در این آیین، دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی با بیان اینکه هنوز ابتدای راه هوشمندسازی هستیم، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری و با توجه ویژه شهردار اصفهان هوشمندسازی با جدیت بیشتری پیگیری شد. همایون یزدانپناه افزود: شهرداری اصفهان ابتدا بهدنبال توسعه خدمات الکترونیکی و در ادامه هوشمندسازی است؛ البته خدمات الکترونیکی لزوما به معنای هوشمندسازی نیست.
از ۲۰سال گذشته سیستم شهرسازی درحال الکترونیکیشدن است
دستیار ویژه شهردار اصفهان تصریح کرد: از ۲۰ســال گــذشتــه سیستــم شهرسازی در حال الکترونیکیشدن است؛ اما هنوز به جایگاه مطلوب نرسیدهایم. یزدانپناه درخصوص امور هوشمندسازی خاطرنشان کرد:در زمینه الکترونیکیشدن فرآیندها با طراحی طرح جامع شهرسازی، الکترونیکیشدن فرایندهای شهرسازیکلید خورده است. دستیار ویژه شهردار اصفهان اضافه کرد: در یکسال گذشته بیش از
۴۰ جلسه با حضور شهردار اصفهان در این خصوص برگزار شده که هدف آن، ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری است. همایوننژاد با بیان اینکه هنوز در ابتدای راه هوشمندسازی هستیم، ادامه داد: بر این اساس سازماندهی جدیدی با نسخه جدید شهرسازی الکترونیکی تحتعنوان «اصنو» آغاز به کار کرد که برای اجرای آن با چالشهای بزرگی مواجه شدیم. او با بیان اینکه در امور هوشمندسازی در دولت سیزدهم ارائه خدمات از طریق پنجره واحد هوشمند به همه دستگاههای اجرایی و شهرداریها ابلاغ شد، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه پیشرو است. در واقع اولین شهرداری بودیم که ارائه خدمات الکترونیکی را اجرایی کردیم.
راهاندازی میز هوشمندسازی با هدف ایجاد هماهنگی و همافزایی در شهرداری اصفهان
دستیــار ویژه شهــردار اصفهان بـا بیان اینکه میز هوشمندسازی نیز با هدف ایجاد هماهنگی و همافزایی در شهرداری اصفهان راهاندازی شد، گفت: امید است ایجاد چنین مراکز مشترکی در سایر شهرداریها نیز در دستور کار قرار بگیرد. همــایوننــژاد اضافه کرد: خــدمـات هوشمنــد تصمیمسازی مــیکنـــد و تفاوت آن با خدمات الکترونیک در استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهــادات جــدید و تصمیــمسازی است.
اهمیت جلباعتماد مردم در ارائه خدمات الکترونیک
در ادامه این آیین، سید حمیدرضا ابطحی، مـدیــرعامل سازمــان فاوا شهرداری اصفهان گفت: راهاندازی سامانه اصنو و صدور الکترونیکی پروانه ساختمان در مجموعه شهرداری اصفهان بازتاب بسیار زیادی در کل کشور داشته است؛ بهنحوی که در جلسات مختلف از مدیران شهری اصفهان در خصوص این طرح سؤال میشود.
او با بیان اینکه در سازمان فاوا تلاش کردیم معاونت شهرسازی را با ارائه همه امکانات سازمان فاوا یاری دهیم، تصریح کرد: اعتماد مردم به شهرداری اصفهان در استفاده از این سامانه اهمیت بسیاری دارد.
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان گفت: اگر بتوانیم این خدمت را بهصورت مستقیم و یکپارچه با کسب رضایت شهروندان ارائه دهیم، از معضلاتی همچون زمانبربودن فرایند صدور پروانه نیز جلوگیری خواهد شد. ابطحی تصریح کرد: رضایت شهروندان مهمترین هدف از اجرای این طرح و تحقق شهرداری شیشهای با کسب درآمد پاک است.
توسعه شهری، مهمترین هدف از راهاندازی سامانه هوشمند است
در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این راستا بهدنبال آن هستیم که شهرسازی سلیقهای را کنار بگذاریم و شهرسازی هوشمند ایجاد کنیم؛ این مهمترین هدف از راهاندازی ســامــانه هوشمنــد توسعـــه شهـــری است. وحید مهدویان اظهار کرد: راهاندازی سامانه هوشمنــد توسعــه شهــری در شهرداری اصفهان از دهه ۸۰ آغاز شد و موضوع هوشمندسازی از همان زمان در دستور کار قرار گرفت؛ در این راستــا قدم اول، الکتــرونیکیکـردن فرایندهای شهرداری بود. او خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ در راستای هوشمندسازی فرایندهای شهرسازی طرحی تعریف شد که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و استان اصفهان بهعنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.
ترجیح 76درصد از شهروندان برای استفاده از خدمات هوشمند شهرسازی شهرداری
معاون شهرسازی و معماری شهرداریاصفهان تصریح کرد: در دوره جدید مــدیــریـــت شهـــری ایــن مــوضـــوعبراساس همان مدل مصوب، عملی شد. مهدویان گفت: این سامانه فقط چهارماه است که راهاندازی شده؛ بنابراین برای عملکرد موفقیتآمیز این پروژه نیازمند همکاری بیشتر همکاران خود در شهرداری اصفهان هستیم. او تصریح کرد: بر اساس افکارسنجی که درخصوص سامانه اصنو انجام شد، از بین دوهزارنفر از افرادی که با استفاده از این سامانه پروانه ساختمانی دریافت کردهاند، ۷۶درصد افراد تــرجیــح دادهانــد بــهصــورت الکترونیـکی از خــدمــات شهــرســازی شهرداری بهرهمند شونــد.