ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و عدم‌حمایت دولت از چالش‌های پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان است

فقدان سران در سالن اجلاس اصفهان

قرار بود اصفهان با حمایت دولت در یک نیمکره میزبان اجلاس‌های بین‌المللی در سطح گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد و درعین‌حال پایگاهی برای حضور سران کشورهای مختلف در ایران به‌شمار رود؛ پروژه‌ای شاخص با ترکیبی از معماری سنتی و مدرن با عنوان مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای که کلنگ ساخت آن در سال 90 در شرق اصفهان زده شد تا با ساخت سالن‌های همایش مطابق با استانداردهای جهانی، مراکز اقامتی، توریستی و تجاری آن نیز نظر علاقه‌مندان و توریست‌های بسیاری را در داخل و خارج کشور به خود جلب کند و اهداف شهری را با اولویت توسعه اقتصادی اصفهان نیز محقق سازد.

تاریخ انتشار: 09:45 - سه شنبه 1403/02/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فقدان سران در سالن اجلاس اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ قرار بود اصفهان با حمایت دولت در یک نیمکره میزبان اجلاس‌های بین‌المللی در سطح گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد و درعین‌حال پایگاهی برای حضور سران کشورهای مختلف در ایران به‌شمار رود؛ پروژه‌ای شاخص با ترکیبی از معماری سنتی و مدرن با عنوان مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای که کلنگ ساخت آن در سال 90 در شرق اصفهان زده شد تا با ساخت سالن‌های همایش مطابق با استانداردهای جهانی، مراکز اقامتی، توریستی و تجاری آن نیز نظر علاقه‌مندان و توریست‌های بسیاری را در داخل و خارج کشور به خود جلب کند و اهداف شهری را با اولویت توسعه اقتصادی اصفهان نیز محقق سازد.

فاز اول و دوم این پروژه چندمنظوره با دستور رئیس‌جمهور در 1400 به بهره‌برداری رسید و به دلیل عدم‌حمایت از سمت دولت و برخی چالش‌های زیرساختی اما تا به امروز شاهد بهره‌برداری کامل آن نیستیم و تا اتمام این طرح راه بسیار است؛ ابرپروژه‌ای که با بهره‌برداری کامل از آن نه‌فقط بر شهرت «نصف‌جهان» افزوده می‌شود که در استفاده بهینه از ظرفیت‌های این مرکز، همایش‌های بین‌المللی در اصفهان به شایستگی جهانی ایران و اصفهان در میزبانی نیز اضافه خواهد شد.

برنامه بهره‌برداری برای مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان وجود ندارد

به اعتقاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به نظر می‌رسد تا برگزاری یک رویداد معتبر بین‌المللی در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان قدم‌های بسیاری مانده است که در این مسیر، حمایت جدی دولت و البته توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری نیز از الزام‌هاست.

مصطفی نباتی‌نژاد با اشاره به اینکه تصور شهرداری اصفهان زمانی که قرار بود ساخت مرکز همایش‌های بین‌المللی در اصفهان آغاز شود، این بود که دولت در کنارش بوده و قرار است این سالن اجلاس به‌عنوان یک پروژه ملی موردحمایت دولت قرار گیرد، به «اصفهان‌زیبا» گفت: متأسفانه مجلس شورای اسلامی در آن زمان به‌واسطه دیدگاه برخی از نمایندگان، اعتبار ملی را که دولت در خصوص ساخت مرکز همایش‌های بین‌المللی در اصفهان پیشنهاد داده بود، تصویب نکرد. به نظر می‌آمد این اقدام مجلس بر پایه موضوع اصفهان‌ستیزی صورت گرفته است؛ درحالی‌که اعتبارات این سالن اجلاس به‌واسطه ظرفیت‌هایش، اعتبارات فرامحلی است و می‌تواند جنبه ملی و حتی منطقه‌ای داشته باشد. او ادامه داد: طی این سال‌ها به‌رغم بهره‌برداری نسبی از این مجموعه، تنها چهار تا پنج جلسه بزرگ و رسمی بین‌المللی در آن برگزار شده است؛ چراکه برنامه‌ای برای بهره‌برداری درست از آن از ابتدا وجود نداشته است و به عبارتی، شرکت بهره‌برداری برای این پروژه اصلا تعریف نشده است تا بتواند تشریفات لازم و پروتکل‌های بهره‌برداری از یک سالن در این سطح را اجرا کند.

عدم رعایت اعتبار و ارزش مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه زمانی که چراغ مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان روشن می‌شود، باید حداقل هفته‌ای یک‌بار شاهد برگزاری رویدادهایی در سطح بین‌المللی در اصفهان باشیم، خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت تقاضا برای سالن اجلاس بین‌المللی در اصفهان وجود نداشته باشد و مجموعه اعتبار و ارزش آن نیز رعایت نشود، مرکز همایش‌ها به برگزاری رویدادهایی خواهد پرداخت که در شأن آن نیست؛ بدین معنا که این سالن برای اهداف دیگری ساخته‌شده است؛ اما در راستای اهداف و موارد دیگر استفاده می‌شود.

او ادامه داد: مرکز اجلاس بین‌المللی اصفهان باید محل آمدوشد شخصیت‌های بین‌المللی و حداقل ملی باشد؛ چراکه این مرکز ظرفیت برگزاری اجلاس‌های محلی را چندان ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست که چراغ‌ها برای استفاده رویدادهای محلی در آن روشن و خاموش شود.

سهم شهرداری اصفهان در استفاده از ظرفیت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی

نباتی‌نژاد از سهم شهرداری اصفهان برای استفاده بهینه از این مجموعه در سطح بین‌المللی اصفهان نیز گفت و افزود: سهمی که شهرداری در برگزاری رویدادهای بین‌المللی اصفهان می‌تواند داشته باشد، بسیار اندک است. شهرداری یک سازمان ملی و بین‌المللی نیست؛ بلکه یک سازمان محلی خدمت‌رسان است که با توجه به اقتضاها و سنتی که وجود دارد، می‌تواند رویدادهایی همچون جشنواره‌ها را میزبانی کند یا میزبان برخی اجلاس‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در اصفهان که عضو آن‌هاست، باشد.

او ادامه داد: حتی اگر شهرداری با همه توان خود برای استفاده بهینه از این مجموعه تلاش کند، بازهم نمی‌تواند از ظرفیت‌های این مجموعه بهره کامل ببرد و درنهایت بخش عظیمی از ظرفیت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بدون استفاده باقی خواهد ماند.

این عضو شورای اسلامی شهر معتقد است که مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان از ابتدا باید یک بهره‌بردار دولتی پیدا می‌کرد. او گفت: اخیرا مرکز اجلاس و همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای مورد بازدید و بررسی دولت قرار گرفته است تا در قالب یک‌سری تعامل‌ها، از این مجموعه بهره‌برداری بیشتری توسط دولت صورت گیرد.

تقویت زیرساخت‌های ضعیف اصفهان در حوزه حمل‌ونقل

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین با اشاره به اینکه در بهره‌برداری از سالن اجلاس و همایش‌های بین‌المللی اصفهان، توجه به زیرساخت‌ها بسیار مدنظر است، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های بین‌المللی و توسعه‌ای اصفهان هنوز کامل نیست؛ فضایی که به‌عنوان حلقه آخر این زنجیر در استفاده بهینه از سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان به‌شمار می‌آید.

همچنان قطار سریع‌السیر برای انتقال مهمانان خارجی به این مکان کشیده نشده است. ما حتی اگر اجلاس بین‌المللی در سالن همایش‌ها برگزار کنیم، بدون داشتن خدمات فرودگاهی در سطح بین‌المللی و قطار سریع‌السیر نمی‌توانیم این همایش‌ها را به‌درستی در این مکان میزبانی کنیم. شرایط به‌گونه‌ای نامناسب است که حتی ممکن است اتوبوس مناسب برای انتقال مهمانان بین‌المللی اصفهان به این مکان وجود نداشته باشد. در کل، باید گفت که زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اصفهان بسیار ضعیف است.

نباتی‌نژاد بیان کرد: به‌رغم اینکه اصفهان در کریدور ملی ایران قرار گرفته و بیشترین تردد را دارد و مسیر مواصلاتی جنوب به شمال کشورمان است، بازهم اتفاق‌های خوبی در این زمینه با هدف توسعه فضای بین‌المللی‌اش نمی‌افتد.

او تأکید کرد: باید در تقویت زیرساخت‌های اصفهان توسعه متوازنی صورت گیرد. تنها این موضوع اهمیت ندارد که سالن اجلاس بین‌المللی اصفهان به اتمام برسد و پس‌ازآن منتظر برگزاری رویدادهای بین‌المللی در آن باشیم. دولت باید در این خصوص دو تا سه پروژه را در کنار هم پیش ببرد، پروژه‌هایی که با انجام آن‌ها تنها به اصفهان خدمت نمی‌شود؛ بلکه به ایران خدمت می‌شود. هم‌زمان با تکمیل پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی باید پروژه راه‌اندازی قطار سریع‌السیر و پروژه توسعه فرودگاه نیز اجرا شود تا شاهد یک اتفاق خوب درحوزه بین‌الملل اصفهان باشیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 1 =