رشد و توسعه ایران را کاهش دهند؛ چراکه عدم امنیت باعث فرار تولیدکنندگان و فعــــــالان اقتصـــــادی از ایـــــران می‌شود. فعالیت‌های اقتصادی نیاز به ثبات و امنیت دارد و گروه‌های تجزیه‌طلب با ایجاد دست‌اندازهایی خواهان آسیــب‌رســـانـــدن به این حــوزه در کشورمان هستند.
 
هدف جدایی‌طلبان تبدیل ایران به سوریه است
حسن هانی‌زاده 
(کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا)
از ابـتـــدای انقـــلاب مـــــوج‌هــــای جدایی‌طلبی در برخی مناطق مرزی ایران همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان در قالب جریان‌های قارچ‌گونه شکل گرفتند و ساز جدایی‌طلبی زدند. در آن زمان ضعف قدرت و ناتوانی دولت مـــوقت بازرگـــان در بـــرابـــر این تجزیه‌طلبان موجب شد که مطالبات گروهک‌ها برای جدایی از پیکــره ایـــران افـــزایـــش یـــابـــد و بـــاعـــث ایجــاد درگیــــری‌هـــای در اوایل انقلاب شود که برآیند برخی تفکرات جدایی‌طلب بود و از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تغـــذیه می‌شــد. آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اســلامی تــلاش کـــردنـــد تا مقــوله شاه‌فـــراری را در ایـــرانستـــان‌شــدن ایران عملیاتی کنند؛ لذا در برخی استان‌ها عوامل خود راسازمان‌دهی کردند و با عنوان جدایی‌طلبی، بر طبل جــدایی قــومیــت‌ها از کشور کوبیــدنــد؛ سیـــاستــی که در واقــع بخشی از سناریوی آمریکا و رژیم صهیونیستـــی برای تضعیف ایــران تلقـی می‌شــود. آن زمان در استان کردستان برخی جریان‌ها همچون حزب دموکرات و حزب کومله شکل گرفتند که به مردم این استان آسیب‌های جدی وارد کردند. سعی این گروهک‌ها از بین‌بردن امنیت و واردکردن فشار در به تابعیت درآوردن مردم بود. امام (ره) نیز با احساس خطر از اقدامات گروهک‌های تروریستی فرمان بسیج عمومی را صادر کردند و در قالب این فرمان نیروهای مسلح با کمک نیـروهای مردمی به استان کردستان رفتند و احزاب جدایی‌طلب و رهبران آن‌ها را سرکوب کردند. پس از آن بــــرخـــی از افراد ایـن گــروهک‌ها به خارج از کشور فرار کردند و با آغاز جنگ تحمیلی برخی از سران این جریان‌ها همانند حزب کومله به عراق پناهنده شدند و با کمک رژیم بعث سابق عراق، تلاش کردند بار دیگر خود را سازمان‌دهی کرده و نیرو جذب کنند. پس از سقــوط صدام نیــز اقلیم کــردستان بـــه دلایــل نگـــرش‌هــای طایفه‌ای پایگاه‌هایی را در اختیار این گروهک‌ها و سران آن‌ها قرار داد که این پایگاه‌ها به نوعی مرکز جاسوسی سازمان سیای آمریکا و موساد اسرائیل بود.از آن زمان (سال 2003) تاکنون این گروهک‌ها و سران آن‌ها سعی کردند با جذب نیرو امنیت را در مناطق شمال غرب ایران دستخوش ناامنی کنند. در بـــرخی از این پــایگاه‌ها  حتــی دستگاه‌های پیشرفته پارازیت توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا نصب شده بود تا مسیر هواپیماهای مسافربری ایران را با ارسال پارازیت مختل کند که اقدام به‌موقع سپاه پاسداران بعد از اتخاذ یک سلسله اقدامات قانونی و هشدار به رهبران کردستان در پرتاب چند موشک به پایگاه‌های ارسال پارازیت کومله و دموکرات باعث مختــل‌شدن فعــالیــت آن پایگاه‌ها شد. در حال حاضر نیز این گروهک‌ها با استفاده از فضای ایجاد شده در ایران پس از مرگ مهسا امینی، از لانه خود خارج شده و با ارسال و اعزام عوامل خود به همراه پیشرفته‌ترین سلاح‌ها وارد مرزهای ایران شدند تا از این حادثه برای تجزیه مناطق شمال غرب و جنوب شرق استفاده کنند که البته همان‌طور که اشاره شد، نیروهای امنیتی و مسلح ایران با تعقیب هوشمندانه و با پرتاب چندین موشک و پهباد چند پایگاه وابسته به کومله و دموکرات را منهدم کـــردند؛ به عبــارتی تجــزیه‌طلبــان به‌دنبال این هستند تا سناریوی سوریه را در ایران شبیه‌سازی کنند و همان اتفاقی که در سال 2011 برای سوریه رخ داد را بار دیگر اجرایی کننـد؛ بحــرانی که هزینــه بسیـــار سنگینی را برای سوریه به همراه داشت. در سیستان بلوچستان نیز عوامل گروهک عبدالمالک ریگی از فرصت ایجادشده ناشی از اعتراضات به مرگ مهسا امینی استفاده کردند. عبدالمالک ریگی از سران تجزیه‌طلب سیستان و بلوچستان بود که بعد از دستگیری و اعدام او، برخی از نزدیکانش تلاش کردند اهداف و مواضع گروهک جیش‌الظلم را ادامه دهند و آخرین اقدامات آن‌ها همین حــوادث تــأسف‌بــار روز جمعـه در زاهدان بود. آن‌ها با حمله در میان مردم سعی کردند تنش‌ها را شدت بخشند که متأسفانه این فعالیت‌ها باعث مرگ بسیاری از مردم زاهدان شد. در واقع مسئله جدایی‌طلبی به عنوان اهرم فشار از سوی آمریکا و غرب علیه ایران اعمال می‌شود. طبق بررسی خود غربی‌ها دوحادثه تجزیه ایران و جنگ داخلی به دلیل بافت اجتماعی و مذهبی و همچنین وجود رهبری مقتدر در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران رخ نخواهد داد. دشمنان جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کنند از طریق سازمان‌دهی برخی عناصر تحت عنوان تجزیه‌طلب آسیب‌های جدی را به کشورمان وارد کنند. شکل‌گیــری همین اتفــاقـــاتی کــه به‌تازگی در ایران رخ داده است، به‌نوعی به گروهک‌های مخالف نظام وابسته است تا با اندیشه‌های تجزیــه‌طلبـــی و کــوبیـــدن بر طبــل قومیت‌گرایی به نحوی ایران را دچار آشفتگی امنیتی و سیاسی کنند. هدف آن‌ها ایجاد ناامنی و انتقام از ملت و نظام ایران است و تا رسیدن به اهداف خود از هر فرصتی برای ضــربه‌زدن به کشورمــان استفـــاده مــی‌کنند. هم‌اکنون 260 شبکه ماهواره‌ای معاند فارسی زبان از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند. این رسانه‌های معاند وابسته به صهیونیست‌ها و عربستان اخیرا کدهایی ارسال کرده‌اند تا جوانان ایرانی را برای حمله به مراکز دولتی تحریک کنند، که متأسفانه حمایت کشورهای غربی نیز از آن‌ها وجود دارد.