کرایه سرویس مدرسه از شهریه مدرسه بیشتر است!

نرخ کرایه سرویس مدارس در شرایطی که خانواده‌ها باید هزینه زیادی را برای خرید لباس فرم مدرسه، لوازم‌التحریر، شهریه مدارس بپردازند، بار مضاعفی بر دوش آن‌هاست. 

تاریخ انتشار: 12:19 - چهارشنبه 1401/08/4
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
هزینه زیاد سرویس مدارس فقط یک‌روی سکه است. پس از دوسال کرونایی، هم‌زمان با حضوری‌شدن مدارس، کمبود راننده برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان نیز در اصفهان محرز بود. براساس آمار، طی سال 98 حدود هزار و 400 راننده در اصفهان برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان فعال بودند که امسال این تعداد به هزار و 400 راننده رسید. حالا هم‌زمان با بازگشایی مدارس و براساس اعلام مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی اصفهان، تعداد رانندگان برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان به پنج‌هزار و 500راننده رسیده است. بااین‌حال هنوز هم مدیران مدارس که به‌طور مستقیم با والدین سروکار دارند، اعلام می‌کنند که برخی والدین به‌دلیل کمبود رانند ناچار می‌شوند با اسنپ و تاکسی‌های شخصی دانش‌آموزان را روانه مدرسه‌ها بکنند و در این شرایط باید هزینه بالاتری هم پرداخت کنند. افزایش هزینه سرویس مدارس و نبود راننده دغدغه این روزهای والدین دانش‌آموزان است و در مقابل رانندگان سرویــس‌ها هم حرفشــان ایــن اســت که بــاوجــود افــزایش هــزینــه‌ها دیگر پایین‌بودن نرخ کرایه سرویس مدارس برای آن‌ها به‌صرفه نیست و حاضر به سرویس‌دهی نمی‌شوند.
 
اولیا ناراضی، راننده هم ناراضی
جــواد سیــدمعلمـــی، مـــدیر یکـــی از دبیرستان‌های اصفهان صحبت‌هایش را درباره دغدغه این روزهای اولیا این‌طور شروع می‌کند: «نرخ سرویس مدارس افزایش‌یافته و اولیا ناراضی هستند؛ چون این هزینه‌ها برای گذران زندگی فشار مضاعف است. بااین‌حال حاضرند همین نرخ‌هایی که برای سرویس مدارس تعیین‌شده را هم پرداخت کنند؛ ولی خاطرجمع باشند که دانش‌آموزان با سرویس مدارس رفت‌وبرگشت می‌کنند؛ چون الان با کمبود راننده مواجه هستیم و برخی اولیا برای رفت‌وبرگشت دانش‌آموزان بــایــد از بیـــرون تـــاکســـی بگیـــرند و هزینــه‌هایشــان بیشتــر هم شـده است.» سیدمعلمی می‌گوید: «شرکت‌هایی که برای رفت‌وبرگشت دانش‌آموزان با مدارس همکاری دارند زیرنظر تاکسی‌رانی هستنــد؛ بـــراســـاس جـــدولی کـــه در کمیسیون ماده 18 اداره کل تصویب شده است نرخ سرویس مدارس پرداخت می‌شود. درواقع این جدول براساس کیلومترهای مختلف نرخ را مشخص کرده و براساس کیلومتر تا مدرسه نرخ دریافت می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته نرخ سرویس مدارس به‌طور چشمگیری افــزایش‌یافته است.» این مدیر عنوان می‌کند: «راننده‌ها مقصر نیستند و در پــاسخ چــرایی افـــزایش قیمت‌ها می‌گویند که هزینه خودرو افزایش یافته و اگر بخواهند با نرخ قبلی کار کنند، برایشان به‌صرفه نیست و حاضر نیستند سرویس‌دهی بکنند.» او تأکید می‌کند: «در کمیسون ماده 18 افرادی مختلف، از جمله نمایندگان انجمــن، حضـــور دارنـــد. نمـــاینـــدگان تاکسی‌رانی،  معاون پشتیبانی اداره‌کل تمامی شرایط را بررسی کرده و نرخ سرویس مدارس را تعیین می‌کنند نکته اینجاست که نرخ از نظر اولیا زیاد است و از نظر تاکسی‌رانی هم اگر کمتر از این باشد، به‌صرفه نیست.» این مدیر دبیرستان بیان می‌کند: «اصلی‌ترین مشکل ما  کمبود راننده است و دغدغه نرخ‌های زیاد سرویس مدارس در اولویت بعدی قرار دارد. درواقــع بــرخی اولیــا حاضــرنــد ایــن نرخ‌ها را پرداخت بکنند؛ ولی سرویس برایشان مهیا شود.» سیدمعلمــی اذعــان می‌کند: «تعداد سرویس‌های مدارس با متقاضیان تناسبی ندارد. در همین مــدرسه ما بـــه چنــدیـــن دانــش‌آمــوز نــوبــت سرویــس نرسیده است و ناچارند هزینه زیادتری دریافت کنند. وقتی هم اولیای دانش‌آموزان ناچار شوند رفت و برگشت دانش‌آموزان را برعهده بگیرند، حجم ترافیک افزایش پیدا خواهد کرد و مشکلات دیگری به‌وجود می‌آید.»
 
کرایه را با نرخ واقعی حساب کردند
«در کمال تأسف هزینه سرویس مدارس از هزینه مدارس بیشتر است. درواقع شهریه مدارس توسط آموزش‌وپرورش تصویب و به ما ابلاغ شده است؛ ولی ما حدود سه‌ونیم‌برابر هزینه‌ای که از والدین دریافت کردیم را خودمان هزینه می‌کنیم؛ چون به‌صورت دستوری مبلغ شهریه مدارس را تعیین کردند و این مبلغ با هزینه‌های ما همخوانی ندارد؛ اما ازسوی‌دیگر سرویس مدارس چون بخش خصوصی است نرخ کرایه‌شان را واقعی دریافت می‌کنند و اعلام می‌کنند رقمی کمتر از این مبلغ برای شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.» این را هم مدیر یکی دیگر از مدارس اصفهــان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید. آرش رحیمی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «در سامانه نرخ سرویس مدارس نــرخ‌ها به‌صــورت دستوری تعیین شده و مجلسی‌ها عنوان این را قانون حمایت از مصرف‌کننده و یا تثبیت قیمت‌ها لحاظ می‌کنند؛ ولی واقعیت این است که اقتصاد را نادیده گرفته‌اند.» او بیان می‌کند: «بخشی از اقتصاد کشور دستوری است؛ چون تصمیــم‌گیـــری این اســت که جامعه فشار ناشی از واقعی‌شدن قیمت‌ها را  تحمل نکند. ازسوی دیگر، بخشی از اقتصاد، آزاد است؛ مانند قیمت مسکن و یا قیمت سرویس مدارس و …  . مسلم است که این دو با هم تطابقی ندارد.»
 
راننده نیست!
این روزها برخی دانش‌آموزان بدون ســرویس آمــدورفــت بــاقــی مانــده‌اند؛  پیـــامدش هم تــرافیـــک کــلافه‌کننــده صبحگاهی در سطح شهر است. حالا به گفته متولیان تاکسی‌رانی اصفهان، رانندگان در این شرایط کمبود سرویس به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند زیر بار کاهش نرخ کرایه سرویس‌ها بروند. نرخ کرایه سرویس مدارس براساس بعد مسافت حساب‌وکتاب شده و از سوی متولیان تاکسی‌رانی اعلام شده است. محمــد پــرورش، مــدیرعامــل سازمان تــاکسی‌رانی اصفهــان دربــاره چــرایــی افــزایش نــرخ کرایه سـرویس مـدارس این‌چنیــن بــه «اصفهــان‌زیبــا» توضیح می‌دهد: «نرخ کرایه سرویس مدارس را کارشناسی کردیم و به شورای شهر ارائه دادیم؛ ولی این نرخ‌ها با تأخیر به تصویب رسیده و ابلاغ شد. پس از آن ما با آزادسازی نرخ ارز مواجه شدیم؛به این ترتیب قیمت قطعات، لوازم و هزینه‌های روزمره افزایشی شد و دیگر در این شرایط نرخ کرایه برای رانندگان جذابیتی نداشت و هم‌زمان با بازگشایی مدارس با چالش مواجه شدیم.» پرورش بیان می‌کند: «نرخ سرویس‌های مدارس زیاد نیست. اگر نرخ‌ها زیاد بود، برای رانندگان جذابیت داشت و ما امسال سرویس‌دهی بهتری داشتیم.» مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی اصفهان خاطرنشان می‌کند: «نرخ ورودی سرویس مدارس 340 هزار تومان است و به ازای هر کیلومتر 20هزار تومان نرخ کرایه افزایش می‌یابد؛ بسته به اینکه مسیر مدرسه تا منزل دانش آموزان چندکیلومتر باشد نرخ کرایه سرویس‌ها هم متفاوت است. »او توضیح می‌دهد: «بیشترین نرخ کرایه سرویس مدارس برای 15 کیلومتر مسافت به صورت ماهانه با خودروهای سمند، پژو و خودروهای مشابه 700هزار تومان و برای طی‌کردن همین مسافت با خودروهای پیکان و پراید حدود  620 هزار تومان است.» پرورش می‌گوید: «واقعیت این است که از هشت‌هزار راننده‌ای که در سال 98 فعال بودند حدود هزار و 400 راننده از ابتدای سال یعنی طی ماه‌های فرودین و اردیبهشت فعــالیت می‌کنــنــد و عمــلا شــش‌هــزار و 600 راننده از نــاوگــان خارج شدنــد؛ به این ترتیب با کمبود سرویس مدارس مواجه شدیم؛ ازاین‌رو تمام تلاش سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان، جذب راننده بوده است. او اذعان می‌کند: «در شرایط کنونی به‌واسطه تلاش‌هایی که شرکت‌های حمل و نقل مسافربری کشیدند، آمار از هزارو 400 راننده به پنج‌هزار و 500 راننده رسیده است؛ اما بازهم تعدادی از دانش‌آموزان به‌دلیل کمبود راننده، سرویس‌دهی نشدند.» مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی اصفهان عنوان می‌کند: «در حال حاضر نرخ کرایه سرویس‌ها را ابلاغ کردیم؛ البته که امکان دارد شرکت‌های حمل و نقل مبلغی را به صورت علی الحساب دریافت کنند؛ ولی تا این لحظه قراردادی بین اولیای دانش‌آموزان و شرکت‌های حمل و نقلی منعقد نشده است.» پرورش خاطرنشان می‌کند: «فرم قرارداد باید در کارگروه ماده 18 به تصویب می‌رسید و پس از آن باید فرماندار فرم قرارداد را به شرکت‌های حمل و نقلی ابلاغ می‌کردو از این پس براساس فرم قرارداد و جدول مصوب شورای اسلامی شهر و تعرفه‌های مصوب ایــن فــرم بیــن شرکــت‌هـــا و والـــدین دانش‌آموزان امضا می‌شود و براساس آن نرخ کرایه دریافت می‌شود.» مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی اصفهان می‌گوید: «برخی مسیـرهــا پراکنـدگی زیادی دارند و همچنین در هسته مرکزی شهر ترافیک هم در صبح و هم در بعدازظهر برقرار است که قرارداد این مسیرها باید به‌صورت توافقی باشد؛ چون رانندگان معطلی زیادی دارند. درواقع این موارد باید به کارگروه انجمن اولیا و مربیان مدارس ارجاع داده شود و با هماهنگی آنها مبلغ کرایه سرویس مدارس افزایش پیدا کند.» پرورش تصریح می‌کند: «ما تمام تلاشمان را کردیم که سرویس‌دهی مدارس در اولویت قرار گیرد و سایر موارد اولویت‌های بعدی ما بوده است. در شرایط کنونی فقط یک‌سری سرویس‌دهی هنوز انجام نشده و این هم به این خاطر است که پراکندگی مسیر زیاد است و امکان مسیربندی برای برخی سرویس‌ها وجود ندارد.»