شبکه بانکی اختیارها و منابع لازم را برای کمک به این شرکت‌ها ندارد

بی‌مهری بانک‌ها به نوپاهای اصفهان

در هر اقتصادی بانک‌ها بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسهیلات خرد و کلان هستند که اگر همکاری و همراهی‌شان با شرکت‌ها مناسب باشد، مشکل کمبود نقدینگی نیز حل‌وفصل می‌شود. نوپاهای اصفهان اما از همراهی نکردن بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردششان گلایه‌مندند.

تاریخ انتشار: 09:54 - یکشنبه 1403/02/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی‌مهری بانک‌ها به نوپاهای اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در هر اقتصادی بانک‌ها بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسهیلات خرد و کلان هستند که اگر همکاری و همراهی‌شان با شرکت‌ها مناسب باشد، مشکل کمبود نقدینگی نیز حل‌وفصل می‌شود. نوپاهای اصفهان اما از همراهی نکردن بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردششان گلایه‌مندند.

گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به افزایش رشد اقتصادی می‌شود. این شرکت‌ها ازیک‌طرف اشتغال را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر، با ترویج نوآوری و حل مشکلات رایج کشور فضای اقتصادی را تسهیل می‌کنند؛ بااین‌حال یکی از کلیدی‌ترین موضوع‌ها برای توسعه و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین منابع مالی آن‌هاست. تا زمانی که منابع مالی موردنیاز این شرکت‌ها تأمین نشود، این شرکت‌ها قادر به تداوم فعالیت خود نیستند.

محدودیت منابع داریم!

این‌طور که دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «بانک‌های اصفهان برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری نمی‌کنند، حتی موقعی که رئیس‌جمهور در سفر استانی به اصفهان آمدند و تعدادی از طرح‌های تأییدشده دانش‌بنیان‌ها را طی نامه‌هایی به‌منظور دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کردند، بانک‌ها اقدامی نکردند.»

سیدیاسر معین‌الدینی عنوان می‌کند: «بانک‌ها محدودیت منابع مالی دارند و پرونده‌های پرداخت تسهیلات با مبلغ بالای پنج‌میلیارد تومان را به تهران ارسال می‌کنند؛ درواقع بانک‌های اصفهان برای پرداخت تسهیلات اختیارات لازم و منابع لازم را ندارند؛ بنابراین اقتصاد فناوری اصفهان با توجه به عدم تزریق منابع پولی متناسب، همچون بافتی است که خون دریافت نمی‌کند و در حال مرگ و حذف است.»

سخت‌گیری‌های پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی

مزیت اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری است. این شرکت‌هامی‌توانند سهم بازار خودشان را داشته باشند؛ با این‌ حال اختصاص تسهیلات مالی به این شرکت‌ها نیز برای تقویت بنیه مالی‌شان اهمیت دارد.

دانش‌بنیان‌های اصفهان با وجود برخورداری از دانش و ایده‌های نو اغلب با چالشی به نام کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ معضلی که باعث می‌شود بسیاری از ایده‌های آن‌ها به مرحله تولید، ارائه محصول و درنهایت سودآوری نرسد. همین چند وقت پیش نیز فعالان دانش‌بنیان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با صراحت اعلام کردند که بانک‌ها با هزارویک بهانه برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به دانش‌بنیان‌های اصفهان سنگ‌اندازی می‌کنند.

این سخت‌گیری‌ها منجر شده است بسیاری از دانش‌بنیان‌ها از خیر دریافت این وام بگذرند.به گفته سید محسن دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی، بر اساس آمار، بانک‌ها و نظام بانکی کشور کمترین میزان همکاری را برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان داشته‌اند. همراهی‌نکردن بانک‌ها در حالی است که این شرکت‌ها برای رشد و توسعه شدیدا به تأمین نقدینگی نیاز دارند.

دانش‌بنیان‌ها چقدر تسهیلات دریافت کردند؟

چندوچون پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرسشی است که از مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان پرسیدیم. احسان شهیر در این زمینه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «اصفهان سرزمین فرصت‌های ناگفته است؛ فعالیت شرکت‌های نوآور و فناور در اصفهان یکی از ارزش‌های راهبردی برای این استان است. اخیرا در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو 2024 نیز قریب به 220 شرکت دانش‌بنیان به زنجیره ارزش‌های راهبردی استان‌ها و کشور معرفی شدند تا بتوان ازطرفی، بازار مناسب و مستمری را برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد و ازطرف دیگر، تولید بنگاه‌های کشور را فناورمحور و اثربخش و پایدار کرد.» شهیر بیان می‌کند: «یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان و حتی در سطح کشور، تأمین سرمایه در گردش و حمایت مالی است.

در این خصوص بنا بر اسناد آمایش استان اقتصاد دانش‌بنیان یکی از دو اولویت استان است و پرداخت تسهیلات برای این حوزه در 1402 یکی از برنامه‌های در دستورکار قرار داشت. برخی از پرداخت‌ها تسهیلات اشتغال‌زایی در قالب جزء 4 تبصره 18 قانون بودجه 1402 بود که با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت و برخی پرداخت‌ها در قالب جزء 3 تبصره 18 قانون بودجه 1402 بود که توسط خود استان تخصیص یافت و درواقع شرکت‌هایی که تعهد اشتغال می‌دادند، موردحمایت قرار گرفتند و از این تسهیلات استفاده کردند.»

او خاطرنشان می‌کند: «اگر شرکت دانش‌بنیانی چالشی با یکی از دستگاه‌های دولتی داشت، در کمیتهٔ رفع چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل قرار گاه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان اصفهان این مشکلات بررسی می‌شد و به ستاد تسهیل دعوت می‌شدند و چالش‌ها و مشکلاتشان طرح موضوع شده و با عنایت به ماده 61 قانون سعی می‌شد مشکلاتشان رفع شود.»

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان اذعان می‌کند: «چالش بعدی، بحث تعامل این شرکت‌ها با بنگاه‌های بزرگ‌تر است. در این راستا سند اقتصاد دانش‌بنیان درحال تدوین بوده که امید است راهگشا باشد و درضمن راهکارهای اجرایی‌کردن قانون مترقی جهش دانش‌بنیان در حال بررسی است که به‌زودی خبر خوشی برای جامعه دانش‌بنیان استان خواهد داشت.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 + شش =