آیا مشاوره‌های اجباری می‌تواند به کاهش آمار طلاق‌های توافقی منجر شود؟

اما و اگرهای مشاوره‌های اجباری!

براساس آیین‌نامه قوه قضائیه، افرادی که قصد طلاق توافقی دارند، ملزم به حضور در جلسه‌های مشاوره هستند، مشاوره‌هایی که مخالفان و موافقان زیادی دارد.

تاریخ انتشار: 11:00 - سه شنبه 1403/02/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
اما و اگرهای مشاوره‌های اجباری!

به گزارش اصفهان زیبا؛ براساس آیین‌نامه قوه قضائیه، افرادی که قصد طلاق توافقی دارند، ملزم به حضور در جلسه‌های مشاوره هستند، مشاوره‌هایی که مخالفان و موافقان زیادی دارد. آن‌هایی که مخالف انجام مشاوره‌ هستند، می‌گویند: زوجینی که قصد طلاق دارند، تصمیم قطعی خود را دراین‌باره گرفته‌اند؛ بنابراین این اقدام، تنها پروسه طلاق را طولانی‌تر می‌کند.

اما موافقان استدلال دیگری دارند. آن‌ها معتقدند مشاوره حتی در آخرین روزهای زندگی مشترک و قبل از اینکه مهر طلاق بر شناسنامه‌ زوجین نقش بندد، می‌تواند راهگشا باشد. نازنین که حدود چهار سال است از همسرش جدا شده، می‌گوید که حدود چهار جلسه به‌صورت انفرادی و همچنین همراه با همسرش در جلسه‌های مشاوره شرکت کرده است: «جلسه‌ها این‌گونه بود که مشاور هم جداگانه و هم مشترک با من و همسر سابقم صحبت می‌کرد و دلایلمان برای این کار را می‌شنید؛ البته مشاور اصراری به سازش نداشت و برای تصمیم‌گیری نهایی کمک زیادی به من کرد.» مریم، اما نظر دیگری دارد. او که این روزها در حال طی کردن پروسه جدایی است، می‌گوید که جلسه‌های مشاوره قبل از طلاق توافقی فرمالیته و تشریفاتی است: «اقدامی که فقط باعث می‌شود زوجین برای جداشدن از هم مدت‌زمان بیشتری را طی کنند و دردسرهایشان بیشتر شود؛ ضمن اینکه مشاور نیز از تبحر چندانی برخوردار نیست.»

مشاوره فرایند طلاق را طولانی می‌کند

زهرا جوشقانی، وکیل و کارشناس رسمی دادگستری، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» معتقد است: «تا پیش ‌از این که سامانه “تصمیم” برای ثبت طلاق فعال بود، زمان مشخصی (45 روز) را به زوجین اعلام می‌کرد و آن‌ها خیلی زود تعیین‌تکلیف می‌شدند؛ جلسه‌های مشاوره نیز به‌صورت مرتب برگزار می‌شد؛ درحالی‌که اکنون این‌گونه نیست و از زمانی که سامانه “مسیر” راه‌اندازی شده است، زوجین دردسرهای زیادی را پیدا کرده‌اند و مدت‌زمان زیادی را برای تعیین‌تکلیف باید صرف کنند.»

به گفته او، تجربه نشان می‌دهد این‌گونه مشاوره‌ها نه‌تنها کارآمد نیست که بلاتکلیفی و زمان‌بربودن پروسه طلاق، باعث تشدید اختلاف بین زن و شوهر می‌شود؛ چراکه بین جلسه‌های مشاوره، فاصله نیز می‌افتد. این وکیل دادگستری معتقد است که وقتی زن و شوهری تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند، 90درصد اقدامشان قطعی است؛ بنابراین مشاوره نمی‌تواند چندان برای منصرف‌کردن آن‌ها مؤثر باشد. درحالی برخی‌به مشاوره حین طلاق انتقاد دارند که بـعـضــی دیـگـر آن را ضروری و لازم می‌دانند.

مشاوره لازم است؛ حتی اگر سازشی در کار نباشد

مجتبی ناجی، روان‌شناس، دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «بنا به اعلام سازمان بهزیستی 30درصد از افرادی که قصد جدایی دارند، در پروسه طلاق از تصمیم خود منصرف می‌شوند؛ ضمن اینکه حدود 20درصد از افرادی که در این فرایند قرار می‌گیرند، امکان سازش را پیدا می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد، اگر تداخل‌های عمیقی صورت بگیرد، می‌توان این میزان را افزایش داد.» این روان‌شناس در ادامه می‌گوید: «مهم‌ترین دلیل طلاق، آسیب‌های روانی و شخصیتی است که افراد در طول زندگی مشترک تجربه کرده‌اند و اگر این مداخله‌های روان‌شناسی افزایش یابد، می‌تواند طلاق را کاهش دهد.»

در این میان، برخی از زوجین نیز گلایه‌های دیگری از این روند دارند. آن‌ها می‌گویند برخی از مراکز مشاوره که به آن‌ها ارجاع داده می‌شوند، مراکز معتبری نیستند و برخی‌ از آن‌ها حتی در قبال دریافت مبلغی، گواهی را صادر می‌کنند.

ناجی دراین‌باره می‌گوید: «معمولا مراکزی که مراجعه‌کنندگان به آن‌ها ارجاع داده می‌شوند، چندان معتبر نبوده و مشاوران از تجربه و مهارت بالایی برخوردار نیستند و تعرفه‌هایشان نیز کمتر از جاهای دیگر است. شاید دلیل این کار، سودآوری و گردش مالی است! درحالی‌که این مسئله بــاعـث طــولانــی‌تــرشــدن فــرایند طلاق می‌شود.» بااین‌حال، اما ناجی مشاوره قبل از طلاق را ضروری و لازم می‌داند؛ چراکه «مشاوره صرفا برای ایجاد امکان سازش نیست؛ برای مثال، مواردی همچون حق حضانت و حق و حقوق زوجین و قرار ملاقات برای فرزندان و… نیز نیاز به مشاوره دارند.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 2 =