نگاهی به ایده‌های فناورانه دنیا که می‌توان در شهرها به شرط توجه به مسائل و اقتضاهایشان به‌کار بست

منتزع، جدید و جذاب

شهرهای مدرن به راهکارهای مدرن نیاز دارند، راهکارهایی که ترکیبی از خلاقیت و فناوری و نگاه عالمانه به مشکل را به‌همراه داشته باشد. در این شماره قصد داریم به برخی از این راهکارها و ایده‌ها بپردازیم؛ اما باید در نظر داشت که هر ایده مناسبی، برای همه‌جا مناسب نیست.

تاریخ انتشار: 10:07 - پنجشنبه 1403/02/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
منتزع، جدید و جذاب

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهرهای مدرن به راهکارهای مدرن نیاز دارند، راهکارهایی که ترکیبی از خلاقیت و فناوری و نگاه عالمانه به مشکل را به‌همراه داشته باشد. در این شماره قصد داریم به برخی از این راهکارها و ایده‌ها بپردازیم؛ اما باید در نظر داشت که هر ایده مناسبی، برای همه‌جا مناسب نیست. ایده‌های شهری گوناگون در شهرهای مختلف متناسب با فرهنگ و مشکلات هر شهر طراحی شده است؛ برای مثال، حل مشکل شهری که کمبود آب آشامیدنی داشته و هوای شرجی دارد با شهر دیگری که مشکل کمبود آب آشامیدنی داشته و هوای خشک دارد، متفاوت است یا گاهی یک ایده بسیار خلاقانه و عالمانه به‌نظر می‌رسد، اما در یک شهر دیگر اصلا موضوعیت پیدا نمی‌کند. در ادامه، قصد داریم به‌طورکلی به برخی از این ایده‌ها بپردازیم که علاوه بر رفع مشکل، نگاه خلاقانه به موضوع داشته و آن راهکار را به یک پدیده جالب تبدیل کرده است.

تلویزیون‌های شهری سه‌بعدی

سالیانه در جهان میلیاردها، بلکه تریلیون‌ها دلار هزینه تبلیغات می‌‌شود. رسیدن به مخاطبان بیشتر، هدف بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی است. هر موضوع جذاب می‌تواند یک راهکار برای شرکت‌های تبلیغاتی باشد. تصاویر سه‌بعدی یکی از موضوع‌های بسیار جذاب برای عموم مردم است؛ اما مشکل اصلی در این تصاویر، نیاز به داشتن عینک برای دیدن این تصاویر است. چند سالی می‌شود که از تلویزیون‌های شهری که ابعاد بزرگی دارند و می‌توان آن‌ها را در زوایای خاص ساختمان جای داد، برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی به کمک خطای دید استفاده می‌شود. تصاویر این تلویزیون‌ها علاوه بر جذابیت دوچندان، به سوژه مناسبی برای عکاسی توسط شهروندان و گردشگران و همچنین به راهکار مناسبی برای نمایش تبلیغات تبدیل شده است.

Smog Free Tower

آلودگی (معضل شهرهای بزرگ)، همیشه محل توجه شرکت‌ها و دولت‌ها برای ارائه راهکار بوده است. شاید شما هم ایده‌های طنزی مانند اینکه برای آلودگی تهران می‌توان یک پنکه بزرگ روی برج میلاد قرار داد یا موارد مشابه را شنیده باشید؛ اما این بار پروژه Smog Free Tower به یکی از این ایده‌ها جامه عمل پوشانده و بزرگ‌ترین جاروبرقی هوا را ساخته است.

Smog Free Tower یک برج بزرگ است که در مکان‌هایی مانند پارک‌ها قرار می‌گیرد و در یک ساعت می‌تواند ۳۰هزار مترمکعب هوای آلوده را تصفیه کند. شرکت Studio Roosegaarde که عمدتا پروژه‌های عجیب شهری را اجرا می‌کند، این جاروبرقی‌های بزرگ را ساخته است. این شرکت با استفاده از این جاروبرقی بزرگ ذرات دود و… را از هوا جمع‌آوری می‌کند و سپس از بازیافت این ذرات با آن‌ها انگشتر می‌سازد! طراحی این برج‌ها ازلحاظ بصری به گونه‌ای است که بتوان از آن‌ها در پارک‌ها استفاده کرد و زیبایی خاص خود را داشته باشد.

Spherevegas

بعید است اهل شبکه‌های اجتماعی باشید و تصاویری از بزرگ‌ترین نمایشگر کروی جهان را ندیده باشید. Sphere یا Spherevegas نام بزرگ‌ترین ساختمان‌نمایشگر کروی دنیاست که در لاس‌وگاس آمریکا قرار دارد و در سال‌های اخیر افتتاح شده است. ساخت این پروژه با سخت‌شدن تأمین برخی از منابع در دوران کرونا به تعویق افتاد و فرایند ساخت این سازه عظیم حدود پنج سال به طول انجامید. درواقع این سازه یک سالن بسیار بزرگ است که هم از درون و هم از بیرون یک نمایشگر بسیار بزرگ نیز بوده و به یکی از جاذبه‌های گردشگری آمریکا تبدیل شده است. این نمایشگر ساختمان کروی بزرگ از یک‌میلیون و دویست هزار LED تشکیل‌شده است و برای برگزاری کنسرت‌ها و همایش‌ها یا نمایش تصاویر ۳۶۰درجه خاص استفاده می‌شود.

جاده‌های شارژ

توسعه فناوری شارژ وایرلس که برای گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد، ازطرفی و فراگیرشدن خودروهای برقی از طرف دیگر، شهرهای مختلف را به فکر توسعه راهکار جدیدی انداخته است. اگر بتوان برخی از جاده‌های شهر را به‌گونه‌ای تغییر داد که به‌ نوعی شارژر وایرلس تبدیل شوند، می‌توان معضل بزرگ خودروهای برقی، یعنی باتری را مرتفع کرد. با وجود این جاده‌ها، خودروهای برقی می‌توانند از باتری‌های بسیار کوچک‌تر و ارزان‌تر استفاده کنند و فقط با تردد در خیابان‌های شهر، شارژ موردنیاز خود را دریافت کنند. این ایده نیز هنوز با عملیاتی‌شدن فاصله دارد؛ زیرا هم نیاز به تغییر در زیرساخت جاده‌هاست، هم نیاز به تولید ماشین‌هایی که بتوانند از این قابلیت استفاده کنند.

چراغ‌های راهنمایی‌ رانندگی مدرن

چراغ‌های راهنمایی‌رانندگی سال‌هاست که تغییر خاصی نداشته است. شرکت Fhoss سعی کرده با ایجاد تغییراتی در ماهیت این چراغ‌ها کارکرد آن‌ها را افزایش دهد. راهکار شرکت Fhoos استفاده از نورهای محیطی برای نشان‌دادن زمان توقف و حرکت عبورومرور است. این روش علاوه بر ایجاد زیبایی و تنوع، به خاطر تأثیر بر محیط و دیده‌شدن بیشتر، می‌تواند به ایجاد امنیت بیشتر و همچنین اثرگذاری بالاتر بر شهروندان منجر شود.

کف‌پوش‌های PAVEGEN

احتمالا شما هم در همین شهر خودمان چراغ‌های چشمک‌زن یا تابلوهای تبلیغاتی را که با نور خورشید کار می‌کنند، دیده‌اید. کف‌پوش‌های Pavegen نیز ایده مشابهی برای تولید برق دارد و آن استفاده از انرژی راه‌رفتن عابران‌پیاده است. این کف‌پوش‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است که با عبور از روی آن، انرژی الکتریسیته تولید می‌شود و از آن می‌توان برای تولید روشنایی در مکان‌های پررفت‌وآمد مثل پارک‌ها و متروها استفاده کرد. این فناوری هم‌اکنون در کشورهای زیادی مورداستفاده قرارگرفته و در برخی از موارد جنبه جذابیت و تفریحی نیز پیدا کرده است.

دستگاه تولید آب Watergen

پدیده آب‌سردکن‌های شهری که در ایران به‌وفور دیده می‌شود، موردی است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد و شما برای رفع تشنگی حتما به خرید بطری آب از مغازه‌ها نیاز دارید. دستگاه Watergen با ایده آب رایگان تولید می‌شود و با استفاده از رطوبت هوا اقدام به تولید آب آشامیدنی می‌کند. هم‌اکنون از این دستگاه در برخی پارک‌ها و مناطقی که به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، استفاده می‌شود.

نیمکت‌های خشک

هرچند این مورد به اندازه موارد پیشین از تکنولوژی خاصی بهره نمی‌برد، نشان می‌دهد چگونه برخی مشکلات کوچک، راهکارهای کوچک و ریزبینانه نیاز دارند. نیمکت‌های خشک صرفا به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که در زمانی که کسی روی آن‌ها ننشسته است، به‌مانند صندلی‌های سینما جمع شوند تا به این صورت از خیس‌شدن آن‌ها در آب‌وهوای بارانی جلوگیری شود. همین ایده ساده باعث می‌شود این نیمکت‌ها بهتر نگهداری شوند و استفاده ازآن‌ها‌ پس از آب‌وهوای بارانی راحت‌تر شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × چهار =