امروز بنای تاریخی کارخانه ریسباف پس از کش‌وقوس‌های فراوان رسما برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود

روز تاریخی ریسباف

اخیرا حرف‌وحدیث‌ها درباره عدم کاربری ریسباف، این بنای ارزشمند تاریخی به موزه در رسانه‌ها منتشر شد. آن‌ها مدعی شدند که موزه‌شدن ریسباف خیالی بیش نیست و مدیریت شهری اصفهان در تغییر کاربری ریسباف سرگردان است.

تاریخ انتشار: 09:56 - شنبه 1403/02/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
روز تاریخی ریسباف

به گزارش اصفهان زیبا؛ اخیرا حرف‌وحدیث‌ها درباره عدم کاربری ریسباف، این بنای ارزشمند تاریخی به موزه در رسانه‌ها منتشر شد. آن‌ها مدعی شدند که موزه‌شدن ریسباف خیالی بیش نیست و مدیریت شهری اصفهان در تغییر کاربری ریسباف سرگردان است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان امروز ساعت ۱۶ بعدازظهر این بنای کم‌نظیر تاریخی بازگشایی می‌شود و آیین این رویداد و آغاز مرمت این بنای ارزشمند برای تأسیس موزه اصفهان با حضور مدیران شهری، اصحاب رسانه و مردم برگزار می‌شود. در این گزارش، روایت چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان  و مدیر طرح ریسباف به همین مناسبت آمده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کارخانه ریسباف تنها بازمانده صنعت نساجی در اصفهان است و باید بازسازی و به موزه تبدیل شود. محمد نورصالحی درباره مرمت و بازسازی کارخانه ریسباف اظهار کرد: این موضوع علاوه‌بر مدیریت استانی، موردنظر مدیریت شهری بوده و سه سال به‌طور مستمر پیگیری شده است؛ اما دستگاه‌هایی که مالکیت این مکان را از قبل در اختیار داشته‌اند و باید این مالکیت را طبق مصوبه دولت واگذار کنند، هنوز به‌نوعی تمکین نکرده‌اند.

او افزود: بیست‌ونهم اردیبهشت روز جهانی موزه‌هاست و مقررشده در چنین روزی عملیات این پروژه آغاز شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این کارخانه بیش از ۷۰ سال پیش فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد و افراد بسیاری در آن مشغول به کار شدند. با توسعه شهرنشینی بعضی از این کارخانه‌ها به دلیل سکونت افراد در اطراف آن‌ها، به خارج از شهر انتقال پیدا کردند و بعضی دیگر همچون کارخانه ریسباف به قوت خود باقی ماند.

نورصالحی با اشاره به فعال‌بودن این صنعت در بخش خصوصی ادامه داد: کارخانه ریسباف به‌دلیل اینکه دارای موقعیت ممتازی بوده و تنها بازمانده صنعت نساجی در اصفهان است، باید به‌عنوان یک میراث ملی حفظ، بناهای تخریب‌شده آن بازسازی و درنهایت به موزه تبدیل شود.

او تأکید کرد: امیدواریم موانع مختصری که برای این مهم وجود دارد، برطرف و تا اواخر سال جاری به‌صورت بخش بخش در مقاطع شش‌ماهه مرمت و بازسازی آن تکمیل و به موزه تبدیل شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه پس از نهایی‌شدن بازسازی موزه، برنامه عملکرد آن باید به‌صورت جداگانه رونمایی شود، گفت: پس از اتمام عملیات بازسازی و مرمت کارخانه و تبدیل آن به موزه، صنایع‌دستی و آنچه به هنر اصفهان مربوط می‌شود، همچنین گنجینه‌های موجود که در سطح ملی مطرح است، در آن عرضه خواهد شد.

همایش روز موزه در کارخانه ریسباف برگزار می‌شود

در ادامه، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به مناسبت روز موزه، همایش و رویدادی در کارخانه ریسباف برگزار و مرمت آن به‌طور رسمی با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی و دغدغه‌مندان بافت تاریخی شهر اصفهان آغاز می‌شود. رسول میرباقری با اشاره به مرمت و بازسازی کارخانه ریسباف اصفهان و تبدیل آن به موزه اظهار کرد: این مجموعه با کمک استانداری و میراث‌فرهنگی به شهرداری تحویل موقت شده است و در روز ملی موزه عملیات مرمت ساختمان ریسباف آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به قرارداد امضاشده بین شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان تصریح کرد: امیدوارم قرارداد قابل قبولی توسط میراث برای شهرداری اصفهان آماده شود؛ چراکه این پروژه نیازمند هزینه زیادی است تا بتوان مرمت قسمت‌های دیگر کارخانه را کامل کرد و به چرخه خدمت درآورد.

او تأکید کرد: قرارداد مذکور باید حداقل ۵۰ساله باشد تا هزینه‌های جاری قابل توجیه شود؛ این هزینه‌ها از آن شهروندان است و اگر قرار باشد شهرداری قراردادی قوی دراین‌باره نداشته باشد، طبق عقل و قانون هزینه‌کردن زیاد برای کارخانه ریسباف جایز نیست.

میرباقری خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که از روز افتتاحیه به‌صورت دائم ساعاتی از روز درِ موزه ریسباف به روی شهروندان باز باشد و بتوانیم این مجموعه را به موزه‌ای زیبا و قابل‌قبول برای شهرمان تبدیل کنیم.

تحقق آرزوی ۲۰ساله «تبدیل ریسباف به موزه بزرگ» با هم‌افزایی مدیران و نمایندگان اصفهان

سخن‌گو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان هم در صفحه مجازی خود نوشت: تبدیل ریسباف به موزه بزرگ، آرزوی ۲۰ساله‌ای بود که این دوره با هم‌افزایی مدیران و نمایندگان استان و شهر، رنگ واقعیت می‌گیرد.

به گفته علی صالحی، «پس از ۲۰ سال‌ بالاخره ثانیه‌شماری‌ها به لحظات آخر نزدیک شد و کارخانه ریسباف در حال بازگشت به تنظیمات کارخانه است. تبدیل‌شدن ریسباف به موزه بزرگ، آرزوی ۲۰ساله‌ای بود که این دوره در هم‌افزایی مدیران و نمایندگان استان و شهر، ان‌شاءالله رنگ واقعیت می‌گیرد.

۲۹ اردیبهشت روزی برای شروع واقعی‌شدن رؤیاهای ۲۰ساله اصفهان است و ریسبافی که پر از قصه‌های بکر و ناگفته بوده، هست و خواهد بود.»

لزوم صیانت از تنهابازمانده کارخانه‌های نساجی در اصفهان

در ادامه، مدیر بهره برداری ریسباف گفت: ریسباف تنها کارخانه‌ای است که از اوایل قرن ۱۴ شمسی در اصفهان احداث‌شده و تاکنون باقی مانده است؛ ازاین‌رو صیانت از تنها بازمانده کارخانه‌های نساجی در اصفهان ضروری است.

محمدعلی صرامی اظهار کرد: ریسباف از ۱۳۸۱ ثبت ملی میراث شد و پس‌ازآن در ۱۳۸۸ طبق مصوبه هیئت دولت وقت، به‌عنوان مکان موزه اصفهان شناسایی شد.

او با بیان اینکه بر اساس این مصوبه اواسط دهه ۹۰ با توافقی که میان اداره راه و شهرسازی و بانک ملی به‌عنوان مالک ریسباف صورت گرفت، مقرر شد این مکان به موزه اصفهان تبدیل شود، اما به دلایلی این توافق اجرایی نشد، افزود: در طول دو سال‌ونیم گذشته با تلاش‌های مدیریت استانی ازجمله استانداری، شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی، فرمانداری و مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، همچنین مصوبه هیئت دولت در تیر ۱۴۰۲، قرار شد مصوبه قبلی اجرایی شود.

مدیر بهره برداری ریسباف تصریح کرد: با توافق میان سه دستگاه استانی، اداره‌کل میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری مقرر می‌شود ریسباف به‌منظور مرمت اضطراری و تهیه طرح برای موزه مورداستفاده قرار گیرد.

صرامی ادامه داد: کلنگ‌زنی و احداث کارخانه ریسباف در دهه دوم قرن ۱۴ شمسی ،یعنی حدود ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۳ انجام شد و بنا به دلایلی که ظاهرا مسائل مالی و وام‌های دریافتی از بانک ملی بوده، این مکان در دهه ۴۰ به بانک ملی واگذار شده است.

او گفت: اهمیت ریسباف از این جهت است که در بدنه اصفهان قدیم، هفت هکتار زمین است که نزدیک نیمی از آن فضای کالبدی و نیمی دیگر عرصه است و به‌خاطر اهمیت و جایگاه اصفهان در تمدن فرهنگی، لزوم احداث و راه‌اندازی موزه‌ای که بتواند تمام حوزه‌های فرهنگی‌تمدنی اصفهان را پوشش دهد، ضرورت تأسیس این موزه است.

نماینده بهره‌برداری ریسباف خاطرنشان کرد: در قالب موزه‌هایی که میراث فرهنگی تعریف می‌کند، ریسباف یک موزه منطقه‌ای است که حوزه منطقه‌ای مرکز ایران را پوشش می‌دهد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + شش =