رونق خرید اقساطی لوازم خانگی در اصفهان

هم‌زمان با افزایش قیمت لوازم‌خانگی مردم ترجیح دادند کالاهایی را که در اختیار دارند، تعمیر کنند و مورداستفاده قرار دهند؛ اما دیگر هزینه تعمیرات هم از توان مصرف‌کنندگان خارج شده است.
 
تاریخ انتشار: 10:13 - یکشنبه 1401/09/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش هزینه دستمزدها از یک سو و بالارفتن قیمت قطعات از سوی دیگر، هزینه تعمیرات لوازم‌خانگی را صددرصد افزایش داده است.  خریداران حالا ترجیح می‌دهند اقساطی و در بازه زمانی دوساله لوازم‌خانگی خرید کنند؛ چون قیمت لوازم‌خانگی دیگر با دخل‌وخرج کارمندان و کارگران تطابقی ندارد. 
 
تورم 50درصدی لوازم‌خانگی!
بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم لوازم‌خانگی در سال 96 حدود 4/5درصد برآورد شده است. در سال 97 اما یک‌باره با جهش چشمگیر نرخ تورم لوازم‌خانگی مواجه شدیم؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم لوازم‌خانگی در این سال 43درصد اعلام شده است! نرخ تورم لوازم‌خانگی در سال 98 افزایش بیشتری هم داشته و به 3/49درصد رسیده است. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در سال 99 نرخ تورم لوازم‌خانگی به 5/46درصد رسیده و در سال 1400 نرخ تورم 5/46درصدی برای لوازم‌خانگی ثبت شده است؛ یعنی افراد برای خرید محصولات این گروه کالایی باید حدود ۵۰درصد بالاتر از نرخ واقعی را بپردازند؛ در سال جاری نیز قیمت لوازم‌خانگی از سوی تولیدکنندگان افزایش یافت؛ تا جایی که تنها در ماه ابتدایی سال نرخ تورم لوازم‌خانگی به 2/43درصد رسید. 
 
کف قیمت پرمصرف‌های لوازم‌خانگی
تولیدکنندگان باصــراحت می‌گویند که هزینه مواد اولیه افزایش ‌یافته و روی قیمت نهایی محصولات اثرگذار است. همین چند ماه پیش بود که فعالان صنفی لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که تغییر لحظه‌ای لوازم‌خانگی به‌نوعی است که کارخانه‌دار به‌صورت لحظه‌ای قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد؛ به این دلیل که قیمت ورق فولاد تولید لوازم‌خانگی یا موتور یخچال و… ماهیانه تغییر می‌کند؛ بنابراین تغییرات قیمتی متغیر بوده و فروشگاه‌دار همواره با افزایش قیمت لوازم‌خانگی مواجه است. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد یخچال ساید‌بای‌ساید از 30 میلیون به  بالا، ماشین لباس‌شویی از 13میلیون به بالا، اجاق‌گاز فردار از 10میلیون به بالا، بخاری از شش‌میلیون به بالا، چرخ‌گوشت از سه‌میلیون به بالا، جاروبرقی از پنج‌میلیون به بالا، اتوبخار از دومیلیون به بالا، آب‌میوه‌گیری از چهارمیلیون به بالا و تلویزیون از 14میلیون به بالا در بازار عرضه می‌شود. این‌ها کف قیمت لوازم‌خانگی در بازار هستند. 
 
قیمت‌ها با دخلمان تناسب ندارد!
یکی از متقاضیان لوازم‌خانگی به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «قیمت یخچال بالاست و نمی‌توانم یکجا پولش را پرداخت کنم؛ به‌خاطر همین با اطلاع از فروش بلندمدت لوازم‌خانگی در سرای ایرانی ترجیح می‌دهم چک بدهم و به‌صورت قسطی دوساله خریداری کنم؛ در این صورت باتوجه‌به حقوق کارمندی، می‌توانم یخچال خریداری کنم.» فروشندگان لوازم‌خانگی پیش‌تر از افت 40 تا 50درصدی فروش این کالاها در اصفهان خبر دادند. حالا باتوجه‌به اولویت‌دهی عموم مردم به خرید لوازم‌خانگی به‌صورت بلندمدت و اقساطی، کاسبی‌ فروشگاه‌های خرد لوازم‌خانگی بی‌رمق‌تر هم شده است.
 
کاهش 60درصدی فروش لوازم‌خانگی
طــی ســال‌هــای گذشــتــه اگــرچــه تولیدکننده تلاش کرده با کاهش ارزبری و افزایش عمق ساخت داخل، برای تداوم تولید سرپا بماند، هیچ تلاشی برای کاهش قیمت‌ها و هزینه‌های سربار و حفظ حقوق مصرف‌کننده نداشته است؛ به‌طوری‌که قیمت‌ها در این گروه کالایی هرسال روند افزایشی به خود گرفته است. فعالان صنفی اصفهان نیز روی رواج قسطی فروشی لوازم‌خانگی مهر تأیید می‌زنند. نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «60درصـــد فـــروش فـــروشــنـــدگان لوازم‌خانگی در اصفهان کاهش ‌یافته است. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها فروش لوازم‌خانگی را کاهشی کرده است و مشتریان توان خریدشان را ازدست‌داده‌اند. در این شرایط بیشتر به سمت تعمیر لوازم‌خانگی رفته‌اند یا اینکه ترجیح می‌دهند خرید بلندمدت اقساطی داشته باشند.» 
 
افزایش 100درصدی هزینه تعمیرات
علیرضا قندی تصریح می‌کند: «هزینه تعمیرات لوازم‌خانگی 100درصد افزایش یافته است، نرخ دستمزد تعمیرات بالاست و قیمت قطعات لوازم‌خانگی نیز افزایش یافته است؛ بنابراین تعمیرات نیز مانند گذشته رونق ندارد.» او بیان می‌کند: «سرای ایرانی کار فروشندگان لوازم‌خانگی را کساد کرده است. کالا را مستقیم از کارخانه خریداری می‌کند و دوساله به‌صورت اقساطی به فروش می‌رساند؛ به همین دلیل خریداران بیشتر از این مرکز خرید می‌کنند. این مسئله منجر به کسادی کار فروشندگان خرد شده است.» نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان خاطرنشان می‌کند: «زمانی که پولی در جریان نباشد و مصرف‌کننده پولی نداشته باشد، به دنبال خرید کالای اقساطی می‌رود و کالا را به‌صورت بلندمدت و با سود بالا خریداری می‌کند؛ ولی صنف لوازم‌خانگی توان این را ندارند که در اقساط طولانی‌مدت کالایشان را بفروشند.»
 
زیان فروشندگان خرد در سایه رشد مراکز بزرگ 
قندی خاطرنشان می‌کند: «منکر فعالیت فروشگاه‌های جدید نیستیم؛ اما معتقدیم فروشگاه‌های جدید باید زیر نظر اتحادیه اداره لوازم‌خانگی اداره شوند تا فروشندگان خرد لوازم‌خانگی ضرر و زیان نبینند.» نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان اذعان می‌کند: «فروشندگان خرد لوازم‌خانگی با نصف سود سرای ایرانی هم کالایشان را نمی‌فروشند؛ ولی چون سرای ایرانی طی بازه زمانی طولانی‌مدت پول لوازم‌خانگی را دریافت می‌کند، مردم بیشتر به سمت خرید از این مرکز گرایش پیدا کرده‌اند؛ ولی فروشندگان خرد سرمایه زیادی برای فروش طی بازه زمانی طولانی‌مدت 
ندارند.» قندی بیان می‌کند: «تعداد فروشندگان لوازم‌خانگی در قم نسبت به اصفهان کمتر است. اصفهان دوهزار لوازم‌خانگی دارد؛ بنابراین بهتر این بود که برای راه‌اندازی سرای ایرانی با اتحادیه مشورت می‌شد تا اتحادیه لوازم‌خانگی با بنکداران چنین مجموعه‌ای را در اصفهان مدیریت می‌کردند.» او می‌گوید: «ما به دنبال راه‌اندازی شهرک لوازم‌خانگی در اصفهان بودیم تا لوازم‌خانگی‌فروشی‌های اصفهان در این مجموعه مستقر شوند و فروش داشته باشند؛ ولی به‌خاطر عوض‌شدن شهرداران مناطق این اقدام به تأخیر افتاد و الان هم که سرای ایرانی راه‌اندازی شده است، با توجه به تبلیغات فراوان این مجموعه در سطح شهر، رادیو و تلویزیون مردم به سمت خرید از این مجموعه رفته‌اند.»