رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی بخش‌های مختلف جشنواره امسال را تشریح کرد

حضور پررنگ سرمایه‌گذاران در جشنواره شیخ‌بهایی

نشست خبری هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی صبح روز گذشته برگزار شد. در این نشست، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی قدیمی‌ترین و معتبرترین رویداد فناوری و فن‌آفرینی کشور است که تلاش می‌کند با حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور گام بردارد.

تاریخ انتشار: 10:33 - یکشنبه 1403/02/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حضور پررنگ سرمایه‌گذاران در جشنواره شیخ‌بهایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی صبح روز گذشته برگزار شد. در این نشست، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی قدیمی‌ترین و معتبرترین رویداد فناوری و فن‌آفرینی کشور است که تلاش می‌کند با حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور گام بردارد. شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، گامی بلند به‌منظور توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد ملی با حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و توان نخبگان کشورمان ایران است.

قاسم مصلحی خاطرنشان کرد: از سایر اهداف برگزاری این جشنواره معتبر ملی می‌توان به مواردی همچون رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش‌بنیان، زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان بر توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت‌دهی به فعالیت‌های فن‌آفرینانه در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور، تقویت مذاکره‌های دوجانبه (B2B) و سرمایه گذاری‌های کلان و واقعی وشناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

مصلحی ادامه داد: گسترش ارتباط مراکز علمی و پژوهشی ایده‌پردازان و طراحان، مخترعان و مبتکران با بخش‌های مختلف اقتصادی، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری، فن‌آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر فناوری، افزایش امید در فن آفرینان و تقویت خودباوری و اعتمادبه‌نفس به‌ویژه به‌صورت کار گروهی، شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاران و بازرگانان به‌منظور افزایش سهم محصولات دانش‌بنیان در اقتصاد کشور از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به‌شمار می‌روند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به مأموریت جشنواره هجدهم گروه مخاطبان جشنواره؛ شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، شرکت‌های رشد یافته مستقر در پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های نوپا و در حال رشد مستقر در مراکز رشد، شرکت‌های صنعتی فناور، واحدهای تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، خیرین حامی کارآفرینی، حامیان عرصه کارآفرینی و فناوری کشور و شرکت‌های استارتاپ و فناور به‌شمار می‌روند.

بخش مسابقه‌ای جشنواره

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اذعان کرد: بخش مسابقه‌ای جشنواره در دو بخش طراحان کسب‌وکار و فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری برگزار خواهد شد. در بخش طراحان کسب‌وکار، مخاطبانی از جشنواره که طرح‌های فناورانه امکان‌سنجی شده داشته و دارای حداقل محصول یا خدمت قابل‌ارائه باشند، پذیرش می‌شوند. مخاطبان این بخش شخصیت‌های حقوقی هستند که در زمان ثبت‌نام، تجاری‌سازی (فروش) محصول یا خدمت معرفی‌شده در طرح را شروع نکرده‌اند.

او افزود: شرکت‌کنندگان در بخش اول، استارتاپ ها و شرکت‌هایی که با طرح به جشنواره معرفی شده‌اند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند یا واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های نوپا هستند.

نظام داوری جشنواره

مصلحی خاطرنشان کرد: نظام داوری بخش طراحان کسب‌وکار به این شرح است که شاخص‌های فنی قابلیت تجاری‌سازی و آمادگی ارائه و جذب حمایت از سرمایه‌گذار جهت حضور در مرحله نهایی داوری و انتخاب برگزیدگان بسیار کلیدی است. تشریح جزئیات نظام داوری در دستورالعمل ارزیابی کارگروه طرح‌های کسب‌وکار تدوین شده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اذعان کرد: هدف بخش فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری توسعه شرکت‌های دانش بنیان و صنعت ساز اسـت. شرکت‌هایی می‌توانند در این بخش از جشنواره حضور یابند که حائز سه شرط اساسی باشند: الف) نوآوری و فناوری در تولید محصول؛ ب) تولید محصول و تجاری‌سازی؛ ج) حداقل ۵۱درصد سهامشان متعلق به بخش خصوصی باشد.

او گفت: به‌منظور برقراری عدالت بین شرکت‌کنندگان داوری در دو بخش شرکت‌های نوپا و رشدیافته به‌صورت مجزا انجام می‌شود. معیار نظام داوری در این بخش توجه به شاخص‌های مدیریتی و مالی تولید محصول فناورانه و تجاری‌سازی شده است. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد: به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین، معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر شیخ زین‌الدین به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند و براساس آن کارخانه یا خط تولید ایجاد کرده‌اند، اعطا خواهد شد.

بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری جشنواره

مصلحی بیان کرد: بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی به‌عنوان یک برنامه پویا و دائمی مذاکرات بین دو بازیگر مهم این عرصه، یعنی سرمایه‌گذاران فعال و طراحان کسب‌وکار و فن‌آفرینان علاقه‌مند به جذب سرمایه و توسعه بازار را تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد و نتایج مذاکرات در زمان برگزاری جشنواره هجدهم اعلام خواهد شد. او افزود: در این رویکرد، ضمن ایجاد شرایط لازم برای ارائه حرفه‌ای و استاندارد طرح‌های منتخب به سرمایه‌گذاران و حامیان عرصه فن‌آفرینی فرایند سرمایه‌گذاری با برگزاری مذاکرات دوجانبه طراح و سرمایه‌گذار تسهیل خواهد شد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان عنوان کرد: از ویژگی‌های بارز این بخش می‌توان به مواردی همچون آموزش و مشاوره لازم جهت سامان‌دهی هرچه بهتر و مناسب‌تر مذاکرات سرمایه‌گذاری، کارشناسی طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری، حضور سرمایه‌گذاران و بازرگانان مختلف داخلی و خارجی و ارائه کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی انتقال تجربه توسط فناوران و شرکت‌های موفق داخل و خارج از کشور، اشاره کرد.

مصلحی خاطرنشان کرد: مدیران و کارشناسان کلیدی سازمان‌ها و مراکز مهم کشور در این بخش با برگزاری برنامه‌های متنوع فناوران شناسایی‌شده حاضر در جشنواره در زمینه‌های تخصصی به‌منظور سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق تبادل سهام و سرمایه و دیگر روش‌ها به سرمایه‌گذاران کارآفرین فعال کشور یا سکوهای تأمین مالی جمعی معرفی خواهند شد؛ به این منظور فرصت‌های سرمایه‌گذاری ابتدا با کمک سازمان‌های تخصصی همکار جشنواره ارزیابی و سپس به جامعه سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند.

او افزود: در این جشنواره به‌صورت ویژه متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه کارآفرینی و فن‌آفرینی شرکت خواهند کرد و کارگاه‌های آموزشی با محتواهای منحصربه‌فرد برای مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیران و کارشناسان پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و سایر علاقه‌مندان برگزار خواهد شد. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: هدف از بخش نشست‌های تخصصی نیز ایجاد تعامل مثبت و سازنده و نیز هم‌افزایی دانش و تجربه در بین شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی است؛ همچنین برگزاری کارگاه‌های جذب سرمایه با همکاری سرمایه‌گذاران حوزه‌های تخصصی داخلی و خارجی از مهم‌ترین برنامه‌های این بخش از جشنواره خواهد بود.

مصلحی گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه نیز در کنار سایر بخش‌های جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، ایجاد بستری مناسب برای ارائه دستاوردهای شرکت‌های فناور و تعامل و ارتباط بهتر با مخاطبان در فضایی صمیمانه است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 5 =