آن مرد دیگر در را باز نکرد

بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان فارسی است. یکی از فرهیختگانی که آثارش همواره در کنار بسیاری از آثار زبان فارسی در یاد و خاطره‌ها به یادگار می‌ماند، مهدی آذریزدی است.

آن مرد دیگر در را باز نکرد - اصفهان زیبا

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان فارسی است. یکی از فرهیختگانی که آثارش همواره در کنار بسیاری از آثار زبان فارسی در یاد و خاطره‌ها به یادگار می‌ماند، مهدی آذریزدی است.

آذریزدی که اغلب با کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شناخته می‌شود، از نویسندگان و شاعران نامدار معاصر، مخصوصا در زمینه ادبیات و کودک و نوجوان است. به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و همچنین شروع به کار سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به معرفی فیلم مستندی درباره این چهره شاخص می‌پردازیم.

فیلم مستند «آن مرد، دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سیدهادی موسوی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، محصول سال 1400 شمسی است. این مستند، به روایت زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، مهدی آذریزدی می‌پردازد. سیدهادی موسوی در این اثر، با نگاهی شاعرانه به سراغ سوژه خود رفته است. «آذر» خطاب‌کردن‌های مهدی آذر یزدی در گفتار متن، صحنه‌های بازسازی‌شده و حتی اسم فیلم نیز بازتابی از این شاعرانگی هستند.

این مستند، داستان زندگی آذر را از کودکی او تا دوران کهن‌سالی‌اش بازگو می‌کند و سعی دارد رابطه عجیب آذر با کتاب‌هایش را به تصویر کشد؛ کتاب‌هایی که تنها دست‌آویز او برای فرار از تنهایی‌اش بودند. استفاده از مصاحبه‌های قدیمی در کنار تصاویر آرشیوی و بازسازی‌شده، از دیگر ویژگی‌های این اثر است. نمایش صحبت‌های بی‌پرده آذر درباره تنهایی و کمرویی‌اش و یا حتی حرف‌زدن درباره همسر خیالی‌ خود شاید کمی عجیب جلوه کند؛ اما از دلنشینی این شخصیت نمی‌کاهد. نکته مهم این مستند، پرداختن به جنبه شخصی زندگی آذر و سختی‌های دوره کودکی و نوجوانی اوست.

آذر به‌عنوان نخستین نویسنده‌ای که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد، کودکی و نوجوانی خوشی را سپری نکرد؛ حتی به گفته خودش، مهر مادری را تنها در کتاب‌ها و داستان‌ها دید.

نمایش مملو از احساسات مسیر غم‌انگیز زندگی آذر و داستان عاشقانه او با کتاب، هدفی است که فیلم به‌خوبی از عهده انجام آن برآمده است.