برخی از آنها بهصورت سرپایی درمان شدند و حال چهار نفر آنها نیز وخیم اعلام شده است. گفته میشود قربانیان همگی جزو محکومان ناشی از سرقت بودند. در جریان این آتش سوزی همچنین تعدادی از زندانیان قصد فرار از زندان را داشتند که البته موفق نشدند؛ اما جزئیات داستان آتش سوزی در اوین چه بود؟ ساعت 30: 21 شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه تصاویری از وقوع آتشسوزی در زندان اوین تهران در شبکههای اجتماعی منتشر شد. طبق گزارش قوه قضائیه، بلافاصله پس از بروز درگیری و آتشگرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شد و ایستگاه آتشنشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفای حریق را آغاز کرد و آتشسوزی مهار و خاموش شد؛حادثهای که بلافاصله پس از کنترل آن، سردبیر خبرگزاری قوه قضائیه، فیلمی از وضعیت داخل بندهای زندان اوین در توییتر خود منتشر کرد که نشان میداد آرامش در اوین برقرار است. به گزارش ایسنا، پس از وقوع این حادثه علی صالحی، دادستان تهران نیز اعلام کرد: درگیری شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشهای اخیر ندارد و اساسا بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد. هماکنون اوضاع زندان اوین آرام شده و آرامش برقرار است. در شرایطی که خانواده زندانیان در خصوص سلامت عزیزان خود نگران شده بودند، مسئولان زندان، امکان تماس تلفنی شبانه زندانیان با خانوادهها را فراهم کردند. این تصمیم باعث شد نیمهشب شنبه صفهای تماس با خانواده در زندان اوین تشکیل شود که تا نزدیک صبح ادامه داشت و از صبح یکشنبه، 24 مهر نیز طبق روال معمول امکان تماس زندانیان با خارج از زندان فراهم است.بعد از وقوع حادثه، سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز درباره عملیات آتشنشانی درپی حریق رخ داده در بخشی از زندان اوین اظهارکرد: در ساعت 29: 21 شنبه، یک مورد حادثه آتشسوزی داخل زندان اوین به سامانه ۱۲۵ سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اطلاع داده شد که با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال است یک ایستگاه آتشنشانی در محدوده زندان مستقر است، این ایستگاه در مدت زمان حدود یک دقیقه در محل حاضر شد؛ همزمان نیز پنج ایستگاه آتشنشانی بههمراه تانکر آب و تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد فرماندهی به محل اعزام و در فاصله کوتاهی در محل حاضر شدند؛ تانکرهای آب و خودروهای پشتیبانی نیز در محل مستقر شدند. سید جلال ملکی با اشاره به حضور آتشنشانان در محل زندان افزود: محل حادثه یک ساختمان دوطبقه بود که کارگاههای آموزشی در آن برگزار میشد؛ حریق نیز در قسمت خیاطی این ساختمان در طبقه فوقانی رخ داده بود. آتشنشانان هم از طریق نردبان هیدرولیکی و هم از طریق نفوذ به داخل عملیات اطفای حریق را انجام دادند و در حال حاضر آتش کاملا خاموش شده است. آتش با عملیات سریع آتشنشانان خاموش و از گسترش آن به اطراف جلوگیری شد. در حال حاضر نیروها در حال انجام لکهگیری پایانی هستند. او اضافه کرد: در محدودهای که آتشنشانان عملیات خود را انجام دادند، هیچگونه خسارت جانی مشاهده نشد و عوامل آتشنشانی پس از اطفای حریق محل را به عوامل مربوط تحویل دادند؛ عوامل اورژانس نیز در محل حضور داشتند. ملکی درباره علت وقوع این حریق نیز گفت: علت این حریق باید از سوی عوامل مربوط بررسی و اعلام شود؛ همچنین همان شب یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه درباره آمار فوتی و مصدومان گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومان نیز تاکنون هشت نفر است.
بندهای اراذل و اوباش یا مالی و امنیتی؟!
استاندار تهران نیز در گفتوگویی در خصوص حادثه زندان اوین، از داخل محوطه زندان اعلام کرد: هم اکنون (ساعت ۵ دقیقه بامداد یکشنبه، ۲۴ مهر) حدود یکساعتونیم دوساعتی است که خدمت عزیزانمان از مجموعههای انتظامی و امنیتی در داخل زندان اوین هستیم. همانطور که مستحضر هستید، اتفاقهایی در داخل این مجموعه (زندان اوین) افتاد و یکمقدار داخل بخشی از بندهایی مثل بند ۷ و ۸ شلوغ شد؛ منتها مسئله اصلی در بندی بود که اراذل و اوباش آنجا حضور داشتند. با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد و یگان ویژه، مشکل خاصی نیست و وضعیت زندان کاملا تحت کنترل بوده و آرامش در مجموعه زندان برقرار است. محسن منصوری ادامه داد: مسئله اصلی در حقیقت ایجاد حریق و آتشسوزی بود که توسط بعضی از این اغتشاشگران و زندانیان در مجموعه زندان اتفاق افتاده بود و آنهم با حضور عوامل آتشنشانی و انتظامی کنترل و مهار شد. به دلیل شرایط امنیتی، خیابانهای اطراف زندان در حال رصد و تحتکنترل است. او از مردم خواست که به فراخوانها و شایعهپراکنیهای رسانههای فارسیزبان بیگانه توجه نکنند و در عین حال گفت که در ارتباطهای بعدی، جزئیات مسائل را بیشتر اعلام خواهد کرد.
تکذیب خبر انفجار مین در اوین
در خصوص اتفاقهای شنبهشب در اوین یکی از خبرگزاریها اعلام کرد: در میانه آتشسوزی و درگیری با نیروهای حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار میکنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین میشوند. گفته میشود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است. این در حالی است که یک منبع مطلع در سازمان زندانها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین تأکید کرد: در جریان آتشسوزی در اوین هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانیها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتیها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.