تهیه لایحه‌ای برای حفاظت از داده‌های خصوصی اشخاص

صحن علنی روز گذشته (24 آبان) مجلس شورای اسلامی، شاهد توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری ایران در خصوص اقدامات انجام‌گرفته وزارت ارتباطات با محوریت توسعه پیام‌رسان‌های داخلی بود.
 
تحقق شبکه ملی ارتباطات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات
عیسی زارع‌پور در جریان بررسی سؤالات مجتبی رضاخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس از خود، ضمن تشکر از حمایت‌های مجلس در پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه و شبکه ملی اطلاعات که از خواسته‌های مردم و مجلس است، گفت: تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد. تمام منابع وزارتخانه را برای تحقق طرح بسیج کرده‌ام؛ هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد، در این مسیر هفت کلان‌پروژه تعریف شده است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظــایف دســتگاه‌هــا را مــشــخص کرده‌ایم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در تعریف وظایف ۵۳ بند آورده شده است که ۳۷ بند مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه هر روز تشکیل جلسه داده‌ایم و روند پیشرفت ۲۰۰ پروژه را پیگیری کرده‌ایم. زارع‌پور با بیان اینکه نیاز به ادبیات مشترک برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات داشتیم، گفت: ۱۰۰ شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت که بر اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰ سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت ۳۰ درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات ۵۹ درصد پیشرفت کرده است؛ به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است. عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حداکثر تا سال ۱۴۰۳ طرح مذکور به سرانجام می‌رسد؛ اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی باکیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد. زارع‌پور ادامه داد: یکی از پروژه‌های هفت کلان‌پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت فیبر نوری است. در ۱۰ سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود، برنامه این است که تا پایان سال ۸۰‌درصد خانوارها و کسب‌و‌کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شده و برای این منظور  ۸ درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد و در واقع یک‌سوم اعتبار از این راه تأمین می‌شود. او تصریح کرد: زیرساخت‌های حقوقی توسعه فیبر نوری در ۵۱ شهر و ۱۲ استان شروع شده است. تاکنون دومیلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و ارزیابی ما این است که تا آخر سال دو برابر می‌شود. در نظر داریم سال آینده ۷ میلیون خانوار جدید و تا سال ۱۴۰۳ حدود ۸میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چندصد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.
 
حضور ۱۷ میلیون ایرانی در یک پلتفرم داخلی طی یک روز
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم کارگروه ویژه برای توسعه خدمات ویژه با مسئولیت خودم تأسیس کرده‌ام، گفت: هر روز وضعیت پیشرفت پلتفرم‌های داخلی را رصد می‌کنیم، تمام ظرفیت‌ها را پای کار آورده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که اگر زمانی مقرر شد نسخه‌های خارجی مجددا فعالیت کنند مردم پلتفرم‌های داخلی را ترجیح دهند. مردم به این پیام رسان‌های داخلی اعتماد کردند، ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی حضور یافتند که رکوردی تاریخی است. امروز ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند. زارع‌پور ادامه داد: برای موضوع کسب‌و‌کارها به شکل ویژه آیین‌نامه‌ای در دولت در کارگروه اقتصاد دیجیتال بیش از ۳۰ نوع حمایت برای مردم و کسب‌و‌کارها پیش‌بینی شد و دیروز فراخوان شناسایی مشمولان و سکوهای مشمول منتشر شد. به زودی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد. وزیر یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در این طرح و در گذشته وجود داشت، این بود که وزارت ارتباطات مدعی بود این طرح ۷۰ درصد پیشرفت داشته است؛ ولی شبکه ملی فضای مجازی به عنوان ناظر قانونی این طرح مدعی بود که طرح ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت کرده است. اولین قدم ما رسیدن به ادبیات مشترک بود و بیش از ۱۰۰ شاخص و نشانگر در جلسه به دوستان فضای مجازی استخراج شد تا پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با یک سنجش عملی گزارش کنیم. وزیر ارتباطات تأکید کرد: بر اساس آخرین سنجش صورت‌گرفته، در ابتدای دولت سیزدهم، با وجود اینکه قریب به ۱۰ سال است موضوع شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک خواسته ملی مطرح است، در شهریور ۱۴۰۰ این طرح فقط ۳۰ درصد پیشرفت داشت؛ اما امروز با تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران در وزارتخانه نزدیک به ۵۹‌درصد پیشرفت داشته است.
 
 داده‌های خصوصی مردم در پلتفرم‌های داخلی خط قرمز ماست
او ادامــه داد: حـــریـــم خــصـــوصی و داده‌هــای خــصــوصی مــردم در پلتفرم‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی حق دسترسی به اطلاعات مردم ندارد. رهبری انقلاب در این خصوص فتوا دادند و گفتند که دسترسی غیر مجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم‌های داخلی حرمت شرعی دارد. اخیرا نیز در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس قوه قضائیه اعلام کردند بخشنامه‌ای صادر شده که اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و احدی حق دست‌اندازی به این اطلاعات را ندارد.
 
لایحه‌ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص
زارع‌پور با اشاره به تهیه لایحه‌ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص که به زودی به مجلس تقدیم می‌شود، افزود: در این حوزه خلأ قانونی وجود دارد؛ اما امیدواریم با قید فوریت تصویب شود. به گفته وزیر ارتباطات در پلتفرم‌های داخلی امکان تماس صوتی و تصویری باکیفیت وجود دارد. در آینده‌ای نزدیک تماس با تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می‌شود و همچنین خدمات دولتی را از طریق این پلتفرم‌ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد. او ادامه داد: برای حمایت از کسب‌و‌کار‌ها در همان بسته تسهیل صدور مجوزها را دیده‌ایم؛ هر کسی در پلتفرم داخلی کسب‌و‌کارش را راه بیندازد، به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزهاست و نیاز به گرفتن مجوز است. برای کسب‌وکارهایی که فاقد سابقه مالیاتی بودند، تا دو سال از معافیت مالیاتی بر خوردار خواهند شد.
 
 انتقال از یک پلتفرم داخلی به خارجی  امکان‌پذیر نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از استماع توضیحات زارع‌پور درباره ادامه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان باید دقت کنیم که بدون شک مهم‌ترین خواسته مردم، مجلس و دولت از این وزارتخانه این است که یک پلتفرم داخلی در شبکه اجتماعی داشته باشیم که پرسرعت و ارزان باشد. محمد‌باقر قالیباف افزود: در بحث اینترنت و هزینه آن گاهی هزینه‌های نمونه‌های داخلی با قمیت‌های آن در بخش خارجی تفاوت چندانی ندارد؛ بنابراین لازم است این مزیت‌ها در بخش داخلی ایجاد شود. 
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه کسب‌و‌کار و تضمین امنیت این حوزه بسیار مهم است، بیان کرد: اخیرا براساس فتوای رهبر معظم انقلاب، رئیس قوه قضائیه بخشنامه‌ای در این باره به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرد. او گفت: انتقال از یک پلتفرم داخــــلی به خـــارجـــی به صــورت دستوری امکان‌پذیر نیــست. ایــن اقدام باید به صورت یک کوچ توأم با تسهیلگری صورت بگیرد؛ به نوعی که انگیزه لازم برای این انتقال فراهم شود. قالیباف ادامه داد: امروز به میزان کمی شاهد تسهیلگری در این حوزه هستیم. یعنی بعضا برخی دستگاه‌ها موانعی بر سر مسیر می‌گذارند که سزاوار این شرایط نیست. مطمئن باشید اگر پلتفرم‌های داخلی سرعت و امنیت داشته باشند، از آن‌ها استقبال می‌شود. همه ما می‌خواهیم یک پلتفرم داخلی این نیازها را برطرف کند.  رئیس مجلس در رابطه با نیازهای پیام‌رسان‌های داخلی تأکید کرد: در حوزه  پیام‌رسان باید بدانیم بخشی از کارهای ما به پیام‌رسانی نیاز دارد که به بخش خارجی دسترسی داشته باشند. برای مثال دانشگاه، فعالیت‌های دانشجویی، تاجران و برخی کارهای اداری نیاز دارند با بخش خارجی در ارتباط باشند؛ بنابراین فراهم‌کردن چنین پیام‌رسانی نیازمند تسلط و پیگیری است. قالیباف در پایان خطاب به وزیر ارتباطات گفت: امید است همان‌طور که خواست مردم و سؤال ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس است، پلتفرم‌های داخلی با انگیزه و تسهیلگری، شرایط را برای کوچ‌کردن از نمونه‌های خارجی فراهم کنند.