در تحقیقی آمده است حدود 85درصد جابهجایی در مسافرتهای شهری یا بینشهری در کشور ما توسط اتوبوسها و مینیبوسهای دیزلی انجام میشود. این روش حملونقل مسافر جدا از غیراقتصادی و ناایمن بودن مسئله حادی را با عنوان تمرکز و غلظت بیش ازحد آلایندهها در محوطه پایانههای شهری ایجاد میکند. با توجه به کارکردهای جدید شهری، اثرات متقابل الگوی کنونی استقرار پایانههای برونشهری اهمیت دارد. رئیس کمیسیون هوشمند سازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این بازدید گفت: تعامل و همکاری دوجانبه و انتقال تجربیات میان سازمان پایانههای مسافربری دو کلانشهر برای اولین بار در کشور با سفر هیئتی از اصفهان انجام میشود. ابوالفضل قربانی افزود: بسیاری از خدمات در مشهد ممتاز است و این در حالی است که حجم زیادی از مسافران که بالغ بر ۹۰ درصد آنها زائران هستند، در این شهر تردد دارند. او معتقد است: وجود ایستگاه سوار و پارک سوار در شهر مشهد کمک به مدیریت حمل و نقل درونشهری و دروناستانی است.رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: جلسات مشترکی بین سازمان پایانههای کلانشهرها برای بهاشتراکگذاشتن تجربیات برگزار شود. قربانی با اشاره به اینکه اصفهان و مشهد میتوانند آغازگر اقدامات مشترک شهری در سایر کلانشهرها باشند، تصریح کرد: این موضوع میتواند برای شروع اقدامات مشترک با سایر کلانشهرها هم بسیار مؤثر بوده و این دو شهر میزبان برگزاری جلسات ماهیانه برای انتقال تجربیات و برنامهها با یکدیگر باشند. در ادامه ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به سفر و جلسات مدیر و معاونان سازمان پایانههای مشهد به اصفهان و بازدید از فعالیتها و اقدامات انجامشده در زمینه خدمات مطلوب در پایانهها مقرر شد درخصوص تبادل اطلاعات و تجربیات در راستای خدمت به زائران و مسافران و گردشگران نشست و جلسات مشترکی بین دو کلانشهر اصفهان و مشهد برگزار شود. او هدف از این دیدار را تبادل تجربیات در زمینههای فرهنگــی، اجتمـــاعی، فنــــی، عمـــرانــــی، هوشمندسازی و فناوری اطلاعات برشمرد.نشست روز دوم سفر با حضور معاونان حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری و مدیران میان دو سازمان کلانشهرهای اصفهان و مشهد برگزار شد. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان گفت: مشهد یکی از شهرهای پرتردد است که اتوبوسهای برونشهری برای زیارت از اصفهان به این شهر سفر میکنند. اصفهان هم مقصد گردشگری بسیاری از شهروندان مشهد است. در همین راستا باید معضلات تردد هر دو شهر حل شود تا زائران و مسافران به سهولت در این دو شهر تردد کنند. در ادامه این بازدید مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد ضمن معرفی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد، گزارش آماری از وضعیت پایانههای موجود در مشهد ارائه داد. سید مهدی امامی گفت: تعداد سفر و مسافر از سایر استانها و به ویژه از شهر اصفهان به مشهد قابل توجه است. او افزود: درصددیم تا در طرح توسعه پایانههای مسافربری مشهد، دو پایانه غرب و شرق را احداث و خط ۳ و ۴ مترو را به نحوی طراحی کنیم که در راستای تسهیل سفر مسافران وهمچنین زائران استان اصفهان به این کلانشهر باشد.
تفاهم نامه همکاری میان معاونت حمل و نقل ترافیک کلان شهر اصفهان و مشهد امضا شد
در ادامه این سفر، جلسهای با حضور جمعی از مدیران شهری اصفهان و مشهد در سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار و تفاهم نامه همکاری میان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان و مشهد امضا شد. در ایـــن جلســـه رئیـــس کمیـــسیـــون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تشکر از مدیریت شهری مشهد بهدلیل انجام اقدامات شایسته و انتخاب مدیران جوان، انقلابی و متخصص گفت: شورای شهر اصفهان نگاه ویژه به موضوع حملونقل دارد. قربانی افزود: همفکری میان مدیریت شهری کلانشهرها از اهمیت و تأثیرگذاری قابل توجهی برخوردار است و ضمن حل مشکلات میتواند این دوکلانشهر را از وابستهبودن به حمایتهای دولتی بینیاز کند. او پیشنهاد برگزاری جلسات تخصصی مشترک میان کمیسیونهای تخصصی کلانشهرها را ارائه داد و بیان کرد: مشهد به واسطه وجود مرقد مطهر امام رضا (ع)، شهر همه ایرانیان، به ویژه زائران اصفهانی است. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هر اقدام عمرانی و خدماتی که در شهرها برگزار میشود، وقتی عامل کارآمدی نظام است که رضایت مردم را در بر داشته باشد. قربانی با اشاره به اینکه امروزه موضوع حملونقل یک دانش است، خاطرنشان کرد: ۶۰درصد از بودجه شهرداری اصفهان در حوزه حملو نقل هزینه میشود.
پیشرفتهای خوب حملونقلی مشهد
در ادامه این سفر حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: مشهد اولین شهری است که طی سالهای گذشته مطالعات جامع شهری آن آماده شده و در سالهای اخیر در بخش حملونقل درونشهری و برونشهری پیشرفتهای خوبی داشته است. او خاطرنشان کرد: توجه به هوشمندسازی در حوزه حملونقل در دوره جدید مدیریت شهری شهرداری اصفهان یکی از اقدامات مهم است که در این راستا طرح ثبت تخلف با موتور سیکلت در این شهر تجربه خوبی بوده است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اجرای طرح «بایدو» در شهر مشهد را یک طرح خوب معرفی کرد و انتقال تجربیات و همکاری میان کلانشهرها را لازمه پیشرفت دانست. حقشناس افزود: سیستمهایی که امروزه در حوزه حملونقل کلانشهرها پیادهسازی شده، جزو بهترین سیستمهای روز دنیاست که به همت جوانان متخصص و انقلابی کشورمان راه اندازی شده است. او اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری در اصفهان با استفاده از توانمندی شرکتهای دانشبنیان توانستـــهایم در حوزه حمــلونقـــل اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به راهاندازی سامانه هوشمند «اصرو» در راستای مدیریت زمان مسافــران اتــوبــوسهــای درونشهــری اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان آمادگی دارد تا تجربیات خود را در اختیار مدیریت شهری مشهد قرار دهد. حقشناس، پیشنهاد برگزاری نشستهای تخصصی بین سازمانی در دوکلانشهر اصفهان و مشهد را ارائه داد. در ادامه این سفر، مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان گفت: مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان نگاه ویژهای به حوزه حملونقل و ارائه خدمات به مسافران را دارد. توکلی امضای تفاهمنامه همکاری میان دو کــلانشهـــر اصفهــان و مشهــد را منشــأ خیرو برکت و باعث انتقال تجربیات طرفین در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، اجرایی، عمرانی و هوشمند سازی دانست. او افــزود: همــانــطور کــه مشهـــد میــزبـــان مسافران و زائران اصفهانی است، اصفهان نیز مقصد بسیاری از شهروندان مشهد است. توکلی خــاطــرنشــان کرد: از اقــدامـــات فرهنــگی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان پخش صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) در ساعات ۸ صبح و ۸ شب و در تمامی طول هفته و اجرای برنامههای فرهنگی، هنری و مذهبی در پایانههای پنجگانه اصفهان است. او افزود: مشهد اولین شهری است که برای انتقال تجربیات و همکاری فیمابین تفاهمنامه همکاری امضا می کند. مدیرعامل سازمان پایانههای شهرداری گفت: بیشتــر شهرونـــدان قشــر متــوســط به پاییــن برای سفـــر از اتــوبــوس استفــاده میکنند که باید نسبـــت به این امر تــوجــه بیشتری شود. در ادامـــه ایمــــان فـــرهمنـــدی، رئیــــس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر مشهد، حوزه حملونقل را یک حوزه اجتماعی و پر مخاطب دانست. او عامل موفقیت مدیریت جدید شهری در مشهد را استفاده از نیروهای جوان و با سابقه تخصصی مرتبط بیان و آمادگی مدیریت شهری مشهد را برای تعامل و همکاری با مدیریت شهری اصفهان اعلام کرد. فرهمندی اصفهان را بهعنوان یک کلانشهر الگو برای شهر مشهد دانست که در قسمتهای مختلف مدیریت شهری اقدامات خوبی را انجام داده است. او گفت: از امسال بلیتفروشی اتوبوسها کاملا بهصورت غیرحضوری انجام میشود.در ادامه سیدخلیل منبتی، معاون عمـــران و حمــلونقــــل شهــــرداری مشهـــد، طـــراحی مجدد خطــوط اتوبوس و اصلاح خطوط قدیمی را در شهر مشهد از برنامههای معاون حملونقل در دوره جدید مدیریت شهری برشمرد. او افزایش تعداد ۱۲۰دستگاه ون و دوهزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی را در بهروزرسانی ناوگان تاکسیرانی از اقدامات مؤثر دانست و گفت: افزودن ۱۰۰هزار موتور سیکلت برقی به حملو نقل شهری باعث حذف سفرهای تکسرنشین و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد میشود. منبتی تصریح کرد: امیدوارم با استفاده از تجربیات مدیریت شهری اصفهان بتوانیم برای اجرای پروژههای مشهد استفاده کنیم. در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری میان معاونــتهای حمــلونقــل دوکــلانشهــر اصفهان و مشهد امضا شد.