اغلب آنها برای صدور پروانه ساختمانی آمدهاند. در بین آنها پیرمردی خندان با پروندهای قطور در دستش از این اتاق به آن اتاق میرود. به او میگویم: «پدرجان اینجا برای چه کاری آمدهای؟» میگوید: «هفت سال است که برای تغییر کاربری یک قطعه زمین به شهرداری میآیم و امروز خوشبختانه مراحل پایان کار است.» در انتهای راهرو زن جوانی پروندهای را در دست گرفته و لم داده روی صندلیهای سربی، هرازگاهی نگاهش را سر میدهد به دهان مردی که پشت میز اسامی را صدا میزند. «خانم چند ماهی است که برای صدور پروانه ساختمانی یک قطعه زمین به اینجا میآیم. الان هم که گرفتن پروانه اینترنتی شده است. باز هم ما سرگردانیم و نمیدانیم چه باید بکنیم. اصلا با این کار انگار ورود شهروندان به شهرداری زیادتر شده است. چون اطلاعرسانی برای ورود به سامانه کم است. باز هم باید به شهرداری مراجعه کنیم تا کارمان حل شود. اینجا باید یک میز پاسخگو مخصوص صدور پروانه وجود داشته باشد تا مردم زودتر پاسخ سوالاتشان را دریابند.» زن دیگری که درکنار او نشسته از دغدغهها و مشکلاتش برای ورود به سامانه و سرای 10 صحبت میکند: «من امروز برای تأیید پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کردم. برای ورود به سامانه مشکلی نداشتم، اما باید برای برخی از کارها به شهرداری مراجعه کنم و به همین دلیل تقریبا هفتهای چهار مرتبه به شهرداری میآیم. اگر بسیاری از مراحل را داخل شهرداری انجام میدادند و رفتوآمدها کمتر میشد، خوب بود. شاید برای یک امضا بارها باید بیاییم.» مرد جوانی از قطعی اینترنت برای صدرو پروانه الکترونیکی گلهمند بود: «داخل منزل کارها را انجام دادم؛ اما سیستم وصل نمیشد و اذیت شدیم.»شهروند دیگری پیشنهاد میدهد که اگر در شهرداری روند کار مشخص باشد و کسی باشد تا افراد را برای دریافت پروانه یا کارهای دیگر راهنمایی کند، اتفاق خوبی است. او معتقد است: «راهاندازی سامانه سرای 10 کار خوبی است، اما باید اطلاعرسانیها بهتر انجام شود.»سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی معروف به سرای 10 از تیرماه سال جاری در شهرداری اصفهان برای کاهش تردد شهروندان به شهرداری، شفافیت و البته مبارزه با دلالی راهاندازی شد. برخی از اعضای شورای شهر برای بررسی مشکلات پیش روی اجرای این سامانه، برنامه بازدید از شهرداریها و روند اجرا و رفع مشکلات این سامانه را در برنامه خود قرار دادهاند. آنها در بازدید از منطقه 15 شهرداری با کارمندان شهرداری و مردم در خصوص این سامانه گفتوگو و مشکلات این سامانه و اختلالهای بهوجودآمده را بررسی کردند.
عملیاتی شدن شهرسازی الکترونیک
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه بازدید از منطقه 15 شهرداری اصفهان گفت: عملیاتیشدن شهرسازی الکترونیک، یکی از موضوعات کمیسیون شهرسازی شورای شهر است. رسول میرباقری تصریح کرد: راه اندازی سامانه سرای 10 و صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در راستای عملیاتیشدن شعار شهرسازی الکترونیک اتفاق افتاد؛ اما باید تلاش کنیم قبل از آنکه دیگران ما را نقد کنند، ما خودمان را نقد کنیم و مشکلات طرح را احصا کنیم. او با اشاره به اینکه هدف شورا برای بازدید از شهرداری مناطق کمک به حل مشکلات مردم است، تصریح کرد: ما برای بازدید به مناطق میرویم تا مشکلات سامانه احصا شود و مشکلات زودتر و بهتر حل شود. چون آبروی معاونت شهرسازی و شهرداری آبروی شوراست و ما از هم جدا نیستیم. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما آمدهایم کمک کنیم تا مشکلات در کمترین زمان ممکن حل شود و رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند. میرباقری قطعی اینترنت، آشنا نبودن به برنامه و حضور نداشتن راهنما و میز خدمت ویژه سامانه سرای 10 را از عمده مشکلات مردم در منطقه 15 دانست و خاطرنشان کرد: هنوز شهروندان با این سامانه آشنایی کامل ندارند و لازم است یک نفر به عنوان راهنما و میز خدمت در شهرداری حضور داشته باشد تا به افراد کمک کند. او مشکلات شهروندان در مواجهه با مسائل مالی اقتصادی، شهرسازی و درآمد واریز مبالغ شهرسازی و مالیات را از موضوعاتی برشمرد که با تلاش شهرداری باید برطرف شود. محلهها الحاقی زیادی در حاشیه منطقه 15 قرار دارند. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان برای رفع مشکلات مردم این مناطق برای استفاده از این سامانه اظهار کرد: منطقه 15 منطقه گستردهای است و نیروهای شهرداری هم محدود هستند. برای کمک به مردم و استفاده بهتر از این سامانه کافینتها، دفاتر پیشخوان در مناطق روستایی و مهندسان باید آموزشهای لازم را دریافت کنند و به عنوان نماینده شهرداری مشکلات مردم را حل کنند.
سرای 10 تکمیلکننده سرای 8
مسلما سیستم به مرور عیوب خود را نشان میدهد که باید احصا و برطرف شود. البته یکی از مشکلات آگاه نبودن کارکنان شهرداری و مردم نسبت به این سامانه است. او تأکید کرد: ابتدا باید موضوع آموزش شهروندی نسبت به سرای 10 ایجاد شود تا مشکلات رفع شود. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: مردم به دلیل نداشتن آگاهی از فرایند کار، وارد سرای 10 میشوند و در ادامه به مشکل بر میخورند و مجبور میشوند به شهرداری مراجعه کنند. با اینکه هدف از اجرای این سامانه این بوده است که اربابرجوع به شهرداری مراجعه نکند، ولی با توجه به نبود آگاهی، مشکلات بیشتر شده است.فلاح با اشاره به اینکه شهروندان با نحوه شروع فرایند در سامانه آشنایی ندارند و با ورود به سامانه ممکن است برخی فرایندهای دیگر قفل شود، گفت: مثلا شهروند میخواهد پنج طبقه مجوز بگیرد، در سامانه ثبت میکند، هزینه هم میدهد، اما در منطقه سه طبقه بیشتر مجوز نمیدهند و این مسئله باعث حضور مردم به شهرداری میشود. ما به دنبال آن هستیم تا مردم در مناطق کمتر حضور پیدا کنند.او هدف از حضور در منطقه 15 را شنیدن صحبتهای معاون شهرسازی و کارمندان شهرداری و مردم دانست و افزود: ما آمدیم مشکلات را بشنویم، تا بتوانیم بهتر آنها را حل کنیم. امیدواریم با اجرای درست سامانه سرای 10، اربابرجوع بتواند از راه دور کارش را انجام دهد و به صورت واقعی بتواند از داخل منزل پروانه ساختمانی بگیرد.رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص برنامه ریزی برای محلههای الحاقی منطقه 15 برای ورود به سرای 10 گفت: باید آموزش شهروندی در محلههای الحاقی انجام شود و دفاتر پیشخوان برای انجام بخشی از خدمات به کمک شهرداری بیایند. مردم میتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و انجام فرایند ثبتنام با حداقل زمان ممکن، کار را پیش ببرند.فلاح گفت: متأسفانه برخی از دلالان به عنوان واسطه بین مردم و شهرداری از مردم سوءاستفاده میکنند و با دریافت مبالغ سنگین از شهروندان کارهای اداریشان را انجام میدهند؛ در حالی که اگر خودشان آموزش ببیند، به راحتی میتوانند برای پروانه ساختمان اقدام کنند. این سامانه به نوعی به حذف دلالان کمک میکند.
لزوم آسیب شناسی سامانه
در ادامه مشاور کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز هدف از برنامه بازدید از مناطق را آسیبشناسی وضع موجود عنوان و اضافه کرد: همانطور که میدانید هر سیستمی در هنگام اجرا نقاط ضعف و قوتی دارد. ما در بازدید از شهرداری پای صحبت مردم وکارمندان شهرداری مینشینیم تا حرکتی رو به جلو اتفاق بیفتد. عبدالرسول جان نثاری در ادامه با تأکید بر اینکه اجرای سامانه سرای 10 کمک به شفافیت و حذف دلالی بوده است، تصریح کرد: هرحرکتی در ابتدا ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و ما امیدواریم در مقطعی کوتاه بتوانیم از مشکلات عبور کنیم تا مردم اذیت نشوند و سیستم شهرداری هم به مشکل برنخورد. او عدم آگاهی و آموزش مردم و آشنایی محدود راهبران سیستم در شهرداری، مشکلات نرم افزاری و نبود زیرساختها و دقیقنشدن قوانین را ازجمله مشکلات اجرای سامانه سرای 10 برشمرد و گفت: وقتی برخی قوانین به صورت دستی و عرفی بوده است، نمیتواند به صورت سیستمی اجرا شود و این موضوع مشکلساز میشود. به دلیل اینکه بهراحتی نمیتوان آنها را سیستمی کرد و اگر هوشمندانه عمل نکنیم، برای مردم دردسر آور است. نبودن هماهنگی بین دستگاههای اجرایی به خصوص برای پرداختها هم مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است. همچنین ناهماهنگی بینبخشی در سازمانهای شهرداری و سازمانهای دیگر مانند آتشنشانی و نظام مهندسی، باعث طولانیشدن مسیر و معضل برای شهروندان شده است؛ چراکه هماهنگی لازم اتفاق نیفتاده و این مسئله باید حل شود.
وجود پروانه دو مرحلهای و مشکلات مردم
جاننثاری در ادامه خاطر نشان کرد: صدور پروانه دو مرحلهای شده است، پروانه شهرسازی و پروانه ساخت. البته این مسئله هنوز جا نیفتاده است و ناهماهنگی بین دو پروانه، باعث مشکل و دلخوری برای مردم شده است. ممکن است در پروانه اول توافقی بین شهروند و شهرداری صورت گرفته ولی وقتی میخواهند برای پروانه دوم اقدام کنند، چون باید مسائل دقیقسازی شود و ممکن است در صدور پروانه مشکلاتی ایجاد شود، این ناهماهنگیها موجب دلخوری مردم میشود. مثلا شهروندی با شهرداری برای ساخت پنج طبقه توافق کرده است؛ اما وقتی وارد سیستم میشود مجوز برای سه طبقه صادر میشود. این مسائل باید حل شود. مشاور کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تبلیغ شهرداری این بوده که (درخانه پروانه بگیرید) اما متأسفانه این امر تحقق پیدا نکرده است و مردم نمیدانند که منظور شهرداری کدام پروانه بوده که درخانه باید بگیرند. جاننثاری با اشاره به پیگیری اجراییشدن سرای 8 و سرای 10 تصریح کرد: بالاخره با تلاش و پیگیری این سامانه محقق و راهاندازی شد. البته ما در دوران گذر و تثبیت این نرم افزار هستیم که اگر در این دوران برای رفع مشکلات با هوشمندی عمل نکنیم و سرعت عمل نداشته باشیم، مردم و کارمندان از اجرای سامانه سرخورده میشوند. او حضور میدانی در شهرداری و نظرسنجی را یکی از مهمترین موضوعات در رفع مشکلات سامانه دانست و گفت: جلساتی با معاونان شهرسازی و مالی خواهیم داشت که ماحصل آن شناسایی عیوب سامانه و آسیبها خواهد بود.مشاور کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به آموزش ناکافی مردم درخصوص کار با سامانه خاطرنشان کرد: علاوه بر مردم، کارکنان شهرداری نیز با سامانه آشنایی کافی ندارند و مردم دچار مشکل شدهاند. کافینتها باید با آموزشدیدن به کمک مردم بیایند و همه کارکنان هم باید آموزش ببینند.
منطقه 15 سکاندار صدور الکترونیکی پروانه ساختمان در مناطق
مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان نیز با اشاره به گذشت چند ماه از اجرای سرای 10 در شهرداری گفت: این سامانه کاستیهایی دارد و مشکلات از زبان مردم و کارکنان و دستاندرکاران شهری شنیده شد. هوشنگ نظریپور اظهار کرد: تلاش ما این است که با آگاهسازی پرسنل و اطلاعرسانی صحیح و بهموقع، مشکلات مربوط به سامانه را حل کنیم. او تصریح کرد: برخی شهروندان هنوز به حضور فیزیکی در شهرداری و پیگیری پرونده به صورت دستی و حضوری اصرار دارند که تلاش میکنیم این روند تغییر کند و به صورت الکترونیکی اتفاق بیفتد. به گفته مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان بیشترین مراجعه به سرای 10 در منطقه 15 رخ داده است و تا حالا 4 پروانه مرحله دوم و 30 پروانه در مرحله اول صادر شده است.