معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این زمینه میگوید: «افزایش روزافزون وسایل نقلیه، رشد جمعیت در کلانشهر اصفهان و روند تغییر توقعات مردم، باعث رشد تقاضای سفر در این کلانشهر شده است.»حسین حقشناس معتقد است: «سبک ساختوساز قدیمی معابر، نمیتواند پاسخگوی ظرفیت تردد کنونی باشد. بر همین اساس طرحها و برنامههای مختلفی در راستای ساماندهی ترافیک و بــهبــود شــاخــصهای حمــلونقـــل انسانمحور در شهر اجرا شده است.» اما تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای حوزه حملونقل بر بهبود شاخصههای زندگی شهری و آرامش شهروندان، موضوع دیگری است که حقشناس به آن اشاره میکند: «برای تحقـق این هــدف، نیــازمنــد تعـریــف شاخصهای مناسب و تأثیرگذار هستیم که به کمک اندازهگیری و بررسی مستمر آنهــا، میتــوان به میــزان اثــرگـــذاری برنامههای میانمدت و بلندمدت پی برد. در این راستا نصب تجهیزات و علائم ترافیکی و هشداردهنده، طراحی بهمنظور اصلاح هندسی معابر شهری و رفع نقاط حادثهخیز، ارتقای سطح فرهنگ رانندگی و بهبود رفتارهای ترافیکی از طریق آموزش، ارتقا و بهرهبرداری مناسب از شبکه معابر و حملونقل عمومی ازجمله عملکردهای این معاونت بوده است.»
سیستم ریلی شهری، یکی از ابعاد حملونقل انسانمحور است
حـقشناس با بیان اینکـه سیـستــم ریلی شهری، یکی از ابعاد حملونقل انسانمحور و همگانی جذاب برای شهــرونـــدان اســت، اظهــار مـــیکنــد: «طــراحــیهــای متفــاوت ایستــگاههــا و واگــنهای حمــل مسافـــر، همچنیــن استفاده از امکانات روز دنیا، سیستمهای تهویه مناسب و سرعت بالا از مزیتهایی است که شهروندان را ترغیب به استفاده از سیستم ریلی شهری میکند.» او ادامه میدهد: «بر این اساس در سالهای گذشته خط شماره یک مترو راهاندازی و با استقبال شهروندان مواجه و در این راستا عملیات اجرایی خط 2 مترو نیز از سوی شهرداری آغاز شد.» معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح میکند: «نوسازی اتوبوس و تــاکسی، یکــی از راههـــای تــرغیـــب شهروندان برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی است و این موضوع از مهمترین برنامههای این معاونت در سال اخیر بوده است.» حقشناس با بیان اینکه سرعت بالای جابهجایی مسافران از شاخصههای استفاده بیشتر شهروندان از وسایل حملونقل عمومی بهخصوص ناوگان اتوبوسرانی است، میگوید: «هرچه سرعت خدمترسانی این ناوگان به شهروندان افزایش یابد، ترغیب استفاده از این وسیله بیشتر خواهد بود. بر این اساس معــاونـــت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اقــدام به احداث مسیـرهای تندرو (بیآرتی) و جداسازی مسیر حرکت اتوبوس از مسیر پرتردد وسایل شخصی کرده است.» او اشارهای هم میکند به احداث پروژه بی آر تی و ادامه میدهد: «این پروژه از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. در این راستا خطوط شماره یک و دو آن به طول ۲۱ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه طراحی و اجرا و تعداد ۷۰ دستگاه اتوبوس مخصوص (BRT) به این خط اختصاص داده شد که از همان سالهای نخست رضایتمندی حداکثری شهروندان را به همراه داشت و اکنون با احتساب خط 2، بیش از ۱۰۰ هزار مسافر از طریق خطوط بی آر تی جابهجا میشوند.»
ایجاد انگیزههای اقتصادی، بهترین مشوق برای استفاده شهروندان از حملونقل عمومی
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان میگوید: «در سال ۹۸ خط شمــاره3 اتــوبـــوسهـــای تــنـــــدرو حدفاصل ارغوانیه تا پایانه صمدیه به طول ۱۶ کیلومتر در مسیر شرق به غرب و بالعکس احداث شد و با ۲۵ اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد و درنهایت خط شماره 4 بیآرتی مسیر غربیشرقی به طول ۱۸ کیلومتر با ۴۳ ایستگاه از پایانه همدانیان تا سهراه درچه در سال ۱۴۰۱ راهاندازی شد که با ۲۳ اتوبوس نسبت به جابهجایی مسافران اقدام میکند.» حـقشنــاس ادامــه مــیدهـد: «یکــی دیگر از راههای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حملونقل عمومی، فرهنگسازی و ترغیب شهروندان به استفاده از حملونقل همگانی است. در برخی موارد، کافی است شهروندان فقط یکبار سفر درونشهری را با ناوگان حملونقل عمومی تجربه کنند؛ بلافاصله شیرینی تجربه جدید، تلخی خاطرات گذشته مبتنیبر کندی حرکت و فشار جمعیتها را از ذهنها دور میکند.» او با اشاره بهضرورت استفاده از وسایل و تجهیزات بهروز حملونقل برای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حملونقل همگانی اظهار میکند: «سیاستهای تشویقی نیز میتواند در فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی تأثیرگذار باشد. طبق تجارب موفق جهانی، ایجاد انگیزههای اقتصادی بیش از هرچیز در تشویق افراد جامعه به استفاده از حملونقل عمومی نقش دارد.»