فعالان اقتصادی به‌خاطر تعدد سامانه‌ها و مشکلات زیرساختی آشفته و سردرگم‌اند

قصه پرغصه سامانه‌ها برای تولیدکنندگان اصفهان

صائب تولید با راه‌اندازی سامانه‌های متعدد بیشتر شده و گریبان تولیدکنندگان اصفهان را گرفته است. تسریع در فرایندهای اداری و کاهش بوروکراسی‌های پیچیده دستگاه‌های مختلف همواره مطالبه اصلی تولیدکنندگان اصفهان بوده است تا با تسهیل فرایندها، چرخ تولید بیشتر بچرخد؛ ولی راه اندازی سامانه‌های متعدد و متنوع نه‌تنها کار این فعالان اقتصادی را تسهیل نکرده، بلکه هفت‌خوانی برای صنعتگران در مسیر تولید به پا کرده است.

تاریخ انتشار: 09:48 - سه شنبه 1403/02/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
قصه پرغصه سامانه‌ها برای تولیدکنندگان اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ صائب تولید با راه‌اندازی سامانه‌های متعدد بیشتر شده و گریبان تولیدکنندگان اصفهان را گرفته است. تسریع در فرایندهای اداری و کاهش بوروکراسی‌های پیچیده دستگاه‌های مختلف همواره مطالبه اصلی تولیدکنندگان اصفهان بوده است تا با تسهیل فرایندها، چرخ تولید بیشتر بچرخد؛ ولی راه اندازی سامانه‌های متعدد و متنوع نه‌تنها کار این فعالان اقتصادی را تسهیل نکرده، بلکه هفت‌خوانی برای صنعتگران در مسیر تولید به پا کرده است.

سنگ‌های سامانه‌ها در مسیر تولید

سامانه‌های جامع تجارت، انبارها، پنجره‌ واحد گمرکی، معادلات فصلی، مؤدیان مالیاتی، ثبت اظهارنامه عملکرد، ثبت مالیات برارزش‌افزوده، حقوق و دستمزد، جام (برای صورت مالی)، بیمه تأمین اجتماعی، فراورده‌های نفتی (برای درخواست سوخت برای ژنراتور، چون برق صنایع دو روز در هفته در تابستان و زمستان قطع می‌شود!)، درگاه ملی مجوزها، بهین‌یاب، یکپارچه کارت بازرگانی، محیط زیست، مدیریت پس از ترخیص، ایران‌کد، روابط کار، سازمان غذا و دارو (TTAC)، شبکه ملی آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو (LIMS)، پیشخوان سازمان غذا و دارو، پیشخوان معاونت غذا و داروی استان مربوط، آموزش استاندارد، سازمان ملی استاندارد (ISOM)، ثبت شرکت‌ها، ثبت علائم تجاری و مالکیت صنعتی و بازارگاه تنها بخشی از سامانه‌های متعددی هستند که فعالان اقتصادی اصفهان باید برای پیشبرد فعالیت‌هایشان با آن‌ها سروکار داشته باشند.

تولیدکنندگان اصفهان آشفته و سردرگم شدند!

یکی از توایدکنندگان اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها برای تولیدکنندگان ایجاد شفافیت، تسریع در روند فعالیت‌ها و جلوگیری از اعمال سلیقه و نفوذ شخصی بود. تمامی این اهداف ارزشمند هستند؛ اما مشکل اینجاست که این سامانه‌ها به جای اینکه چنین اهدافی را محقق کنند، بالعکس منجر به سردرگمی و آشفتگی تولیدکنندگان شده‌اند.

سامانه‌ها هزینه‌هایمان را افزایش داد

مسعود بختیاری بیان می‌کند: هر دستگاه اجرایی خودش را محق می‌داند که سامانه‌ای راه‌اندازی و اعلام کند تا تولیدکنندگان از طریق این سامانه‌ها پیگیری‌هایشان را انجام دهند؛ ولی این باعث آشفتگی فعالان اقتصادی شده است؛ چون این سامانه‌ها قطعی‌های مکرر دارند و گاهی به خوبی طراحی نشده‌اند؛ ضمن اینکه تعدد زیاد سامانه‌ها تولیدکنندگان را معطل کرده و در پیشبرد فعالیت‌هایشان وقفه ایجاد می‌کند.

سامانه‌ها قطعی دارند

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان ناچار شده‌اند به دلیل تعدد این سامانه‌ها و زمان‌بربودن فعالیت‌کردن با هر کدام از آن‌ها چندین نیرو استخدام کنند و این باعث افزایش هزینه‌هایشان هم شده است.

بختیاری خاطرنشان می‌کند: برای اینکه اهداف راه‌اندازی این سامانه‌ها محقق شود، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد تا شاهد قطعی‌های مکرر سامانه‌ها نباشیم.

او می‌افزاید: دومین راه این است که سامانه‌ها باید در یک یا دو سامانه تجمیع شوند تا تولیدکنندگان با حجم زیادی از سامانه برای پیشبرد کارهایشان مواجه نباشند و زمانی که حجم زیادی از متقاضیان به سامانه‌ها مراجعه می‌کنند، این سامانه‌ها قفل نکنند و متوقف نشوند.

سامانه‌ها باید امنیت داشته باشند

این تولیدکننده اصفهانی خاطرنشان می‌کند: موضوع بعدی بحث امنیت این سامانه‌هاست. از نظر امنیتی نیز تولیدکنندگان باید خاطرجمع باشند که اطلاعات شرکت‌هایشان محفوظ بماند.

بختیاری تأکید می‌کند: تعدد این سامانه‌ها منجر به عدم تمرکز تولیدکنندگان روی فعالیت اصلی خودشان و آشفتگی آن‌ها شده است؛ در نتیجه محیط کسب‌وکار نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه نامساعدتر می‌شود.

با وجود مباحث مربوط به ضرورت حمایت از تولید که از ارکان اصلی حرکت چرخ‌های اقتصادی هر کشور است، برخی تصمیم‌گیری‌ها باعث سنگ‌اندازی بیشتر در مسیر تولید و ایجاد بی‌انگیزگی در تولید‌کنندگان شده است. تولیدکنندگان اصفهان ناچارند با سامانه‌های متعددی سروکار داشته باشند و گاهی این امر منجر به دلسردی آن‌ها نسبت به فعالیت‌های تولیدی می‌شود؛ آن هم در استانی که همواره در بخش صنعت حرفی برای گفتن داشتـه و قطـب اصلـی صنعتـی کشـورمــان محســوب می‌شـود.

کارکردن با پردیس زمان‌بر است

یکی دیگر از تولیدکنندگان اصفهان به اصفهان زیبا می‌گوید: بنده حدود شش نفر نیرو برای کارکردن با این سامانه‌ها به کار گرفته‌ام تا آمارها و اطلاعات مختلف را در سامانه‌های متعددی که هر کدام از دستگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند وارد کنند؛ بنابراین کارکردن با این سامانه‌ها به نوعی برای تولیدکنندگان هزینه‌بر بوده است. علی سرشوقی بیان می‌کند: تولیدکنندگان همواره خواستار این بودند که پیشبرد فعالیت‌هایشان آسان‌تر شود و کمتر درگیر سروکارداشتن با ارگان‌های مختلف باشند؛ اما برعکس هم‌زمان با راه‌اندازی این سامانه‌های متعدد و متنوع، کار تولیدکنندگان بیشتر هم شده است.

سرشوقی اذعان می‌کند: کارکردن با سامانه پردیس برای ما زمان‌بر بوده و منجر به معطلی‌مان شده است. گزارش‌های حسابرسی باید وارد این سامانه پردیس شود. تأییدشدن گزارش‌هایمان در این سامانه حدود دوماه طول می‌کشد؛ پس از آن باید گزارش تأییدیه به انجمن حسابرسان ارسال شود و بعد از آن هم باید به بانک فرستاده شود که تمامی این مراحل زمان‌بر هستند.

این تولیدکننده اصفهانی ادامه می‌دهد: علاوه بر سامانه پردیس، کارکردن با سامانه ثنا نیز برای ما زمان‌بر است. درواقع کارکردن با این سامانه‌ها نه‌تنها کار ما را آسان نکرده، بلکه سخت هم کرده است.

الزامات سامانه‌ها سخت‌گیرانه است

سرشوقی می‌گوید: مشکل دیگر این است که برای هرکدام از این سامانه‌ها الزاماتی را درنظر گرفته‌اند؛ به عنوان مثال اگر اطلاعات را به صورت فصلی وارد سامانه‌ها نکنیم، چندین برابر جریمه خواهیم شد.

این تولیدکننده اصفهانی خاطرنشان می‌کند: کارکردن با تمامی این سامانه‌ها تخصصی است و باید توسط نیروهای ماهر انجام شود و به همین دلیل برای استخدام نیروی متخصص باید هزینه کنیم.

اصلاح اشتباه‌ها زمان‌بر و دشوار است

سرشوقی می‌افزاید: اگر حین کارکردن با سامانه‌ها اطلاعاتی اشتباه وارد شود باید زمان زیادی را به پیگیری برای اصلاح این اشتباه‌ها اختصاص دهیم و مدت زیادی پیگیر این موضوع باشیم؛ ضمن اینکه سامانه‌هایی که راه‌اندازی کرده‌اند، به‌طورمکرر قطعی دارد و این فرایندهای ما را با اخلال مواجه کرده است.

این تولیدکننده اصفهانی عنوان می‌کند: سال گذشته طرحی را اجرا کرده‌اند که براساس این طرح، نیروهایی را در ادارات صنایع، محیط‌زیست، غذا و دارو و سایر ارگان‌های شهرستان‌های هر استان مستقر کرده‌اند تا برای پیشبرد امور، مدارکمان را به این افراد تحویل دهیم؛ ولی وقتی مدارک را به شهرستان‌ها می‌بریم، باید معطل شویم تا این افراد در ادارات مدارک را مجدد به استان ارجاع دهند و سپس تولیدکننده باید به استان مراجعه کرده و کارش را پیگیری کند؛ درواقع تفویض اختیار در حد حرف است!

سرشوقی می‌گوید: باتوجه به شعار سال تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها بهتر است گزارش عملکردی ارائه دهند در این خصوص که امسال برای رونق تولید و تسهیل فعالیت تولیدکنندگان استان‌ها نسبت به سال گذشته چه اقداماتی را انجام داده‌اند؛ درواقع در مقام عمل باید اقدامات هر ارگان و دستگاهی مشخص شود و آن‌ها باید گزارش عملکردشان را شفاف اعلام کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − شانزده =