الزام‌های استقبال درست از گردشگران روسی در اصفهان

توجه به تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تأکید بر ایجاد آن با درنظرگرفتن ورود حجم بالای گردشگران روسی در بستر لغو روادید روسیه با ایران در آینده و تشویق گردشگران برای سفرهای بیشتر به کشورمان از مهم‌ترین موضوعاتی است که از دغدغه‌های اصلی حوزه گردشگری کشور به شمار می‌رود و در همین راستا طی مصوباتی در برنامه هفتم توسعه اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ موضوعی که پیش‌نیاز و مقدمه هر کاری است و رسیدگی و تمرکز بر زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری از واجبات است.

تاریخ انتشار: 11:51 - چهارشنبه 1403/02/5
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
الزام‌های استقبال درست از گردشگران روسی در اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ توجه به تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تأکید بر ایجاد آن با درنظرگرفتن ورود حجم بالای گردشگران روسی در بستر لغو روادید روسیه با ایران در آینده و تشویق گردشگران برای سفرهای بیشتر به کشورمان از مهم‌ترین موضوعاتی است که از دغدغه‌های اصلی حوزه گردشگری کشور به شمار می‌رود و در همین راستا طی مصوباتی در برنامه هفتم توسعه اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ موضوعی که پیش‌نیاز و مقدمه هر کاری است و رسیدگی و تمرکز بر زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری از واجبات است.

در خصوص لغو روادید گردشگری دوطرفه ایران و روسیه و زیرساخت‌های موردنیاز آن نیز باید گفت رسیدگی و تمرکز بر زیرساخت‌ها در حوزه‌های حمل‌ونقل همچون فرودگاه و همچنین بخش‌های خدمات به گردشگران روسی ازجمله علائم تابلوهای چندزبانه یا اقامتگاه‌های ویژه برای روس‌ها با توجه به فرهنگ و خلق‌وخوی مردم این سرزمین همچون سرویس‌های بهداشتی که وزیر گردشگری بسیار در رسیدگی به آن تأکید دارند، ازجمله الزاماتی است که برای اجرای درست این رویکرد و استقبال از گردشگران روسی در ایران و اصفهان یک پیش‌نیاز است.

زمانی که این شرایط مهیا شود، باید سراغ تبلیغات و معرفی شهرهای کشورمان همچون اصفهان رفت؛ اینکه در بازاریابی گردشگری، اصفهان را برای گردشگران روسی که به اصفهان یا دیگر شهرهای ایران سفر می‌کنند، تبلیغ کنیم. در حال حاضر متأسفانه از زیرساخت‌های خوب و مناسبی برخوردار نیستیم و این موضوع منجر به نارضایتی گردشگر و درنهایت ریزش گردشگر در ایران می‌شود.

بهترین نوع لغو روادید، لغو روادید دوطرفه است

رویکردی که وزارت امور خارجه با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند با هدف تقویت صنعت گردشگری آن را دنبال کند، لغو روادید دوطرفه است. زمانی که لغو روادید هم‌زمان برای دو کشور صورت می‌گیرد، بهترین حالت ممکن رخ می‌دهد. البته این لغو روادید زمانی مؤثر است که گردش حجم گردشگران در بستر این سیاست به‌صورت یکسان در دو کشور صورت گیرد.

بدین معنا که ورودی گردشگران به یک کشور چند برابر تعداد گردشگران طرف مقابل که با آن لغو روادید دارد، نباشد؛ برای مثال اگر در سال یک‌میلیون از شهروندان ایرانی به روسیه سفر کنند، در مقابل اما تنها صد هزار نفر گردشگر روسی به ایران بیایند، توازن برقرار نمی‌شود و از لحاظ اقتصادی این موضوع چندان به‌صرفه نیست؛ چراکه باعث می‌شود ما پول بیشتری در ازای هر نفر گردشگر به کشور مقابل تزریق کنیم و در مقابل اما تنها به‌اندازه صدهزار نفر ارز از سوی کشور مقابل به ایران وارد می‌شود.

توازن در ورود و خروج گردشگر بین ایران و روسیه چگونه رخ دهد؟

در توضیح و ارائه راهکار برای ایجاد توازن در رفت‌وآمد گردشگران روسی و ایرانی باید سازوکار وجود داشته باشد. در این راستا انجمن و جامعه تورگردانان ایران یا انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران باید بر روی حوزه مارکتینگ به‌صورت تخصصی کار کنند. هیئت‌های تجاری و بازاریابی مختلف نیز باید به روسیه اعزام و فضای شهرهای مختلف این کشور را بررسی کنند. همچنین باید پروازهایی بین شهرهای مختلف روسیه و شهرهای مهم و توریستی ایران همچون تهران، اصفهان، مشهد و…، شهرهایی که دارای فرودگاه بین‌المللی هستند، برقرار شود تا درنهایت جریان ورود و خروج گردشگر بین دو کشور اتفاق بیفتد.

پایه این جریان هم مارکتینگ و معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی ایران است. ایران به‌جز روسیه با کشورهای دیگر هم لغو روادید دوطرفه دارد؛ اما متأسفانه توازن در رفت‌وآمد گردشگران دیده نمی‌شود. او می‌گوید: «در حال حاضر ایران با مالزی و ترکیه لغو روادید دوطرفه دارد؛ اما تعداد ایرانی‌هایی که به این کشورها سفر می‌کنند با گردشگرانی که از این کشورها به ایران سفر می‌کنند، اصلا قابل‌مقایسه نیست. موضوعی که باید توسط بخش خصوصی و بخش دولتی آسیب‌شناسی شود تا مشخص شود، مشکل کار کجاست. تجربه نشان می‌دهد که این لغو روادیدها معمولا بیشتر به نفع کشورهای طرف مقابل ایران است تا ایران. به همین خاطر باید بیشتر در این حوزه و مشکلات و موانع آن در ایران کار شود.

سن‌پترزبورگ؛ شهری در لیست آژانس‌های جهانگردی و مسافرتی ایران

در بستر رویکرد لغو روادید ایران و روسیه باید شاهد رفت‌وآمد مساوی گردشگران ایرانی و روسی باشیم تا درنهایت تحول اقتصادی مورد انتظار از این طریق رخ دهد. در حال حاضر نیز با توجه به لغو روادید ایران و روسیه، اصفهان و سن‌پترزبورگ به‌عنوان خواهرخوانده می‌توانند از این ظرفیت با هدف تقویت روابط خواهرخواندگی استفاده کنند. تشکیل کارگروه یا کمیته مشترک متشکل از بخش دولتی و خصوصی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند صورت گیرد. رویکردی که البته نیاز به جلسات و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت منظم و مشخصی دارد.

حتی می‌توان برای این کمیته اعتبارات ملی و خاص در نظر گرفته شود. در این شرایط است که می‌توان گفت زیرساخت‌هایی در یک مقطع زمانی آماده شده است و آرام‌آرام می‌تواند جذب گردشگران روسی را شاهدبود. سن‌پترزبورگ نیز یکی از بندرها و شهرهای توریستی کشور روسیه است که نام این شهر حتما در لیست بسیاری از آژانس‌های جهانگردی و مسافرتی ایران برای تورهای گردشگری قرار دارد. موقعیتی که می‌تواند برای اصفهان و دفاتر گردشگری و جهانگردی اصفهان به‌عنوان یک فرصت به شمار رود. به اعتقاد بنده هنر دفاتر، شرکت‌ها و تورگردان ها تنها این نیست که ایرانی‌ها را به کشورهای دیگر ببرند، بلکه آن‌ها می‌توانند بر روی ورودی گردشگران به ایران هم تخصصی و با برنامه کار کنند. این رویکرد می‌تواند هم باعث درآمدزایی شود و هم بخشودگی مالیاتی یا جوایز صادراتی را به تورهای گردشگری اختصاص دهد. شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی این کشورها از دیگر راهکارها برای به‌کار‌افتادن جریان گردشگری مساوی دو طرف است. در غیر این صورت نباید انتظار اتفاقات خاصی بود.

برگزاری تورهای آشنا‌سازی برای لیدهای ایرانی و روسی

از دیگر روش‌هــای تتخصصی بــرای رفت‌وآمد متناسب گردشگران میان کشورهای تحت لغو روادید دوطرفه برگزاری تورهای آشنا‌سازی است. اینکه لیدرها یا راهنمایان گردشگری و همچنین تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی تورگردان از شهرهای مختلف همچون اصفهان، مشهد، یزد، تهران، شیراز و تبریز انتخاب و توری برای آن‌ها با هدف آشنایی با مسیرهای گردشگری کشور روسیه برگزار شود، تا از این طریق لیدرهای ایرانی با مردم و مناطق گردشگری روسیه با هدف برگزاری تورهای تخصصی به این کشور آشنا شوند. این رویکرد باید برای روس‌ها در ایران هم پیاده شود، باید از راهنمایان گردشگری بین‌المللی کشور روسیه برای سفر به ایران دعوت و مسیرهای گردشگری ایران به آن‌ها معرفی شود.

مکان‌های تاریخی، شخصیت‌ها، نرخ‌ها، مکان‌ها، اقامتگاه‌ها و … همگی باید به آن‌ها معرفی شود. در این شرایط می‌توان انتظار داشت که اتفاق مؤثری در سایه لغو روادید رخ دهد. درنهایت زمانی که این جریانات رخ می‌دهد و گردشگران بین دو کشور به‌صورت مساوی رفت‌وآمد می‌کنند، شاهد حضور سرمایه‌گذاران روسی هم در ایران خواهیم بود؛ چراکه با شناخت بیشتر از ایران، علاوه بر گردشگران و توریست‌ها، سرمایه‌گذاران نیز خواهان سفر به کشورمان می‌شوند تا در حوزه گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته به گردشگری و هتلداری سرمایه‌گذاری کنند. درواقع شناخت کامل مقدمه این مسیر است و پس‌ازآن مارکتینگ و بازاریابی از طرق مختلف باید صورت گیرد و در نهایت راه‌اندازی جریان‌های اقتصادی و درآمدی رخ می‌دهد.

روسیه؛ بازار هدف اصفهان

به‌صورت کلی و تخصصی روسیه بازار هدف استان خراسان رضوی و مشهد به شمار نمی‌رود؛ چراکه وجه غالب گردشگری مشهد، گردشگری زیارتی و در کنار آن گردشگری سلامت، تاریخی و فرهنگی است. بازارهای هدف اصلی استان خراسان رضوی بیشتر کشورهای عربی، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آذربایجان، افغانستان و تا حدودی تاجیکستان و برخی کشورهای آسیای میانه هستند که باهدف بیشتر تجارت و درمان به مشهد تمایل دارند. درنتیجه نمی‌توان گفت که روسیه بازار هدف اصلی مشهد است. اما در مقابل این کشور می‌تواند بازار هدف اصلی شهرهایی چون اصفهان، تهران، یزد، تبریز، شیراز و شهرهایی باشد که بیشتر ماهیت سیاحتی دارند.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 4 =