پیامدهای شوم تنگ‌دستی

صحیفه سجادیه، اثر گرانمایه منسوب به حضرت سجاد علیه‌السلام و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن « أخت القرآن» نیز می‌گویند که شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و … است. صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست.

تاریخ انتشار: 10:10 - یکشنبه 1403/01/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیامدهای شوم تنگ‌دستی

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گرانمایه منسوب به حضرت سجاد علیه‌السلام و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن « أخت القرآن» نیز می‌گویند که شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و … است. صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست.

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم؛ به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت بیست و دوم :

امام سجاد علیه‌السلام در فراز بیست‌وششم از دعای بیستم صحیفه چنین می‌فرمایند:« اللَّهُمَّ وَ لَا تَبْتَذِلْ جَاهِی بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِک ، وَ أَسْتَعْطِی شِرَارَ خَلْقِک.»

خدایا! قدر و منزلتم را به تنگ‌دستی، پست و بی‌ارج مفرما تا از روزی‌خوارانت، روزی بخواهم و از بدان خلقت، عطا طلبم.

روزدن به روزی‌خواران، بی‌هزینه نیست

تنگدستی یکی از علل روزی‌خواستن از روزی‌خواران است. فرد تنگدست ممکن است به روزی‌خواران رو بزند. حتی به جای رفتن پیش نیکان، دست نیاز پیش افراد شرور و بد دراز کند و از آنان عطایی بخواهد؛ اما روزدن به روزی‌خواران بی هزینه نیست. او با این کار آبرویش را هزینه می‌کند و به این ترتیب شخصیتش آشکارا در هم کوبیده می‌شود؛ ولی کار به اینجا ختم نمی‌شود.

حضرت ادامه می‌دهند:«  فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِی ، وَ اُبْتَلَی بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِی» یا روزی‌خواران درخواستش را اجابت می‌کنند و یا دریغ می‌ورزند. اگر اجابت کردند، زبان به ثنا و ستایششان باز می‌کند و اگر دریغ ورزیدند، به‌شدت کامش تلخ گشته و زبان به مذمت و بدگویی می‌گشاید.

تزلزل در شخصیت فرد تنگدست

این، به معنای آن است که از درون دچار تزلزل در شخصیت شده و قضاوت‌های او تابع عطا و منع روزی‌خواران شده است. فرد تنگدست، طعم تلخ روزدن به روزی‌خواران را تجربه می‌کند؛ درحالی که « أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِی الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ .» تنها تو دهنده و بازدارنده هستی. تو اگر بخواهی بی‌آنکه او به دیگران رو بزند و التماس کند، از راه دیگری به او می‌دهند و اگر نخواهی، دیگران نیز از او دریغ ورزند و بازدارند. از تبعات فقر و تنگدستی به خداوند پناه بریم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × یک =