گفته میشود در سال ۱۳۸۶، سه درنای سفید سیبری به تالابهای ایران بازگشتند که در آن سال یکی از درناها شکار شد. پس از آن در سال ۱۳۸۷، دو درنای دیگر که جفت بودند، مسافتی طولانی را از سیبری پرواز کرده و در فریدونکنار به زمین نشستند. درناها پرندگانی تکهمسر هستند. در آن زمان، جفت ماده بهدلایلی جان خود را از دست داد (خیلیها معتقدند که او نیز شکار شده است) و جفت نر، تنها ماند. سال بعد خبری از درنای نرِ بازمانده نبود. تا اینکه دوسال بعد شاهد ورود دوباره و تعجببرانگیز درنای امید به ایران بودیم و همین هم باعث شد که همه او را به نام امید بشناسند. امید که هماکنون تنهاترین بازمانده از نژاد خود در این مسیر پروازی است، هرساله به تالابهای فریدونکنار بازمیگردد و امید را در دل عاشقان به طبیعت زنده میکند. در حقیقت، آخرین گروه درناهای سیبری که در ایران تعدادشان به ثبت رسیده و مشاهده شدهاند، گروهی شامل ۱۶ درنا بودند؛ گروهی که هماکنون از آنها تنها یک درنا باقی مانده است.
امید چه موقع به ایران سفر میکند؟
درنای امید هرساله در محدوده زمانی مشخصی که عموما فصل پاییز است، از منطقهای در غرب سیبری به جنوب آسیا در تالابهای حاشیه جنوبی دریای خزر مهاجرت میکند. امسال نیز این درنا همه را شگفتزده کرده است.
ویژگی شاخص امید چیست؟
طول این پرنده ۱۳۵ سانتیمتر است و هیچ شناسه مشخصی نسبت به دیگر درناها ندارد. صدای درنای امید به نسبت دیگر درناها در جهان آرامتر، اما رسا و بیشتر شبیه کروک کروک است. اولین گزارش ثبتشده از درناها در ایران، مربوط به سال ۱۳۵۴ و حدود ۱۸ درنا بوده است.طبق گزارشهایی که در گذشته به ثبت رسیده، بین سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ تنها ۱۰ تا ۱۲ پرنده درنای مهاجر در ایران شمارش شده است. در سالهای بعد از آن، این میزان کمتر شد و در نهایت در سال ۱۳۸۵، تنها دو درنا به ثبت رسید که هماکنون یک درنای سفید سیبری باقی مانده است. طول مسیر طیشده توسط امید، پنجهزار کیلومتر است که درنهایت خود را به تالاب روستای از باران میرساند و تا آخر زمستان در آنجا میماند. هماکنون افراد بسیاری در ایران و حتی دنیا، سرنوشت این درنای سفید زیبا را دنبال میکنند و امید به ورود هرساله او به تالابهای ایران دارند. حتی بسیاری امیدوارند که سال بعد درنای امید با خود همراهانی دیگر به ایران بیاورد. این آرزو هنوز محقق نشده است؛ اما هنوز سالمبودن این پرنده در محیطزیست کشورمان مایه خرسندی است. به گزارش «ایرنا» آنطور که کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیاتوحش محیطزیست مازندران گفته است، درنای امید ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 5 آبان در تالاب فریدونکنار مشاهده شد. به گفته او، امید در سال گذشته، 7 آبان ماه، در تالاب فریدونکنار فرود آمده بود و 17 اسفندماه نیز بازگشت خود را به سیبری آغاز کرد. رئیــــس اداره نظـــــارت بر امــــور حیاتوحش محیطزیست مازندران گفته است که امید یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز میکند و پس از اقامتی کوتاه در ولگای روسیه و قزاقستان، وارد تالاب فریدونکنار میشود. پیشبینی میشود درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهار ماه زمستانگذرانی، تالاب فریدونکنار را ترک کند. پیشازاین، عطــــاءالله کاویـــان، مدیرکل محیطزیست مازندران، در گفتوگو با رکنا از استقرار یک کانکس محیطبانی ویژه برای نگهبانی از امید خبر داده و گفته بود که «امید، پرندهای است که مردم منطقه بهشدت به آن علاقهمند هستند و حفاظت از آن برایشان اهمیت بالایی دارد.با توجه به اهمیت حضور امید در منطقه فریدونکنار و علاقه مردم به آن، ما امسال میکوشیم که حفاظت خاصی را از این پرنده داشته باشیم.در همین راستا، یک کانکس محیطبانی را در حاشیه محل زمستانگذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار مستقر کردهایم تا بتوانیم در دوران حضور حدودا چهارماهه تک درنای سیبری در ایران، از امید نگهبانی کنیم.»