به گزارش اداره روابط عمومی استانداری، استاندار اصفهان به اقدامات متعدد صورتگرفته به منظور مدیریت منابع و مصارف آب طی یک سال گذشته، به طرح جزئیاتی از طرحهای انتقال آب به اصفهان به منظور احیای زاینده رود پرداخت.او در گردهمایی شهرداران استان اصفهان در شورای سازمان همیاری شهرداریهای استان، اصلیترین مسئله استان اصفهان را کمبود آب و خشکی زایندهرود دانست و گفت: از ابتدا میدانستیم که کمبود آب، عدم جریان زایندهرود و فرونشست زمین چالشهای اصلی ما در استان اصفهان هستند؛ از همین رو مأموریت اصلی خود را در همین چالشها ترسیم کردیم.
دوندگی برای زندهشدن زایندهرود
او با بیان اینکه از ابتدای مسئولیت در استانداری اصفهان بخش قابل توجهی از وقت مجموعه استانداری صرف موضوع زاینده رود و فرونشست زمین شده است، گفت: در شرایطی فعالیت خود را در استانداری اصفهان آغاز کردیم که تجمعاتی از شهریور شکل گرفته بود و کشاورزان اصفهانی از بیعدالتیها در توزیع آب به ستوه آمده بودند. از همین رو عزم خود را جزم کردیم تا ارتباط بیواسطه و مستمری با مردم، کشاورزان کارشناسان و… برقرار کنیم. استاندار اصفهان با بیان اینکه مطالعاتی که از دوران قبل در استانداری انجام شده بود، یکی از پایههای این مسیر بود، افزود: با تشکیل قرارگاه آب هر فردی که در حوزه آب و زایندهرود ادعایی داشت را وارد کردیم و گوش شنوایی بودیم برای هر فردی که نظری درباره آب دارد تا در نتیجه به «بسته احیای زایندهرود» برسیم.مرتضوی ادامه داد: بسته استخراجشده حاصل نظر کشاورزان، مردم، مهندسان، دانشگاهیان و … است و تلاش کردیم بند بند این بسته را در مسیر قانونی خود دنبال کنیم.
مسئله تأمین آب برای استان اصفهان، به میز رئیسجمهور کشیده شد
استاندار اصفهان افزود: در تأمین آب برای استان سعی کردیم نسبت به گذشته تفاوت قائل شویم و مسئله آب استان اصفهان را نه در سطح استان بلکه در سطح ملی و به میز رئیس جمهور بکشانیم. این یکی از دستاوردهای مبارکی بود که در این حوزه اتفاق افتاد و دغدغه استان با همه ابعاد در سطح ملی مطرح شد واکنون همه میدانند مشکل اصفهان در بحث زاینده رود چیست. مرتضوی مدیریت مصارف و منابع آب را از رویکردهای استانداری دانست و عنوان کرد: در بحث مصارف و منابع شفافسازی ویژهای صورت گرفت. از سطح وزارت نیرو، وزارت کشور و رئیسجمهور همه میدانند در حوزه منابع و مصارف اصفهان چه وضعیتی وجود دارد و همه آگاه هستند که نزدیک به یک میلیارد متر مکعب کمبود آب در منابع نسبت به مصارفی که ایجاد شده داریم و این عدد بزرگی است.او ادامه داد: در پنج محور مدیریت مصرف، مدیریت پساب، ساماندهی زایندهرود و کنترل برداشتهای غیرقانونی، تغییر الگوی کشت و تأمین آب برنامه ریزی جامعی صورت گرفت و با تمام توان به دنبال عملیاتیشدن اهداف هستیم. استاندار اصفهان به راهکارهای تأمین آب برای استان، اشاره کرد و ادامه داد: نمیتوانیم سالیانه یک میلیارد کمبود مصرف آب را با مدیریت مصرف جبران کنیم. بهطورقطع باید تأمین آب ویژهای در حوضه زاینده رود اتفاق بیفتد تا چالشها کمتر شود؛ لذا در چند بخش تلاش شد روی موضوع تأمین آب کار شود که یکی از این بخشها که در ایام اخیر باجدیت پیگیر بودیم، تأمین آب از خلیجفارس است. مرتضوی افزود: از دوره قبل تأمین آب از خلیج فارس در دستور کار استان بود؛ لیکن در حد مطالعات و با هدف استفاده استان از یک آبگیر مشترک با سایر استانها و مطالعات، عملیات میدانی، مجوزها، برداشت و … پیش نرفته بود؛ اما با برنامهریزی های صورتگرفته توانستیم مجوز یک مسیر مجزا را برای اصفهان اخذ کنیم و استان ما مجوز یک آبگیر مستقل را اخذ کرده است.او بیان کرد: آبگیر قبلی که اصفهان تلاش میکرد از آن بهرهمند شود دست دیگران بود و اصطلاحا شیرفلکه آن دست ما نبود؛ یعنی ما دوباره پایین دست بودیم و همه مخاطرات استان در گرو تصمیمات دیگران قرار میگرفت. همچنین استان اصفهان را برای ده ها سال خریدار آب و درگیر حواشی میکرد.استاندار اصفهان اضافه کرد: بدین منظور جلسات بسیاری برگزار و حتی گرفتار برخی حواشی به خاطر پافشاری بر حفظ منافع پایدار استان شدیم؛ اما نهایتایک مسیر مجزا از منطقه سیریک به استان اصفهان اختصاص یافت و مجوز بهرهمندی استان به ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت، مطالعات مسیر انجام و مجوزات لازم اخذ شد. نهم شهریور این مسیر کلنگزنی شد و در حال حاضر ۸۰ کیلومتر در مسیر پیش رفتهایم. او عنوان کرد: تصور اولیه این بود که عملیات اجرایی تا منطقه سیرجان، منطقهای که مقرر بود آب را به استان به فروش برساند سه ساله انجام شود؛ اما درحال حاضر با سرعتی که پروژه در حال پیشرفت است تخمین میزنیم این پروژه در فاصله یک سال و نیم به انجام برسد و امیدواریم بتوانیم تا بهمن سال آینده بخشی از آب خلیج فارس را از طریق شبکهای که تا سیرجان کشیده شده به استان اصفهان انتقال دهیم و دوسال بعد بتوانیم آب را از سیریک با ظرفیت مشخص (در گام اول ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در گام دوم ۴۰۰ میلیون) به استان اصفهان منتقل کنیم. استاندار اصفهان فعالیتهای انجامشده در تأمین آب از جنوب استان را مطلوب دانست و اظهار کرد: نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب از استان ما خارج میشود و از گذشته زمینه استفاده از این آب در استان فراهم نبوده؛ لذا تلاش شد اجماعی صورت بگیرد و در جلسه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ طرح جامع انتقال آب به اصفهان به تأیید و تصویب رئیسجمهور رسید و مقرر شد این عملیات در ۳۰۰میلیون متر مکعب و ۲۶۰ میلیون متر مکعب در دو خط اتفاق بیفتد و بتوانیم از آبهای جنوب استان در مناطق مرکزی استان استفاده کنیم و شرایط را در حوضه زایندهرود بهبود ببخشیم.مرتضوی با بیان اینکه پروژه بهشتآباد مجددا روی میز مدیریت استان آمده و مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، گفت: تعامل با استان چهارمحال و بختیاری یکی از محورهایی بود که از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. معتقدیم مردمی که در دوران دفاع مقدس برای یکدیگر جان میدادند، نباید با فضاسازی دشمن همدلی و برادری خود را فراموش کنند؛ از این رو سعی کردیم با نگاه برادرانه و همدلی موضوعات را پیش ببریم.او در خصوص مدیریت مصرف آب، بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری برای تأمین آب از سامانه دوم آبرسانی چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که در تأمین آب شرب ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستای استان کمکرسان خواهد بود.استاندار اصفهان با بیان اینکه ساماندهی برداشتهای زایندهرود یکی دیگر از محورهایی بود که مورد تأکید قرار گرفت، اظهار کرد: برای اولین بار است که در ماههای گذشته ابزار قانونی به کمک وزارت نیرو آمده تا بتواند در برداشتها کنترل داشته باشد. وزارت نیرو به ما قول داده در بازه چهار تا پنج ماهه کل مسیر را در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مجهز به کنتور هوشمند کند و بتواند با برنامهریزیهایی به برداشتهای قانونی برسیم.