وام‌بازی دلالان در مجازی

در شرایطی که این روزها مردم برای وام‌ گرفتن باید هفت‌خان رستم را طی کنند و سخت‌گیری بانک‌ها برای تعداد ضامن‌ها و شرایط آن‌ها همچنان ادامه دارد، بازار خرید و فروش وام در سایت‌ها و فضای مجازی داغ شده است.

تاریخ انتشار: 02:08 - پنجشنبه 1401/12/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وام‌بازی دلالان در مجازی

در شرایطی که این روزها مردم برای وام‌گرفتن باید هفت‌خان رستم را طی کنند و سخت‌گیری بانک‌ها برای تعداد ضامن‌ها و شرایط آن‌ها همچنان ادامه دارد، بازار خرید و فروش وام در سایت‌ها و فضای مجازی داغ شده است. با وجود اینکه طبق اعلام بانک مرکزی، شعب اعطاکننده وام ازدواج باید به دریافت یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر برای پرداخت وام اکتفا کنند؛ اما برخی بانک‌ها تا سه‌ضامن از متقاضیان طلب می‌کنند. همین اقدامات سخت‌گیرانه بانک‌ها باعث شده تا سایت‌ها برای خرید و فروش وام وارد دلالی و واسطه‌گری شوند. در این سایت‌ها انواع و اقسام وام‌ به فروش گذاشته می‌شود. در بین آگهی‌ها نام فروشندگان وام در اصفهان نیز دیده می‌شود.

بازار سیاه وام

در بین انواع و اقسام وام‌ها، خرید و فروش وام ازدواج حسابی داغ است. برای دریافت وام ازدواج بدون اینکه افراد ازدواج کنند، می‌توانند امتیاز وام اشخاصی که نیازی به وام خود ندارند را خریداری کنند؛ ضمن اینکه برخی افراد توانمند نیز که به این وام نیازی ندارند می توانند وام خود را بفروشند.

تنها با چنددقیقه جست‌وجو در اینترنت، سایت‌ها و صفحه‌هایی پیدا می‌شود که با دریافت وجهی به‌عنوان حق اشتراک، کارمزد یا حق معرفی، متقاضیان دریافت وام‌ را با فروشندگان آن مرتبط می‌کنند. وام‌یابی رایگان، وامیران، آسان وام، ایران وام، دیجی‌وام، وام‌یابی، وام فوری، وام چی و…، شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها اسامی مشهور در بازار سیاه خرید و فروش وام هستند.

در این سایت‌ها انواع وام‌های بانکی همچون ازدواج، جانبازی، کارمندی، خودرو و مسکن با مبالغ مختلف موجود است؛ البته در این سایت‌ها ضامن کارمند رسمی، ضامن با جواز کسب و… نیز وجود دارد.

خرید و فروش انواع وام‌ در مجازی

برخی افراد در این سایت‌ها بدون واسطه وام خود را برای فروش گذاشته‌اند؛ اما برخی نیز با واسطه اقدام به فروش وام می‌کنند و واسطه‌ها مبالغی از 10میلیون تومان به بالا دریافت می‌کنند. در یکی از سایت‌ها فروشنده اعلام کرده است که وام 70میلیون تومانی را در فاصله یک‌هفته در اختیار متقاضی قرار می‌دهد، خریدار برای دریافت این وام نیازی به ضامن ندارد و در فاصله یک هفته بدون پیش پرداخت می‌تواند وام خود را دریافت کند. سود این وام 2 درصد و بازپرداخت آن طی 24ماه انجام می‌شود.

یکی از فروشندگان این سایت‌ها اعلام می‌کند که برای پرداخت وام 300میلیون تومانی بعد از اتمام کار 30میلیون تومان به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند. این وام دوساله پرداخت می‌شود و با ارائه ضمانت مسکونی، تجاری و اداری می‌توان وام را خریداری کرد.

یکی از فروشندگان دیگر نیز اعلام می‌کند که برای پرداخت وام 200میلیون تومانی بعد از اتمام کار 20میلیون تومان به عنوان مسدودی از وام برداشته می‌شود که برای فروش این وام نیز نیاز به معرفی ملک، میانگین حساب و ارائه مدرک شغلی است.

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان که به دنبال فروش وام ازدواج است، اعلام می‌کند که وام ازدواج را 33میلیون تومان می‌فروشد و برای خرید این وام باید در محضرخانه سندی تنظیم شود و اقساط آن توسط خریدار پرداخت شود.

وام ارزان‌تر نیز در این سایت‌ها به فروش می‌رسـد. یکی از آگهی‌دهندگان وام 200میلیون تومانی را با قیمت 12میلیون تـومان می‌فروشد. سود این وام 18 تا 21درصد و اقساط آن پنـج‌ساله است.

در شرایط پرداخت این وام آمده است که این وام به ملک مسکونی تعلق می‌گیرد؛ همچنین در یکی دیگر از این آگهی‌ها وام خرید کالا تا سقف 200 میلیون تومان در قالب چهار فقره وام 50 میلیون تومانی به فروش می‌رسد. برخی آگهی‌دهندگان اعلام می‌کنند که دلال نیستند و این وام‌ها با استفاده از امتیاز و نوبت افراد دیگر پرداخت می‌شود. یکی از آگهی‌دهندگان در این سایت‌ها نیز اعلام کرده است که وام جانبازی 100میلیون تومانی را با سود 4درصدی بیست‌ساله و با اقساط 600هزار تومان به فروش می‌رساند.

متقاضیان وام در دام کلاهبرداران مجازی

هچ نظارتی روی این سایت‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر هرگونه فعالیت نهادهای مالی، مجوزی برای خرید و فروش وام صادر نکرده است. وام‌فروشی فارغ از مباحث شرعی و قانونی به رونق کار دلال‌هایی منجر می‌شود که کیسه عده‌ای را پر می‌کنند و در این بین عده‌ای از افراد هم برای رفع گرفتاری‌هایشان دست‌به‌دامان این افراد می‌شـوند گرفتاری‌شان بیشتر هم می‌شود. سال گذشته بود که فرمانده انتظامی شهرستان خمینی‌شهر از دستگیری فردی که با وعده فروش وام‌ در فضای مجازی دومیلیارد و 700 میلیون ریال از یک شهروند خمینی‌شهری کلاه‌برداری کرده بود، خبر داد.

شاکی مدعی بود در یکی ازسایت‌های تبلیغاتی با یک آگهی در زمینه فروش وام کلان بانکی مواجه شده، با فرد فروشنده تماس برقرار کرده است و فروشنده از او مبلغ چهارمیلیارد ریال برای مقدمات درخواست وام تقاضا می‌کند.

در پی درخواست فرد کلاه‌بردار، فرد شاکی فریب‌خورده علی‌رغم هشدار پلیس درخصوص سایت‌های تبلیغی و واریزنکردن وجه تا قبل از دریافت خدمات، بدون دریافت هیچ‌گونه مدرک و نشانی، در چندمرحله مبلغ دومیلیارد و 700میلیون ریال به حساب فرد شیاد واریز می‌کند و در آخر متوجه می‌شود از او سوءاستفاده شده است و کسی جواب‌گوی او نیست.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − ده =