منــابع دیپلمــاتیک درخصــوص تقلای واشنگتن برای برگزاری این نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل میگویند که آمریکا به همراه آلبانی در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، در پی برگزاری این نشست در روز چهارشنبه هفته جاری (11 آبان) هستند. این منابع میافزایند: «این اقدام آمریکا واکنشی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران – وزارت اطـلاعات و سـازمـان اطـلاعات سپــاه پاسداران- درباره عوامل پشتپرده اغتشاشات در ایران است.» آنها تصریح میکنند: «آمریکا بهجای پاسخگویی به موارد ذکرشده در گزارش متقن جامعه اطلاعاتی ایران، با فرار به جلو، درحال نمایش حمایت از حقوق بشر بهصورت گزینشی و با اهداف خاص سیاسی است. نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی است که بهدنبال راههایی برای تقویت تحقیقات مستند و مستقل درباره ناآرامیهای ایران است. از سوی دیگر دولت جو بایدن که از زمان آغاز ناآرامیها در ایران در پی درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ساله ایرانی در شهریورماه تا به امروز بهرغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال تهران، در تلاش برای تداوم آشوبها تحتعنوان حقوق بشر و دموکراسی بوده، اکنون نیز بهجای پاسخگویی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران در پی برگزاری نمایش حقوق بشری در سازمان ملل است.» رویترز نیز دراینباره نوشته است: «آمریکا قصد دارد هفته آینده توجه سازمان ملل را به سمت اعتراضات در ایران معطوف کند.» این خبرگزاری با استناد به یادداشتی درباره این جلسه نوشته، آمریکا و آلبانی چهارشنبه یک جلسه غیررسمی در خصوص این موضوع برگزار خواهند کرد. در این یادداشت همچنین آمده که این جلسه آنچه سرکوب مستمر زنان و دختر و اعضای گروههای قومیتی و مذهبی در ایران خوانده شده را برجسته خواهد کرد.
در خواست قانونگذاران آمریکایی از شرکتهای فنآوری
در ادامه مداخلههای واشنگتن در امور داخلی کشورمان و همزمان با تقلای دیپلماتهای آمریکایی در سازمان ملل بر ضد ایران، جمعی از قانونگذاران آمریکایی نیز در نامهای خطاب به شرکتهای فنآوری از آنها خواستند تا با تسهیل دسترسی مردم ایران به اینترنت از ناآرامیها در این کشور حمایت کنند. گروهی متشکل از ۱۳ قانونگذار آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نامهای خطاب به شرکتهای فنآوری منتشر کردند و در آن، از این شرکتها خواستند تا با توجه به اقدام اخیر دولت برای کاهش تحریمهای مرتبط با دسترسی مردم ایران به اینترنت، این روند را تسهیل کنند. این نامه که به امضای سناتورها، باب منندز و بن کاردین رسیده، خطاب به شرکتهای گوگل، متا، آمازون، مایکروسافت، اپل و دیجیتال اوشن نوشته و از آنها خواسته شده است تا ابزارهای موردنیاز ایرانیان برای رفع آنچه محدودیتهای دولتی عنوانشده است را بهسرعت و بهطور قانونی فراهم کنند؛ چراکه بنا بر ادعای آنها در شرایطی که دولت ایران به سرکوب اعتراضات ادامه میدهد، دسترسی به خدمات ارتباطی کلیدی است. وزارت خزانهداری آمریکا اول مهرماه (23 سپتامبر) یک مجوز عمومی صادر کرد تا بر اساس آن، برخی مبادلات در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از تحریمهای این کشور معاف میشود و در این دستورالعمل موسوم به دستورالعمل عمومی D-۲ به مشخصکردن شش مورد پرداخته است که مبادلات آنها از شمول تحریمها معاف هستند.
واکنش ایران به تقلای آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت
این در حالی است که سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به تقلای آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل، آن را تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بینالمللی اعلام کرد.زهرا ارشادی تأکید کرد: «باتوجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت میدانیم.» او افزود: «بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران،آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.آمریکا نهتنها نسبت به اجرای قرار موقت دیوان بینالمللی دادگستری در عدم اعمال تحریم علیه غذا و داروی ایران خودداری میکند، بلکه با اعمال دورهای جدیدی از تحریمها، بهویژه در زمان شیوع ویروس کرونا، عمدا تعهد خود را برای تبعیت از این فرمان نقض کرد.»او تصریح کرد: «ایالاتمتحده و متحدانش بهطور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بینالمللی و منشور ملل متحد سوءاستفاده کردهاند.»
بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در خصوص مداخلات آمریکا در اغتشاشات
وزارت اطــلاعات و ســازمــان اطــلاعـــات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز جمعه (6 آبان) در بیانیه مشترکی به مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر ایران پرداختند. در خلاصهای از این بیانیه مشترک آمده است: مستندات اطلاعاتی موجود نشان میدهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویسهای جاسوسی همپیمان و نیابتیهای مرتجع، پیش از آغاز آشوبها، به شیوههایی که اشاره خواهد شد برای راهاندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینهسازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی بهعمل آورده بود. طبق اطلاعات موجود، نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) به عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کـــودککــش صهیـــونیستـــی (مـــوســاد) و سرویس اطلاعات خارجی اشرافیت بدوی آلسعود و چندکشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامهریزی و اجرای عملیاتی بخش عمده آشوبها توسط سرویس موساد با همکاری شقیترین گروهکهای تروریستی صورت گرفته است.»/ گروه دیپلماسی