ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا»عملکرد شورای ششم در حوزه حمل‌ونقل را تشریح کرد

عملیات بزرگ زیرِ زمین

در حال حاضر افزایش جمعیت شهرها و به‌تبع آن، توسعه‌یافتن شهرهای کوچک و بزرگ باعث مشکلاتی ازجمله خیابان‌های متراکم و تحت‌فشار قراردادن زیرساخت‌های شهری، آلودگی هوای شهری و… شده است …

تاریخ انتشار: 09:56 - چهارشنبه 1403/02/12
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
عملیات بزرگ زیرِ زمین

به گزارش اصفهان زیبا؛ در حال حاضر افزایش جمعیت شهرها و به‌تبع آن، توسعه‌یافتن شهرهای کوچک و بزرگ باعث مشکلاتی ازجمله خیابان‌های متراکم و تحت‌فشار قراردادن زیرساخت‌های شهری، آلودگی هوای شهری و… شده است؛ کلان‌شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نبوده است؛ چنان‌که با افزایش تعداد خودروها، ترافیک هر روز سنگین‌تر می‌شود.

کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان از ابتدای دوره ششم برای تسهیل تردد شهروندان و رفع معضل‌های حمل‌ونقل عمومی در شهر اصفهان اقدام‌هایی را در دستورکار قرار داده است. ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان، با حضور در روزنامه «اصفهان‌زیبا» مباحث حمل‌ونقلی این کلان‌شهر را روایت کرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات سه‌ساله ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در حوزه حمل‌ونقل همگانی گفت: موضوع حمل‌ونقل یکی از چالش‌های اصلی شهرها به‌ویژه کلان‌شهرهاست و در حال حاضر حمل‌ونقل یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های زندگی مردم است؛ چراکه بسیاری از هزینه‌های آن به‌صورت غیرمستقیم پرداخت می‌شود و ممکن است به‌حساب نیاید؛ اما رقم بالایی را در سبد هزینه‌های خانوار به خود اختصاص می‌دهد.

ابوالفضل قربانی تصریح کرد: در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با توجه به تجربه‌های گذشته همه توجه خود را به بحث توسعه حمل‌ونقل همگانی معطوف کردیم. اگر به مردم می‌گوییم از خودروی شخصی استفاده نکنند، باید جایگزین مناسبی را برای آن فراهم کرده باشیم و حمل‌ونقل همگانی، مناسب‌ترین جایگزین برای خودروهای شخصی است. او گفت: در شهر اصفهان تنها دو شکل از خدمت حمل‌ونقل همگانی به مردم ارائه می‌شود که یکی، اتوبوس و دیگری، قطار شهری است؛ تاکسی‌ها یک خدمت ویژه هستند و در حمل‌ونقل همگانی جایگاهی ندارند.

تمرکز شورای ششم بر استفاده مردم از دو خدمت اتوبوس و مترو

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه شورای ششم بیشترین تمرکز خود را بر استفاده مردم از دو خدمت اتوبوس و مترو قرار داده است، خاطرنشان کرد: در آغازبه‌کار شورای ششم ۶۵۰ اتوبوس در شهر اصفهان وجود داشت که در این میان، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس استفاده نمی‌شود و تنها ۵۵۰ دستگاه اتوبوس به‌صورت روزانه در اختیار مردم بود؛ البته در سال‌های قبل این تعداد بیشتر بود؛ تا جایی که در برخی دوره‌ها ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس هم در اختیار داشتیم؛ اما در دوره پنجم شوراها باوجودی که قرارداد خرید اتوبوس از یک برند معتبر منعقد شده بود، قراردادهایی لغو شد و از این تعداد اتوبوس استفاده نشد.

قربانی با بیان اینکه میانگین عمر هر دستگاه اتوبوس در شهر به ۱۰ سال رسیده که عدد بسیار نامناسبی در حمل‌ونقل همگانی است، تشریح کرد: میانگین عمر اتوبوس‌ها نباید بیش از پنج سال باشد؛ ازاین‌رو با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تعداد زیادی اتوبوس با قیمت‌های بالا خریداری شد، تعداد زیادی اتوبوس بازسازی شد و تعدادی اتوبوس نیز به چرخه خدمت برگشت و با این شرایط امروز تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان به ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

او اضافه کرد: در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته بنا داریم تا پایان دوره شورا بهترین سطح خدمت را برای شهر اصفهان در نظر بگیریم و تعداد اتوبوس‌ها را به ۱۴۰۰ دستگاه ارتقا دهیم؛ بر این اساس، قراردادهایی برای خرید اتوبوس‌های جدید منعقد شده است و در حال مذاکره هستیم. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز کرد: اخیرا جلسه قرارگاه تأمین اتوبوس شهر اصفهان برگزار و بنا شد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از شرکت‌های مستقر در اصفهان خریداری شود و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی نیز در مرحله عقد قرارداد است که امیدواریم این روند باز هم ادامه پیدا کند.

خریداری تعدادی اتوبوس کوچک یا میدل‌باس

قربانی با بیان اینکه در موضوع اتوبوس‌رانی دو خدمت جدید به همشهریان ارائه شده است، اظهار کرد: بدین منظور تعدادی اتوبوس کوچک یا میدل‌باس خریداری و به ناوگان اتوبوس‌رانی اضافه شده است. حسن اتوبوس‌های کوچک این است که به لحاظ ظرفیت هم‌تراز اتوبوس‌های بزرگ اما به لحاظ ابعاد، کوچک‌تر هستند و به‌راحتی می‌توانند در معابر با عرض کمتر یا در محل‌هایی که ممکن است تقاضای زیادی وجود نداشته باشد، تردد کرده و مسافران را جابه‌جا کنند.

او اضافه کرد: خدمت دیگر استفاده از خودروهای ون برای محل‌ها و مکان‌هایی است که مانند شهرک‌ها نقطه شروع و پایان مشخصی دارند؛ استفاده از این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند موجب حمل‌ونقل انبوه مردم باشد، چنین مجموعه‌هایی خدمت خوبی به مردم است.

 سرویس یا اتوبوس اشتراکی خدمتی نو و بی‌نظیر در کشور

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه سرویس یا اتوبوس اشتراکی خدمتی نو و بی‌نظیر در کشور است که در اصفهان نیز زیرساخت آن در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: در این خدمت برای اتوبوس‌ها، خط تعریف نمی‌کنیم؛ بلکه تقاضا را از قبل دریافت کرده و بر اساس آن افراد در مسیر اتوبوس مربوط قرار می‌گیرند و طبق درخواست سوار و در نقطه‌ای که می‌خواهند، پیاده می‌شوند.

قربانی یادآور شد: سرویس یا اتوبوس اشتراکی همانند تاکسی‌های اینترنتی با برنامه‌ریزی دقیق‌تر است که زیرساخت‌ها و سامانه‌های آن در حال شکل‌گیری بوده و امیدواریم در سال جاری این خدمت را به همشهریان عزیز ارائه کنیم.

او در ادامه، درباره موضوع قطارشهری گفت: خط یک قطارشهری از زمان آغازبه‌کار تا بهره‌برداری ۱۵ سال به طول انجامید که اگر بخواهیم تکمیل قسمت‌های بعدی را هم به آن اضافه کنیم، می‌توان گفت تکمیل خط یک قطارشهری اصفهان حدود ۱۹ سال زمان برده و این در حالی است که فرایند ایجاد خط دو با استفاده از تجربه‌های گذشته آغاز شد و برنامه‌ریزی ما این بوده که تا پایان دوره ششم شورا بخشی از آن حتما به بهره‌برداری برسد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز کرد: در شش سال دوره سوم شوراها و در چهار سال دوره چهارم شوراها شاهد بودم که در این ۱۰ سال تنها یک‌مرتبه دستگاه حفاری تونل (TBM) در مقابل ایستگاه شریعتی خط یک از محل خود خارج شد؛ این در حالی است که طی سه سال گذشته دستگاه (TBM) چهار مرتبه در میدان امام‌حسین(ع) از کراس اوور بیرون آورده شد و امروز آماده ادامه مسیر است؛ همچنین در خط یک تنها دو دستگاه (TBM) در یک جهت داشتیم؛ اما امروز سه دستگاه (TBM) در دو جهت فعالیت می‌کنند.

قربانی با بیان اینکه تا پایان دوره ششم قطارشهری از منطقه دارک تا میدان قدس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: البته شروع‌به‌کار این خط به‌صورت آزمایشی خواهد بود. راه‌اندازی خط دارک تا قدس خدمتی جدید به مردم مناطق محروم شهر است و در توسعه این منطقه نقش مؤثری خواهد داشت. او اظهار کرد: یک هاب یا قطب حمل‌ونقلی شهر اصفهان در باقوشخانه قرار دارد که دسترسی هر شهروندی را به دیگر نقاط شهر از طریق اتوبوس فراهم می‌کند و می‌تواند بده‌بستان خوبی بین قطارشهری و اتوبوس صورت دهد.

نکته مهم این است که تنها با سوارشدن بر یک خط می‌توان مسافر را از خط دو به خط یک هم منتقل کرد؛ بدین نحو که مسافر در باقوشخانه سوار و در ایستگاه باهنر پیاده می‌شود و به ایستگاه خط یک قطارشهری مراجعه خواهد کرد. این نحوه جابه‌جایی تا زمانی است که خط دو کامل نشده و اگر کامل شود، وضعیت بهتر خواهد شد.

تجهیز ناوگان خط دو قطارشهری به قیمت امروز معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: شورای شهر در دو سال گذشته و به‌ویژه امسال رقم‌های زیادی را برای احداث خط دو قطارشهری اختصاص داده است. شاید این مطلب برای مردم شهر باورناپذیر باشد که احداث و تجهیز ناوگان خط دو قطار شهری به قیمت امروز معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

این هزینه جدای از هزینه پروانه‌ها و آزادسازی املاکی است که شهرداری روی ایستگاه‌ها ایجاد می‌کند و البته این هزینه توسط مدیریت شهری و از پول مردم پرداخت می‌شود. قربانی ادامه داد: احداث خط دو، پروژه بسیار سنگینی است. شاید یکی از دلایلی که موجب می‌شود عملکردی از دوره ششم شوراها در شهر ملاحظه نشود، به خاطر همین اقداماتی است که در زیرزمین انجام می‌شود.

امروز در شهر اصفهان بیش از دوهزار نفر در زیرزمین کار می‌کنند و فقط با دیدن فعالیت آن‌ها از نزدیک می‌توان عظمت کار را دریافت. او با تأکید بر اینکه پروژه خط دو قطارشهری، کاری عمیق، ریشه‌دار و ماندگار خواهد بود، افزود: امروزه در علم حمل‌ونقل احداث روگذر و زیرگذر تجویز نمی‌شود و حتی کارشناسان روگذر و زیرگذر را عامل ترافیک و بدترشدن اوضاع می‌دانند و به همین جهت در برخی مواقع حتی آن‌ها را تخریب می‌کنند؛ اما حداقل خدمتی که قطارشهری ارائه می‌کند، دو قرن است و بنابراین با احداث چنین زیرساخت‌هایی سرمایه‌گذاری ۲۰۰ساله کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بحث قطارشهری سعی کرده‌ایم به سمت کاهش سرفاصله قطارها پیش برویم. از ابتدای کار تاکنون سرفاصله قطارها به ۱۱ دقیقه کاهش پیدا کرده است و حتی در برخی مواقع بسته به پیک جمعیتی یا روزهای خاص و با اقدامات نرم‌افزار به هشت دقیقه هم می‌رسد؛ گاهی نیز با اقداماتی مانند حذف ایستگاه‌های میانه که مسافری ندارند، این سرفاصله‌ها را کاهش می‌دهیم؛ اما این کافی نیست و اقدام اصلی این نخواهد بود.

قربانی تأکید کرد: باید تعداد قطارها را افزایش دهیم. اکنون چهار رام قطارشهری در حال آماده‌سازی است و تعدادی قطار هم از طریق وزارت کشور خریداری کرده‌ایم تا در سال جاری بتوانیم پنج رام قطار به آن مجموعه اضافه کنیم که این امر بر کاهش سرفاصله قطارها تأثیر چشمگیری خواهد داشت.

او گفت: ما معتقد نیستیم که با یک خط بتوانیم ادعای داشتن قطار شهری را داشته باشیم. هرچند همین یک خط هم روزانه ۱۲۰هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند، اگر خط دو اضافه شود، قطعا تعداد مسافران به ۱۵۰هزار نفر افزایش خواهد یافت که امیدواریم در این دوره عملیات احداث خط جدید را با عنوان خط سوم یا آنتنی آغاز کنیم که از طریق خط دو به سمت شرق اصفهان امتداد پیدا خواهد کرد تا اهالی و مجموعه‌های آن مناطق ازجمله باغ‌رضوان، نمایشگاه‌ها، شهر رؤیاها، مجموعه سالن اجلاس، سازمان میادین و … بتوانند از خدمات قطارشهری استفاده کنند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: درصددیم که در فرصت باقی‌مانده از شورای ششم بتوانیم خط یک تا میدان استقلال را برای خدمت‌دهی مجموعه‌های صنعتی، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه صنعتی و خمینی‌شهر امتداد دهیم تا بخشی از مشکلات حمل‌ونقل مردم کاهش پیدا کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده + یک =