حيات شهيد سردار محمدرضا زاهدی

محمدرضا در ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در شهر رهنان اصفهان در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. او در دوران دبیرستان در حوادث انقلاب اسلامی و راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی خودش را وقف دفاع از انقلاب کرد.

تاریخ انتشار: 11:28 - شنبه 1403/01/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حيات شهيد سردار محمدرضا زاهدی

به گزارش اصفهان زیبا؛ محمدرضا در ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در شهر رهنان اصفهان در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. او در دوران دبیرستان در حوادث انقلاب اسلامی و راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی خودش را وقف دفاع از انقلاب کرد.

 در اوایل سال 1359 شمسی به‌دنبال غائله گروهک‌های ضدانقلاب در کردستان به همراه یک گردان تازه‌نفس، راهی آن خطه شد. این گردان در پاک‌سازی این منطقه از لوث وجود ضدانقلاب خدمات گسترده‌ای‌ انجام داد. سردار رحیم صفوی برای برقراری امنیت در شهرها و پاک‌سازی جاده‌ها، از نیروهای اعزامی اصفهان یک گروه به نام ضربت تشکیل داد.

فرمانده این گروه شهید حسین خرازی بود. سردارعلی زاهدی به همراه تعدادی از سرداران شهید اصفهانی مثل شهید رضا رضایی در این گردان عضویت داشتند. این گردان تحت مدیریت عملیاتی و تربیت دینی و جهادی شهید خرازی قرار داشت (محسن نصری، اصفهان دارالشهداء، کتاب اول، ص 577). این گروه در برقراری امنیت و خدمات اجتماعی تا اواخر مهرماه 1359 شمسی نقش مهمی در کردستان داشت.

پس از شروع جنگ تحمیلی، شهید خرازی و شهید زاهدی به همراه حدود 50 نفر از دلاورمردان گروه ضربت از کردستان به اصفهان بازگشتند و پس از دو روز به اهواز و جبهه‌های جنوب رفتند و در دارخوین مستقر شدند (همان،592؛ همان، کتاب دوم، ص 227).

شهید زاهدی درباره استقرار نیروهای اصفهان در منطقه سلمانیه می‌گوید:ما از اصفهان به اهواز، پایگاه منتظران شهادت (گلف) رفتیم. شهید خرازی سراغ سردار صفوی را گرفت. به او گفتند ایشون رفته دارخوین، ما هم با همان ماشین‌هایی که از اصفهان آمده بودیم به دارخوین رفتیم و آنجا از دیدن آقارحیم صفوی خوشحال شدیم. آقارحیم ما را نسبت به منطقه توجیه کرد. شب را در پاسگاه آنجا استراحت کردیم و صبح به‌اتفاق سردار صفوی به‌طرف سلمانیه حرکت کردیم. در راه به نیروهای متجاوز بعثی برخورد کردیم. بعثی‌ها پس از مقداری تیراندازی، به سمت سلمانیه عقب‌نشینی کردند. ما پیشروی کردیم و در جنوب روستای محمدیه در پشت جوی آب خشک‌شده‌ای مستقر شدیم و خط پدافندی شیر را در اوایل آبان ماه 1359 شمسی تشکیل دادیم (محسن نصری، اصفهان دارالشهداء، کتاب دوم، ص 232). در خط دلاورمردانی که شیران روز و زاهدان شب بودند و در عبادت و بندگی خدا، مشغول به دفاع از اسلام و ایران گردیدند. خط شیر، یک دانشگاه آدم‌سازی و تربیت نیروهایی بود که هرکدام از آنان، فرماندهان بزرگ حماسه‌سازه دوران دفاع مقدس شدند. ازجمله اینان شهید محمدرضا زاهدی بود.

روز 17 آذر گردان مسلم با بیش از 250 رزمنده از اصفهان وارد دارخوین شدند (محسن نصری، اصفهان دارالشهداء، کتاب دوم، ص 271)؛ لذا این جبهه به شکل یک سد دفاعی مستحکم در برابر مهاجمان بعثی درآمد و شهسوارانی همچون شهید زاهدی در آن تربیت شدند.

زاهدی در طول جنگ تحمیلی در عملیات فرماندهی کل قوا در 21 خرداد 1360 و عملیات ثامن‌الائمه در شمال آبادان 5 مهر 1360 از فرماندهان زرهی منطقه دارخوین بود. او در عملیات طریق‌القدس و آزادسازی شهر بستان در 8 آبان1360 فرماندهی گردان اباعبدالله از تیپ امام حسین علیه‌السلام را برعهده داشت. شهیدزاهدی در عملیات علی بن ابی‌طالب در منطقه چذابه در یکم اسفند 1360 و در عملیات فتح المبین در یکم فروردین1361 شمسی در دشت عباس و در عملیات بیت‌المقدس 20 اردیبهشت 1361 جانشین تیپ امام حسین علیه‌السلام بود. شهید زاهدی در عملیات رمضان در منطقه شرق بصره فرمانده لشکر امام حسین علیه‌السلام شد.

در عملیات محرم در 10آبان 1361 شمسی در منطقه میانی استان ایلام و خوزستان جانشینی عملیات قرارگاه فتح و سپاه سوم صاحب‌الزمان علیه‌السلام به فرماندهی شهید خرازی را برعهده داشت. شهید زاهدی از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ شمسی فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را عهده‌دار بود. او پس از شهادت شهید خرازی در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین علیه‌السلام را بر عهده داشت. سردار محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ شمسی فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان را در کارنامه خود داشت.

سردار زاهدی که برای سربلندی اسلام لحظه کوتاهی نداشت در تداوم نهضت حسینی برای حفظ خط مقاومت از سال ۱۳۷۷ به‌عنوان جانشین سپاه قدس در لبنان و سوریه تا سال ۱۳۸۱ به ایفای نقش در جبهه‌های مقاومت پرداخت.

این فرمانده شجاع از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت، فرمانده قرارگاه ثارالله شهر تهران بود. او از سال ۱۳۸۴ شمسی کمتر از یک سال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد کاظمی در 19دی1384 تا سال ۱۳۸۶ فرمانده نیروی زمینی سپاه شد. زاهدی مجددا پس از فرماندهی نیروی زمینی به معاونت عملیات سپاه قدس بازگشت و تا سال ۱۳۹۵ به همکاری با این نیرو ادامه داد.

سردار زاهدی سپس از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به فرماندهی عملیات کل سپاه پاسداران منصوب شد. او بعد از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی برخلاف پایان رسمی دوران کاری در سپاه، مجددا در لباس رزم برای مقابله با دشمنان اسلام وارد معرکه خط مقدم مقاومت اسلامی شد و تا زمان شهادت همچنان یار وفادار نیروهای مقاومت و انقلاب و اسلام در خط مقدم جبهه‌های مقاومت در لبنان و سوریه فداکاری کرد.

سیره شهید زاهدی

روحیه بالای مذهبی داشت. از ویژگی‌های بارز اخلاقی و اعتقادی او زهد و تقوا و عبادت شبانه، عشق به ولایت اهل‌بیت، حضرت زهرا و امام زمان (عج)، دوستی و علاقه وافر به امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای داشت. با چشمانی روشن و تبسم‌های ملیح و حسن خلق در همنشینی با زیردستان، مردم‌داری، صداقت و وفاداری و شجاعت جاذبه فراوانی داشت. تواضع و ایثار، بردباری، شجاعت و دلاوری، روح بزرگ، سعه‌صدر و آرامش او بی‌مانند بود. امیری که ز وفاداری و دین‌داری و قدرت و مردانگی عشق به رزمندگان شهیر است و همانند ندارد.

از خودنمایی و خودبزرگ‌بینی خودداری می‌کرد. نفس خود را در بند کشیده بود و تلاش می‌کرد خودش را کمتر مطرح کند؛ همچنین قدرت بالای فرماندهی و مدیریت در شرایط بحرانی، ورزش و تمرین و مانور نظامی و آموزش پیوسته جزو خصائل فرماندهی او بود.

او که در طول دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت صدها عملیات را فرماندهی کرده بود، سرانجام با داشتن افتخار جانبازی، در روز 13 فروردین 1403 شمسی به‌وسیله اصابت موشک صهیونیست‌ها، این دشمنان بشریت، به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شهادت رسید. مسیر زندگی و حیات طیبه او برای همه ما درس خلوص و ایثار و مقاومت در راه عقیده و آرمان‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + ده =