ارتش ایران؛ قدرت‌ساز برای کشور، رعب‌آفرین برای دشمنان

بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خمینی(ره)، 29 فروردین‌ 1358 را روز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری کردند.

تاریخ انتشار: 13:20 - پنجشنبه 1403/01/30
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ارتش ایران؛ قدرت‌ساز برای کشور، رعب‌آفرین برای دشمنان

به گزارش اصفهان زیبا؛ بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خمینی(ره)، 29 فروردین‌ 1358 را روز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری کردند. هرچند در پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن آن، اقشار مختلف مردم و محرک‌ها و عوامل زیادی ایفای نقش کردند،جدای از همت عموم مردم و الطاف الهی، نظامیان کشورمان به‌ویژه در ارتش، ایفای نقش مهمی داشتند.

نباید این نکته را فراموش کنیم که در ماه‌های پایانی رژیم منحوس پهلوی، امام خمینی (ره)، به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی از کارکنان نظامی و افسران و درجه‌داران خواستند که از پادگان‌ها فرار کنند.

دلیل این مسئله نیز این بود که ارتش در آن زمان، ارتش شاهنشاهی و طاغوتی بود و اساسا درست نبود که ارتش به‌عنوان یک‌نهاد مقدس در کشورمان، در چنین شرایطی و در خدمت اهداف و منافع دیکتاتور و طاغوت باشد؛ ازاین‌رو، امام خمینی(ره) تأکید داشتند که نیروهای ارتش باید پشت رژیم طاغوتی شاهنشاهی را خالی کنند تا روند به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تسریع یابد.

در این میان باید این مسئله را نیز موردتوجه قرار دهیم که سیاست رهبر انقلاب اسلامی این بود که «ارتش برادر ماست». موضوعی که به‌کرات در سخنرانی‌های مختلف حضرت امام (ره) نیز مورداشاره قرار می‌گرفت.

امام تأکید داشتند که مردم با رژیم شاهنشاهی مشکل دارند و هیچ مشکلی با ارتش وجود ندارد. ایشان می‌گفتند که ارتش نباید رو در روی مردم قرار گیرد؛ بااین‌حال، رژیم منحوس شاهنشاهی تأکید ویژه داشت تا ارتش و مردم را در برابر یکدیگر قرار دهد.

امام (ره) با شناخت این حربه رژیم شاهنشاهی، رویارویی مردم و ارتش را منع کرده و از این رهگذر، زمینه را برای نزدیکی و ایجاد محبت میان مردم و ارتش فراهم کردند. اساسا همین اتحاد بود که در نوع خود نقشی محوری در فراری‌دادن شاه خائن و خانواده‌اش از ایران در 26دی1357 بازی کرد.

امام خمینی(ره) که در تبعید بودند، روز 12 بهمن‌ به ایران بازگشتند و آرام‌آرام ارتش به‌طور رسمی، در کنار مردم و انقلاب اسلامی قرار گرفت و شروع به فعالیت کرد. اکنون‌که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز شاهدیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیان‌های امنیت‌ساز و قدرت‌ساز برای کشورمان است.

ارتش پس از پیروی انقلاب اسلامی، کاملا در خدمت مردم بوده و هست. امامان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای، بارها فرموده و گفته‌اند که ارتش و ملت دو روح هستند در یک بدن. چه امام خمینی(ره) و چه امام خامنه‌ای، همواره تأکید داشته‌اند که ارتش باید در خدمت مردم باشد. اقدام امام خمینی(ره) در تعیین روز 29 فروردین‌ به‌عنوان روز ارتش، تا حد زیادی اهمیت و جایگاه ویژه ارتش را برجسته‌سازی می‌کند.

در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، ارتش در کنار برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران، جان‌فشانی‌های فراوانی برای حراست از منافع و امنیت ملی ایران انجام داد. همکاری طلایی ارتش و سپاه در بحبوحه جنگ تحمیلی، راه را برای بسیاری از پیروزی‌ها برای کشورمان هموار کرد. ارتش به‌عنوان یک نهاد قدیمی در بحث تبادل تجربه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ابتدای انقلاب اسلامی یک نهاد تازه‌تأسیس بود، کنشگری فعالی را از خود نشان داد.

در ابتدای جنگ، مدیریت جبهه‌های جنگ تا حد زیادی در کنترل ارتش بود و البته که سپاه به‌عنوان برادر ارزشمند ارتش، نقشی محوری را در جریان جنگ ایفا کرد و کلیت این همکاری نیز به ارمغان آمدن پیروزی‌های غرورانگیز برای ملت ایران را سبب شد.

هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برادرند و در خدمت ملت ایران و ولایت‌فقیه هستند. اکنون‌که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بهترین وضعیت از حیث همکاری با یکدیگر به سر می‌برند.

ارتش در دوره پس از انقلاب اسلامی صرفا به مباحث رزمی و نظامی محدود نمانده و شاهد بوده‌ایم که در بحبوحه وقوع حوادث طبیعی در جای‌جای کشورمان نظیر سیل و زلزله و غیره، ارتش در کنار سپاه و نیروهای مردمی، ایفای نقش داشته و در کنار مردم قرار داشته است؛ موضوعی که درواقع ارتش همواره آن را وظیفه خود دانسته و اساسا ارتش و سپاه خود را خادمان مردم ایران ارزیابی می‌کنند.

در کنار همه این‌ها، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم، هم ارتش و هم سپاه، برای کشور قدرت‌ساز بوده‌اند. به‌تازگی عینی‌ترین جلوه از این مسئله را هم مشاهده کردیم. در قالب یک عملیات بزرگ با نام «وعده صادق»، با استفاده از ده‌ها پهپاد و موشک، به عمق اراضی اشغالی حمله شد و ابرقدرت‌های غربی و صهیونیست‌ها دچار حیرت شدند. معادله‌ای که نه‌تنها برای ایران قدرت‌ساز بود، بلکه بیش‌ازپیش ایران را به یک الگو برای دیگر کشورها و ملل تبدیل کرد.

پاسداری از حریم امنیت ملی ایران، ازجمله مهم‌ترین انتظارهایی است که مردم از ارتش دارند؛ موضوعی که ارتش از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، به آن پایبند بوده و جلوه‌های مختلفی از این تعهد خود را نیز به نمایش گذاشته است. در پایان مایلم فرازی از پیام امام خمینی(ره) در روز 28 فروردین‌ 1358 را که مبنای نام‌گذاری روز 29 فروردین‌ به‌عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، مورد اشاره قرار دهم.

ایشان می‌فرمایند: « فردا روز 29 فروردین را روز ارتش اعلام می‌کنم. ارتش محترم در این روز در شهرهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازد و پشتبیانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران اعلام کند و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام دارند. ملت ایران موظف‌اند که از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آن‌ها نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش، اسلامی است. ملت شریف نیز باید آن را در این سِمت بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام کنند.اکنون مخالفت با ارتش جمهوری اسلامی ایران که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای کشور است، جایز نیست. ما و شما و ارتش به نحوی برادرانه برای حفظ امنیت کشور باید کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.».

اولین رژه ارتش در 29 فروردین سال 1359 در مقابل منزل حضرت امام خمینی (ره) در قم برگزار شد؛ رویدادی که بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی قابل‌توجهی پیدا کرد. به همین تأسی از آن روز، نیروهای مسلح ما با محوریت ارتش، همه‌ساله در روز 29 فروردین‌، در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری رژه می‌کنند. امیدوارم که خداوند روزبه‌روز بر توفیقات و قدرت ارتش ما بیفزاید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − سیزده =