زائری، رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیر دولتی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه مدارس غیر دولتی در همه جای دنیا وجود دارد و بعد از مشروطه با الگوگیری از غرب مدارس غیر دولتی در ایران شروع به کار کرد، گفت: در حال حاضر دو میلیون دانشآموز در مدارس مشغول به تحصیل هستند و ۲۵۰ نفر از همکاران فرهنگی و ۱۷۰ نفر نیروی آموزشی آزاد در ۱۵۰۰ واحد آموزشی غیر دولتی مشغول به فعالیت هستند. این میزان نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش پیدا کرده و ۲۶ درصد فضای آموزشی و یک چهارم مدارس در بخش غیردولتی فعال هستند.
افزایش 16 درصدی دانشآموزان مدارس غیر دولتی
بنا به گفته زائری، ۱۳۸ هزار دانشآموز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکردند که ۱۵ درصد از دانش آموزان استان هستند و این رقم در سال جاری به ۱۵۳هزار نفر رسیده که ۱۶ درصد افزایش داشته و یکو نیم درصد از دانشآموزان را تشکیل میدهد. او به افزایش اقبال مردم به تحصیل فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی اشاره داشت و گفت: به دلیل خوب عملکردن مدارس غیرانتفاعی در بحث آموزش مجازی در ایام کرونا و کسب رتبههای خوب در کنکور این اقبال افزایش داشته است؛ امسال ۸۵ درصد رتبههای زیر صد در استان اصفهان مربوط به مدرسه غیرانتفاعی بوده است.رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیر دولتی استان اصفهان، بودجه آموزش و پرورش در سال جاری را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که به ازای هر دانش آموز ۱۰ میلیون تومان هزینه میشود؛ در حالی که طبق آمار ارائه شده توسط زائری، در مدارس غیردولتی برای دو میلیون دانشآموز بیستهزار میلیارد تومان هزینه میشود.زائری از جبههگیری صداوسیما در خصوص مدارس غیرانتفاعی و انگ حضور دانشآموزان شهروند درجه دو در مدارس غیرانتفاعی و ترویج اشرافیگری به روش مدارس گله کرد و ادامه داد: بسیاری از مردم با دریافت وام در این مدارس ثبتنام میکنند. در این مدارس پیشرفتهای خوبی در حوزه علمی داشتیم و بچهها با کسب رتبههای مناسب در مدارس برای آینده پیشرفت خوبی خواهند داشت.او در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید وظیفه خودش را به نحو مطلوب انجام دهد، افزود: ما در حوزه نوسازی در مدارس غیردولتی باید مصوبات نوسازی را دقیقا اعمال کنیم؛ در حالیکه این قوانین برای مدارس دولتی اعمال نمیشود. باید اعلام کنم که در سال جاری برای هیچ مدرسه غیر دولتی در استان اصفهان مجوز نوسازی صادر نشده است.صادرنشدن شناسه ملی برای مدارس غیردولتی مشکلی دیگری بود که زائری به آن اشاره داشت و گفت: بسیاری از مدیران حساب شخصی برای مدارس تعریف کردند که این مسئله باعث مشکلاتی از سمت اداره دارایی و مالیات با محاسبه گردش حساب آنها، به وجود خواهد آورد. باید با تعریف شناسه ملی مشکل مالیاتی مدارس را حل کنیم.زائری اعمالنشدن قوانین حمایتی برای مدارس غیر دولتی را که در قانون دیده شده است، یکی از مشکلات دیگر مدارس غیرانتفاعی بیان کرد و افزود: در قانون آمده که ۵۰ درصد شهریه مدارس غیر دولتی باید به صورت وام یا بلاعوض از سمت دولت به مدارس غیردولتی کمک شود، اما این هزینهها هیچ وقت پرداخت نمیشود.محمدرضا ابراهیمی، مدیر کل آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وقتی هر دانشآموزی در مدارس غیر دولتی ثبت نام میکند، چند ده میلیون اقتصاد جامعه کمک کرده است، گفت: ۱۸درصد از دانشآموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند و این مدارس خوب عمل کردهاند و تأثیرگذاری خوبی دارند. همانطور که از مدارس غیردولتی انتظار داریم، از آنها حمایت میکنیم و در وزارتخانه برای تحقق خواستههایشان تلاش میکنیم. او رعایت تراز و ساحتهای تعریف شده در آموزش و پرورش را یکی از وظایف مدارس غیر دولتی بیان داشت و گفت: متأسفانه بعضی از مدارس به این ساحتها توجهی ندارند و تنها به ساحت علمی توجه میکنند و به مسائل اعتقادی و فرهنگی کمتر توجه میشود که باید تلاش کنند این مشکل را حل کنند.
تخصیص 80 میلیارد تسهیلات به مدارس غیر دولتی
علی صنیعی، رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی، سخنران دیگر جلسه بود که با اشاره به اینکه اصلاح قانون مدارس غیردولتی به صحنه علنی رفته است، گفت: البته مؤسسان نگران بعضی از موارد این قانون هستند، قانونی که باید بعد از تصویب شورای نگهبان قریب به ۲۰ سال در مدارس جاری شود و متأسفانه بندهای حمایتی قانون هیچگاه به خوبی اعمال نشده است.او با تأکید بر اینکه کسب رتبههای برتر کنکور و المپیاد در این مدارس تحسینبرانگیز بوده است، افزود: ما همزمان با فعالیت آموزشی و پژوهشی به فعالیتهای فرهنگی و تحقق سند تحول با رویکرد دینی اقدام کردهایم و بسیاری از مدارس با برنامهریزیهای اقتصادی و نیروهای کارآمد در این حوزه توفیق داشتند و فعالیتهای فرهنگی دربعضی مدارس تحسینبرانگیز است؛ ولی معیارخاصی برای سنجش وجود ندارد و نمیتوان میزان قابلیتهای این برنامههای فرهنگ را ارائه کرد.صنیعی فاصله تحقق موارد حمایتی قانون از مدارس غیر دولتی با اجرای آن را بسیار زیاد اعلام کرد و ادامه داد: ارائه تسهیلات در قالب ماده ۱۳ به مدارس غیر دولتی چندان نبوده است و تنها ۸۰ میلیارد کمک شده است که در قبال این تعداد مدرسه عدد ناچیزی است.او در خصوص مشکلات مدارس استیجاری گفت: اجاره امسال مدارس با استناد به اداره آمار در نظر گرفته میشود، اما در واقعیت این املاک هستند که اجاره بها را تعیین میکنند و این مسئله ضربات زیادی به مدارس استیجاری وارد کرده است.احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس ومراکز غیر دولتی وتوسعه مشارکتهای مردمی کشور در این نشست صمیمی در پاسخ به صحبتها و گلههای مطرحشده از سمت شورای مؤسسان مدارس غیردولتی صحبتش را با این جمله شروع کرد که دشمن مشتاقانه در فضای مجازی وارد موضوع تربیت شده و هنرمندانه و با برنامهریزی وارد این حوزه شده و ما باید در مراکز آموزشی هماهنگی و برنامهریزی عمیقتری داشته باشیم و بخشی از نیروی انسانی در مدارس غیردولتی تربیت میشوند.محمودزاده با بیان این نکته که مأموریت آموزش وپرورش انسانسازی است، برای یک کشور مهمتر از سرمایه انسانی سرمایه دیگر نیست، ادامه داد: این سرمایه انسانی ریشه در آموزش وپرورش دارد. همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده، مهمترین سرمایه، تولید نیروی انسانی است که در آموزش وپرورش صورت میگیرد. معلم در آموزش وپرورش مهم است و او نیرو تربیت میکند و در ساختار نظام آموزشوپرورش باید همه در این ساختار قرار بگیرند.او در ادامه با اشاره به اینکه دشمن در سالهای گذشته در حوزههای مختلف ورود پیدا کرده، تأکید کرد: در دو سال دوران کرونا با حضور نوجوانان و جوانان در فضای مجازی و با غفلت دستگاههای فرهنگی و آموزش وپرورش، این فضا متأسفانه دانشآموزان را به خود جلب کرد؛ آموزشوپرورش حاکمیتی است و باید ارکان آن حفظ شود و مدرسه باید متناسب با این ارکان برنامهریزی کند.
تدوین سند راهبردی مدارس غیر دولتی
محمودزاده در ادامه به تدوین سند راهبردی در خصوص مدارس غیر دولتی باید برای تبیین اهمیت حضور این مدارس غیردولتی برای موافقان و مخالفان اشاره کرد و گفت: حلشدن مشکلات نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی یکی از اهدافی است که این سند دنبال میکند. بنا به قول او، عنصر انسانی در مدارس معلم است و باید استانداردسازیهای مناسب برای استخدام معلم دیده شود. در پایه اول استانداردسازی و صلاحیت حرفهای و آموزش در دانشگاه تربیت معلم بسیار لازم است و این مهم با همکاری مؤسسان مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش محقق خواهد شد.او با تأکید بر اینکه با معلمی که دو میلیون تومان حقوق میگیرد، نمیتوان انتظار داشت سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد، گفت: باید بیمه، حقوق معلمان و گزینش آنها استانداردسازی شود تا توانمندسازی اتفاق بیفتد. یکی دیگر از مسائل مهم در سند تحول راهبردی، اجرای مهندسی کیفیت مدارس غیر دولتی است که مورد بررسی قرار میگیرد، ما به دنبال مدیریت یکپارچه و سیاستگذاری کلان در خصوص مدارس غیردولتی هستیم؛ این باید بهصورت یک مدل تبدیل شود. معاون وزیر با اشاره به این موضوع، مبارزه با پراکندگی مدارس و تکثر در حوزه مدارس غیر انتفاعی را توجه به مدل سازی عنوان کرد. محمودزاده برخی مشکلات مدارس غیردولتی را مربوط به تنگ نظری در استان دانست و در حوزه مشکلات این مدارس برای نوسازی گفت: آنچه قانون در بحث استحکام بنای استقرار در مورد مدارس غیردولتی به ما اجازه داده، این است که مدارس بعد از سال ۱۳۹۸ باید طبق آییننامه عمل کنند و مصوبات برای آنها قابل اجراست؛ اما مدارس استیجاری مطابق آییننامه استحکام بنای نسبی باید بررسی شوند و تلاش میکنیم این مصوبه اجرا شود.معاون وزیر درخصوص واگذاری زمین و ساختمانهای مازاد در آموزش و پرورش استانها به مؤسسات غیردولتی گفت: باید تلاش شود این قانون اجرا شود تا هزینه واگذاری این زمینها برای اتمام پروژههای نیمهتمام در استان مصرف شود. حمایت از مؤسسات غیردولتی با استفاده از تسهیلات کمبهره تبصره ۱۸ و ۱۶ یکی از مباحث دیگری بود که محمودزاده به آن اشاره کرد و گفت: امسال ۸۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ مدارس غیر دولتی به صورت تسهیلات پرداخت شد و تلاش میشود تا این تسهیلات در سالهای آینده افزایش پیدا کند. شهریه مدارس زیر ۱۰میلیون تومان، ۴۵ درصد افزایش و زیر ۲۰ میلیون تومان، ۳۵ درصد افزایش داشته است که کمک مناسبی به مدارس غیر دولتی بود.