کدام چالش‌ها اگر حل شود، این بخش توسعه می‌یابد؟

کشت گلخانه‌ای اصفهان نیازمند مانع‌زدایی

برای کشت و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای همواره مشکلاتی برای گلخانه‌داران وجود دارد؛ ازجمله این مشکلات می‌توان به تأمین سوخت در زمستان، تأمین تسهیلات و نقدینگی برای کاهش آسیب‌هایی که در طول دوره رشد محصول به آن‌ها وارد می‌شود و همچنین وجود آفت در محصولات کشت گلخانه‌ای اشاره کرد.

تاریخ انتشار: 10:00 - سه شنبه 1403/02/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کشت گلخانه‌ای اصفهان نیازمند مانع‌زدایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای کشت و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای همواره مشکلاتی برای گلخانه‌داران وجود دارد؛ ازجمله این مشکلات می‌توان به تأمین سوخت در زمستان، تأمین تسهیلات و نقدینگی برای کاهش آسیب‌هایی که در طول دوره رشد محصول به آن‌ها وارد می‌شود و همچنین وجود آفت در محصولات کشت گلخانه‌ای اشاره کرد.

در اصفهان نیز کشت محصولات گلخانه‌ای ‌مانند دیگر شهرهای کشور از این مشکلات عاید نیست و گلخانه‌داران و کشاورزانی که به دنبال افزایش و بالا بردن کیفیت محصولات خود هستند، همواره از این وضعیت گلایه‌مند هستند. تمامی این چالش‌ها در حالی است که با توجه به شرایط خشک‌سالی و شرایط اقلیمی، نیاز به مصرف بهینه آب و روی آوردن به کشت گلخانه‌ای ضرورت ویژه کشور تلقی می‌شود و باید نگاه جدید و ویژه به گلخانه‌ها داشته باشیم.

در استان اصفهان تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه احداث شده است که تولید بیش از ۳۸۰ هزار تُن انواع محصولات را به همراه دارد؛ خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی و برخی گل‌های تزئینی، بیشترین آمار محصولات کشت گلخانه‌ای است و خیار، گوجه و فلفل‌دلمه‌ای رنگی بیشترین تولیدات این بخش به شمار می‌رود.

آلوئه‌ورا، شماری از درختان گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس و برخی گیاهان دارویی نیز به‌طور محدود در گلخانه‌ها تولید می‌شود و شهرستان‌های تیران و کرون و دهاقان قطب اصلی کشت گلخانه‌ای استان هستند و این صنعت در دیگر نواحی استان نیز در حال گسترش است.

در شرایطی که استان اصفهان ازجمله پیشتازان تولید محصولات به روش کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود، توسعه این بخش همواره باید جزو اولویت‌های متولیان باشد.

مشکلات کارگری و وجود سم‌های تقلبی در بازار

محمد افشار یکی از تولیدکنندگان و گلخانه‌داران محصولات گلخانه‌ای در اصفهان است که گلخانه گل رز به مساحت یک هکتار را دارد. او به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مشکلات ما در تولید و کشت این محصول نبود کارگر، کود مناسب و وجود سم‌های تقلبی در بازار است.

خرید به نرخ دلار و فروش به نرخ تومان

او می‌گوید با وجود این مشکلات که دامن‌گیر ماست، شاهد افت تولید و کاهش کیفیت گل‌ها هستیم و ازآنجایی‌که خریدهایمان به نرخ دلار بوده و فروش محصولات به نرخ تومان است، نمی‌توان زیاد امیدوار بود که بتوان تولید محصولات را افزایش داد.

او می‌گوید: ما تنها توانسته‌ایم فروش داخلی را داشته باشیم و برای صادرات نیازمند حمایت‌های دولتی و کم کردن موانع و مشکلات پیش رو هستیم.

افت‌وخیز در تولید محصولات

افشار معتقد است برای صادرات گل‌های رز که در گلخانه کاشت و تولید می‌شود، نیاز به مکانی مناسب و خاص است و در تولید محصول خود افت‌وخیز زیاد وجود دارد.

مشکلات فشار گاز در زمستان

این تولیدکننده گل رز در اصفهان افت فشار گاز در فصل زمستان را از دیگر مشکلاتی می‌داند که به گفته او باعث شیوع قارچ و از بین رفتن گل‌ها می‌شود. افشار می‌گوید: به دنبال این مشکل درخواست‌هایی را به اداره گاز داده‌ایم و همچنان این معضل پابرجاست.

افشار ادامه می‌دهد: گلخانه‌داران و کشاورزان خواسته‌های خود به اداره گاز را در جهت رفع افت فشار مطرح کرده‌اند؛ اما مسئولان در این اداره تنها راه‌حل را کم‌مصرف کردن می‌دانند و می‌گویند باید از الگوهای مصرف در این زمینه استفاده کرد.

نیاز به تسهیلات و افزایش نقدینگی

در جهت حمایت از گلخانه‌داران نیاز به تسهیلات و وجود نقدینگی برای توسعه و افزایش کیفیت محصولات است که دراین‌باره افشار می‌گوید: نیاز به 400 الی 500 میلیون تومان تسهیلات داریم که متأسفانه از این حمایت‌ها از سوی دولت برخوردار نیستیم و به کشاورزان و گلخانه‌داران توجه زیادی نمی‌شود.

این گلخانه‌دار خاطرنشان می‌کند: در ایران و در سال‌های اخیر به دلیل سوء‌مدیریت در سیستم آبیاری کشاورزی و خشک‌سالی زیاد بسیاری از محصولات باکیفیت به اندازه بسیار کمی تولید و عرضه می‌شوند و دولت نیز راه‌حل مناسبی برای آن نیافته است.

با توجه به خشک‌سالی‌های متوالی چندساله و کمبود منابع آب و در راستای بهره‌وری بالا از منابع آبی موجود، سیاست‌های دولت و مسئولان به سمتی باید باشد که خواستار افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شود و باید در این راستا حمایت‌هایی هم صورت بگیرد.کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و افزایش هزینه‌های مختلف تولید مانند کود، سم، هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه نیروی انسانی، بذر و نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کنار واحدهای گلخانه‌ای ازجمله دغدغه‌های گلخانه‌داران است.

ضروری است وقتی گلخانه‌داران اصفهان دین خود را برای تولید محصولات ادا می‌کنند و سرمایه خود را در این راه برای ایجاد اشتغال گذاشته‌اند، مسئولان و بانک‌های مربوطه نیز از گلخانه‌داران حمایت کنند تا امیدی به ادامه کار داشته باشند و نیروهای جوان نیز انگیزه کافی برای شروع فعالیت گلخانه‌ای در آن‌ها ایجاد شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × پنج =