نکات تغذیه‌ای در دوران ترک وابستگی به مواد مخدر

اعتیاد، یکی از مسائل بسیار جدی است که باعث ایجاد مشکلات متعدد برای فرد معتاد، خانواده و اطرافیان او و جامعه می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:03 - دوشنبه 1403/02/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
نکات تغذیه‌ای در دوران ترک وابستگی به مواد مخدر

به گزارش اصفهان زیبا؛ اعتیاد، یکی از مسائل بسیار جدی است که باعث ایجاد مشکلات متعدد برای فرد معتاد، خانواده و اطرافیان او و جامعه می‌شود. یکی از راه‌های مبارزه با آن از طریق تغذیه است و به عبارت دیگر نکات تغذیه‌ای در دوران ترک وابستگی به مواد مخدر وجود دارد که با نظر شیوا زاهد، مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان به آن می‌پردازیم:

نکات تغذیه‌ای زمان ترک مواد مخدر

‌رژیم غذایی باید حاوی مقادیر کافی از ریز‌مغذی‌ها و درشت‌مغدی‌ها باشد تا بتواند بدن را در بازسازی بافت‌ها و رفع آسیب‌های وارده یاری رساند.

‌یکی از عواملی که باعث تغییرات خلق‌، احساس افت انرژی و خستگی، تحریک‌پذیری و عصبانیت در طول روز می‌شود نوسان‌های قند‌خون است. بنابر‌این توصیه می‌شود با زیاد کردن تعداد میان‌وعده‌ها و کاهش حجم آن، اختلاف بین حداقل و حداکثر  قند‌خون در طول روز را به حداقل رساتد.

به‌طور‌کلی در دوران ترک وابستگی، رژیم‌های پرپروتئین و پرکربوهیدرات(از نوع پیچیده) مفید خواهد بود.

‌تا‌مین ویتامین‌های لازم با مصرف کافی سبزیجات و میوه‌جات و غلات سبوس‌دار و مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین ضروری است.

‌محدود کردن چربی دریافتی 30 درصد یا کمتر‌ فراموش نشود.(اسیدهای چرب ضروری امگا 3 را در بدن بگنجانند منابعی مانند آجیل،سویا، بذر کتان، گردو، خرفه، ماهی برای ترمیم سلول های عصبی مفید است)

تا حد امکان مصرف کافئین را کاهش دهید(کافئین میل به مصرف مواد را تحریک می‌کند)

زیاده‌روی در مصرف مواد قندی التهاب داخلی بدن و حالت خماری را افزایش می‌دهد به دلیل اینکه سیگنال‌دهی به وسیله دوپامین در بدن را کاهش می‌دهد.

 مصرف منابع حاوی تریپتوفان ضروری است. تریپتوفان اسید‌آمینه ضروری است که در مواد غذایی مثل شیر و پنیر و تخم‌مرغ و سایر مواد پروتئینی حیوانی و نیز در تخمه آفتابگردان و موز یافت می‌شود. این مواد غذایی با تبدیل به ماده سروتونین در بدن باعث آرام شدن و حفظ تمرکز می‌شود.

ویتامین‌های‌B3، B6 و املاحی مثل آهن و مس برای ترشح آدرنالین و دوپامین لازم  است.

مصرف مایعات کافی(به میزان حداقل 8 لیوان آب روزانه) توصیه می‌شود.

اعتیاد باعث می‌شود شخص مبتلا، گرسنه بودن را فراموش کند و حس گرسنگی را به تمایل برای مصرف مواد اشتباه بگیرد. در مواقع گرایش شدید به مصرف مواد باید فرد را ترغیب به خوردن کرد.

دو انتقال‌دهنده عصبی که مسئول تولید نوراپی نفرین‌، دوپامین و سروتونین در بدن  هستند و برای پایداری احساس، حفظ هوشیاری و طراوت لازم هستند، اسید‌های آمینه تریپتوفان و تیروزین هستند که در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ وجود دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + هجده =