سمپوزیومی برای تعالی فضای هنری شهر

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در اصفهان با حضور ۱۴ هنرمند برجسته مجسمه‌سازی داخلی و ۱۰ هنرمند از کشورهای خارجی برگزار شد.

تاریخ انتشار: 12:07 - یکشنبه 1401/12/7
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
سمپوزیومی برای تعالی فضای هنری شهر

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در اصفهان با حضور ۱۴ هنرمند برجسته مجسمه‌سازی داخلی و ۱۰ هنرمند از کشورهای خارجی برگزار شد.

استفاده از فرصت‌های مطلوب برای خلق بهتر آثار هنری در شهر

شهردار اصفهان گفت: مأموریت سازمان زیباسازی این است که به جای انجام کارهای موقت که طی یک بازه زمانی کوتاه و موقت در شهر اجراشده و سپس به ضایعات تبدیل می‌شود، به سمت ایجاد آثاری حرکت کند که امضا داشته و ماندگار باشد. علی قاسم‌زاده در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان بیان کرد: جنب‌وجوش، پویایی و هنرنمایی هنرمندان در رویداد بین‌المللی مجسمه‌سازی مظهری از زندگی و حیات است.

او افزود: این آثار حاصل خلاقیت‌هایی است که از ذهن هنرمند روی دست جاری و سپس به اشیا منتقل می‌شود و درنهایت اثری خلق می‌شود که همه می‌بینیم و از آن لذت می‌بریم.

شهردار اصفهان درباره انتخاب عنصر آهن در تهیه این آثار تصریح کرد: در خلق این آثار، از آهن استفاده شده است تا برای سال‌های متمادی ماندگار باشد. بنابراین این آثار در ذهن و صفحه شهر به یادگار باقی خواهد ماند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه تماشای حضور هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های متفاوت که همه حول یک محور خلاقیت و ساخت کار هنری فعالیت می‌کنند، بسیار لذت‌بخش است، خاطرنشان کرد: فرایند برگزاری این رویداد از فراخوان تا داوری و انتخاب هنرمندان از کشورهای مختلف در سایه محیط کارگاهی مناسبی که انتخاب‌شده، بسیار مطلوب و خردمندانه بوده است؛ به‌طوری‌که در این فضای سرباز تمامی امکانات و تجهیزات لازم در دسترس هنرمندان قرار داده شده است.

او ادامه داد: این رویداد فرصتی است تا دانشجویان فعال در شاخه‌های مختلف هنر از آن بازدید کنند و در قالب یک ورکشاپ در جریان روند ساخت این آثار قرار گیرند.

شهردار اصفهان با اشاره به عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، به‌ویژه در راستای برگزاری این سمپوزیوم گفت: مأموریت این سازمان آن است که به جای انجام کارهای موقت که طی یک بازه زمانی کوتاه و موقت در شهر اجراشده و سپس به ضایعات تبدیل می‌شود، به سمت ایجاد آثاری حرکت کند که امضا داشته و ماندگار باشد. این رویداد نیز از همان جنس کارهای ماندگار است که سال‌های مورد مشاهده، تحلیل و نقد قرار گرفته است و از آنجایی‌که مفهومی است، باعث می‌شود مردم در کنار آن‌ها بایستند، تحلیلشان کنند و از آن لذت ببرند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: حرکت از تولید کارهای ساده و سطحی به سمت آثار ماندگار و یادگار که برای نسل‌های بعدی باقی بماند، ارزشمند است و سازمان زیباسازی در این راستا وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی فرصتی برای تعالی فضای هنری شهر

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان نیز در حاشیه بازدید از این سمپوزیوم مجسمه‌سازی گفت: از نشانه‌ها و نمادهای هر شهری مجسمه‌های آن است. ما در اصفهان در این سال‌ها آثار خوبی از هنرمندان معروف کشور داریم که امضا دارد و در این سمپوزیوم نیز آثار ارزشمندی از هنرمندان کشور و خارج از کشور را مشاهده کردیم.

مجتبی شاهمرادی افزود: شهرهای تاریخی مانند اصفهان ظرفیت دارند پذیرای آثار ارزشمندی باشند که می‌تواند در اصفهان معنای متفاوتی پیدا کند و به‌طور ویژه‌ای دیده شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: برگزاری این سمپوزیوم نیز فرصتی برای شهر اصفهان ایجاد کرده است؛ لذا امیدوارم در دوره‌های بعد تعداد بیشتری از هنرمندان کشور و دنیا را در اصفهان گردهم آوری. چراکه در مناطق درحال‌توسعه شهر به استفاده از این آثار نیاز داریم.

او با بیان اینکه اصفهان شهر زندگی است و تلاش داریم یکی از جلوه‌های آن محلی برای ظهور و بروز و عرضه آثار هنری باشد، گفت: آرزوی ما این است که اگر هنرمندان بخواهند جایی را برای زندگی انتخاب کنند، آنجا اصفهان باشد که روح هنر و فرهنگ در آن جاری است و می‌تواند طبع متفاوتی در خلق آثار هنری ایجاد کند.

شاهمرادی با بیان اینکه برگزاری این رویداد گام بزرگ و ارزشمندی است که توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برداشته شده است، اظهار کرد: این آثار توسط هنرمندان برجسته‌ای تولید می‌شود که در حال حاضر در دسترس هستند و مردم می‌توانند با حضور در این محل با آن‌ها گفت‌وگو کنند؛ این امر به تعالی فضای فرهنگ و هنر شهرمان منجر می‌شود.

آثار سمپوزیوم بین‌المللی اصفهان باعظمت است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی می‌تواند برای دانشجویان و هنرمندان انگیزه‌ای باشد که از اثرهای فاخر و دوست‌داشتنی و مهم‌تر از همه پیام‌دار دیدن کنند، الهام بگیرند و خود را برای ایده‌های جدید حاضر کنند.

مجید نادرالاصلی در حاشیه بازدید از نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان اظهار کرد: در این رویداد مجموعه هنرهایی در قالب حجم و مجسمه به دست هنرمندان برجسته دنیا، کشور و اصفهان ساخته می‌شود و هنرمندان می‌توانند داده‌های فکری خود را با تسلیم‌کردن آهن و فولاد به منصه ظهور بگذارند.

او افزود: بسیار عجیب و جذاب است که از فولاد سخت، اثری با روح ایجاد می‌شود و این نشان می‌دهد که می‌توان با سختی‌ها، لطافت را نیز تجربه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این رویداد می‌تواند برای دانشجویان و هنرمندان انگیزه‌ای باشد که از این اثرهای فاخر و دوست‌داشتنی و مهم‌تر از همه پیام‌دار دیدن کنند، الهام بگیرند و خود را برای ایده‌های جدید آماده کنند.

نادرالاصلی تأکید کرد: اینکه در فولاد سخت و سرد هنر زندگی دمیده شده و اجسامی ساخته شده است که به‌ظاهر فلز است، اما وقتی به آن نگاه می‌کنید، حس عشق و طراوت از آن به انسان منتقل می‌شود، کار بسیار زیبایی است؛ البته این آثار باید علاوه بر جذابیت هنری، به تماشاگر ایده بدهد که این آثار چنین ویژگی‌هایی
دارند.

تلاش بی‌نظیر همراه با خلاقیت

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه آثار سمپوزیوم بین‌المللی اصفهان باعظمت و احساس است، اظهار کرد: در سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، استادان با عشق و هنر مشغول کار هستند و روح هنر را به اثر خود منتقل می‌کنند.

فرزانه کلاهدوزان افزود: در برگزاری این رویداد، برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. طی صحبتی که با مجسمه‌سازان داشتم نیز همه از شرایط برگزاری آن راضی بودند و مشخص بود که مسئولان برگزارکننده تدارکات خوبی در نظر گرفته‌اند تا آن‌ها بتوانند با آرامش فعالیت کنند و حتی با شرایط نامساعد آب و هوایی روند کار دچار اختلال نشود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در برگزاری این سمپوزیوم تلاش بی‌نظیری همراه با خلاقیت صورت گرفته است، افزود: گرچه هنر سلیقه‌ای است و شاید آثار تولیدشده در هر قالبی، به مذاق همه خوش نیاید، اعضای سازمان زیباسازی شهرداری هر بار فعالیت خود را از سر گرفتند و با اعتقادی که به کار خود دارند، به آن ادامه می‌دهند. این تلاش مثال‌زدنی است.

سازمان زیباسازی در زیست‌بوم فرهنگی شهر نقش بی‌بدیلی دارد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اولویت اساسی شورای اسلامی شهر در دوره ششم، موضوع فرهنگ و اثرگذاری فرهنگی است که در این راستا سازمان زیباسازی در زیست‌بوم فرهنگی شهر نقش بی‌بدیلی دارد. علی صالحی در حاشیه بازدید از نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان اظهار کرد: با برگزاری این‌گونه رویدادها می‌توانیم ارتباط بهتری با گذشته و آینده فرهنگی اصفهان و ایران برقرار کنیم.

او این رویداد را اتفاقی روبه‌جلو در عرصه فرهنگ و هنر در اصفهان ارزیابی کرد و افزود: همراهی و هم‌گرایی تفکرات هنرمندان کشورهای مختلف و خلق نمادهای متناسب با بوم و فرهنگ مردم اصفهان، خروجی‌ای فراتر از خلق یک اثر هنری صرف دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هنر ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد این رویداد، ایجاد گفتمان بین شهرها و کشورهاست، تصریح کرد: در این سمپوزیوم اتفاق‌هایی فراتر از انتظار را شاهد هستیم. در این رویداد مفاهیم ارزشمندی تبدیل به اثر فاخر شده است که شاید برای توصیف آن به ساعت‌ها زمان نیاز باشد.

صالحی توسعه تعامل‌های فرهنگی را از دیگر دستاوردهای این رویداد برشمرد و ادامه داد: هم‌اکنون دوره نشانه‌ها، رسانه‌ها و روایت‌هاست. برای ارتباط با نسل جدید نیازمند استفاده از خلاقیت و ظرافت‌های هنری هستیم تا در انتقال مفاهیم فرهنگی به نسل جدید موفق شویم.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اولویت اساسی شورای اسلامی شهر در دوره ششم، موضوع فرهنگ و اثرگذاری فرهنگی است که در این راستا سازمان زیباسازی نیز در زیست‌بوم فرهنگی شهر نقشی بی‌بدیل دارد.

صالحی تصریح کرد: نگاه شورا هم به عملکرد این سازمان مثبت است و از خلاقیت‌ها و اقدامات نوآورانه استقبال و حمایت خواهد کرد. در سالی که گذشت، اقدامات خوبی در راستای زیباسازی شهر انجام شد. البته نیاز داریم نوآوری‌هایی متناسب با ذائقه نوجوانان و جوانان شاهد باشیم.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده شاهد عملکرد مؤثرتری از سازمان زیباسازی شهرداری در راستای رسیدن به افق فرهنگی ۱۴۰۲ باشیم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 2 =