صاحبان واحدهای تولیدی از خسارت‌های جبران‌ناپذیر قطعی‌ها برای صنعتگران می‌گویند

ضربه خاموشی‌ها بر پیکره صنایع اصفهان

گرما و خشک‌سالی چندسال اخیر که گریبان کشور را  گرفته، نه‌تنها باعث کم‌آبی شده، بلکه به‌دلیل قطعی‌های مکرر برق در تابستان بخش صنعت کشور را نیز دچار بحران ساخته و بسیاری از واحدهای تولیدی را در شهرهای بزرگ صنعتی، ازجمله اصفهان با چالش مواجه کرده است؛ تا جایی که صاحبان واحدهای تولیدی اصفهان از خسارات قطعی‌ها به بخش‌های مختلف ازجمله مواد اولیه، تجهیزات، خط تولید، افزایش هزینه‌ها به‌دلیل پرداخت دستمزد حتی برای روزهایی که واحدهای صنعتی به‌دلیل قطعی برق تعطیل می‌شوند سخن می‌گویند.

تاریخ انتشار: 08:58 - چهارشنبه 1403/02/19
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ضربه خاموشی‌ها بر پیکره صنایع اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ گرما و خشک‌سالی چندسال اخیر که گریبان کشور را  گرفته، نه‌تنها باعث کم‌آبی شده، بلکه به‌دلیل قطعی‌های مکرر برق در تابستان بخش صنعت کشور را نیز دچار بحران ساخته و بسیاری از واحدهای تولیدی را در شهرهای بزرگ صنعتی، ازجمله اصفهان با چالش مواجه کرده است؛ تا جایی که صاحبان واحدهای تولیدی اصفهان از خسارات قطعی‌ها به بخش‌های مختلف ازجمله مواد اولیه، تجهیزات، خط تولید، افزایش هزینه‌ها به‌دلیل پرداخت دستمزد حتی برای روزهایی که واحدهای صنعتی به‌دلیل قطعی برق تعطیل می‌شوند سخن می‌گویند.

 مدیرعامل شهرک صنعتی جی اصفهان خسارات ناشی از خاموشی برق در این شهرک را بسیار زیان‌بار توصیف کرد و به «اصفهان زیبا» گفت: «قطعی برق در سال گذشته نه‌تنها به بخش صنعت، بلکه به بخش کشاورزی نیز آسیب‌های جدی و زیادی وارد کرد.» حسن کلباسی بیشترین ساعات خاموشی در شهرک صنعتی جی را بین 11 صبح تا 11 شب عنوان کرد و افزود: «در برخی موارد خاموشی‌ها تا ساعات 2 تا 3 بامداد نیز به‌طول می‌انجامیده است.» او اظهار کرد: «صحبت‌هایی با مدیران استان در استانداری داشتیم و هرچند با تشکیل کارگروه مدیریت بحران جلساتی در این زمینه صورت گرفت؛ اما از بار مشکلات کاسته نشد و خسارات زیان‌باری در واحدهای تولیدی اصفهان به وجود آمد.»

قطعی مکرر باعث فاسدشدن مواد اولیه می‌شود

مدیرعامل شهرک صنعتی جی گفت: زمانی که با قطعی مکرر برق روبه‌رو می‌شویم، به‌طورقطع خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌شود که ازجمله آن می‌توان به خراب و فاسدشدن مواد اولیه در واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها اشاره کرد و این امر می‌تواند خسارات مالی زیادی را نیز به همراه داشته باشد که در سال گذشته شاهد آن بودیم.

صرف زمان طولانی برای راه‌اندازی مجدد خط تولید

کلباسی میزان خسارات ناشی از خاموشی برق در تابستان سال گذشته در بخش صنعت اصفهان را میلیاردی عنوان کرد و گفت: اگرچه با اطلاع قبلی که ازسوی شرکت برق منطقه‌ای استان داده می‌شد خود را آماده کرده بودیم؛ اما در زمان‌هایی نیز با قطعی برق ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه می‌شدیم که این موضوع خسارات زیان‌بارتری به وجود می‌آورد.

او عنوان کرد: به همان میزان که در زمان اوج کار کارخانه‌ها برق به‌یک‌باره قطع می‌شود و خسارت‌ها و هزینه‌های زیادی برای مدیران واحدها به وجود می‌آید، پس از وصل‌شدن دوباره برق نیز به سبب راه‌اندازی مجدد دستگاه‌های موجود، هزینه‌های هنگفتی را به بار می‌آورد؛ چراکه بسیاری از این دستگاه‌ها مدت‌زمان زیادی خاموش می‌شوند تا برای شروع به کار مجدد آماده شوند.

راکدماندن خط تولید و پرداخت حقوق کارکنان

توقف خط تولید در بخش صنعت تنها به خسارت‌های قطعات و مواد موجود در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ختم نمی‌شود و بخش نیروی انسانی را نیز شامل می‌شود. دراین‌باره مدیرعامل شهرک صنعتی جی گفت: به دلیل خاموشی‌های بلندمدت پرسنل کارخانه‌ها بیکار می‌ماندند و ازآنجایی‌که کارکنان شاغل در شهرک صنعتی با سرویس رفت‌وآمد داشتند، به طورحتم هزینه‌هایی را نیز باید مدیران واحدهای تولیدی متحمل می‌شدند و علاوه بر آن حقوق و دستمزد آن‌ها را می‌بایست در روزهای تعطیل نیز پرداخت می‌کردند. کلباسی گفت: با وجود همه این مشکلاتی که سال قبل در شهرک صنعتی وجود داشت؛ اما هیچ‌یک از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعدیل نیرو نداشتند و تمامی پرسنل و کارکنان به کار خود ادامه دادند.

وعده‌ای از سوی دولت داده نشد

به گفته کلباسی، دولت در این زمینه برای هیچ‌یک از واحدهای تولیدی که خسارات زیادی را متحمل شده بودند جبران خسارت نکرد و اگر هم مبالغی را به جهت جبران خسارت پرداخت کرد، بسیار ناچیز بود و وعده‌ای نیز از سوی دولت داده نشد.

آمادگی برای خاموشی‌ها در تابستان پیش رو

گرمای هوا و قطعی برق بخش صنعت اصفهان را در تابستان سال گذشته با چالش و مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت. انتظار می‌رود این مسئله در سال جدید نیز تکرار شود و مدیرعامل شهرک صنعتی جی از آمادگی مدیران کارخانه‌ها برای بحران برق پیش‌بینی‌شده خبر داد.

او افزود: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بتوان از میزان خسارات در صنعت جلوگیری کرد. استفاده از موتور برق و برق اضطراری می‌تواند تا حدودی از خاموشی‌ها جلوگیری کند که البته استفاده از این وسایل نیز با مشکلات دیگری روبه‌رو خواهد بود.

مشکل تهیه سوخت گازوئیل داریم

کلباسی گفت: استفاده از موتور برق و ژنراتورهای تولید برق نیازمند سوخت گازوئیل است و به دلیل کمبود آن و قاچاق سوخت امکان فراهم‌آوردن آن سخت به نظر می‌رسد؛ همچنین برای دریافت گازوئیل دولتی نیز باید مدت‌زمان زیادی در صف انتظار بمانیم تا مقدار گازوئیل درخواستی از شرکت نفت به دست ما برسد و تا آن زمان از تابستان عبور کرده‌ایم.

خاموشی برق و تضعیف چرخه اقتصادی

از سوی دیگر مهرداد شاطریان، مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولیدات پلیمری اصفهان نیز با انتقاد از عملکرد شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان و همچنین وزارت نیرو، معتقد است خاموشی‌ها نه‌تنها کمکی به رشد و توسعه صنعت و تولیدات ساخت داخل نمی‌کند، بلکه باعث ضعیف‌ترشدن چرخه اقتصادی در کشور نیز خواهد شد.

شاطریان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» بیان کرد: قطعی‌های برق در تابستان سال گذشته آسیب‌های زیادی را برای کارخانه تولیدات لوله‌های پلیمری داشت و در زمان خاموشی‌ها به دلیل پایین بودن راندمان تولید، به‌صرفه نبود تا دستگاه‌های گران‌قیمت را تنها برای چند ساعت کوتاه روشن و راه‌اندازی کنیم.او افزود: مواد اولیه در کارخانه ما از شرکت‌های پتروشیمی وارد می‌شود و دستگاه‌ها می‌بایست قبل ریخته‌شدن این مواد در آن‌ها به مدت سه‌چهارساعت پس از روشن‌شدن گرم شوند. باوجوداین تفاسیر اینکه از ساعت 11 صبح تا 11 شب قطعی برق باشد و از طرفی دیگر راه‌اندازی دستگاه چهار ساعت طول بکشد و در ادامه تنها برای پنج تا شش ساعت خط تولید راه بیفتد، ازلحاظ اقتصادی به‌هیچ‌وجه به‌صرفه نیست و ترجیح بر این است که هیچ دستگاهی روشن نشود.

خاموشی‌ها هزینه‌های پنهان و آشکار برای کارخانه‌ها دارد

مدیر کارخانه تولیدات پلیمری گفت: خاموشی برق دو هزینه آشکار و پنهان برای خط تولید کارخانه به همراه دارد؛ هزینه آشکار خاموشی‌ها شامل ایجاد ضایعات، راندمان تولید، توان رقابت در بازار، عقب‌افتادن سفارش‌ها و کم‌شدن مشتریان به‌خصوص مشتریان مقاصد صادراتی که عمده مشتریان از عراق، ترکیه و آسیای میانه هستند، می‌شود. او افزود: هزینه پنهان نیز شامل توقف و استارت دستگاه‌ها و همچنین سیستم‌های حرارتی می‌شود که این خاموش وروشن‌شدن‌ها باعث می‌شود به خطوط برق کارخانه آسیب برسد که این مسئله تعویض ترانس برق و پی ال سی و شوک به این سیستم‌ها را در پی دارد و باید هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد تومان تنها صرف خرید ترانس برق شود.

بیکاری نیروی شاغل و هزینه‌های سنگین اقتصادی

شاطریان میانگین سنی پرسنل شاغل در کارخانه ساخت تولیدات پلیمری را زیر30 سال عنوان کرد و گفت: با خاموشی برق، نیروی جوان در محل کار خود بیکار می‌شود و این موضوع می‌تواند هزینه‌های اقتصادی ناشی از حضور آن‌ها در محل کار را به دنبال داشته باشد و با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت تعدیل نیرو نداشتیم.

عملکرد منفی وزارت نیرو و وجود کارخانه‌های مستهلک

مدیر کارخانه تولیدات پلیمری  عملکرد وزارت نیرو را نادرست ارزیابی و خاطرنشان کرد: در چندسال آینده دولت با هزینه‌های زیادی که روی دست صنعتگران می‌گذارد، با چندین کارخانه مستهلک مواجه خواهد بود.

استفاده از ژنراتور و مشکلات تأمین سوخت گازوئیل

شاطریان گفت: جایگزین‌هایی نیز برای برطرف‌کردن رفع مشکل خاموشی‌ها وجود دارد و استفاده از ژنراتور می‌تواند تا حدودی به رفع این موضوع کمک کند؛ اما برای خرید یک ژنراتور هزینه‌ای بالغ‌بر 10 تا 15میلیارد تومان شامل می‌شود و از طرفی مشکلات تأمین گاز و گازوئیل نیز به آن افزوده می‌شود. هرچند چنانچه این سوخت‌ها فراهم شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی را به همراه دارد و دولت نیز در تأمین آن با مشکل مواجه است.

وزارت نیرو و کسری تولید برق

مدیر کارخانه تولیدات پلیمری  درمورد جبران خسارات ناشی از خاموشی‌ها در سال گذشته از طرف دولت گفت: طبق قراردادی که برعهده وزارت نیرو است، موظف است تولید برق داشته باشد؛ اما این موضوع نیز از عهده وزارت نیرو خارج شده و سالانه چیزی حدود 10 هزار تا 15 هزار مگاوات کسری تولید برق دارد.او در پایان اظهار کرد: باید زیرساخت‌ها اصلاح و به‌روز شود و هزینه‌هایی را در این مورد انجام داد تا مانند کشورهای ترکیه و امارات به‌هیچ‌وجه مشکل تأمین برق وجود نداشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 − 6 =